- Kuidas saavad inimesed totalitaarsele võimule vastupanu osutada?
- Millised totalitaarsed režiimid valitsesid Eestis 20. sajandil?
Sõjajärgne vägivald ja metsavendlus
Nõukogude võimu taaskehtestamisse suhtus enamik eestlasi pikka aega eitavalt. Okupatsioonirežiimile osutati nii passiivset kui ka aktiivset vastupanu. Aastatel 1944–1953 oli Eestis peamiseks vastupanuvormiks aktiivne relvavõitlus – metsavendlus. Metsavennad tegutsesid üle kogu Eesti, aktiivsemalt siiski Pärnu-, Viru- ja Võrumaal. Samal ajal oodati ja loodeti alusetult, et lääneriigid soovivad taastada Eesti iseseisvust ning tõkestada NSV Liidu võimu tugevnemist Ida-Euroopas. Metsavendade vastu võitlesid sõjavägi, miilitsaüksused ja julgeolekuorganid. Selline „sõda pärast sõda“ nõudis mõlemalt poolelt rohkesti ohvreid.
Metsavendade vastupanu nõrgendas oluliselt 1949. aasta suurküüditamine: ööl vastu 26. märtsi alanud operatsiooniga saadeti Eestist Siberisse üle 20 700 inimese. Eestist küüditati ligikaudu 2,5% kodumaal elavatest eestlastest.
LISA. Sõjajärgsed repressioonid
Aastatel 1944–1945 arreteeriti Eestis hinnanguliselt 10 000 inimest, kellest pooled surid kahe esimese aasta jooksul. Kuni aastani 1953 saadeti Eestist sunnitöö- ja vangilaagritesse kokku 25 000–30 000 inimest. Ligikaudsetel arvutustel ei tulnud neist koju tagasi kuni 11 000 inimest.
Hirm
1940. aastatel oli mul väikese tüdrukuna pidevalt hirm. Kartsin tänavail püssiga liikuvaid vene sõdureid, sest kuidagi oli minus kinnistunud teadmine, et kui juhtumisi neist kedagi riivad, laseb ta su kohe maha. Kui kodus helises uksekell, jäid kõik väga vaikseks. Keegi ei julgenud ust avama minna ja kui lõpuks mindi, siis küsiti aralt: „Kes on?“ [---]
Isa võeti 1941. a suvel Punaarmeesse ja sai seal 10 aastat nõukogudevastase agitatsiooni eest. Ta rääkis kusagil, kuidas elati Eestis enne sõda, ja keegi kaebas. Väljaspool kodu pidin ütlema, et isa on teadmata kadunud.
Enne 1949. a märtsiküüditamist levis hirm, et nüüd viiakse Siberisse järele need, kelle perekonnast keegi on juba enne sinna saadetud. [---] Mõni aeg hiljem helises õhtul hilja uksekell. Ema ja tädi arvasid, et nüüd on ikkagi küüditajad, ja ei läinud avama. Helistamine kestis öö läbi. Keegi ei saanud magada. Vastu hommikut kõlas veel arglik kellatirtsatus. Siis ütles tädi otsustavalt, et see nüüd küll küüditaja ei saa olla, ta läheb ja vaatab. Oli tema enda vanem õde maalt, kes oli rongist maha jäänud ja lootnud meil öömajale saada.
Anu Sovvi mälestused. – Nõukogude aeg ja eesti inimene. Koost Enno Tammer. Tallinn, 2012.Paragrahv |
Rikkumine |
58, lg 1a |
Isamaa reetmine (süüdistuseks Saksa sõjaväes või Omakaitses teenimine, metsavendlus) |
58, lg 10 |
Nõukogudevastane propaganda |
58, lg 11 |
Riigivastane tegevus grupis või organisatsioonis |
60 |
Maksukohustuste mittetäitmine |
61 |
Naturaalkoormiste mittetäitmine |
62 |
Maksustatava või koormiste aluseks oleva vara varjamine |
82 |
Vangistusest või asumiselt põgenemine |
LISA. Märtsiküüditamine

Liidu-
|
Ešelone |
Perekondi |
Inimesi |
Mehi |
Naisi |
Lapsi |
Eesti |
19 |
7471 |
20 480 |
4566 |
9866 |
6048 |
Läti |
33 |
14 173 |
41 708 |
11 135 |
19 535 |
11 038 |
Leedu |
24 |
8985 |
28 656 |
8929 |
11 287 |
8440 |
KOKKU |
76 |
30 629 |
90 844 |
24 630 |
40 688 |
25 526 |
Võitlus nn kodanliku natsionalismiga
Otsesele füüsilisele vägivallale lisandus sõjajärgsetel aastatel veel vaimne vägivald. Ühiskonna vaimuelu allutati valitseva režiimi ettekirjutustele. Algas võitlus nn kodanliku natsionalismiga. Selle taga oli Moskva soov ühiskond kiiremini sovetiseerida. „Kodanlik natsionalism“ tähistas igasugust kõrvalekaldumist ametlikust ideoloogiast, seotust „kodanliku“ korraga jms. Kodanliku natsionalismi ilminguid leiti kõikidest ühiskonnaelu valdkondadest: kirjandusest ja kunstist, teadusest, majandusest. Sellest mõistest kujunes sobiv süüdistusvormel.
