Eesti NSV kultuur

  • Nimeta Eesti NSV-s tegutsenud kirjanikke, kunstnikke, heliloojaid ja näitlejaid.
  • Milliste vahenditega hoidis nõukogude võim inimeste meelsust ja tegutsemist kontrolli all?

Nõukogulik kultuuri­poliitika

Nõukogude võim seadis eesmärgiks juurutada ühiskonnas n-ö sisult sotsialistlikku ja vormilt rahvuslikku kultuuri. Kultuuri­inimestele avaldati tugevat ideoloogilist survet, mis oli eriti ahistav Stalini valitsemise viimastel aastatel. Vaba mõtte levikut takistasid tsensuur ja pidev meelsuskontroll.

Eesti kultuur eraldati lääne­maailma vaimsetest suundumustest ja seoti sihi­kindlalt vene kultuuriga. Peale selle püüdis nõukogude võim valikuliselt hävitada ka eelmiste põlvkondade kultuuri­pärandit. Sõja­järgsetel aastatel puhastati raamatu­kogud nn kodanliku ühiskonna pärandist, hävitati suur osa iseseisvus­aegsest perioodikast ja ilu­kirjandusest. Alles jäeti vaid üksikud eksemplarid. Kogu ebasoovitatav kirjasõna pandi erifondi, mille kasutamiseks tuli taotleda eriluba.

Nõukogude plakat (1951)

Haritlaskonna uus põlvkond

Eestisse jäänud haritlas­kond langes ideoloogilise terrori ohvriks ning nende aktiivne loome­tegevus kahanes või katkes täielikult. Poliitiline umbusk haritlaste suhtes jõudis haripunkti EKP VIII pleenumil (1950) ja sellele järgnenud aastatel. Hulk loome­inimesi oli sunnitud oma senise töö hukka mõistma, paljusid represseeriti. Kultuuri- ja teadus­asutustest vallandati hulganisti inimesi. 1950. aastate teisel poolel vaimne surutis leevenes ning vanema põlvkonna haritlased said jälle oma loometööd tegema hakata. Algas eesti kultuuri osaline taastumine, milles järjest olulisemat osa etendas uus põlvkond haritlasi. Uue põlvkonna lõplik läbimurre toimus 1960. aastatel, mil ka poliitilised olud olid vabamaks muutunud. Tollast kultuurielu ilmestasid senisest vabam loome­õhkkond, isiku­pärased ja uudsed vormikatsetused.

Haritlaste kahestumisest nõukogude ühiskonnas

Sisemine kahestumine oli hingehäda, mille tekitas ümbritseva elu mentaliteet, sõnade ja tegude lahknevus ning tsensuur. Juba saadet tehes aina mõtlesid, kas läheb või ei lähe. Pidev enese­tsensuur ja tabuteemad. Kõik tegijad ju tahtsid, et saade läheks eetrisse. Seda sisemist kokkulepet, kui soovite, pidevat õrna kollaboratsionismi püüti enda eest varjata, sügavale hingepõhja peita. Nõnda ei teinud vaid ajakirjanikud. Tegid kirjanikud, kunstnikud, muusikud, omal moel valdav osa meie muserdatud rahvast. Kõik tööl­käijad õppisid reeglina poliit­ringides, osalesid ametiühingus, võtsid vastu preemiaid ja ordeneid, autoostu­lubasid, marssisid mai- ja oktoobri­paraadidel, agaramad hurraatasid tribüünilt hüütud loosungitele, hääletasid valimistel poolt. Paljud varastasid riiki ja ehitasid maju, mõned kirjutasid kaebe­kirju, käisid ülemusele kõrva sosistamas, aplodeerisid valitsus- ja parteimeeste kõnede peale. Soojalt või tormiliselt. Elu oli selline. Ei tasu seda enda eest salata. Tõelisi teisiti­mõtlejaid, kes oma põhimõtete eest olid valmis laagritesse minema, oli väga vähe. See oli midagi muud kui koduses ringis, kus ikka Vene võimu ja ülemusi kiruti. Inimesed kartsid iseenda ja oma laste pärast, igatsesid rahulikku elu. Küüditamised olid loomulikult kõiki ära hirmutanud. [---] Kõik see oligi kahestumine, valdava enamiku eesti rahva kahestumine.

Enn Anupõld. Vana telemasti varjus. Lugusid raadio- ja teletegijatest 1960–2005. Tallinn, 2005.

