Teadus ja kultuur

  • Nimeta tähtsamaid teaduse ja tehnika edusamme kahe maailma­sõja vahel.
  • Millist mõju avaldasid totalitaarsed režiimid kultuurile?

Tuumaenergeetika

Külm sõda tähendas mitte ainult Ida-Lääne sõjalist, poliitilist ja majanduslikku vastas­seisu, vaid ka rivaalitsemist teaduses ja kultuuris. Teaduse ja tehnika arengus muutusid tähtsamateks suundadeks energeetika ja kosmoseuuringud.

Tuumaenergiat kasutati kõigepealt võimsate pommide loomiseks ning alles seejärel hakati ehitama tuuma­elektrijaamu. Tuuma­jõuseadmetega varustati ka suuri allvee- ja sõjalaevu, kuid kauba­laevade varustamine nendega osutus liiga kulukaks ning sellest loobuti. Küll aga ehitati NSV Liidus tuuma­jõul töötavaid jää­murdjaid.

Tuumarelvade kasutusele võtmine tõi kaasa üle­maailmse tuuma­sõja ohu. Kuuba kriisi ajal 1960. aastate algul seisis maailm sellise sõja lävel. Tuumasõja oleks võinud vallandada lihtne inimlik eksitus või tehniline viga. Ohutu pole olnud ka tuuma­energia. Hoiatuseks maailmale oli 1986. aastal toimunud avarii Ukrainas Tšornobõli tuuma­elektrijaamas. Tehnilise vea tõttu toimus seal plahvatus, sellele järgnes tulekahju ning õhku paiskus enne­olematult suur hulk radio­aktiivset ainet, mis saastas Ukraina, Valgevene ja Venemaa alasid. Radioaktiivne saaste kandus tuulega ka ülejäänud Euroopasse, isegi Suurbritanniasse. Väiksemaid või suuremaid avariisid on toimunud paljudes tuuma­elektrijaamades üle kogu maailma.

Ameeriklaste tuumakatsetus 1951. aastal
Tšornobõli tuumaelektrijaam pärast plahvatust ja tulekahju 1986. aastal
Tšornobõli tuumakatastroofi järel õhku paiskunud radioaktiivse saaste ulatus

Vaata internetist

Tšornobõli katastroofi tagajärgi likvideerimas käinud eesti mehe mälestused: Delfi.

Kosmoseajastu

20. sajandi teist poolt on nimetatud kosmose­ajastu alguseks. 1957. aastal saadeti NSV Liidus kosmosesse esimene tehis­kaaslane, millele peagi järgnesid esimesed mehitatud kosmose­laevad. Maailmas puhkes tohutu kosmose­vaimustus. Unistati inimeste peatsest saatmisest Kuule ja Marsile. Paljud teadlased lootsid leida Marsilt elu. Ilmus väga palju ulme­kirjandust ja ‑filme, mis olid pühendatud tulevastele kosmose­reisidele kaugetele planeetidele. Arvati, et sellised reisid leiavad aset 21. sajandi algul.

1960. aastate algul oli juhtiv riik kosmose­tehnika arengus NSV Liit. Just seal lennutati kosmosesse esimene inimene (Juri Gagarin, 1961) ja esimene naiskosmonaut (Valentina Tereškova, 1963). Esimese inimesena veetis NSV Liidu kosmonaut Aleksei Leonov 12 minutit avakosmoses. Venelased nimetavad kosmose­lendureid kosmonautideks, ameeriklased aga astronautideks. Et mitte maha jääda, kiirendas USA oma kosmose­programme. 1969. aastal maandusid esimeste inimestena Kuu pinnale ameeriklased Neil Armstrong ja Buzz (Edwin) Aldrin. Pärast seda pole USA oma juht­positsiooni kosmose­uuringutes enam käest ära andnud.

20. sajandi viimastel aasta­kümnetel hakati aru saama, et kaugete planeetide vallutamine ei toimu siiski nii kiiresti, kui loodeti. Kosmose­programmid olid liiga kallid ning riikide tehnilised võimalused esialgu piiratud. Pealegi võivad kosmose­lennud tuua kaasa inimohvreid.

Esimene Maa tehis­kaaslane Sputnik 1 (4.10.1957)
Laika – esimene elusolend, kes saadeti orbiidile ümber Maa (3.11.1957)
1961. aastal sooritas Juri Gagarin esimese inimesena kosmose­laeval Vostok 1 tunni ja 48 min vältel lennu ümber Maa
Kosmoselaeva Sturn V start 16. juulil 1969. Sellega maandusid astronaudid N. Armstrong ja A. Aldrin Kuule
1969. aastal astusid ameeriklased Neil Armstrong ja Buzz (Edwin) Aldrin esimeste inimestena Kuu pinnale

Vaata internetist

Video sellest, kuidas astronaudid N. Armstrong ja E. Aldrin kosmose­programmi Apollo 11 raames Kuule maandusid (20. juuli 1969): NASA.

