Kõlla moblaga või helista telefoniga

Mida teeb helistaja valesti?

Kuula telefonikõnet

  • Mõtle, mida teeb helistaja valesti.
  • Kas isa keelekasutust võiks pidada sobivaks, kui ta on direktori vana sõber?
  • Tõlgi helistaja kõne kirjakeelde.
  • Mida unustas helistaja kõne alguses teha?

Kõne alustamine

Telefoniga helistades tuleb arvestada, et kuulaja ei näe sind. Seega on mõistlik end tutvustada. Kui helistad oma telefonilt sõbra mobiilile, siis end tutvustama ei pea, sest sõber näeb isegi, et sina helistad. Helistades aga lauatelefonile või võõrale inimesele, on enda tutvustamine hädavajalik. Samuti tuleb öelda, kellega soovitakse kõnelda. Endast vanemale võõrale inimesele on viisakas öelda teie.

      • Terekest!
      • Hei!
      • Tere päevast!
      • Tere hommikust!
      • Tere õhtust!
      • Servus!
      • Tere hommikut!
      • Tere!

      Viisakas kõnepruuk

      Kõne peab vastama olukorrale, nt raamatukokku, perearstile või sõbra vanematele helistades tuleks hoiduda slängist ja kasutada kirjakeelt. Samuti peab võõra inimesega suheldes naljategemisega ettevaatlik olema, sest telefonisuhtluses on võõral keerulisem mõista, kas helistaja teeb nalja või räägib tõsiselt.

      Kõnele vastamine

      Tee skeemi põhjal järeldus, millest sõltub see, kuidas telefonile vastata. Miks ühel juhul tuleb end tutvustada, teisel juhul aga mitte?

      Kõne lõpetamine

      Kõne lõpetamine oleneb tavaliselt helistamise eesmärgist. Kui eesmärgiks oli milleski kokku leppida, siis võib seda kõne lõpetamisel igaks juhuks üle korrata, nt Saame siis pool viis kino ees kokku. Kõne lõpetajaks on tavaliselt helistaja. Enne kõne katkestamist öeldakse veel Head aega! Nägemist! või Tšau! ja oodatakse ära ka teise kõneleja hüvastijätt.

          • Head päeva!
          • Nägemist!
          • Head aega!
          • Nägudeni!
          • Aidaa!
          • Pakaa!
          • Kohtumiseni!
          • Tšau!
          • Oleme kokku leppinud!
          • Mis sa homme teed?
          • Homme näeme!
          • Tänan, et helistasid!
          • Millised on edasised plaanid?
          • Ilusat päeva!
          • Ma ei saa sinust aru!

          NB!

          Helistades pea meeles!

          1. Tutvusta ennast.
          2. Ütle, miks helistad.
          3. Esita oma jutt lühidalt ja selgelt.
          4. Kõnele rahulikult, ära kiirusta.
          5. Kuula tähelepanelikult ja vasta küsimustele.
          6. Lõpeta kõne olukorrale vastavalt.

          Küsimused ja ülesanded

          5.

          Vasta küsimustele.

          1. Mille poolest erineb telefonisuhtlus näost näkku suhtlusest?
          2. Mida tuleks teha enne telefonikõne lõpetamist?​

          6.

          Harjutage paaris nendes olukordades helistamist. Esitage oma telefonikõned klassis.

          1. Helistad raadio jutusaatesse, kus räägitakse tervislikust toitumisest.
          2. Helistad haiglasse, et teada saada, millal on parim külastusaeg.
          3. Helistad klassijuhatajale, et selgitada homse puudumise põhjust.
          4. Helistad klassikaaslase vanemale, et küsida, kas sõber võib sulle nädalavahetuseks külla tulla.​