Kirjanik Oskar Lutsu päeviku sissekanne 1951. aastast

16. maist 1950. a. kuni 22. septembrini 1951. a. pole ma siia sõnagi kirjutanud…

Mispärast? – Ühe sõnaga laiskus, tülpimus ja ka liiga soe sõprus C2H5OH-ga.[---]

Kirjutan sellest, mis parajasti pähe tuleb.

Küll on tänavu rikkalik õunasaak! Säärast pole ma veel kunagi näinud kogu oma eluajal. Õunapuude oksad painduvad raskuse all maani. Varaste hirmul on suurem osa õunu maha võetud (kogu alumise veranda põrand on neid täis), aga hilisemad sordid valmivad veel… kui vargad neid ära ei tassi. Kirsse ja maasikaid sai vähe. (Kevadised öökülmad).

Elame rahu tähe all. Kogume allkirju Ülemaailmse Rahu­nõukogu läkitusele. Ameerika ehitab sõjaväe­baase SSR-i ümber. Nähtavasti ei taha USA leppida ainult Koreaga. Väga võimalik, et tuleb veel üks sõda.

Ise elan üsna vaikselt, pean „vahe­aega“, sest tervis on ilma alkoholitagi viletsa­võitu: reuma muidugi, ja siis ka lühiaegsed minestushood (une­peal), paar korda isegi ärkvel olles. (Skleroos)

Tõlgin ja kirjutan ka väikesi vesteid Edasile (end. Postimees). Ei mäleta, kas ma siia juba olen kirjutanud, et tegin ka ühe nelja­vaatuslise komöödia, aga see ei läinud läbi. A. Serafimotši tõlge sai juba kahe aasta eest valmis, võeti vastu, tegime Riikliku Kirjastusega isegi lepingu, sain 60% tasugi kätte, aga see ikka veel ei ilmu trükist. Jutustus kolhoosidest, mida algasin suure hooga ja kirjutasin kas või pooleni, vist ei näe iialgi päevavalgust. Liiga raske teema minule. Kolhooside elu läheb nii kiiresti edasi, et ma ei jõua järele.

Oskar Luts. Viimane päevik (1944–1952). Tartu, 1996.

Rahva aktiivsus kultuurielus

Sõda ja sellele järgnenud vaimse surutise aastad andsid ränga tagasilöögi eelkõige kõrg­kultuurile. Seevastu rahva aktiivne kultuuri­elu jäi püsima ja väljendus eelkõige isetegevus­harrastuses. Maal tegutsesid edasi pilli-, rahvatantsu- ja näitemängu­ringid ning laulukoorid. Taastus ka laulupidude traditsioon ning suur­sündmuseks kujunes 1947. aasta üld­laulupidu. Hoolimata lehvivatest punalippudest muutusid laulupeod nõukogude ajal omanäolisteks rahvuslikeks suurüritusteks.

Kultuuri laiemat tarbimist soodustas ka linnastumine ja see, et rahva haridus- ning materiaalne tase tõusis. Järjest kasvas massiteabe­vahendite (ajakirjandus, raadio, televisioon) osatähtsus. Eesti Televisioon alustas saateid 1955. aastal. 1970. aastate algul mindi üle värvi­televisioonile. Suurenes ka Eesti Raadio saadete maht. Kuid kõik massiteabe­vahendid olid allutatud tsensuurile ja levitasid riigivõimu ametlikku propagandat. Sellegipoolest laiendas tollane meedia oluliselt inimeste silmaringi ning vahendas kultuuri. Põhja-Eesti elanikkonda hakkas tuntavalt mõjutama Soome TV ning see soodustas eelkõige Tallinnas lääneliku eluviisi juurdumist.

Lennart Meri kultuuri rollist Eesti NSV-s

Mitte kunagi varem ei olnud ja ka mitte kunagi hiljem ei saa olema kultuuri poliitiline roll eesti rahva seas nii intensiivne. Palun mõistke mind õigesti: see oli aeglasele välja­suremisele mõistetud rahva võitlus oma identiteedi säilitamiseks: kultuur oli meie viimane padrun.

Sirp, 9.10.1992.

