Euroopa sajandi keskel. Benjamin Britten, Olivier Messiaen

Teate, on julm, et muusika peab olema nii ilus. See on ilu, mis peitub üksilduse valus, tugevuses ja vabaduses. See on ilu, mille sünnitab pettumus vastamata jäänud armastusest. See on looduse julm ja monotoonsuses peituv igikestev ilu.
Benjamin Britten

Seisakuaeg

Stiililine vahepeatus

Sajandi keskpaiku ilmub Euroopa muusikasse tähelepanu­väärseid heliloojaid, kelle loomingut ei saa stiiliraamidesse üksüheselt paigutada. Inglase Benjamin Britteni puhul saab mingil määral rääkida veel neoklassitsistlikest lähte­punktidest, prantslase Olivier Messiaeni loomingule pole aga ükski stiilimääratlus enam kohaldatav.

Tegelikult on aastad 1940–1950 Euroopa muusikas omamoodi stiililiseks vahepeatuseks: hilisromantism ja impressionism on peaaegu kadunud, oma tähtsust on kaotamas ka neoklassitsism, ent muusikaline avangar­dism ja elektronmuusika pole jõudnud veel sündida. Ning tähtsuseta pole ka tõsiasi, et teine maailmasõda jättis oma laastava jälje igale tsiviliseeritud riigile igal kontinendil, välja arvatud Lõuna-Ameerika maad ja Austraalia.

Raadioaparaatidest võis 1940.–1950. aastail kuulda uudiseid, poliitilise sõnumiga lööklaule ja ennesõja­aegset muusikat

Benjamin Britten

Benjamin Britten (1913–1976) oli oma aja imelaps: esimese helitöö kirjutas ta viieaastaselt ning kuueaastaselt katsetas juba lavamuusikaga. Kui Benjamin sai kolmeteist­aastaseks, hakkas ta võtma muusikateooria- ja kompositsiooni­tunde.

Edasine haridustee viis noore Britteni 1930. aastal Kuninglikku Muusikakolledžisse klaverit ja kompositsiooni õppima. Seal valitsenud konservatiivne õhkkond lõi aga pinnase vastuoludeks õppejõududega. Nii juhtuski, et Britteni õpingupäevil kirjutatud teoseid esitati küll mujal Londonis, ent Kuningliku Muusika­kolledži seinte vahel lubati ette kanda vaid üks teos.

1939. aastal sõitis Britten Euroopas hoogu võtvate sõjatormide tõttu USA-sse. Ent koduigatsus sundis ta sõjamöllule vaatamata 1942. aastal Inglismaale tagasi pöörduma.

Pärast maailmasõda kogus Britteni muusika üha enam rahvus­vahelist tunnustust, heliloojalt tellisid teoseid maailma nimekai­mad interpreedid. Raske on kõiki tema auhindu ja aunimetusi üles lugeda, kõige krooniks tõsteti Britten oma surma-aastal 1976 ka aadliseisusse.

Benjamin Britten

Loomingust üldiselt

Võrdlev kompliment

Brittenit peetakse 20. sajandi väljapaistvaimaks Inglise heliloojaks, kelle tähtsust on võrreldud 17. sajandil elanud Henry Purcelliga.

Nagu Purcell, oli ka Britten väga mitmekülgne natuur: komponist, silmapaistev dirigent ning briljantse mängu­tehnikaga pianist. Viljaka heliloojana jõudis ta luua teoseid pea kõikides žanrites, ent tema loomingu põhiosa moodustavad ooperi-, koori- ja orkestrimuusika.

Klaar ja heakõlaline

Britteni varajastes teostes on täheldatud mõningaid Stravinski ja Mahleri mõjusid, ent tema helikeel oli juba nooruses sedavõrd isikupärane, et rohkem kui kaudsetest paralleelidest siin rääkida ei saa.

Tema teosed on tavaliselt tonaalsed, selgete vormiskeemidega, heliloojal oli ka silmapaistev meloodiaanne.

