Euroopa naabrid

  • Miks eurooplased Osmanite riiki kartsid?
  • Mille poolest see riik Euroopa riikidest erines?

Osmanite riik

Euroopa suurim naaber oli Osmanite riik ehk Türgi. Osmanite riigi moodustas türgi hõim, kes laiendas keskajal oma võimuala Balkani poolsaarele. 1453. aastal vallutasid nad Bütsantsi pea­linna Konstantinoopoli. Linn nimetati ümber Istanbuliks ja Bütsantsi varemetele rajati uus impeerium. Eriti edukad olid türklased 16. sajandil, kui nad lõid Euroopas puruks Habsburgide väed ning vallutasid Ungari ja Serbia. Aasias hõivasid nad Pärsia ja Aafrikas mamelukkide Egiptuse. Osmanite riigiga liideti Iraak, Armeenia, Gruusia, Süüria, Küpros ja kogu Aafrika põhjarannik. Nii ümbritses Osmani riik peaaegu kogu Vahemerd ja kontrollis eurooplaste traditsioonilisi kaubateid Idamaadesse. See oli ka põhjuseks, miks Euroopa kaupmehed hakkasid otsima uut mereteed Aasiasse.

Osmanite riik
  • Süüria
  • Austria
  • Bütsants

Euroopas

Lähis-Idas

Aafrikas

Moslemid ja kristlased

16.–17. sajandil nähti türklastes peamist ohtu kristlikule Euroopale. Türklased olid moslemid ning pidasid oma usku islamit ainsaks õigeks religiooniks (selles osas ei erinenud nad kristlastest). Osmanite arvates oli nende religioosne kohus allutada kogu maailm moslemite võimu alla. Seetõttu ei tohtinud kristlastega kunagi lõplikku rahu sõlmida, võimalik oli vaid vaherahu.

Riigisiseste usuliste erinevuste suhtes olid türklased aga tolerantsemad kui kristlikud valitsejad. Osmanite riigiga liidetud aladel elas väga palju kristlasi, iseäranis õigeusklikke. Erimaksu eest võisid nad oma usku jääda. Siiski oli tegu teise järgu kodanikega, näiteks riigiametites võisid teenida vaid moslemid ning kristlased ei tohtinud elada islami pühakodade mošeede läheduses.

Istanbul 18. sajandil (J.-B. Vanmour)
Tagaplaanil endine Hagia Sophia peakirik, mis muudeti Osmanite peamošeeks.

Sõjad Euroopaga

Osmanite sõjaline edu sundis Euroopa riike koostööle. Kostis üleskutseid loobuda omavahelisest sõdimisest ning ühendada jõud uueks ristisõjaks türklaste vastu, et päästa kristlikud rahvad Osmanite võimu alt. Türgi sõdade eesotsas seisis Veneetsia, sest sealsed kaupmehed konkureerisid türklastega Vahemerel, ja Austria Habsburgid, kel oli Osmanite riigiga kõige pikem ühine piir. Ka Poola pidas end kristliku Euroopa kaitsemüüriks Türgi ohu vastu.

17. sajandi teisel poolel hakkasid Habsburgid plaanima Ungari tagasivallutamist. Türklased otsustasid neid ennetada ja tungisid 1663. aastal Austriasse. Keiser Leopold I palus viimases hädas rahvusvahelist abi ning prantslastega koos saadi türklastest jagu. Pärast 20-aastase vaherahu lõppu asusid türklased suurvesiir Kara Mustafa juhtimisel uuele suurpealetungile. Vallutati see osa Ungarist, mis oli veel Habsburgidele jäänud, tungiti taas Austriasse ja piirati Viini. Ent sõjakäik lõppes türklastele hävitava kaotusega.

Osmanite sõjavägi

Türklased kogunevad sõjakäigule just nagu läheksid nad pulma. Arvan, et maailmas pole ühtki vürsti, kelle armee ja laagrid oleksid paremas korras, nii toiduvarude ja muu hädavajaliku seisukohalt kui ka kauniduselt ja kommetelt, millega nad ilma mingi segaduseta laagrisse jäävad. Türgi sõdurid on meie omadest paremad kolmel põhjusel: nad alluvad vastuvaidlematult oma komandörile; lahingus ei karda nad kunagi oma elu pärast; nad võivad elada pikka aega leiva ja veinita, leppides vaid odra ja veega. Türklaste laagris valitsevad rahu ja vaikus – see on sõjalise distsipliini tagajärg.