EKP KK büroo otsus 16. detsembrist 1980

„Puudustest Eesti NSV Riikliku Televisiooni- ja Raadiokomitee töös NLKP Keskkomitee otsuse „Ideoloogiatöö ja poliitilise kasvatustöö edasisest parandamisest“ täitmisel“

Eesti Televisioonil ja Eesti Raadiol koondada oma tähelepanu järgmistele sõlmküsimustele:

  • rahvamajanduslike probleemide valgustamisel: avada sügavalt ja näitlikult Nõukogude vennas­vabariikide majandus­alast koos­tööd, Eesti NSV kohta ja osa meie maa rahva­majanduse ühtses kompleksis, pidades silmas, et vabariigi tööstuse, põllu­majanduse, ehituse, transpordi ja teenindus­sfääri edasise arengu edukuse, tarbe­kaupade tootmise suurendamise ning nende kvaliteedi parandamise küsimusi ei saa lahendada ilma vennalike liidu­vabariikide vastastikuse abita;
  • näidata emotsionaalselt eesti rahvuse õitsengut nõukogude rahvaste vennalikus peres, järgida ideelist selgust sotsialistliku internatsionalismi ja nõukogude patriotismi propagandas, anda vääriline vastulöök imperialismi ideoloogilistele diversioonidele, võidelda järjekindlalt kolkluse ja kitsalt rahvuslike huvide ilmingute ning kodanliku ideoloogia retsidiivide vastu;
  • nõukogude elulaadi ja kommunistliku moraali propageerimisel avada positiivsete näidete varal nõu­kogude inimese ideekindlust ja kodaniku­hoiakut, tema vaimset rikkust ja moraalset palet. Näidata eredamalt tööinimese ja sotsialistliku võitluse osa, propageerida eestlaste ja venelaste, teiste rahvuste esindajate loomingulist koostööd tööl, puhke­hetkedel ja argielus, seltsimehelikku üksteise abistamist, kollektivismi ning nõu­kogude elulaadi teisi külgi, võidelda leppimatult ebapere­mehelikkuse ja organiseerimatuse, bürokratismi, passiivsuse ja üks­kõiksuse vastu;
  • tõsta meelelahutussaadete ideoloogilist koormust satiiri ja huumori vahenditega, võidelda väike­kodanliku eluviisi retsidiividega, tõusikliku- ja tarbija­psühholoogia retsidiivide vastu mõnede inimeste teadvuses. Propageerida laialdaselt nõu­kogude estraadi­muusikat, edu­meelsete välis­autorite helindeid ja esinejaid.
Gustav Ernesaks oli nõukogude ajal üks peamisi laulupidude traditsiooni edasikandjaid
Laulupidu Eesti NSV-s

Laulupeod

Kuigi nõukogude kultuuri­ideoloogia oli eesti laulupeod seadnud valitseva võimu teenistusse, … jätkasid need … tegelikult oma võimutruu fassaadi varjus ja selle kiuste rahvusliku ühtsuse ja kultuuri­identiteedi säilitamist. Lauljatel ja publikul kujunesid teatud rituaalid rahvuslike väärtuste eksponeerimiseks ja põlistamiseks. Niisuguseks ilminguks oli muu hulgas rahvariiete kandmine või teatud tähendus­rikaste ja kõneka ajalooga laulude ühis­laulmine peale ametliku kava lõppu. Laulupeo rongkäik sai oma­moodi massi­demonstratsiooniks, kuhu tuldi ju vaba­tahtlikult (vastandina sunni­viisil marssimisele punasel oktoobri- või mai­paraadil). Ja nendel rong­käikudel osales aktiivselt ka arvukas publik – vastastikku hõiguti tunnustavaid hüüdlauseid, lauldi rahvuslikke laule. [---]

Eriti tähendusrikkaks osutus laul „Mu isamaa on minu arm“, luuletuse autoriks Lydia Koidula…. Nendele ärkamis­aegsetele sõnadele lõi Gustav Ernesaks Teise maailmasõja ajal Venemaa tagalas uue viisi. Ernesaks oli laulu­rahvale sõja­eelsest ajast tuttav kui Tallinna Nais­laulu Seltsi koorijuht, aga Nõukogude võimu­aparaadile vastu­võetav kui Venemaa tagalas tegutsenud „kunstnik-võitleja“. [---]

„Mu isamaa on minu arm“ oli 1947. aasta laulupeo kavas, kuid 1950. aasta kommunistliku partei VIII pleenumi tulemusena lülitati laul kavast välja, kuigi koorid olid laulu ette valmistanud. Laulupeo ajal jäi peale laulurahva tahe ning hiigel­koor hakkas laulma ilma dirigendita, Ernesaks siiski lubati dirigendi­pulti, et laul tema juhtimisel lõpuni laulda. … Alates 1965.aastast on „Mu isamaa on minu arm“ küll olnud kõigi laulupidude kavas, kuid nii esinejate kui publiku jaoks omandas eriti olulise tähenduse selle laulu spontaanne ühis­laulmine peale ametliku kava lõppu. See laul kujunes omamoodi hümniks, mis nagu sümboliseeris kõiki neid laule, mida laulda ei tohtinud.