Stiililiselt on Britteni looming kõige lähedasem neoklassitsismile.

Orkestriteosed

„Lihtne sümfoonia“

Britteni varajaste orkestriteoste hulka kuulub „Lihtne sümfoonia“ (1934) keelpilliorkestrile, mis ülesehituselt ning osade tantsuliselt karakterilt meenutab pigem orkestrisüiti kui sümfooniat. Sõna „lihtne“ sobib teost iseloomustama päris mitmes mõttes: nii lihtsate muusikaliste kujundite, selge harmoonia kui ka läbipaistva orkestratsiooni tõttu.

„Sinfonia da requiem“

Traagiline „Sinfonia da requiem“ (1940) on Britteni esimene sümfooniline suuroopus ning oma ekspressiivse väljendusjõu poolest on see võrreldav koguni Mahleri sümfonismiga.

Helilooja kirjutas teose oma vanemate ning teises maailmasõjas hukkunute mälestuseks. Süngetoonilises teoses pole ainsatki helget momenti, skertsolikku keskmist osa on iseloomustatud isegi kui hullunud surmatantsu.

„Kevadsümfoonia“

„Kevadsümfoonia“ (1949) on vokaal­sümfooniline tsükkel kolmele solistile, koorile, poistekoorile ja orkestrile ning oma elujaatava ja loodusest inspireeritud sõnumiga on see „Sinfonia da requiemi“ täielik vastand.

Tšellosümfoonia

„Tšellosümfoonia“ (1963), Britteni üks suuremaid orkestri­teoseid, ühendab endas nii instrumentaal­kontserdi kui ka sümfoonia žanritunnuseid. Mõiste „sümfoonia“ tähistab teose ühtset dramaturgilist kontseptsiooni ning dramaatilist sisu, samas kui soleeriva tšello partii lisab sümfoonilisele arendusele veel kontsertliku mõõte.

Benjamin Britten. I osa Boisterous Bouree „Lihtsast sümfooniast“, op. 4
Inglise Kammerorkester, juhatab Benjamin Britten
Benjamin Britten. II osa Dies irae teosest „Sinfonia da requiem“, op. 20
Londoni Sümfooniaorkester, juhatab André Previn
Benjamin Britten. The Merry Cuckoo „Kevadsümfoonia“ I osast, op.44
Peter Pears (tenor), Covent Gardeni Kuningliku ooperimaja orkester, juhatab Benjamin Britten
Benjamin Britten. I osa Allegro maestoso „Tšellosümfooniast“, op. 68
Yo-Yo Ma (tšello), Baltimore’i sümfooniaorkester, juhatab David Zinman
  • Lihtne sümfoonia: 
  • Sinfonia da requiem: 
  • Kevadsümfoonia: 
  • Tšellosümfoonia: 

„Variatsioonid ja fuuga Purcelli teemale“

Kummardus eelkäijale

Britteni kõige populaarsem orkestriteos on kahtlemata Variatsioonid ja fuuga Purcelli teemale“ (1946), mis on tuntud ka nime all „Noorte teejuht orkestri juurde“. Selle aluseks on populaarne hornpipe Purcelli muusikast näidendile „Abdelazer ehk mauri kättemaks“.

Teema Purcelli näidendimuusikast
  • Keelpillid: I vl, II vl, alt-vl, tš, kb 
  • Puupuhkpillid: ppp
  • Vaskpuhkpillid: vpp
  • Löökpillid: lp

Suurepärane õppematerjal

Britteni teos on kirjutatud pedagoogilisel eesmärgil, tutvustamaks noortele muusika­huvilistele sümfoonia­orkestri pille.

Teos on üles ehitatud nii, et alguses esitavad Purcelli teemat üksteise järel erinevad pilligrupid, tutvustades nii eri pillide tämbrit ja kõla. Järgneb 13 soolo­variatsiooni, mis näitavad instrumentide tehnilisi võimalusi soolopillina.

