Eesti Vabariik tänapäeval

Põhiseadusliku riigikorra ülesehitamine

Omariikluse taastamise järel hakati Eestis põhi­seaduslikku riigikorda üles ehitama. Uue põhiseaduse eelnõu valmis Põhi­seaduslikus Assamblees 1991. aasta lõpuks, sellele järgnes üld­rahvalik arutelu. 28. juunil 1992. aastal toimunud rahva­hääletusel kiideti uus põhiseadus ülekaalukalt heaks. Põhiseadus sätestab, et riik peab „tagama eesti rahvuse ja kultuuri säilimise läbi aegade“.

Presidendi- ja parlamendi­valimised toimusid 1992. aasta septembris. Kuna presidendi­valimiste esimeses voorus – üld­valimistel – ei saavutanud ükski kandidaat üle poole valijate häältest, tuli riigipea valida kahe enim hääli saanud kandidaadi (Arnold Rüütli ja Lennart Meri) vahel Riigikogul. Riigikogu valis taas­iseseisvunud Eesti Vabariigi esimeseks presidendiks Lennart Meri.

Parlamendi­valimiste tulemusel said Riigikokku 9 valimis­liidu esindajad ning nendest suurim – Isamaa – moodustas koalitsiooni­valitsuse koos Eesti Rahvusliku Sõltumatuse Partei (ERSP) ja valimis­liiduga Mõõdukad. Valitsus­juhiks sai Isamaa liider Mart Laar.

Üheparteilisest riigist tulnuna oli üsna keeruline läänelikku erakondlikku süsteemi üles ehitada. Erakondade side ühis­konnaga jäi nõrgaks, sageli loodi uus poliitiline jõud mitte huvi­gruppide põhjal, vaid tugeva liidri ümber. Seetõttu oli ka Eesti erakondlik maastik esialgu üsna muutlik. Riigikogu valimiste järel lõpetasid oma tegevuse Eesti Kongress ja pagulas­valitsus. 1993. aasta kevadel alustas tööd Riigikohus. Suurt tähelepanu pöörati kaitse­jõudude, piirikaitse ja politsei loomisele.

President Lennart Meri saabub ametisse­vannutamise tseremoonialt Kadriorgu (6.10.1992)

Lennart Meri mõtteteri

Väikeste riikide üks tunnus on see, et neile ei ole mitte kunagi antud nii palju aega nagu suur­riikidele. On asju, mida me peame otsustama täna ja mida me ei saa otsustada kümne aasta pärast, sest kui me seda täna ei otsusta, siis me oleme sellega juba endale märkamatult alla kirjutanud otsusele, et kümne aasta pärast ei saa meid olema.

Kõne 28.3.1999.

***

Suurriikidel on suuremad kohustused, väike­riikidel suuremad võimalused. See ei ole vastuolu, see on tasakaal.

Kõne ÜRO-s 20.9.1993.
Peaminister Mart Laar

Valitsemisaeg

Peaminister

Valitsuskoalitsiooni erakonnad/ valimisliidud

1992 okt –
1994 nov

Mart Laar

Isamaa, ERSP, Mõõdukad

1994 nov –
1995 aprill

Andres Tarand

Mõõdukad, Isamaa, ERSP

1995 aprill –
1995 nov

Tiit Vähi

Koonderakond ja Maarahva Ühendus, Keskerakond

1995 nov –
1996 dets

Tiit Vähi

Koonderakond ja Maarahva Ühendus, Reformierakond

1996 dets –
1997 märts

Tiit Vähi

Koonderakond ja Maarahva Ühendus, Arengupartei

1997 märts –
1999 märts

Mart Siimann

Koonderakond ja Maarahva Ühendus, Arengupartei

1999 märts –
2001 jaan

Mart Laar

Isamaa, Mõõdukad, Reformierakond

2001 jaan –
2003 märts

Siim Kallas

Reformierakond, Keskerakond

2003 märts –
2005 aprill

Juhan Parts

Res Publica, Reformierakond, Rahvaliit

2005 aprill –
2007 aprill

Andrus Ansip

Reformierakond, Keskerakond, Rahvaliit

2007 aprill –
2011 aprill

Andrus Ansip

Reformierakond, Isamaa ja Res Publica Liit, Sotsiaal­demokraatlik Erakond

2011 aprill –
2014 märts

Andrus Ansip

Reformierakond, Isamaa ja Res Publica Liit

2014 märts –
2015 aprill

Taavi Rõivas

Reformierakond, Sotsiaal­demokraatlik Erakond

2015 aprill –
2016 nov

Taavi Rõivas

Reformierakond, Sotsiaal­demokraatlik Erakond, Isamaa ja Res Publica Liit

2016 nov

Jüri Ratas

Eesti Keskerakond, Sotsiaal­demokraatlik Erakond, Isamaa ja Res Publica Liit

Eesti valitsused 1992–2017

Esimene põhiseaduslik valitsus

A.