Kristin Kuutma. Laulupeod rahvusliku identiteedi kandjana. – Mäetagused, 1–2, 1996.

Haridusolud

Nõukogude võim hävitas iseseisvus­aegse haridus­süsteemi. Uue kooli­korralduse aluseks võeti teiste nõukogude vabariikide ühtluskooli süsteem. Paljud endised õpetajad ja kõrgkoolide õppejõud tembeldati rahva­vaenlasteks ja vallandati. Põhjalikult muudeti ka üldharidus­koolide ja kõrg­koolide õppe­programme, eriti humanitaar­ainetes. Maailma ja Eesti ajaloo kõrval hakati süvendatult õpetama NSV Liidu ajalugu.

Eesti NSV-s kehtis esialgu 7-klassiline ja alates 1959. aastast 8-klassiline kooliharidus. 1970. aastatel mindi üle kohustuslikule keskharidusele. Keskharidus tuli omandada kas üldhariduslikus keskkoolis või kutsekoolis. Koolidele kehtestati maksimumi­lähedased õppe­edukuse protsendid, millest tuli kinni pidada.

1950. aastal kaotati Tartus kõrgem kunstikool Pallas ning Tallinnas avati Eesti Riiklik Kunsti­instituut (ERKI). Kõrg­koolidest tegutsesid Tallinnas veel Polütehniline Instituut (TPI), Riiklik Konservatoorium ja alates 1952. aastast Pedagoogiline Instituut (TPedI). Tartus jätkas tööd ülikool (TRÜ) ja alates 1951. aastast Eesti Põllumajanduse Akadeemia (EPA). Kõrgkoolides kehtestati senise ainesüsteemi asemel kursuste süsteem. See kitsendas üliõpilaste iseseisvust ja valikuvabadust. Ülikooli lõpetamiseks tuli omandada kohustuslikud kursused ning üliõpilase ainete valik oli minimaalne. Kõige olulisemaks kõrgkooliks jäi ka nõukogude ajal Tartu ülikool, kus säilis osaliselt akadeemiline mõtte- ja eluviis. Ka üliõpilaskonna arvukus kasvas: 1945. aastal õppis Eesti NSV kõrgkoolides üle 3700 üliõpilase, 1985. aastaks oli tudengeid aga juba üle 23 500.

Koolisööklas

Vene keele õpetamine

Vene keele õppimist ja õpetamist peeti poliitiliselt erakordselt tähtsaks. Et soodustada vene keele saamist suhtluskeeleks ka mitte­venelaste seas, nähti ühe võimalusena segalaste­aedade loomist. Soovitati rajada ka segakoole, kuid sellest siiski loobuti. [---]

Tallinna 21. Keskkooli ajaloo- ja ühis­konnaõpetuse õpetaja Vilma Kahk meenutab, kuidas [EKP KK ideoloogia­sekretär] Rein Ristlaan rääkis õpetajatele vene keele tähtsusest. „Siis ta tõi väga imeliku näite, mis pani mind väga imestama. Ta rääkis, et oli hiljuti kokku puutunud õpetajatega, kellest selgunud vestluse käigus, et nad ei teadnud, kuidas on vene keeles kärbseseen, ja pakkusid välja мухавая гриба. Ristlaan pidas seda lausa naeruväärseks, kui inimene ei tea isegi sellist asja! Meie kooli toonane direktor Olivia Laurik küsis mult sosinal: „Seltsimees Kahk, kas teie teate, kuidas on vene keeles kärbseseen?“ Ma ütlesin, et ei tea, ja küsisin partorgi käest, tema ka ei teadnud. See loeng jäi mulle meelde, aga üldiselt, mis sellistel koosolekutel meile räägiti, läks kõik ühest kõrvast sisse ja teisest välja.“

Eli Pilve. Nõukogude noore kasvatamisest paberil ja päriselt. – Tuna, 3, 2013.