Et noorel muusikahuvilisel tekiks ka partituurist ettekujutus, järgib pillide järjekord partituuriridu ülevalt alla, puupillidest vask- ja löökpillide suunas. Kui see ekskursioon läbi saab, põimuvad kõik instrumendid üksteise järel teost lõpetavasse fuugasse.

Britteni „Variatsioone Purcelli teemal“ on nimetatud ka orkestreerimise entsüklopeediaks, kuna see tutvustab näitlikult iga üksiku pilli rolli orkestri kõlatervikus ning seega ka sümfoonilise mõtlemise aluseid.

Benjamin Britten. „Variatsioonid ja fuuga Purcelli teemale“, op. 34
Philadelphia Orchestra, juhatab Eugene Ormandy

„Peter Grimes“

Inglise ooperi uus tulek

Britteni 15 ooperit moodustavad silmapaistva osa tema loomingust. Tema peamine lavateos on kolmevaatuseline ooper „Peter Grimes“ (1945), mis tähistab ühtlasi ka Inglise ooperikunsti taassündi pärast ligi 300 aasta pikkust varjusurma.

Ooperi ülimenukas esietendus toimus 1945. aastal Londonis ning mõne aastaga sai teos maailmakuulsaks. Tegemist on dramaatilise looga variserliku seltskonnaga vastuolus olevast kalurist Peter Grimesist, kes on ise samuti üsna raske iseloomuga. Lõpplahendus on traagiline: Grimes aerutab üksinda merele, et enam mitte kunagi tagasi tulla.

Ooperi muusikalise ülesehituse omapäraks on kuus inter­luudiumi ehk vahemängu, mis eelnevad kõikidele vaatustele, aga ka mõnele pildile.

Nende vahemängude ülesanne on ühelt poolt arendada muusikat mitte ainult ooperlikust, vaid ka sümfoonilisest dramaturgiast lähtuvalt, teiselt poolt kujundada järgmiseks tegevuseks vajalik atmosfäär. Kolmas interluudiumite funktsioon on seotud ooperi tematismiga, kuna kõik vahe­mängud ühe erandiga tuginevad lavateose põhi­teemadele, mida ooperis on kokku viis.

Stseen ooperist „Peter Grimes“

Olulisi oopereid

Teistest Britteni ooperitest on tuntumad ajaloolise temaatikaga barokk­heliloojate vaimus loodud „Lucretia teotamine“ (1946), Itaalia koomilise ooperi laadis „Albert Herring“ (1947) ning Henry Jamesi teose ainetel valminud „Kruvipööre“ (1954).

Benjamin Britten. I interluudium ooperist „Peter Grimes“, op. 33
Covent Gardeni Kuningliku ooperimaja orkester, juhatab Benjamin Britten
Benjamin Britten. „Oh, hang at open doors“ ooperist „Peter Grimes“, 1. vaatuse 1. pilt
Covent Gardeni Kuningliku ooperimaja solistid, koor ja orkester, juhatab Benjamin Britten
Benjamin Britten. „Miles“ (15. variatsioon) ooperist „Kruvipööre“
Jennifer Vyvyan (sopran), Joan Cross (sopran), David Hemmings (poiss-sopran), Peter Pears (tenor), The English Opera Group, juhatab Benjamin Britten

„Sõjareekviem“

Suurteos kolme dirigendiga

Britteni teine peateos ooperi „Peter Grimes“ kõrval on sõjavastase sõnumiga „Sõjareekviem“ (1962), mille sõnalises osas sidus helilooja traditsioonilise reekviemi teksti Wilfred Oweni üheksa poeemiga.

„Sõjareekviem“ on suure esituskoosseisuga oratoriaalne suuroopus, kus esitajad – kolm solisti, kammerorkester, segakoor, poistekoor ja orel – paigutatakse kolmele eri tasandile saali erinevatesse osadesse. Seetõttu on ka dirigente ettekandel tavaliselt kolm.

