- Kuidas õnnestus eesti rahval 17.–18. sajandil väljasuremisohust pääseda?
- Mida tähendas pärisorjus?
Eesti maarahvastik
17. sajandil elas Eestis maal umbes 95% elanikest. Nende hulgas olid suures ülekaalus talupojad, ehkki maal elas ka teisi inimesi, nagu mõisnikud, mõisavalitsejad, maakäsitöölised ja pastorid. Rahvaarv kõikus varauusaja jooksul kõvasti. Rootsi-Poola sõdade lõppedes 1640. aastatel oli Eestis alles jäänud umbes kolmandik varasemast rahvastikust, s.o umbes 130 000 inimest. 1695. aastaks tõusis rahvaarv väga jõudsalt – umbes 350 000-le. Nii kiire kasv sai olla võimalik ainult kõrge loomuliku iibe ja sisserände tulemusel. Pärast 1695.–1697. a rasket näljahäda, Põhjasõda ning 1710.–1711. a katku oli inimeste arv taas langenud umbes 170 000-le. Seejärel taastus rahvaarv väga kiiresti ning aastal 1800 elas Eesti alal juba umbes pool miljonit inimest.
Sõdade ajajärgul asus Eestisse hulgaliselt talupoegi naabermaadelt. Suure tähtsuse omandas soomlaste sisseränne. Neid meelitasid suhteliselt paremad loodusolud, vabade talukohtade rohkus ning uusasukatele ette nähtud kolm maksuvaba aastat. Soome mehed pagesid Eestisse ka kohustusliku sõjaväeteenistuse eest. 1620. aastatel moodustasid soomlased Virumaal ja osal Harjumaast kuni 20% elanikkonnast. Venelaste ja lätlaste puhul võib rääkida esmajoones piirialadel elanud inimeste ümberpaiknemisest. Kuna enamasti asuti hajali kohalike hulka, oli assimileerumine e ühtesulamine kiire. Lääne-Eesti saartel kestis edasi rannarootsi asustus, kuigi eestistumise tõttu oli see keskajaga võrreldes tublisti kokku tõmmanud. 17. sajandi lõpul hakkasid Alutagusele ja Peipsi läänekaldale asuma Venemaal kiusatud vanausulised.
18. sajandil toimusid rahvastiku paiknemises radikaalsed muutused. Kuni Põhjasõjani olid tihedamini asustatud Põhja-Eesti ja Saaremaa, seejärel hakkas suurenema Lõuna-Eesti rahvastiku tihedus. Rahvaarvu kasvades tekkis püsiasustus ka paljudesse varem hõredasti asustatud piirkondadesse (nt Saarde või Vändra kihelkond).
Suur näljahäda aastatel 1695–1697
Aastal 1695 karistas armas Jumal Eesti- ja Liivimaad jaanipäevast mihklipäevani kestvate külmade sajuste ilmadega, mistõttu ei hävinud üksnes heinasaak, vaid takistati ka rukki õitsemine ja valmimine. Oder aga … sai öökülmast nii kannatada, et suurem osa läks raisku. Samuti rikkus eelnimetatud öökülm kõik suviviljad, nagu herned, läätsed, oad, tatra… Samuti läks rohkete sadude tõttu nurja kõik aed- ja juurvili. Ka jäi seemne puuduse tõttu talikülv hiljaks, [‑‑‑] Lihtrahva seas tõusis säärane leivapuudus, et vaeste, nii tervete kui haigete eest rahu ei saadud. Palju tugevaid ja terveid inimesi jooksid ühest paigast teise ja palusid jumalakeeli ja pisarsilmil, et neid armsa leiva eest töösse võetaks. Paljud läksid näljast mustaks ja nii jõuetuks, et nad hunnikuis maha langesid. Ja kuigi lõikuseaeg lähenes säärase häda ja viletsuse saatel, … nägid meie silmad, et veel suurem õnnetus pidi tulema. [‑‑‑] Sest rukis, oder ja muu suvevili läks sel aastal jällegi kestvate külmade sajuste ilmade tagajärjel nii hukka, et paljudes kohtades neljandat ega viiendatki osa külvist kätte ei saadud, miks ka igaüks käe ja julguse lasi langeda. Sulased ja tüdrukud lasti hulgakaupa teenistusest lahti. [‑‑‑] Pea peale lõikuseaega tõusis nii hirmus näljahäda, mida ei suuda kirjeldada ükski sulg [‑‑‑] 1697. aasta algul tuli vali ja kare külm… Nii läks häda ja viletsus päev-päevalt suuremaks. Selles viletsuses kaotasid paljud mehed oma naised, naised oma mehed, vanemad oma lapsed ja lapsed vanemad. Päeval kui ööl kuuldi nii linnades kui külades säärast kaebekisa, et kividki oleksid pidanud kisendama. [‑‑‑] Nüüd anti kuninglikest aitadest küll palju vilja võlgu viletsuse vähendamiseks, tehti ka linnades kõik, mis võimalik, nii et mõnisada isikut sai hädatarvilikult süüa. Kuigi linnades leidus ihnuskoisid ja halastamatuid inimesi, kes osalt liigkasuvõtmise ja nülgimisega, osalt ka õelusega aitasid häda suurendada, leidus küllalt eraisikuid, kes kogu oma varanduse kulutasid hädaliste aitamiseks; kuid seda kõike oli vähe.