Isamaa valitsuse ees 1992. aasta sügisel seisvad välja­kutsed meenutasid 1920. aastate alguses Eesti Vabariigi tollast valitsust vaevanud probleeme. Nende seast võiks üles lugeda neli:

  1. rahva elujärje katastroofiline langus, tööpuuduse järsk kasv ning raha väärtuse sisuliselt olematuks muutumine;
  2. vajadus kogu Eesti majandus idast läände ümber orienteerida. Seniste idaturgude kaotus sundis ümber hindama kogu senise majandus­poliitika. See, mis oli olnud sobilik Vene impeeriumi ühele provintsile, ei kõlvanud Eesti riigile;
  3. senise suurtootmise likvideerimine avas küll tee era­talupidamisele, kuid paiskas mõneks ajaks kogu põllu­majandusliku tootmise kaosesse. Mõisad ja kolhoosid ei erinenud seejuures teineteisest nii palju, aga nende kadumine mõjus raskelt senisele elu­korraldusele maal;
  4. uus põhiseadus nõudis arvukalt uusi institutsioone ja asutusi. Nende mehitamiseks ei jätkunud inimesi ega kogemusi.
Mart Laar. Pööre, I. Tallinn, 2015.

B.

Meil on seda esimest põhiseaduslikku valitsust nimetatud mitut moodi. Mina nimetaks seda diletantide valitsuseks, heas mõttes – diletandid on asja­armastajad, ka me armastasime asja, mida tegime.

Valitsusse minnes andsime aimu, et läheme tundmatule maale. Ei olnud ühtegi inimest, kel oleks juhtimis­kogemust… Aga meil oli selge visioon. Enamik meist oli akadeemilise taustaga, seetõttu olime kiired õppima.

Marju Lauristin, esimese valitsuse sotsiaal­minister. – Postimees, 20.10.2012.

LISA. Võõrvägede lahkumine

Iseseisvuse lõplikul kindlustamisel oli äärmiselt oluline okupatsiooni­armee lahkumine ja Eestis asuvate sõjaväe­baaside (sh Tallinna ja Paldiski mereväe­baasi) likvideerimine. 1992. aasta septembris viibis Eesti territooriumil ligikaudu 40 000 Vene armee sõdurit, kelle valduses oli u 2% riigi territooriumist. Võõrvägede välja­viimist toetasid rahvus­vahelised organisatsioonid ja avalikkus.

Sõjaväe väljaviimine oli keskseks küsimuseks Eesti-Vene läbi­rääkimistel, mis esialgu ei andnud mingeid tulemusi. Murrang saavutati alles 1994. aasta juulis presidentide Boriss Jeltsini ja Lennart Meri tipp­kohtumisel Moskvas. Seal kirjutati alla lepingule, mille alusel võõrväed lahkusid Eestist 31. augustiks 1994. aastal. Eesti Vabariik andis kohalejäänud sõjaväe­pensionäridele võimaluse taotleda elamisluba. Kokkulepete sõlmimine leidis rahvus­vahelisel areenil ühemõttelist heakskiitu ning tugevdas Eesti rahvusvahelist seisundit, kuid sise­riiklikult tõi kaasa terava poliitilise arutelu. Eesti riikluse arengu seisukohalt oli aga võõrvägede lahkumine omamoodi taas­iseseisvumise lõpptähiseks.

Võõrvägede lahkumine

Üleminek käsumajanduselt turumajandusele

Iseseisvuse taastamine lõi poliitilised ja majanduslikud eeldused üleminekuks turumajandusele. Majandus­reformi põhi­aluseks oli 1992. aasta juunis toimunud rahareform, millega võeti kasutusele kroon. Eesti kroon (EEK) seoti Saksa margaga (DEM) suhtes 1 DEM = 8 EEK. Rahareformiga eralduti rubla­tsoonist. Eesti majandus avanes Läände ning majanduslik ühinemine Euroopaga muutus pöördumatuks.