„Sõjareekviemis“ polnud helilooja eesmärk siiski mitte sõjaõuduste kirjeldamine, vaid nende eest hoiatamine. Ilmselt on see muusikalise meisterlikkuse kõrval üks põhjus, miks teose ettekandeid on selle esmaesitusest alates saatnud alati publiku vaimustus­avaldusteni ulatuv poolehoid.

Esinejate paigutus

I

Esimesel tasandil seisavad tenor, bariton ja kammer­orkester, kes portreteerivad sõja ohvreid, solistid laulavad Oweni sõjakoledusi kirjeldavaid tekste.

II

Teisel tasandil on sümfooniaorkester ja sega­koor, samasse gruppi paigutatud sopran laulab koos kooriga ladinakeelseid reekviemi­tekste.

III

Kolmandal tasandil on poistekoor ja orel, poistekoor laulab samuti ladinakeelseid missa­tekste, milles on pääsemislootust.

Benjamin Britten. „Dies irae, dies illa“ „Sõjareekviemist“, op. 66
Londoni sümfooniaorkester ja koor, juhatab Gianandrea Noseda
Benjamin Britten. „Move Him into the Sun“ „Sõjareekviemist“, op. 66
Sabina Cvilak (sopran), Ian Bostridge (tenor), Londoni sümfoonia­orkester ja koor, juhatab Gianandrea Noseda

Oliver Messiaen

Olivier Messiaen (1908–1992) alustas juba 11-aastaselt muusikaõpinguid Pariisi konservatooriumis. 19-aastaselt võttis helilooja ka orelitunde Marcel Dupré juures, kes oli sel ajal Prantsusmaa hinnatuim orelimängija ning Pariisi Jumalaema kiriku peaorganist.

Kohe pärast konservatooriumi lõpetamist 1930. aastal pakuti Messiaenile Pariisi Püha Kolmainu katedraalis peaorganisti kohta ning helilooja jäi sinna enam kui viiekümneks aastaks. See otsus ning asjaolu, et 1930. aastatel tugevnes Prantsusmaal märgatavalt katoliikluse positsioon, määrasid lõppkokku­võttes Messiaeni loomingu sügavalt religioosse sisu.

Messiaen oli ka 20. sajandi väljapaistvamaid muusika­pedagooge. Tema õpilaste hulgas olid ka sellised nimekad heliloojad nagu Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen jt.

Oliver Messiaen

Loomingust üldiselt

India rütmide mõju

Messiaen on kirjutanud orkestriteoseid, klaveri- ja orelimuusikat ning ühe ooperi.

Heliloojana polnud Messiaen sugugi radikaalne uuendaja, tema teostes on säilinud nii meloodia kui ka helilaadidest tuletatud harmoonia. Ta on olnud nii vaimustuses Debussy loomingust kui ka katsetanud seeriatehnikat.

Messiaeni novaatorlus seisneb eeskätt muusika rütmilise külje ümber­mõtestamises. Tema rütmikäsitlus toetub suures osas India traditsioonilisele muusikale. Messiaeni muusikast on kadunud tavapärased regulaarsed ning mitte­regulaarsed taktimõõdud: muusikalise rütmipulsi aluseks on lühikesed vältused, mille arv taktides pidevalt varieerub. Lõpptulemusena annab see Messiaeni rütmi­faktuurile erilise voolavuse. Rütmi-ostinato’des kasutab helilooja ka nn pöördumatuid rütme. Need on sellised sümmeetrilised rütmifiguurid, mis tagant ettepoole mängituna annavad sama tulemuse mis eest tahapoolegi.

Lõputa aeg

Messiaeni varajane kammermuusika on veel tugeva impressionistliku värvinguga. Kuid just oma kammer­ansamblile kirjutatud teosega „Kvartett aegade lõpuks“ (1941) saavutas Messiaen hiljem maailmakuulsuse. Teos kirjutati ja kanti esimest korda ette Saksa koonduslaagris.