Christian Kelchi Liivimaa ajaloo järg, 18. saj algus.- Miks näljahäda tekkis?
- Milliseid ühiskonnakihte see kõige rohkem puudutas? Miks?
Pärisorjus
Rootsi aja alguseks oli Eesti- ja Liivimaal kinnistunud talupoegade pärisorjus. Pärisorjus tähendab, et talupojad olid mõisnike omand. Ka nende lapsed sündisid pärisorjadeks. Pärisorjust iseloomustab sunnismaisus, mis tähendab, et talupoeg ei võinud ilma mõisniku loata tema maalt lahkuda. Seega olid talupojad sunnitud mõisniku pandud koormistega leppima, sest neil polnud võimalik mujalt paremat elu otsida. Pärustalupoeg ei omanud maad, mõisnikule kuuluva talumaa kasutamise eest pidi ta tegema mõisale teotööd ja tasuma loonusrenti (andma ära osa talu toodangust). Eriti raske oli teokohustus, mis keskmise talu puhul ulatus Rootsi ajal 6 tööpäevani nädalas. Et pere jõuaks ka talumaid harida, tuli palgata sulaseid ja teenijatüdrukuid.
Mõisnikul oli õigus pärisorja müüa ja kinkida. Antiikaja orjadest eristas pärisorja see, et tal oli õigus omada vallasvara (näiteks mööblit ja koduloomi), ent ka seda ei võinud ta ilma mõisniku loata müüa. Samuti ei olnud mõisnikul õigust otsustada pärisorja elu ja surma üle. Küll aga oli mõisnikul kodukariõigus, mis tähendas õigust karistada pärustalupoegi ihunuhtlusega (mõisapeks).


Rehielamu südameks oli köetav rehetuba, mis talvisel ajal pidi mahutama kogu suure pere oma tööde ja tegemistega, sügisesel koristusperioodil aga muutuma viljakuivatusruumiks. Rehetoale olid iseloomulikud u 2 m kõrgusel asetsevad liigutatavad viljakuivatusparred.
Talurahvas Rootsi ajal
Rootsi võimu perioodist on räägitud veel sajandeid hiljem kui „vanast heast Rootsi ajast“. Positiivne mulje tulenes peamiselt sellest, et Rootsi kuningad tegid mitu katset Eesti- ja Liivimaal pärisorjust kaotada või seda vähemalt leevendada. Rootsis olid talupojad isiklikult vabad ning nende esindajad osalesid Riigipäeva kaudu koguni riigiasjade otsustamisel. Rootsile kuuluvate Balti provintside talurahva orjaseisund oli sellega teravas vastuolus. Ometi ei suutnud kuningad siinsete talupoegade õigusliku seisundi parandamiseks suurt midagi ära teha. Vastupidi, 17. sajandi jooksul sai pärisorjus siinmail hoopis kindlama õigusliku aluse. Valitsejate plaanidele seisid vastu nii rüütelkonnad kui ka Rootsi aristokraadid, mõlemad lootsid pärisorjuslikult majandades oma Balti mõisatest suuremat tulu saada. Alles 17. sajandi lõpul paranes talupoegade olukord vähesel määral, ja sedagi ainult reduktsiooniga riigi kätte läinud mõisates ehk kroonumõisates. Nimelt määrati kindlaks koormiste ülempiir, mõisa rentnikel keelati talupoegi omavoliliselt koormata või neid ümber paigutada, piirati mõisnike kodukariõigust. Eramõisate talupoegade olukord aga ei muutunud.