Arvutid

Murranguliseks osutus küberneetika kujunemine iseseisvaks teaduseks, mis uurib juhtimist, teabe töötlemise üldisi seadus­pärasusi. Küberneetika oli tihedalt seotud arvutite kasutusele võtmise ning levikuga. See poleks aga olnud võimalik ilma elektroonika kiire arenguta. 1971. aastal loodi firmas Intel mikro­protsessor, mis võimaldas mõne aasta pärast alustada personaal­arvutite tootmist.

Stalini ajal nimetati küberneetikat NSV Liidus ebateaduseks ja keelati teadlastel sellega tegeleda. Sellepärast ei suutnud NSV Liit hiljem oma maha­jäämust selles vallas enam tasa teha.

Esimene USA laia­otstarbeline digitaalne elektrooniline arvuti ENIAC, mida oli võimalik programmeerida
Andmetöötlus toimus elektron­lampide ahelates. 1946. a valminud ENIAC oli algselt mõeldud USA suurtükiväe laske­tabelite arvutamiseks, kuid hiljem rakendati seda ka kosmilise ja tuuma­kiirguse uuringutes. ENIAC sisaldas 17 468 elektronlampi, 7200 kristalldioodi, 1500 releed, 70 000 takistit, 10 000 kondensaatorit ja umbes 5 miljonit käsitsi joodetud ühendust. See kõik kaalus 27 tonni ja võttis enda alla 70 ruutmeetrit põranda­pinda. 1995. a alates teeb sama töö ära u 7 mm2 suurune ränikiip.

LISA. Internet

Internetti ehk ülemaailmset arvuti­võrku pole kunagi kavandatud sellisena, nagu see tänapäeval on. Kõik sai alguse 1960. aastail, kui USA kaitse­ministeerium algatas projekti, mis nägi ette telefoni­liinide kaudu ühendatava arvuti­võrgu loomist. See pidi võimaldama info vahetamist ka juhul, kui vaenlane on osa võrgust hävitanud. Projekti kaasati USA ülikoolide uurimis­laborid. Töö kandis vilja ning mõne aja pärast loodi võrk, mis ühendas paljude USA kõrgkoolide arvuteid. 1971. aastal läksid selles võrgus teele esimesed elektron­kirjad ning esimest korda oldi otse­ühenduses Suurbritannia ja Norraga. 1980. aastate lõpul algas interneti kiire levik, sest sellesse kaasati maailma suurimad arvuti­firmad. Esialgu ühendas võrk siiski vaid ülikoole ja arvuti­firmasid, 1990. aastate algusest pakuti aga sellele ligipääsu kõigile soovijatele.

            LISA. Keemia ja biotehnoloogia

            Pärast teist maailmasõda arenes kiiresti ka keemia­tööstus. Keemia­uuringute eesmärk oli luua uute omadustega materjale. Selliseid materjale vajati nii sõjanduses kui ka riide­tööstuses, ehituses, auto­tööstuses ja mujal. Suuri edusamme tegid teadlased geneetika ehk pärilikkus­õpetuse ja bio­tehnoloogia alal. Bio­tehnoloogias kasutatakse vajaliku saaduse saamiseks organisme. 20. sajandi viimastel aastatel õnnestusid esimest korda katsed kloonida loomi (saada geneetiliselt täiesti ühesuguseid järglasi). See pani inimkonna täiesti uude olukorda. Selgus, et inimesed on võimelised looma mitte ainult teatud omadustega keemilisi aineid, vaid ka valitud tunnustega elusolendeid.

            Katsetega on tõestatud, et teoreetiliselt on võimalik luua ka inimese täpne geneetiline koopia. Selline mõte tekitas maailmas hirmu ning paljud riigid, sealhulgas ka Eesti, mõistsid inimese kloonimise hukka ja keelustasid selle. Kuigi ka loomade kloonimisele on palju vastaseid, tegeletakse sellega siiski mitmes riigis.