Kvarteti filosoofilis-religioosne programm on võetud Johannese ilmutus­raamatu 10. peatükist. Teose muusikas on väga oluline roll rütmi- ja akordi­korduste süsteemil. Kuna nende piirid ei lange täpselt kokku, siis tekib muusika katkematult arenedes nn avatud vorm, st puudub konkreetne lõpp. Seega võib helilooja muusika arengu­protsessi katkestada talle meelepärasel kohal.

  • Rütmipulsi aluseks on lühikesed vältused, mille arv taktides pidevalt varieerub
  • Rütmilise külje aluseks on regulaarsete ja mitte­regulaarsete takti­mõõtude pidev kasutamine
  • Rütmikäsitlus toetub suures osas Bali ja Jaava saare rahva­muusikale
  • Nn pöördumatute rütmide kasutamine rütmi-ostinato’des
  • Rütmifiguurid, mille algus on kindlalt määratletud, kuid lõpuosa jäetakse improvi­seerimiseks interpreedile
  • Sümmeetrilised rütmifiguurid, mis tagant ettepoole mängituna annavad sama tulemuse mis eest taha­poolegi
  • Rütmi­figuurid, mille arv taktides on alati sama ning mis moodustavad toetava ostinato
  • Rütmi- ja akordikorduste piirid ei lange täpselt kokku ning muusika areneb seetõttu katkematult ja n-ö igavesti, st teosel puudub konkreetne lõpp
  • Rütmi- ja akordikordused moodustavad omamoodi sümmeetrilise mustri, mistõttu on võimalik teost lõpetada nii ühe kui ka teise mustri piiril
  • Heliteose filosoofilis-religioosse süžee tõttu puuduvad tekkinud küsimustele konkreetsed vastused, nii jätab ka helilooja teose lõpetuse interpreedi kanda, st tekib nn avatud vorm
Olivier Messiaen. II osa „Vokaliis inglile, kes kuulutab aegade lõppu“ teosest „Kvartett aegade lõpuks“
Quatuor Olivier Messiaen

Turangalîla-sümfoonia“

Mitmetähenduslik mõtisklus

Messiaeni jaoks on sümfoonia žanr, milles ei toimu mitte niivõrd ideede draama (nagu nt Ludwig van Beethovenil), kuivõrd on see suurvorm, mis võimaldab muusikas teha sügavaid filosoofilisi ja religioosseid üldistusi.

Tema sümfoonilistest suurteostest on tuntuim Turangalîla-sümfoonia“ (1948).

Sanskritikeelne sõna turangalîla on mitmetähenduslik: turanga tähendab sõna-sõnalt hobust, kuid selle all mõistavad hindud ka aja voolamist; lîla tähendab jumalikku mängu, kosmilist loovust ja purustamist, aga ka kõike­hõlmavat armastust.

Turangalîla-sümfoonia“ on monumentaalne suurteos, mis kestab umbes poolteist tundi. Kuigi sümfoonia on seotud India filosoofiaga, ei kasuta Messiaen muusikas otseselt ei India helilaade ega rütme.

Olivier Messiaen. II osa „Chant d’amour I“ „Turangalîla-sümfooniast“
Angela Hewitt (klaver), Valérie Hartmann-Claverie (ondes Martenot), Soome Raadio sümfoonia­orkester, juhatab Hannu Lintu

Linnutemaatika

Sulelised Euroopast ja Aasiast

Helilooja panteistlik maailmavaade avaldub „Lindude ärkamises“ (1953) klaverile ja suurele sümfoonia­orkestrile. Selles teoses segunevad klaveri­kontserdile, sümfooni­lisele poeemile ja orkestri­kontserdile iseloomulikud jooned. Teose n-ö tegelasteks on 39 Euroopas elutsevat lindu, kelle laulule omaseid intonatsioone Messiaen oma muusikas kasutab.