Aasta

Üliõpilaste arv

Kokku

Päevased osakonnad

Õhtused osakonnad

Kaugõpe

1940

4740

4740

1945

3577

194

3771

1955

8473

188

3424

12 085

1965

10 335

2094

8934

21 363

1975

13 948

2592

6828

23 368

1985

14 145

1795

7576

23 516

1990

17 172

1449

7278

25 899

2001

43 216

5078

8143

56 437

Üliõpilaste arv Eesti NSV ja Eesti Vabariigi kõrgkoolides

Kiriku koht ühiskonnas

Nõukogude võim tunnistas vormiliselt usu­tunnistuse vabadust. Kuid igapäeva­elus tehti usklikele ja kogudustele kõikvõimalikke takistusi. Kiriku hooned riigistati ja nende kasutamise eest tuli kogudustel üüri maksta. Tartu ülikoolis kaotati usuteaduskond. Seetõttu hakkas kiriku­õpetajate koolitamisega tegelema Tallinna Konsistooriumi juurde rajatud usuteaduste instituut. Ametliku usuvastase (ateistliku) propaganda eesmärk oli kujundada inimestes vaenulikku või siis vähemalt ükskõikset suhtumist kirikusse ja religiooni. Selleks elavdati ateistlikku selgitustööd ning püüti juurutada kiriklike tavade asemel ilmalikke. Kiriklikud surnuaia­pühad asendati ilmalikega. Noorte suvepäevad asendasid kiriklikke leeriskäimisi. Siiski olid ka nõukogude ajal endiselt küllaltki levinud kiriklikud matused. Nõukogulikes oludes vähenes kiriku traditsiooniline moraalne ja tasakaalustav roll eestlaste igapäevaelus. Sellegipoolest jäi kirik organisatsiooniks, mida valitsev režiim ei suutnud täielikult oma kontrollile allutada. Kirikul oli nõukogude ühiskonnas omamoodi vaimse vastupanu roll.

Ateistlik kasvatus­töö koolis

Ülesandeks on kasvatada õpilasi mitte ainult ateistideks, vaid võitlevateks ateistideks, kes oskaksid oma seisukohti ka kaitsta ja teha vajalikku selgitus­tööd veel usu­kammitsais viibivate kodanike hulgas. [---] Võitlusele kodanliku ideoloogia ja moraali mõju ning mineviku igandite vastu tuleb anda terav, ründav iseloom. Mitte enese­kaitse, vaid pealetung ideoloogilisel rindel – selleks kutsub meid üles partei.

Ateistlikust kasvatusest koolis. Tallinn, 1963.

Kirik kui geto

Võib-olla on liiga uhke nimetada getoks olukorda, milles kirik oli nõu­kogude võimu tingimustes, aga teatav sarnasus siiski on. „Usuliste vajaduste rahuldamine“ oli lubatud spetsiaalsetes kultuse­hoonetes, järele­valve all, ja sedagi eakatele inimestele, kellel ei olnud ühiskonnas tähendust. Noorte tööjõuliste inimeste hälbimist takistati kõigi vahenditega. Need, keda ei õnnestunud „ümber kasvatada“, isoleeriti nakkusohu vähendamiseks harilikest inimestest. Minu ema ei võetud pärast sõda Kursi haiglasse medõena tööle, sest tema mees oli usukultuse teener. Vastav märgistus („usukultuse teener“) oli ka minu passis kuni 1978. aastani ja ma mäletan hästi, mida see tähendas. Kui Venemaal matkasin, ei julgetud mitmel pool taolisele vaimselt kärnasele öömajagi anda.

Toomas Paul. Kirik keset küla. Tartu, 2003.

Kodukultus

Religioon keelustati, kuid „püha“ ei kadunud, vaid vahetas asupaika, koondudes eeskätt kodudesse. Kujundlikult võiks isegi rääkida oma­moodi kodukultuse kujunemisest nõu­kogude ajal. [---] Kodu rajamisse suunatud töö omandas rituaalse tegevuse elemente, seda enam, et see tihtipeale tõepoolest kujunes aastate­pikkuseks Kolgata teeks. Spetsiifiliselt eesti­pärane on just oma kätega tehtu eriti kõrge väärtustamine, mis toob „lunastuse“, „rahu“, „õndsuse“. See väljendub juba kodu lühiise­loomustusteski: „Kodu on kogu see töö ja hool, mis on jagatud; Kodu – see on see, et ta on nii ise oma kätega ehitatud ja tehtud. Kui midagi inimene saab väga suure vaevaga, siis talle jääb see kuidagi; Mulle annab turvatunde ja kodutunde just see, mis ma ise olen loonud oma jaoks. Just nimelt see omatehtud, oma saadud ja oma saavutatud“.