Samal ajal muutus järjest avalikumaks ka võimuladviku sisemine võitlus. Kodanlikus natsionalismis hakati süüdistama ka Eesti NSV juhtkonda eesotsas Nikolai Karotammega. Eesti küsimust arutati mitu korda Kremlis ning 1950. a märtsis toimunud EK(b)P VIII pleenumil vabastatigi Karotamm parteijuhi kohalt. Tema asemele nimetati Moskvast J. Käbin.
VIII pleenumile järgnes ulatuslik suurpuhastus kohalikes võimuorganites (alates ministeeriumidest külanõukogudeni välja), haridussüsteemis, kultuuriasutustes ning loomingulistes liitudes. Paljud tollased juhtpoliitikud ja nn juunikommunistid arreteeriti ja saadeti vangilaagritesse. Eesti NSV-s said võimule Venemaa eestlased koos valdavalt muukeelse parteikaadriga. Ühiskonnas süvenes hirmuõhkkond ja vaimne surutus ning tugevnes rünnak rahvuskultuuri ja rahva ajaloolise mälu vastu.
EKP K(b)P KK VIII pleenumi otsus 26. märtsist 1950. aastast
Pleenum leiab, et Eestimaa K(b)P Keskkomitee büroo ei pea vajalikku võitlust kodanliku natsionalismi ja kulaklik-natsionalistlike elementide vastu, jätab tähele panemata Eestis valitsenud vana kodanliku korra ülistamise ja Lääne-Euroopa kodanliku teaduse ja kultuuri üleoleku propageerimise faktid, mida kodanlikud natsionalistid sisse poetavad nii kirjanduse, teaduse kui ka kunsti alal. [---]
Pleenum leiab, et Eestimaa K(b)P Keskkomitee esimene sekretär sm. Karotamm on isiklikult süüdi vabariigis tehtud kõige jämedamates poliitilistes vigades, mis paljastati ÜK(b)P Keskkomitee poolt tema otsuses. Sm. Karotamm on isiklikult süüdi kodanliku natsionalismi vastu võitlemise puudumises. Oma trükis avaldatud teostes ja sõnavõttudes ei puuduta sm. Karotamm kodanliku natsionalismi vastu võitlemise küsimusi, ei võta neid küsimusi Eestimaa K(b)P Keskkomitees arutlusele, ei too esile eesti küla klassideks kihinemist, läheb vaikides mööda kulakluse olemasolust eesti külas ja klassivõitluse küsimustest, läheb vaikides mööda kodanlike natsionalistide vaenulikust tegevusest Eesti NSV-s. [---]
Pleenum kohustab EK(b)P Keskkomitee bürood, maakonna-, linna- ja rajoonikomiteesid ja partei algorganisatsioone süstemaatiliselt paljastama vaenulike elementide propagandat lääne kultuuri näilisest üleolekust, nende katseid alavääristada nõukogude sotsialistliku kultuuri tähtsust ja üleolekut; paljastama kogu ulatuses kodanlike natsionalistide poolt kirjandusse, teadusesse ja kunsti salaja sissepoetavate ideede kahjulikkust ja kasvatama töötajates patriotismi tunnet, uhkusetunnet oma sotsialistliku Kodumaa üle. [---].
Sulaaeg ja kuldsed kuuekümnendad
Stalini surmale järgnenud sulaaeg tõi kaasa vabanemise pea kõigis ühiskonnaelu valdkondades. Leevendati vägivalda, kohalikel inimestel tekkis taas võimalus mõjukatesse ametitesse tõusta. Varem kodanlikeks natsionalistideks tembeldatud inimesed rehabiliteeriti, st nende hea nimi taastati.