Austria saadik Türgi õukonnas Ogier Ghiselin de Busbecq, 16. saj keskpaik.
  1. Uusajal valitses Türgi impeeriumi Habsburgide dünastia.
  2. Türklased nimetasid Konstantinoopoli ümber esialgu Istanbuliks ja hiljem Ankaraks.
  3. Türklased olid eriti edukad 16. sajandil, mil nad vallutasid Ungari ja Serbia.
  4. Türgis oli levinuim religioon kristlus.
  5. Islami pühakoda on kirik ja püha raamat on piibel.
  • Poola
  • Prantsusmaa
  • Austria
  • Veneetsia

LISA. Viini piiramine ja Püha Allianss

Viini sattumine türklaste piiramisrõngasse 14. juulil 1683. aastal põhjustas Euroopas paanika. Tegemist oli ju keiserliku pealinnaga, mille kaotamisel olnuks samasugune tähendus nagu Konstantinoopoli langemisel 230 aastat varem. Osmanite väes oli ligikaudu 140 000 meest. Viini kaitses 15 000 sõdurit, kelle käsutuses oli 370 kahurit. Linn oli hästi kindlustatud ja türklaste 150 kahurit ei osutunud kuigi ohtlikuks. Seetõttu valmistusid türklased pikaks piiramiseks ja hakkasid kaevama käike, et püssirohi otse linnamüüride alla viia. Septembri algul õnnestus kogenud Türgi sõduritel õhku lasta kahe bastioni müürid. Viinlased seadsid end valmis võitlusteks linnatänavatel. Alistumine oli mõeldamatu, sest ühes hiljuti kapituleerunud väikelinnas olid türklased toime pannud veresauna.

Viimasel hetkel jõudis linna kaitsjatele appi Habsburgide, Saksa vürstide ja Poola kuninga Jan Sobieski 85 000 meheline ühendvägi. Kara Mustafa saatis oma peaarmee neile vastu, samal ajal aga püüdis janitšaride eliitväeosa jätkuvalt linna vallutada. Jalaväelaste heitlus kestis 12 tundi. Otsustavaks sai 20 000 Poola ratsaväelase koondrünnak, mis lõi türklaste read segi. Rünnakuga ühinesid Viini garnisoni väed ja osmanid põgenesid. Kokku kaotasid türklased 60 000 meest. Sultani käsul Kara Mustafa hukati ja tema maharaiutud pea toodi valitsejale hõbekandikul.

Viini päästmine oli Türgi sõdade pöördepunkt. 1684. aastal sõlmiti paavsti eestvõttel Austria, Veneetsia ja Poola vahel Püha Allianss, millega varsti liitus ka Venemaa. Liidu ees­märgiks oli kristlikud alad tagasi vallutada. Viisteist aastat kestnud võitluses kaotasid osmanid Austriale Ungari ja Veneetsiale Dalmaatsia (praeguse Horvaatia ala). 18. sajandil jäi Türgi suurriigiks, kellega eurooplased sageli sõdisid, ent oma 1683. aasta ähvardavat võimsust ei saavutanud türklased enam kunagi.

Janitšarid Osmanite sõjaväes
Türklased piiravad Viini (A. Querfurt, 18. saj keskpaik)

1.

2.

Osmanite riigi korraldus

Osmanite riigi eesotsas oli sultan, kelle võim oli teoreetiliselt piiramatu. 17. sajandil tõmbusid sultanid otsesest riigijuhtimisest kõrvale ning väljusid harva Istanbuli luksuslikust Topkapi paleest. Seal kogunes tähtsamaid asju arutama riiginõukogu, mida nimetati algul Diivaniks ja hiljem Kõrgeks Portaks. Riigi sisuline juht ja sõjaväe ülemjuhataja oli suurvesiir, ent väga mõjukas oli ka õukonda ja haaremit juhtinud sultani ema.

Palees sepitseti pidevalt intriige. Sultani tiitel kuulus Osmanite dünastiale ja pärandus isalt pojale. Ent sultanil oli neli ametlikku naist ja haaremis hulk konkubiine, kellega tal oli kümneid lapsi. Vendade vahel tekkis sageli pärandi pärast võimuvõitlus. Et seda vältida, kujunes välja jõhker vennatapukomme, näiteks sultan Mehmet III (1595–1603) lasi oma 19 venda surnuks kägistada. Hilisema aja kombed olid leebemad ning vendi ja poolvendi hoiti Topkapi palees hoolika valve all koduarestis.

Võimuvõitlusse sekkusid ka sultanite ihukaitseväe ehk janitšaride pealikud. Janitšaride väeosa loodi impeeriumi kristlike rahvaste seast sunduslikult väkke võetud poistest. Poisid kasvatati üles väeosas, pöörati islami usku ning nad ei näinud enam kunagi oma perekonda. Andekamad neist jõudsid kõrgetesse riigiametitesse. Janitšarid käsitsesid osavalt musketit ning olid oma hea distsipliini ja julguse tõttu Euroopas kardetud vastased.