            Maailma esimene kloonitud lammas Dolly sündis 5. juulil 1996 Šotimaal Edinburghi Roslini Instituudis

            Haridus muutus kätte­saadavamaks

            Vajadus haritud spetsialistide järele aina suurenes ja sundis riike oma haridus­süsteemi reformima. Inimestel tekkis võimalus rohkem õppida ning omandada teoreetilisi teadmisi nii reaal- kui ka humanitaar­vallas. Ülikoolides said õppima hakata ka vaesemate ühiskonna­kihtide esindajad, kel varem poleks olnud võimalust seda teha. Üliõpilas­kond muutus ka ühiskonna suhtes palju kriitilisemaks. Lääne­riikide ülikoolides saavutasid laia kõlapinna mitmesugused vasak­poolsed õpetused ning üli­õpilased hakkasid nõudma ümber­korraldusi ühiskonnas. Eriti võimsad noorte välja­astumised leidsid 1968. aastal aset Prantsusmaal.

            Prantsuse üliõpilased on okupeerinud Sorbonne’i ülikooli Pariisis (1968)
            Oma meelsuse väljendamiseks kanti revolutsioonilisi punalippe ning Marxi, Lenini, Stalini ja Mao portreesid.

            Külm sõda kultuuri vallas

            Ida-Lääne vastasseisu tõttu oli kultuuri­elu paljuski seotud propagandaga ehk inimeste poliitilise meelsuse mõjutamisega. Valitseva riigi­korra ülistamiseks ja vastase mahategemiseks kasutati kõiki olemas­olevaid vahendeid: ajalehti, ajakirju, raadiot, televisiooni. Kirjandus, kino, teater, muusika ja kunst teenisid sageli propaganda eesmärke.

            Sellest hoolimata loodi külma sõja aastail palju suurepäraseid kirjandus-, filmi-, muusika- ja kunstiteoseid, mis väljendasid üldinimlikke tundeid, väärtus­hinnanguid ja probleeme. Nende teoste autorid ei täitnud võimul­olijate tellimust, vaid peegeldasid oma maailma­nägemust. Võimul­olijatele ei pruukinud sellised teosed ja nende autorite vaated eriti meeldida. Seepärast pidid viimased taluma tagakiusamisi ja seda mitte ainult diktaatorlikes riikides, vaid aeg-ajalt ka Lääne demokraatlikes maades (näiteks USA-s makartismi aastatel).

            Eriti tähtsaks valdkonnaks külma sõja aegses kultuurilises vastas­seisus muutus sport. Spordi­võidud pidid tõestama, et riigis kehtiv poliitiline kord soodustab paremate tulemuste saavutamist. Võitmiseks kasutati ka ebaausaid võtteid. Et parandada sportlaste võimeid, töötasid keemikud ja arstid välja ergutavaid aineid, mida nimetatakse dopinguks. Idabloki maades (eriti NSV Liidus ja Saksa DV-s) tehti seda riiklikul tasemel. Läänemaades tegelesid sellega peamiselt erafirmad. Üsna varsti märgati, et dopingained kahjustavad sportlaste tervist, ning rahvus­vahelised spordi­organisatsioonid keelasid nende kasutamise.

            Šoti päritolu näitleja Sean Connery filmis „Armastusega Venemaalt“(1964)
            Paljud tolleaegsed spiooni­filmid olid propagandistliku maiguga. Connery kehastatud Briti superagent 007 ehk James Bond võitleb edukalt Nõukogude luure vastu.
            Moskva olümpiamängude lõpetamine
            Spordi politiseerumise ilmekaks näiteks olid 1980. a Moskva ja 1984. a Los Angelese olümpiamängud. Paljude riikide sportlased jätsid Moskvasse minemata protestiks Nõukogude sõjaväe sisse­tungi vastu Afganistani 1979. a. Tallinna purje­regati puhul lisandus veel üks poliitiline moment: see toimus ju okupeeritud riigi territooriumil. Vastuseks Moskva olümpia­mängude boikotile (osavõtust keeldumisele) keeldusid NSV Liit ja mitu idabloki maad osalemast Los Angelese olümpiamängudel.

            Massikultuur

            Teaduse ja tehnika kiire areng tegi kultuuri­väärtused kätte­saadavaks kõikidele ühiskonna­rühmadele. Raadio ja televisioon, stereo­plaadimängijad ja -magnetofonid, video­aparatuur ja arvutid tõid kontserdid, muusika­festivalid, näitused, spordi­võistlused ja muud sündmused igasse kodusse. Sellega seoses hakati rääkima massi­kultuurist ehk n-ö keskmise tarbija maitsele vastavast kultuurist. Seda vastandatakse kõrg- ehk elitaar­kultuurile, mis on mõeldud vaid inimeste kitsamale ringile. Massi­kultuuri hakati käsitlema kui meele­lahutust ja kui kaupa, kasumi saamise vahendit. Võimsa reklaami abil kujundas massi­kultuur inimeste maitset ja selle kaudu ühiskonna moesuundi. See omakorda suurendas meelelahutuse tootjate sissetulekuid.