Talurahvas Vene ajal
Pärast Põhjasõda tagastas Vene võim aadlikele Rootsi ajal redutseeritud mõisad, mistõttu endised kroonutalupojad sattusid jälle suuremasse sõltuvusse mõisnikest. 18. sajandil laiendati tublisti mõisapõlde, sest rukkimüügi kõrval Lääne-Euroopa turule kasvas järsult Vene turu osatähtsus. Väga tähtsaks sai viinapõletamine. Kuna viina hind oli mitu korda kõrgem viinaks aetava vilja hinnast, läks umbes ⅓ teraviljasaagist viinakateldesse. Viinapõletamisest järele jäänud praagaga nuumati härjavasikaid, kes saadeti hiljem Peterburi turule. Kuna mõisad tegelesid nüüd ka loomakasvatusega, paranes ka mõisapõldude väetamine.
Et kõiki põlde jõuaks ära harida, suurendati veelgi talurahva teotöökohustust: nüüd pidi üks keskmine talu välja panema juba kaks inimest kuuel päeval nädalas terve aasta jooksul.
18. sajandi teisel poolel hakkasid aga valgustusfilosoofiast mõjutatud haritlased talurahva kohtlemist teravalt arvustama. Ka keisrinna Katariina II ja osa uuendusmeelsemaid aadlikke mõistsid vajadust talupoegade õiguslikku kaitset suurendada. Hoolimata rüütelkondade vastuseisust avaldati 1765. aastal Liivimaal nn positiivsed määrused, millega piirati koormiste hulka ja kodukariõigust ning tagati talurahva õigus oma vallasvara käsutada. Seda võib pidada talurahva pärisorjusest vabastamise protsessi alguseks.

- A
- B
- G
- D
- E
- F
- C
Kõrts
Sageli tuleb talupojal kõige käredama pakasega puid teha või ka rukist, nisu, kaera, viina vms linna vedada. Nüüd osutub see talle õnnistuseks, et saksad on oma rahaahnusest ja soovist üha enam viina müüa nii igale poole maanteede äärde kui ka peaaegu igasse külla kõrtsid rajanud. Maanteedel võib leida kõrtsi iga paari versta takka, kuid vahel lausa iga versta järel. Tuba, mis seal talupoega ees ootab, on soojaks köetud ja seal võib ta end uuesti üles soojendada. Sealt saab ka õlut, aga talupoeg seda suurt ei joo. Kui tal on raha, võtab ta pigem klaasikese viina, sest see annab rohkem sooja. Enesele toidu ja hobusele sööda peab ta küll ise ühes võtma. [‑‑‑] Ta heidab kõrtsitoa pingile pikali, kuid vahel ka lauale või põrandale. Ent kui ta leiab endale sooja koha üleval ahju peal või neil partel, mis ulatuvad üle toa ja kus ülespoole valgunud soojuse tõttu veel palavam on, siis võib ta end juba päris õnneseenena tunda. [‑‑‑] Eestlaste tubadest ei kao suits mitte kunagi ja seepärast püsivad need soojad ka kõige käredama pakasega. Naudi, vaene mees, selle su enda välja mõeldud sisseseade mõnu ja lase peenikestel sakstel oma ilusates, elegantsetes ahjudega elutubades külmetada – selle poolest oled sa küll soodsamas seisus kui nemad.
Chr. H. J. Schlegel. Reis üle Saksimaa ja Läänemere Eestisse 1780. aastatel.Mõisted
- pärustalupoeg – pärisorine talupoeg
- kodukariõigus – mõisniku õigus karistada pärustalupoegi ihunuhtlusega
- kroonumõis – riigile kuuluv mõis
Küsimused
- Iseloomusta Eesti rahvastiku arengut 17.–18. sajandil.
- Mille poolest erines pärisorise talupoja elu vabatalupoja omast? Mis eristas pärisorja antiikaja orjast?
- Miks soovisid Rootsi kuningad Eesti- ja Liivimaa talupoegi pärisorjusest vabastada?
- Võrdle pärus- ja kroonutalupoegade õiguslikku seisundit Rootsi aja lõpul.
- Miks talupoegade olukord 18. sajandil halvenes?