Religioon ja kirik

  • Milline osa oli religioonil Euroopas?
  • Kuidas religioon inimesi ühendas ja kuidas lahutas?

Mitmesugused kristlikud kirikud

Reformatsiooniga oli läinud kaotsi katoliikliku maailma ühtsus ning varauusajal lõhestasid usuvastuolud kogu Euroopat. Religioonist innustatud kodusõjad räsisid nii Prantsusmaad, Inglismaad kui ka Saksamaad ning osa neist paisus rahvus­vahelisteks konfliktideks. 17. sajandi keskpaigaks ususõjad vaibusid, erinevate konfessioonide positsioonid kindlustusid ning ükski riik enam usku ei vahetanud.

Suurem osa selliseid lõuna- ja idapoolse Euroopa maid nagu Hispaania, Itaalia, Portugal, Prantsusmaa, Lõuna-Saksamaa, Habsburgide valdused ja Poola tunnistasid roomakatoliku usku. Teiseks suureks leeriks olid protestandid. Katoliku kiriku ühtsuse tagas Rooma paavst, protestandid aga nii ühtsed ei olnud, vaid jagunesid erinevate suundade ja riigikirikute vahel. Skandinaavia maades ning Põhja-Saksamaal valitses luterlus; Madalmaades, Šveitsis ja mõnedes Saksa vürstiriikides kalvinism. Inglismaal oli omaette protestantlik kirik, mida nimetati anglikaani kirikuks.

Kõigist neist roomakatoliku kiriku järglastest eraldi seisis veel kreekakatoliku ehk õigeusu kirik, mis oli tekkinud juba 11. sajandil Suure skisma ehk usulõhe tagajärjel. Õigeusk valitses Venemaal ja Osmanite impeeriumi alla langenud endistel Bütsantsi aladel (Kreeka, Serbia, Bulgaaria). Pikka aega pidasid katoliiklased ja õigeusklikud üksteist hereetikuteks ehk vale­usulisteks, ent varauusaja jooksul hakati tunnistama, et tegemist on lihtsalt erinevate kristlike traditsioonidega.

Euroopa konfessionaalne jaotus 17. sajandil
Vassili Blažennõi peakirik Moskvas (A. Olearius, 1651)
16. sajandi keskpaigaks olid kõik õigeusu kiriku keskused peale Moskva langenud moslemite võimu alla. Suurim löök oli olnud Konstantinoopoli vallutamine Osmanite poolt 1453. a. Aastal 1589 anti seni Konstantinoopoli patriarhile allunud Vene kiriku­peale Moskva ja kogu Venemaa patriarhi tiitel, mis märkis tema mõjuvõimu suurenemist õigeusu kirikupeade seas.

Ebausust

Armas rahvas, ebausuks nimetatakse seda, kui inimene kogu oma südamelootuse paneb muu tühja asja peale ning unustab seetõttu kõige vägevama Jumala. Kust on selline ebausk tulnud, et inimlapsed on lootnud pühade inglite ja surnud inimeste peale ja on neid ka oma viimses surma­hädas appi hüüdnud? Siin peame lühidalt õppima, et patune paavst kogu oma seltskonnaga on ära neetud, et ta vaesed rumalad inimesed on juhatanud ning suunanud ebausu poole, et nad paavsti indulgentside juurde jookseksid, omaenese hea peale loodaksid, paastuksid jne, või mis mänge seal kõik veel olnud, mille juurde vaeseid inimesi on juhatatud. See kõik on vaid ebausk ning see ei aita meid. Me ei pea kogu oma elu jooksul kusagilt mujalt abi otsima kui üksnes Jumala juurest. Tema on meile tõotanud, et ta kogu meie viletsuse tahab rõõmuks teha ning seda rõõmu ei võta meilt keegi.

Tallinna Pühavaimu kiriku õpetaja Georg Mülleri jutlusest, 1603.
  • Millist konfessiooni Georg Müller esindas?
  • Millist kirikut ta selles lõigus arvustab?
  • Mida ta sellele kirikule süüks paneb?

Kristlus kui Euroopa identiteedi alus

Hoolimata kristluse peavoolude erinevusest ja suurtest vastu­oludest, tajusid eurooplased siiski usulist ühtsust. Kõik nad uskusid kolm­ainu Jumalat kui maailma loojat, valitsejat ja inim­konna päästjat ning Vana ja Uut Testamenti peeti Jumala sõnaks ja usu aluseks. Erinevused seisnesid näiteks jumalateenistuse korralduses, sakramentide arvus, tsölibaadireeglites (katoliku preestrid ei tohtinud abielluda, protestantlikud ja õigeusu vaimulikud aga küll), pühakute kultuses (protestandid ei tunnistanud pühakuid), munkluses (protestandid saatsid kloostrid laiali) ja paavsti autoriteedi tunnustamises.