            Kolearhitektuuri võidukäik

            Teise maailmasõja järel alanud rahvastiku kiire kasv ja intensiivne linnastumine esitasid linna­planeerijatele enne­olematuid nõudeid. Ida-Euroopas, kus paljude linnade keskused olid sõja lõpuks hävitatud, kolis esimese 20 aasta jooksul pärast sõda maalt linna 20 mln inimest. [---] Tulemuseks oli kõigis neis linnades Berliinist Stalingradini nõukogude ajale klassikaline lahendus: kilomeetrite viisi ühesuguseid halle või pruune, odavaid ja viletsa kvaliteediga betoon­kvartaleid, kus polnud mingeid ise­loomulikke arhitektuurilisi detaile ja mis ei pakkunud vähimatki rahuldust ilumeelele. [---] Paraku ei saanud Lääne-Euroopa linnaisad palju paremini hakkama. [---] Nagu nende ameti­vennad kommunistlikes linna­valitsustes, ei osanud nad midagi muud, kui hakata ehitama suuri ühesuguste majade kvartaleid. [---] Siiski ei saa nende aastate Lääne-Euroopa linna­arhitektuuri näotut palet seostada üksnes demograafilise survega. Nn uus­brutalism ei sündinud juhuslikult või tähele­panematusest. [---] Kui Prantsuse ehitusnõukogu kiitis märtsis 1959 heaks tulevase Tour Montparnasse’i projekti, öeldi selle lõppjärelduses: „Pariis ei saa endale lubada peatuma­jäämist minevikku. Lähiaastatel peavad Pariisis toimuma aukartustäratavad muutused.“ [---] 1950. aastate ja iseäranis 1960. aastate arhitektuur oli teadlikult lahutatud kõigest ajaloolisest, siin oli lahti öeldud mineviku traditsioonidest nii mastaapide kui ka materjalide (teras, klaas, betoon olid eelistatuimad) osas. [---] Kahju, mis tekitati neil aastail linnade materiaalsele keskkonnale, on tõeliselt kohutav. [---] Suured linnad – Frankfurt, Brüssel ja London eelkõige – avastasid liiga hilja, et nad on enda kui linna õigused võileiva­hinna eest maha müünud.

            Tony Judt. Pärast sõda. Tallinn, 2007.
            Narva vanalinn
            Teises maailmasõjas puruks pommitatud barokk­pärlit Narvat ei peetud vajalikuks taastada. Alles jäi vaid raekoda. 1950.–60. aastatel ehitati vanalinna asemele tüüpprojekti järgi kortermajad ehk nn hruštšovkad.

            LISA. Popmuusika

            1950. aastail tuli USA-s ning seejärel ka kogu maailmas moodi uus seltskonna­tants rock’n’roll, mis pani aluse tervele hilisemale muusika­stiilile. Rock’n’roll’i kuningaks peeti Ameerika lauljat Elvis Presleyt. 1960. aastail muutus erakordselt populaarseks Briti ansambel The Beatles. 1970. aastate algul tõusis esile hard rock (raske rokk), mida tollal seostati esma­järjekorras ansambliga Led Zeppelin. Rootsi ABBA-t aga võib pidada üheks esimeseks pop­muusikaansambliks. ABBA suutis luua omamoodi muusika­tööstuse, kus raha teeniti mitte ainult laulude ja plaatidega, vaid kõigega, mis oli ABBA nimega seotud (raamatud, filmid, särgid). 1970. aastate teisel poolel hakkasid muusikud üha rohkem kasutama uusi, suurte võimalustega elektroonilisi muusika­riistu (süntesaatoreid jms). Varsti algas muusika­videote võidukäik. 1980.–1990. aastail hakati heli salvestamisel kasutama laser­seadmeid.

            Elvis Presley
            The Beatles
            Led Zeppelin
            ABBA

            Küsimused

            1. Too näiteid tuuma­energia kasuliku ja inim­vaenuliku kasutamise kohta maailmas.
            2. Millised on tuuma­energia kasutamise riskid?
            3. Miks tahtsid USA ja NSV Liit külma sõja ajal kindlasti kosmost vallutada?
            4. Millised leiutised soodustasid kultuuri tarbimist?
            5. Miks muutus oluliseks hariduse kätte­saadavus?
            6. Kuidas avaldus külm sõda kultuurielus?
            7. Seleta mõisted „massi­kultuur“ ja „elitaar­kultuur“. Too näiteid mõlema kohta.