Turumajandusele üleminekul etendas olulist rolli erastamine ja panganduse areng. Erastamine kulges üldjoontes edukalt ning 1999. aastaks oli enamik suur­ettevõtteid erakätesse läinud. Aeglasemalt ja vaevalisemalt läks maa erastamine. Põhjalikult muutis Eesti majandus­keskkonda omandi­reform ning endise nõukoguliku suur­põllumajanduse ümber­kujundamine talu­majapidamisele tuginevaks süsteemiks. Majanduselus suurenesid väike­ettevõtluse ja erasektori osatähtsus ning välis­investeeringud. Muutus majanduse struktuur: esiplaanile tõusis teenindus­valdkond, seevastu vähenes tööstuse ja põllumajanduse osa.

Kõik need protsessid, eriti põllumajanduse ümber­korraldamine, olid üsna valulised ning tõid kohati tõsiseid tagasilööke. Eesti kiire ja peamiselt välis­investeeringutele tuginev majanduskasv peatus ülemaailmse surutise tõttu 2008. aastal. Majandusliku edu kõrval on ühiskonnas suurenenud varanduslik ebavõrdsus, probleemiks on maa­piirkondade vaegareng ning tööealise elanik­konna väljaränne. Tasa­kaalustatud eelarve- ja kokkuhoiu­poliitika hoidsid siiski ära suuremad majanduslikud vapustused.

Rahareform

Mälestusi 1990. aastate majandusest

A.

Siis tuli päästev rahareform. Oi neid uusi sirgeid rahatähti, mis peopesal hoides iseenesest rulli keerdusid ja nii värskelt lõhnasid! Oi seda kokku­kuuluvustunnet ja põnevust, oi seda kaalutlemist ja arvutamist poe­käikudel ja mõõdukat tarbimist. Kaupluse­letid olid nagu võluväel kaubaga täitunud. Riiulitel oli kõike, mis hing või ihu ihaldada oskas – ole ainult mees ja osta.

Meie pere algkapitaliks oli 110 krooni. Elasime üürikas ja arvutasin 90-te algul välja, et omale kodu soetamiseks tuleks mul töötada 30 aastat ühtejutti palka ära kulutamata ehk siis söömata-joomata, makse maksmata.

Kuumad 90ndad. Tallinn, 2008.

B.

Üheksakümnendatel tekkis Eestis nähtus nimega erastamis­väärtpaber. Ühel päeval hakkas riik kinkima töötatud aastate eest väärt­pabereid, mille eest sai erastada elamis­pinna, ja eriti võrdsed said erastada ka muud riigivara. Enamik eestlastest ja samuti äsja saabunud muulastest said kinnisvara­omanikeks. … Osad elanikud ei saanud oma EVP-de eest kodusid erastada, sest nende kodud muutusid välis­eestlaste omandiks. Väliseestlased müüsid omandi maha ja kolisid oma elupaikadesse tagasi.

Kuumad 90ndad. Tallinn, 2008.

LISA. Maaelu kuivab kokku

1985. aastal töötas ühis­majandites kokku 139 300 inimest, neist otseselt põllu­majandusliku tootmisega oli seotud 97 400 töötajat. Ülejäänud töötasid laste­asutustes, sööklates, kultuuri­majades, sooja- ja energia­varustuses, mis teenindasid kõiki piirkonna elanikke.

1992. aastal töötas põllu­majanduslikus tootmises 85 229 töötajat, mis moodustas 14% riigi tööhõivest.

Kümne aasta jooksul vähenes aga töötajate arv ligi kolm korda: 2001. aastal töötas põllu­majanduses 30 500 inimest, see on 5,2% riigi tööhõivest.

Vajadus tööjõu järele vähenes põllu­majanduses peamiselt kahel põhjusel: vähenes nõudlus ja põllumajandus­toodangu maht ning tänu era­ettevõtluse tekkimisele suurenes tööviljakus.

2001. aastal Eesti Riigikantselei tellitud avaliku arvamuse uuringu „10 aastat Eesti iseseisvumisest“ tulemused
2001. aastal Eesti Riigikantselei tellitud avaliku arvamuse uuringu „10 aastat Eesti iseseisvumisest“ tulemused
2001. aastal Eesti Riigikantselei tellitud avaliku arvamuse uuringu „10 aastat Eesti iseseisvumisest“ tulemused

Eesti Vabariigis praegu kehtiv põhiseadus on vastu võetud 28. juunil . aastal. Samal aastal toimus Eestis , millega võeti kasutusele uus raha – .

Taasiseseisvunud Eesti esimene president oli . Parlamendivalimised võitis valimisliit ja peaministriks sai .