Hoopis suuremat võõristust tunti aga mittekristlike rahvaste suhtes, kelle kohta jõudis eurooplasteni järjest enam teavet. Arenenumateks peeti monoteistlikke (ühtainust Jumalat tunnistavaid) „raamatureligioone“, näiteks juute ja moslemeid. Ka vanadest Aasia tsivilisatsioonidest nagu Hiina ja Jaapan peeti üsna palju lugu, kuid peeti vajalikuks nendelegi ristiusku kuulutada. Kõige madalamalt hinnati Ameerikas ja Okeaanias avastatud „paganaid“ ja „metslasi“, kelle ristiusku pööramist peeti Jumala tahteks, mistõttu paljude arvates oli lisaks misjonile õigustatud ka vallutus. Muu maailma tundma­õppimine lõi teatava kokkukuuluvustunde kõigi Euroopa rahvaste vahel. Varauusaja jooksul ei kadunud lootus taastada Euroopa kristliku kiriku ühtsus ning mitmed mõtlejad esitasid projekte, kuidas vastu­olusid lepitada ning kirik taas ühendada.

Töö pildiga

Kirikulaev (J. Gerritsz Loef, 1640/49)
Katoliiklikul maalil kujutatakse kirikut laevana, millel sõidavad paavst, Vana Testamendi patriarhid ja prohvetid, Ristija Johannes, Jeesus, Maarja, apostlid ja pühakud. Laeva ründavad mitmesugused „valeõpetajad“, nagu nt Arius, Muhamed, Luther, Jan Hus.
  • Mida on kunstnik soovinud oma maaliga öelda?

Kristlaste ühtsusest

Hetkest, mil kristlus saavutas laiema leviku ja tema vaenlaste jõud murti, tekkisid kõigepealt erinevad arvamused ja seejärel erinevad meelelaadid. See haigus puhkes juba ammu, kuid meie isade ja meie endi ajal on see süvenenud ja haripunkti jõudnud. [‑‑‑] Vaadelgem nüüd indialasi, kelle juurde me saadame nii edukalt oma laevu, türklasi, kelle juures olete palju ringi rännanud, või juute, kes asuvad praegusel ajal meie maadele elama, ja kui me võrdleme ennast kõigi nendega, peame uuesti meelde tuletama juba peaaegu ununenud vajaduse üksteise järele. Kas meid ei ühenda kindlalt kokku just see, mis meid teistest lahutab?

Hugo Grotiuse teosest „Meletius“, 1611.
  • Kuidas hindab Hugo Grotius usuvoolude paljusust?
  • Mis peaks kristlasi tema arvates üksteisele lähendama?
  • Kas tema lootused on täitunud? Põhjenda.

Millised neist on n-ö raamatureligioonid?

  • kristlus
  • rahvausk
  • islam
  • judaism
  • Ameerika põliselanike usundid

Mis neid usundeid ühendab?

Riik ja kirik

Riik pidas kirikut oluliseks, sest nägi selles ühiskondliku korra tagajat. Kirik õpetas inimestele kuulekust, alandlikkust ja kannatlikkust. Jumalateenistustel osalemine oli kohustuslik. Seal manitseti inimesi järgima mitte ainult Jumala, vaid ka riigi seadusi. Valitsejale vastu­hakkamist peeti jumalateotuseks, sest piiblis on öeldud: „Olge kuulekad oma valitsejatele ja alistuge neile!“ Kiriku kaudu sai riik inimestele nende kohustustest teada anda. Uued seadused ja valitseja korraldused loeti jumala­teenistuse lõpus kogudusele ette, nii jõudis oluline info ka kirja­oskamatuteni. Sõdade ajal korraldati üleriigilisi palvepäevi, kus paluti Jumala toetust oma valitseja relvadele.