Sultani vastuvõtt Topkapi palees
Sultan Süleyman Suure ametlik allkiri (u 1560)

Töö pildiga

Poisslaste kogumine (16. sajandi joonistus)
  • Kirjelda, mida on pildil kujutatud.
  • Mida võiksid väljendada inimeste žestid?
  • Miks on pildil nii palju naisi?

Sultani võim

Klassikalise Osmanite riigi vist küll kõige silmatorkavam joon on määratu võimu koondumine sultani kätte. Erinevalt teistest Euroopa ja Aasia riikidest toimis klassikaline Osmanite poliitiline süsteem ilma maa­omanikest aristokraatide ja aadliketa. Ministreid, ametnikke, provintsihaldureid ja eliitsõdureid värvati väljaõpetatud orjade hulgast. Kõrgemad ametiisikud, kaasa arvatud suurvesiir, olid sultani omand. Nende peamine allikas oli devshirme, kristlikele perekondadele kehtestatud lapseandmiskohustus. Terveid poisslapsi kasvatati islami vaimus, neile õpetati sõjapidamis- ja riigiteenimiskunsti.

Sultani eliitratsavägi sipahi oli sultani tänuvõlglane, sest sipahi’dele anti sõjaväeteenistuse tasuks maad ehk timaari. Timaarid sarnanesid feodaalsete läänivaldustega selle poolest, et andsid sipahi’dele vabaduse pühenduda sõjapidamisele, kuid timaarid jäid sultani omandusse ega olnud pärandatavad. Selline süsteem ei lasknud kujuneda piirkondlikel võimukeskustel.

Sedamööda, kuidas impeeriumi haldamine läks aina keerulisemaks ja nõudis spetsialiseeritumat valitsust, jäi devshirme’st andekate inimeste saamiseks väheseks. 17. sajandil hakati valitsusametnikke värbama varakatest sõltumatutest perekondadest, timaarisüsteem taandus, provintsiaadelkond kerkis taas esile.

Impeeriumide aeg. Koostanud R. Aldrich. Tallinn, 2008.

Suhtumine türklastesse

Eurooplaste suhtumises Osmanite riiki segunesid võõristus ja hirm põnevuse ja imetlusega. Türklaste kohta levitati kõik­võimalikke hirmulugusid, millele andsid tuge massihukkamised, vennatapud, sõjavangide jõhker kohtlemine jms. Türklasi kutsuti barbariteks ja sultanit nimetati türanniks või despoodiks.

Samas näiteks Briti saadik Istanbulis Paul Rycaut pidas selliseid hinnanguid eelarvamuseks. Ta kirjutas 1668. aastal, et türklasi alahinnatakse, kui neid peetakse rumalateks barbariteks: „Me nimetame endale võõraid kombeid ja tavasid sageli barbaarseks. Tegelikult on türklased tehtud samast puust kui meie ja nad ei saa olla nii metsikud, nagu neid on kirjeldatud.“ Rycaut väitis, et Osmanite valitsus on türanlik, sest see kujunes välja pideva sõja tingimustes. Aga türklastele ongi selline kord sobilik: „Nende seadused on karmid ja otsused meelevaldsed, nende sultan on väljaspool seadust, ent inimesed on sellise türannia all õnnelikud, jõukad ja rahulolevad.“

Kuigi mitte kõik ei nõustunud Rycaut’ hinnangutega, imetleti siiski paljusid Osmanite kultuurisaavutusi. Ida ja lääne ristteel asuv Istanbul oma rahvuslikus mitmekesisuses ja luksuslikkuses näis Euroopa ränduritele kui tõeline imedemaa. Väga kõrgel tasemel olid islami arhitektuur ja raamatukunst – rikkalikult illustreeritud kalligraafilised käsikirjad. Imetleti ka türklaste saunakultuuri ja hügieeni, mis oli oluliselt parem kui Euroopas.

Türgi naised pesuruumis (J.-E. Liotard, 1750)

Mõisted

  • sultan – Türgi valitseja tiitel
  • suurvesiir – sultani valitsuse juht
  • janitšar – Türgi jalaväelasest palgasõdur, 17. saj moodustati sultani ihukaitsevägi
  • konkubiin – liignaine

Küsimused

  1. Miks pidasid eurooplased türklasi erakordselt suureks ohuks?
  2. Võrdle kristlaste ja moslemite suhtumist teiseusulistesse. Milles see sarnanes ja milles erines?
  3. Millised Euroopa rahvad elasid varauusajal Osmanite võimu all?
  4. Kirjelda Osmanite riiklikku korraldust. Miks see eurooplastes võõristust tekitas?
  5. Millistes valdkondades eurooplased Türgit imetlesid?