Kodanikuühiskonna kujunemine

Kodaniku­ühiskonna kaudu levitavad inimesed oma ideaale, huvisid ja väärtusi, et ühiskonda paremaks muuta, ise selle eest otsest rahalist kasu saamata. Demokraatliku ühiskonna eelduseks on tugev ja iseseisev kodaniku­ühiskond.

Kodaniku­ühiskonna üles­ehitamine Eestis on kulgenud aeglaselt. Nõukogude ajal oli üksik­indiviidi algatus­võime ja vastutus­tunne tagaplaanile tõrjutud. Turu­majanduse kiire juurutamine tõstis küll esiplaanile ette­võtlikkuse, kuid väärtustas sealjuures eelkõige isiklikku kasu. Senine suhteliselt egalitaarne ühiskond hakkas kiiresti kihistuma ja asendus loetud aastatega tarbimisühis­konnaga, mille katedraalideks said suured kaubandus­keskused. Suur osa rahvast võõrdus poliitikast ja ühiskondlikust elust.

Kui majanduslik olukord paranes, tärkas inimestes taas suurem huvi koonduda, et kultuuri­seltside, kiriku, koolide ja muude ühenduste kaudu ühiskonna­elus kaasa rääkida.

Arvamusfestival Paides 2015. aastal

Välispoliitika

Taasiseseisvunud Eesti Vabariigi välis­poliitika võttis algusest peale suuna Läände, et siduda end võimalikult tihedalt Euroopaga. Eesti geo­poliitilise asendi tõttu sai oma­riikluse kindlaimaks garantiiks olla ühinemine Põhja Atlandi Lepingu Organisatsiooni (NATO) ning Euroopa Liiduga. 1994. aastal võeti Eesti Euroopa Nõukogu täisliikmeks, 1998. aastal algasid ühinemis­läbirääkimised Euroopa Liiduga ja alates 1. maist 2004 on Eesti Vabariik Euroopa Liidu täieõiguslik liige. 1999. aastal jõustus viisa­vabadus Schengeni riikidega, Eesti ise liitus selle süsteemiga 2007. aastal. Nii kadus piiri­kontroll Euroopa Liidu sees ja kaotati 1991. aastal rajatud piiripunktid.

Kaitsealane koostöö NATO ja neutraalsete riikidega tugevdas Eesti kaitsejõude ning lõi järk-järgult eeldused ühinemiseks Lääne-Euroopa kaitse­struktuuridega. 2004. aasta märtsis sai Eesti NATO liikmeks. Siit peale on Eesti osalenud paljudes rahvus­vahelistes sõjalistes operatsioonides ning panustanud sellega nii Euroopa kui ka kogu maailma julgeolekusse.

Eesti Vabariigi välis­poliitikas on olulisel kohal suhted Põhja­maade ning teiste Balti riikidega. Kõige tihedamat koostööd on seni arendatud kaitse-, politsei- ja piirivalve­jõudude vahel.

Eesti-Vene suhteid teeb keeruliseks riikide­vahelise lepingulise baasi nõrkus. Venemaa taotleb endiste NSV Liidu liidu­vabariikide suhtes eri­seisundit ning süüdistab Eestit siinsete venelaste inim­õiguste rikkumises. Moskva agressioon Ukrainas ja Krimmi annekteerimine tõi kaasa Ameerika Ühendriikide, Euroopa Liidu ja teistegi riikide majandussanktsioonid Venemaa vastu. Eesti-Vene suhetes on kokku­põrketandriks ka erinev ajaloo tõlgendamine, eriti teise maailmasõja sündmuste osas. Venemaa ei ole tunnistanud kommunismi kuritegusid ning püüab näidata Eestit ja teisi Balti riike „fašismi taassündi“ toetavate ühis­kondadena.

Rongkäik enne rahvahääletust Euroopa Liiduga liitumise küsimuses. Liitumise poolt hääletas üle 66% ja vastu üle 33% hääletanutest
USA sõjaväelased Eesti Vabariigi aastapäeva paraadil 2017. aastal

– vanim Euroopa institutsioon, mis asutati 1949. aastal. Selle eesmärk on edendada demokraatiat ning kaitsta inimõigusi ja õigusriigi põhimõtet Euroopas. Asub Strasbourgis Prantsusmaal ja selle liikmed on peaaegu kõik Euroopa riigid. See oli üks esimesi rahvusvahelisi institutsioone, mille liikmeks said pärast NL-i lagunemist Kesk- ja Ida-Euroopa riigid.

– Euroopa Liidu institutsioon, mille istungitel kohtuvad liikmesriikide ministrid. Istungitel nad arutavad, muudavad ja võtavad vastu õigusakte ning kujundavad EL-i poliitikat. Nõukogu asutati 1958. aastal ja see paikneb Brüsselis.