Paljud valdkonnad, millega tänapäeval tegeleb riik, olid tollal hoopis kiriku vastutada. Näiteks tegeles kirik vaestehoolekandega, rajas haigemaju ning korraldas kooliharidust. Katoliiklikes maades tegutsesid neis valdkondades mitmesugused ordud. Jesuiitide ordu pööras erilist tähelepanu koolide ja ka ülikoolide rajamisele. Eesti ala esimene ülikool oli Tartus katoliikliku Poola võimu ajal asutatud jesuiitide kolleegium. Osa heategevaid ordusid pühendus vaestemajade pidamisele. Protestantlikes maades ordusid ei olnud, mistõttu sotsiaalhoolekande ja haridusega hakkas tegelema ilmalik võim ehk riik. Ent koolide ja ülikoolide õpetuse sisu kontrollisid siiski kõikjal vaimulikud. Katoliiklikes maades tsenseeris kirik trükiseid ning pidas keelatud raamatute nimekirju.

Jumalateenistus Haarlemi kalvinistlikus kirikus (G. Berckheyde, 1673)

1.

2.

3.

4.

Usulised vähemused

Paljudesse riikidesse jäid pärast kodusõdade lõppu usulised vähemused, näiteks hugenottideks kutsutud kalvinistid Prantsusmaal või katoliiklased Inglismaal. Usulisi vähemusi peeti ohuks riigi stabiilsusele ja julgeolekule, seetõttu tehti neile kõik­võimalikke kitsendusi, neil keelati oma jumalateenistusi pidada või sunniti neid usku vahetama. Valitsejate ideaaliks oli usuline ühtsus. Prantsusmaal oli ususõdade lõpetamiseks antud 1598. aastal välja Nantes’i edikt, millega lubati kalvinistidel oma usku viljeleda. Kuningas Louis XIV-le aga hugenottide eriõigused ei meeldinud ning 1685. aastal tühistas ta Nantes’i edikti. Kalvinistidele anti valida, kas astuda katoliku usku või maalt lahkuda. Suurem osa neist asuski ümber protestantlikesse riikidesse või rändas Euroopa kolooniatesse Lõuna-Aafrikas ja Ameerikas. Usulisi vähemusi ei sallitud ka protestantlikes maades, näiteks kõik Rootsi riigi alamad pidid olema luterlased ning katoliiklikud jumalateenistused olid keelatud.

Ühe suure Euroopa usuvähemuse moodustasid juudid, kel polnud kusagil riigiusulistega võrdseid õigusi. Nad pidid elama eraldatud territoorumil getodes, ei tohtinud kinnisvara omandada ja maksid sageli kõrgemaid makse.

Usuliste vähemuste tagasikiusamine ei toonud siiski loodetud ühiskondlikku harmooniat ning massiline väljaränne tekitas riigile suurt majanduslikku kahju. 18. sajandil hakati järjest rohkem pooldama usulist sallivust ehk tolerantsust. Selle mõte oli, et ka teiseusuline võib olla truu alam ja hea kodanik ning usk on rohkem isikliku südametunnistuse asi, millesse riik ei peaks sekkuma. Kõige tolerantsema valitseja kuulsuse omandas Austria keiser Joseph II, kes andis 1781. aastal usuvabaduse luterlastele, kalvinistidele ja õigeusklikele ning aasta hiljem ka juutidele.

Hugenottide katoliiklasteks pööramist kujutav karikatuur (17. saj)
Usupõgenikud saabuvad Leipzigisse
1731. a saatis Salzburgi katoliiklik vürstpiiskop oma valdustest välja 20 000 protestanti, kellest enamik leidis endale uue elukoha Preisi kuningriigis ja Saksimaal.

Nantes’i edikti tühistamine

A.

1. Selle [Nantes’i edikti tühistamise] tagajärjel me soovime, et kõik reformitud usu kirikud hävitatakse.

2. Me keelame oma reformitud usku alamatel edaspidi koguneda, et pidada jumalateenistusi kusagil mujal või eramajas mis tahes ettekäändel.

3. Me käsime kõigil reformitud usu jutlustajatel, kes ei pöördu ja katoliku usku ei astu, meie maalt lahkuda.

6. Me keelame reformitud usu koolid.

Louis XIV välja antud ediktist, 1685.
  • Mida Louis XIV Nantes’i edikti tühistamisega tõenäoliselt taotles?

Nantes’i edikti tühistamine

B.

Tunnustagem seda meie päevade imet. Jutustame sellest edasi tulevastele sajanditele. [‑‑‑] Avame oma südamed Louis’ vagadusele. Kostku meie hüüded taevasse ja ütleme sellele uuele Constantinusele: te olete tugevdanud usku, te olete hävitanud ketserid; see on teie valitsusaja vääriline tegu, see on sellele omane joon. Jumal üksinda suutis sellise ime korda saata.