Anu Kannike. Kontinuiteet ja katkestus: privaatsfääri loomine Nõukogude Eestis. – Estonian Social Science Online, 2005, 3.

Aasta

Ristitud

Konfir­meeritud

Laulatatud paare

Maetud

Annetajaid

1937

11 437

10 530

6227

11 997

272 340

1947

8863

10 719

2820

12 935

123 986

1957

7341

10 017

3581

7002

170 992

1966

985

447

434

5054

98 323

1978

622

481

171

4277

65 425

1983

1038

644

235

3504

53 763

1987

1834

1179

307

3339

49 354

1991

13 382

8383

1243

5006

70 209

Osavõtt kiriklikest talitustest ja annetajad Eesti Evangeelses Luterlikus Kirikus 1937–1991

Mitu korda vähenes aastatel 1937–1987...

... ristitute arv?

... kirikule annetajate arv?

Millest see tulenes?

LISA. Side läänemaailmaga

Stalini valitsemise ajal oli kogu Nõukogude impeerium muust maailmast raudse eesriidega eraldatud. Seetõttu oli ka Eesti NSV‑s maailmas toimuva kohta tõepärast informatsiooni äärmiselt raske saada. Üheks peamiseks infokanaliks olid sel ajal välis­raadiojaamad, millest osa hakkasid peagi edastama saateid ka eesti keeles. Esimene selline oli Ameerika Hääl, mis alustas tööd 1951. aastal New Yorgis.

Ameerika Hääl edastas Ameerika Ühendriikide ametlikku informatsiooni. Eestiga seotud teated (eelkõige pagulaste tegevuse ja kultuuri­elu kohta) ei tohtinud ületada 15% saateajast. Aastatel 1953–1958 anti Ameerika Hääle eesti­keelseid saateid eetrisse ka Münchenist. Samal ajal tegutsesid USA rahalisel toel Münchenis ka raadio­jaamad Vaba Euroopa (RVE) ja Vabadus­raadio (VR), mis tegid oma saateid Ida-Euroopa maade ja NSV Liidu elanikele. Kuigi välis­raadiojaamade saateid pidevalt segati, saadi Eesti NSV-s siiski olulist informatsiooni, mis aitas säilitada vaimset opositsiooni valitseva režiimi vastu.

Hruštšovi sulaajal hakkasid tasapisi taastuma ka otsekontaktid muu maailmaga. Eesti NSV-s hakati tegelema moodsate teadus­harudega (psühholoogia, sotsioloogia, küberneetika jms) ning üksikud teadlased pääsesid rahvus­vahelistele teadus­konverentsidele. Siin leidis kõlapinda 1960. aastate Lääne noorsoo­liikumine, džäss- ja rock-muusika (ansambel The Beatles), hipide liikumine ning moodsad kunstivoolud (abstraktsionism jt).

Oluliseks aknaks Läände oli eestlastele naaber­riik Soome. Soome TV saated olid nähtavad Põhja-Eestis ja 1965. aastal avatud Tallinna-Helsingi laevaliin tõi Eesti NSV-sse tolle aja kohta arvukalt välis­turiste. Eelkõige nende vahendusel jõudis Eesti NSV-sse ka Lääne tarbimis­kultuur ja tarbeesemed.

NSV Liidu teiste piirkondade jaoks muutus Eesti omamoodi läänelikuks oaasiks – Sovetski Zapad’iks. Eesti NSV väline läänestumine väljendus peamiselt materiaalse heaolu hankimises, mis omakorda meelitas siia hulgaliselt ümberasujaid teistest NSV Liidu piirkondadest. Eesti NSV-s oli tarbimis- ja elatustase tõe­poolest palju kõrgem kui NSV Liidus keskmiselt. Paraku soodustas see asjaolu eelkõige noorema ja keskmise põlvkonna süvenevat mugandumist nõukoguliku süsteemiga.

Lipuehtes reisilaev Vanemuine Tallinna sadamas pärast esimest reisi Helsingisse 1965. aastal

Küsimused

  1. Millised olid nõukoguliku kultuuri­poliitika eesmärgid?
  2. Kuidas nõukogulikku kultuuri­poliitikat ellu viidi?
  3. Mille poolest erinesid nõukogude­aegsed laulupeod tänapäevastest?
  4. Miks nõukogude ajal hariduse väärtus langes?
  5. Miks hakati Eestit nimetama „nõukogude lääneks“?
  6. Miks kartis nõukogude võim kirikut ja religiooni?