              LISA. Rahvus­vähemused

              Eesti Vabariigi seadused ei luba inimesi diskrimineerida rahvuse, rassi, soolise kuuluvuse, elukutse, rahalise või sotsiaalse staatuse, usutunnistuse või kultuuri­tausta põhjal. Kõigil inimestel on õigus säilitada oma etniline või usuline omapära. 1993. aastal vastu­võetud „Kultuur­autonoomia seadus“ tagab rahvus­vähemustele (kuhu kuulub vähemalt üle 3000 esindaja) õiguse ühineda ja luua seadusega ettenähtud omavalitsus­organeid oma kultuuri, usu või keelelise identiteedi säilitamiseks.

              Eesti Vabariik on ühinenud rahvus­vaheliste lepingutega inim­õiguste ja humanitaar­õiguse vallas. Eestis elab aga palju nõu­kogude ajal siia rännanud inimesi, kes pole taotlenud Eesti Vaba­riigi ega mõne teise riigi kodakondsust. Kodakondsuseta isikute küsimus on seni riiklikult lahendamata.

              2007. aasta aprillis korraldasid Eesti venelased Tõnismäel asunud Nõukogude sõdurite mälestus­märgi (nn pronks­sõduri) teisaldamise tõttu Tallinnas ulatuslikud tänavarahutused.

              2012. aasta alguseks elas Eestis 1 102 618 Eesti Vabariigi ja 105 605 võõrriigi kodanikku (sh 90 510 Venemaa Föderatsiooni kodanikku), määratlemata kodakondsusega inimesi oli 85 961.

              Rahvusvähemused nõuavad oma õigusi

              Solvumine

              1991. aastal hääletasin Eesti ise­seisvuse poolt nagu paljud teisedki venelased. Minu kolleegid hakkasid entusiastlikult eesti keelt õppima ja mina aitasin neid.

              Rahvarinne tegi ettepaneku anda kodakondsus kõigile soovijatele, kes sel ajal Eestis elasid. Siis aga tuli hr M. Laar lagedale hüüdlausega: „Plats puhtaks!“ Algas „mutrite kinni­keeramine“. Kõik meie, kes me olime siin elanud lapsest saadik ning juba palju aastaid oma maa heaks tööd teinud, olime sunnitud seisma Koda­kondsuse ja Migratsiooni Ameti järje­kordades, et aasta hiljem saada koda­kondsus naturaliseerimise teel. Kas me siis juba oma elu ja tööga polnud tõestanud oma lojaalsust, ustavust sellele riigile, millest oli saanud meie kodumaa? Kannatasime koos eestlastega visalt välja nende aastate raskused, kaubamüügi talongid jms. Mingil arusaamatul põhjusel kleebiti meile külge „okupandi“ silt. Kuidas võiksime meie, sõjaaja lapsed, olla vastutavad võimu kuritegude eest? Meie, venelased, kannatasime sama­moodi totalitaarse režiimi all: ka meid küüditati, saadeti vangi­laagrisse, ka meie helgemaid päid saadeti pagendusse. Venemaal, paraku, pole ühtegi perekonda, kes poleks sõjas lähedasi kaotanud (meie peres hukkus kolm meest).

              Solvunud inimesed lakkasid eesti keelt õppimast. Meid tõrjuti kõigiti kõrvale, rõhutati kõigi võimalike võtetega, et oleme „võõrad“, teise sordi inimesed, kuigi me töötasime just nagu ennegi. [---]

              Eesti on nii väike, et seda osadeks eraldada ja rahvuste vahele vaenu külvata pole üldse arukas. See on lausa kuritegelik. Eesti on meie ühine Kodumaa ja me peame minema edasi ühisel jõul.

              Galina mälestused. – maluvara.­edicypages.com/­loe-lugu/­galinaek.

              Küsimused

              1. Selgita 1992. aasta põhiseaduse rolli Eesti riigikorra ülesehitamisel.
              2. Millised põhimõttelised muudatused toimusid Eesti majanduses 1992. aastal?
              3. Miks etendas turu­majandusele üleminekul olulist rolli erastamine?
              4. Milliseid probleeme erastamine põhjustas?
              5. Miks oli võõrvägede lahkumine Eesti-Vene läbi­rääkimistel keskseks küsimuseks?
              6. Millega on tagatud Eestis inimõiguste kaitse?
              7. Miks oli Eestile tähtis ühineda oluliste rahvus­vaheliste organisatsioonidega?