Kuninga õukonnajutlustaja Bossuet’ kõnest, 1686.

Nantes’i edikti tühistamine

C.

Kuningriigist lahkus 80 000100 000 erinevast seisusest inimest, kes võtsid endaga kaasa rohkem kui 30 mln liivrit sularaha.

Kaduma läksid omapärasemad Prantsuse kunstialad ja tööndus­ettevõtted, millest enamik olid välis­maalastele tundmatud ning mis olid toonud Prantsusmaale suure hulga raha igast Euroopa nurgast.

Hävis kõige olulisem osa kaubandusest.

Vaenulike laevastike meeskonnad suurenesid 8000–9000 kuningriigi parima madruse võrra.

Vaenulike riikide armeed muutusid võimsamaks 500–600 ohvitseri ja 10 00012 000 sõduri võrra.

Prantsusmaa marssali Vaubani ülevaatest Nantes’i edikti tühistamise tagajärgede kohta, 1689.
  • Kas edikt andis soovitud tulemusi? Põhjenda.
  • Miks hindavad teine ja kolmas allikas edikti tagajärgi erinevalt?

1.

2.

1.

2.

LISA. Ametlik religioon ja rahvausk

Varauusaegse inimese usk oli segu üldtunnustatud kristlikust õpetusest ning mitmesugustest maagilistest ja müstilistest ettekujutustest. Nähtusi, mida ei osatud põhjendada, selgitati Jumala sekkumise või üleloomulike jõududega. Selliseid suuri õnnetusi nagu maavärinad või katkuepideemiad tõlgendati kui Jumala karistust pattude eest. Usuti Jumala imetegudesse, pühakute säilmete imettegevasse jõusse ning kuninga imeliselt ravivasse puudutusse. Hämmastavates loodusnähtustes, nagu näiteks komeedid või kummaliste puuetega sündinud beebid nähti Jumala saadetud märke tulevaste õnnetuste kohta.

Üleloomuliku ja loomuliku maailma segunemine ei puudutanud vaid lihtrahvast. Ühe sünge peatüki Euroopa ajaloos moodustavad nõiaprotsessid. Kuni 18. sajandini oli paljude riikide seadustes ette nähtud karistused nõidumise eest. Inimesi süüdistati lepingus saatanaga ning paljud neist põletati tuleriidal. Rootsis ja Saksamaal toimusid viimased nõiaprotsessid 17. sajandil, ent Poolas ja Šveitsis isegi veel 1780. aastatel, hoolimata paljude haritlaste võitlusest sellise ebausu vastu. Inglismaal kaotati nõidumise paragrahv 1836. aastal, ent ka pärast seda tuli ette juhtumeid, mil vihane rahvahulk hukkas arvatava nõia. Sageli oli tegemist vaeste kerjusnaistega, keda inimesed pidasid süüdlaseks end tabanud ebaõnnes. Nõia pandud „needuse“ mahavõtmiseks mindi sageli vaimude väljaajaja või mõne muu sellelaadse spetsialisti juurde.

Usulise hariduse parandamisele pöörati eeskätt protestantlikes maades suurt tähelepanu. Reformaatorid arvasid, et inimene peab ise suutma piiblist usutõdesid omandada. Selleks tõlgiti piibel rahvakeelde ning ärgitati inimesi seda lugema. Peale selle trükiti lühikesi usuõpetuse käsiraamatuid ehk katekismusi, mis olid enamasti koostatud küsimuse ja vastuse vormis. Luterlikes rahvakoolides anti lastele selle järgi usuõpetust.

Nõiasabat (lendleht 1629. aastast)

Mõisted

  • konfessioon – usutunnistus ja sellel põhinev usuvool või kirik
  • identiteet – teadmine endast, ühtsustunne mingi inimrühma või rahvusega
  • geto – linnaosa, kuhu on elama koondatud inimesed, kellesse suhtutakse usu vms pärast halvasti
  • tolerantsus – sallivus
  • hereesia – ketserlus, väärusk

Küsimused

  1. Kirjelda varauusaegse Euroopa konfessionaalset jaotust.
  2. Mil moel usk eurooplasi ühendas? Too näiteid.
  3. Miks vajas riik kirikut?
  4. Miks püüdsid valitsejad usulistele vähemustele takistusi teha?
  5. Mida tähendas usuline tolerantsus?
  6. Too näiteid üldtunnustatud kristliku õpetuse ja rahvausu põimumise kohta varauusajal.