Kolm aastat hiljem tuli teosele ka järg „Eksootilised linnud“ (1956). Siin on tegemist Hiinas, Indias ja Malaisias elavate suleliste helipildiga. Muusika ettekande­koosseis on seekord kammerlikum: klaver, väike puhkpillide koosseis ja löökpillid.

Looduspildid klaverile

Linnutemaatika jätkus klaverimuusikas. Aastatel 1956–1958 kirjutas Messiaen ulatusliku „Lindude kataloogi“, milles on 13 suurt klaveri­kompositsiooni, neist igaüks pealkirjastatud vastavalt kujutatavale linnule.

Kõrvuti lindude häälitsuste kujutamisega maalib helilooja siin muusikas ka linde ümbritseva looduse kõlapildi.

Olivier Messiaen. „Lindude ärkamine
Pierre-Laurent Aimard (klaver), Clevelandi sümfooniaorkester, juhatab Pierre Boulez
Benjamin Britten. „Peoleo“ tsüklist „Lindude kataloog
Ciro Longobardi (klaver)

Mõisted

interluudium – muusikaline (nt ooperis, süidis, sonaadis) või lavaline vahemäng

pöördumatu rütm – sümmeetriline rütmifiguur, mis tagant ettepoole mängituna annab sama tulemuse mis eest tahapoolegi

reekviem – mitmehäälne tsükliline kooriteos elu ja surma temaatikal; leinamissa; ld requiem – rahu, puhkepaik

Mõttekoht

  1. Nimeta Inglise muusika suurkuju, kellega on Benjamin Brittenit võrreldud. Miks?
  2. Kuula „Variatsioone ja fuugat Purcelli teemale“ ja analüüsi, kas ja mil määral on helilooja saavutanud selle teosega oma loomingulise eesmärgi. Pane oma mõtted kirja vabas vormis (nt kiri heliloojale). Põhjenda oma arvamusi.
  3. Rühmatöö. Variatsioonid. Moodustage 3–6-liikmelised grupid. Mõelge välja või kasutage mõnda tuntud teemat ja looge sellele variatsioonid. Iga grupi liige esitab ühe variatsiooni, kasutada võib ka pille.
  4. Millises žanris on Britten kirjutanud oma silmapaistvamad teosed? Nimeta tähtsamad teosed selles žanris.
  5. Selgita, mille poolest on ooperi „Peter Grimes“ ülesehitus eriline.
  6. Kuula katkendit Britteni „Sõjareekviemist“. Millised muusikud ja milliste teostega (ka rock-muusikas) on sinu eluajal reageerinud maailmas toimunud/toimuvatele traagilistele sündmustele? Tutvusta nii neid muusikuid kui ka nende teoseid oma klassikaaslastele.
  7. Nimeta teos, millega Olivier Messiaen saavutas maailmakuulsuse. Mille poolest oli selle teose saamislugu tavatu? Milline Messiaeni loomingu oluline filosoofilis-ideoloogiline külg avaldus selles teoses?
  8. Uuri välja, millist ebatavalist pilli kasutas Messiaen „Turangalîla-sümfoonias“.
  9. Jagage klass 10 grupiks. Iga grupp kuulab kodus ühte osa „Turangalîla-sümfooniast“. Järgmisel tunnil esitage klassikaaslastele ühisettekanne kuulatud osast. Valige esitlustest parim ja kuulake seejärel vastavat osa.
  10. Seleta mõistet „avatud vorm“.
  11. Milles seisneb Messiaeni rütmi- ja laadikäsitluse omapära?
  12. Kuulake „Lindude ärkamisest“ või „Lindude kataloogist“ 3–5 osa, seleta, mis tundeid need teis tekitavad. Tehke selle põhjal plakat, maal, fotokompositsioon, video, slaidiesitlus vms. Valminud materjaliga peaks olema võimalik tutvustada Messiaeni loomingut kas algklassidele või gümnaasiumile.