Ungari ülestõusu mahasurumine 1956. aastal kustutas Eestis viimased lootused Lääne abile Nõukogude okupatsioonist vabanemiseks. Poliitiliste olude liberaliseerumine, metsavendluse hääbumine, kolhooside edenemine ja inimeste materiaalse olukorra paranemine soodustasid olemasoleva süsteemiga kohanemist. Elementaarse isikuvabaduse tekkimine sisendas inimestesse optimismi tuleviku suhtes. Kujunes välja mitmepalgeline nn rahvuskommunistide põlvkond, kellest osa uskus naiivselt, et kehtivat poliitilist režiimi on võimalik demokraatlikumaks ja inimlikumaks muuta.
1968. aastal lõpetasid Nõukogude tankid nn inimnäolise sotsialismi ehitamise Tšehhoslovakkias. Ühes sellega purunesid ka siinsete rahvuskommunistide illusioonid nõukogulikku režiimi seestpoolt reformida. Eesti NSV-s tugevnesid taas tagurlikud jõud, paljud kuldsete kuuekümnendate põlvkonna esindajad leidsid poliitika asemel eneseteostuse kirjanduses, teaduses ja kunstis, kuid küllalt oli neidki, kes hülgasid oma varasemad põhimõtted ning asusid truult valitsevat režiimi teenima.

1960. aastatel hoogustus Eestis individuaalelamuehitus. Paljud inimesed said võimaluse pühenduda oma isikliku heaolu edendamisele ja leppisid nõukogude võimuga.
LISA. Komsomol
Üliõpilaste poliitiline aktiivsus leidis osalt väljundi komsomoliliinis. Komsomol oli massiorganisatsioon, kuhu kuulusid peaaegu kõik 14–28 aasta vanused noored. Üliõpilased püüdsid komsomoliorganisatsiooni demokratiseerida ja muuta see tudengite omavalitsuseks, mis lahendaks noorte päevaprobleeme. Võimu- ja vaimuküsimuste avalikust käsitlemisest püüti hoiduda ja tegeleti vaid rahvuskultuuriga. Eesti rahva olukorda loodeti parandada valitseva režiimi seesmise ümberkujundamisega: kutsuti noori parteisse astuma ja juhtivatele kohtadele jõudma, et võim enda kätte võtta. Seesuguse komsomoliorganisatsiooni kõrgajaks olid aastad 1967–1968 ning keskuseks Tartu ülikool.

Uusvenestamine ja 40 kiri
Karl Vaino tõus Eesti NSV juhiks tähendas põhimõttelist pööret liiduvabariigi sisepoliitilises elus. Vaino jaoks ei eksisteerinud mingeid kohalikke huvisid, vaid üksnes Moskva suunised. Temast saigi Moskva käskude truu täitja. 1978. aasta detsembris võttis EKP Keskkomitee vastu salajase otsuse „Vene keele omandamise ja õpetamise edasisest täiustamisest“, mis omistas vene keele õppimisele ja õpetamisele erakordselt suure ideoloogilis-poliitilise tähtsuse. Algas aktiivne vene keele kasulikkuse propaganda, mille kandvaks loosungiks kujunes kakskeelsus: täisväärtuslik inimene olevat see, kes oskab võrdselt hästi nii oma emakeelt kui ka nn rahvastevahelise suhtlemise keelt, s.o vene keelt. Vene keelt hakati õpetama juba lasteaedades ja üldhariduskooli esimeses klassis, kõrgkoolides suurendati oluliselt vastuvõttu nendele erialadele, milles õppetöö toimus vene keeles.
Venestussurve teravdas ohutunnet, et rahvuskultuur võib hääbuda. Ühiskonnas süvenes rahulolematus, mis leidis esialgse väljundi 1980. aasta sügisel toimunud noorsoorahutustes. Samal ajal koostas grupp haritlasi pöördumise „Avalik kiri Eesti NSV-st“, mis adresseeriti tähtsamate ajalehtede toimetustele. Sellele kirjutas alla 40 Eestis teada-tuntud vaimuinimest, kes lootsid juhtida võimuladviku tähelepanu ühiskonnas kuhjuvatele probleemidele: keeleküsimus, süvenev migratsioon, möödalaskmised noorsoopoliitikas. Ajalehed pöördumist muidugi ei avaldanud, kuid rahva hulgas leidis nn 40 kiri laialdast poolehoidu, seda paljundati ja levitati salaja käest kätte. Kirja avaldamine välismaal suurendas ka välisriikide tähelepanu Eesti vastu. Igatahes edaspidi venestamispoliitika Eesti NSV-s mõnevõrra pehmenes.

Moskva OM-i purjeregatil Tallinnas osales 23 riiki (eelmisel olümpial 40). Võistlejate arvu kahandas asjaolu, et osa riike, kes võistlesid küll Moskvas, ei pidanud võimalikuks olümpiamedaleid jahtida okupeeritud riigis. Kohaletulnutele püüti elu Nõukogude Eestis näidata parimast küljest. Tallinn sai uue lennujaama, purjespordikeskuse, Olümpia hotelli, teletorni, linnahalli, Poola restauraatorid andsid värskema lihvi vanalinnale. Provokatsioonide hirmus muudeti pealinn võistluste ajal siiski suletud linnaks.
Katkend 40 kirjast
Eestlaste ebakindlust oma tuleviku suhtes on põhjustanud järgmised asjaolud:
- eesti elanikkonna kiire osakaalu vähenemine, eriti Tallinnas, kus eestlased on muutumas vähemusrahvuseks; [---]
- eesti keele kasutamise piiramine asjaajamises, olmes, teaduses jm. Seda tendentsi iseloomustavad näiteks eesti keelt ja kirjandust käsitlevate väitekirjade kohustuslik esitamine vene keeles; Eesti NSV 40. aastapäevale pühendatud piduliku koosoleku läbiviimine vene keeles;
- eestikeelse ajakirjanduse ja paljude raamatute, eriti rahvuskultuurile oluliste teoste muutumine raskesti kättesaadavaks, rahvuslike teaduste arengu ilmne pidurdatus;
- ülepingutatud ja oskamatu propagandakampaania vene keele õpetamiseks koolides ja lasteaedades, ajalooõpetuses esinev venelaste osa eriline rõhutamine teiste rahvuste arvel; [---]
- tööstuse ekstensiivse arengu üleforsseerimine üleliiduliste ministeeriumide poolt, pööramata küllaldast tähelepanu sellega kaasnevatele ökoloogilise tasakaalu rikkumistele;
- kakskeelsuse propageerimine ühepoolselt eestlaste hulgas, millele ei vasta midagi samaväärset muulaste seas – see süvendab eestlastes tunnet, et nende emakeelde suhtutakse kui teisejärgulisse keelde [---].
LISA. Avalik vastupanuliikumine
1970. aastatel muutus vastupanuliikumine uuesti avalikuks, selle peamiseks võitlusvahendiks kehtiva režiimi vastu said avalikud pöördumised ja kirjad võimuorganitele. Samuti püüti välja selgitada ja avalikustada kõik inimõiguste rikkumised ning levitada seda informatsiooni välismaal. Tekkisid kontaktid Läti ja Leedu vabadusvõitlejatega ning ka pagulasorganisatsioonidega.
Võimud aga jätkasid repressioone vabadusliikumise vastu. Aktiivsemad vabadusvõitlejad arreteeriti, nende üle mõisteti kohut poliitilistel protsessidel ning nad saadeti vangilaagritesse. 1981. aastal suri ühes Venemaa vangilaagris nõukogudevastase mõtteviisi pärast süüdimõistetud Tartu ülikooli õppejõud Jüri Kukk.
Nõukogude-aegseid Eestis levinud anekdoote
Hruštšov küsib naljatades kolhoosnikult: „Kuidas elate?“ Kolhoosnik vastab naljatades: „Hästi.“ [1965]
*
Kohtuvad kaks varest, üks Venemaalt, teine välismaalt.
Välismaine vares: „Meil on nälg, kõik prügikastid on kinni. Tulen Venemaale sööma.“
Venemaine vares: „Mul on siin süüa küll, aga lähen välismaale – tahaks kraaksuda ka.“ [1977]
*
Lenin juhtis riiki nii, nagu peab; Stalin juhtis nii, nagu ei tohi; Hruštšov näitas, et loll saab ka riigi juhtimisega hakkama; Brežnev näitas, et loll ei saa riigi juhtimisega hakkama. [1979 jaan]
*
Miks meil pole patareisid müüa? – Brežnev käib patareidega. [1980 jaan]
Mõisted
- metsavennad – Eesti, Läti ja Leedu partisanid, kes võitlesid aastatel 1944–1978 nõukogude võimu vastu ja varjasid end metsas
- rehabiliteerima – kohtuotsusega ära võetud õigusi taastama, head nime ennistama
Küsimused
- Mis oli nõukogude vägivallapoliitika eesmärk?
- Mil moel inimesed sellele vastupanu osutasid? Too näiteid.
- Kuidas mõjutas suurküüditamine metsavendlust?
- Seleta mõistet „kuldsed kuuekümnendad“.
- Miks paljud eestlased nõukogude võimuga mugandusid?
- Mida Moskva keskvõim venestamispoliitikaga taotles?