Lausete lõpetamine video põhjal
Malvina istub laua taga, justkui .
Pierrot ei kammi juukseid ega .
Artemon togib õhinal arvutiklahve ja .
Buratino ei taipa, et .
„Arvutihullu laul“ räägib sellest, kuidas .
- Mitu öeldist on saadud lausetes?
Liitlause
Kui lauses on mitu öeldist – kõneldakse kahest või enamast tegevusest –, siis on tegu liitlausega. Liitlause koosneb lihtlausetest, mida nimetatakse osalauseteks.
Kõrval olevas liitlauses on viis öeldist ja see koosneb viiest võrdsest osalausest. Kõik osalaused võiks eraldada iseseisvaiks lihtlauseiks, ilma et mõte muutuks. | Ma ei söö ja ma ei maga, Jaak Urmet, „Arvutihullu laul“ |
Selles liitlauses on aga ainult esimene osalause nii iseseisev, et seda võiks kasutada eraldi lausena. Teine lause ei saa esineda omaette lausena, sest see ei väljenda terviklikku mõtet, vaid täpsustab esimest lauset. | Loen kirjaniku blogi, sest mind huvitab tema arvamus. |
Internetis nagu päris eluski
Osalejad esitavad oma teksti kordamööda
Nad solvavad rivaali võimalikult palju,
Kui üks lõpetab, jätkab teine,
Publik ja muud hindajad
Internetis toimub see kahevõistlus
Osalejad postitavad kordamööda oma teksti
Liitlause kirjavahemärgid
Osalauseid, millest liitlause koosneb, saab ühendada koma, sidesõna või muu siduva sõnaga.
Komata
Kui osalauste vahel on sidesõnad ja, ning, ega, ehk, või, siis koma ei panda.

Komaga
1. Kui siduv sõna puudub, eraldatakse osalaused komaga.

2. Kui osalauste vahel on sidesõnad aga, kuid, vaid, et, kui, kuna, sest, kuni, ehkki, nagu, justkui, siis pannakse koma.

3. Kui osalauste vahel on siduvad sõnad kes, mis, missugune, milline, kus, millal, kuidas jt, siis pannakse koma.

Sidesõnade kui ja nagu ette pannakse koma, kui järgneb öeldis. Kui öeldist ei järgne, on tegu võrdlusega. Võrdle!
![]() ![]() |
Lõpeta laused nii, et ühes on kui ees koma ja teises mitte.
- Kommentaarid olid põnevad nagu .
- Mart luges kommentaare sellise õhinaga, nagu
Sidesõnast sõltub tähendus
Seleta, kuidas muutub lause tähendus, kui kasutada erinevat sidesõna.
- Sõnamurdja vihastas, kui keegi ei saanud temast aru.
- Sõnamurdja vihastas, aga keegi ei saanud temast aru.
- Sõnamurdja vihastas, sest keegi ei saanud temast aru.
- Kahe osalause vahel on sidesõna, mille ette ei käi koma.
- Kahe osalause vahel on sidesõna, mille ette käib koma.
- Kahe osalause vahel on ainult koma.
- Kaht osalauset ühendab siduv sõna.
Küsimused ja ülesanded
- Liitlause erineb lihtlausest selle poolest, et .
- Liitlause osalausete ühendamiseks on kolm võimalust: , , .
- Sidesõnad, mille ette peab liitlauses koma panema, on nt .
- Nagu ette pannakse koma, kui .
Lauselohe kirjutab õhtuti oma sõpradele pikki e-kirju. | |
Kõige rohkem meeldib Lauselohele kirjutada e-kirju ja blogisissekandeid. | |
Lauselohe kirjutas Sõnamurdjale ja näris samal ajal porgandit. | |
Kui Lauselohe oli kirjad ära saatnud, pani ta arvuti kinni. | |
Järgmisel hommikul ostis Lauselohe turult palju puuvilju: õunu, pirne ja ploome. | |
Komme Lauselohe arvuti taga istudes ei nosi, sest see pole hammastele hea. | |
Kui Lauselohe sel õhtul arvuti taha istus, hakkasid tal mõne aja pärast varbad külmetama. | |
Lauselohe tõmbas jalga villased sokid, mis vanaema oli talle kudunud. | |
Blogisse kirjutas Lauselohe tol päeval meenutuse ühest vanaema juures veedetud suvepäevast. |
97.
Põhjenda koma kasutamist või puudumist punasega märgitud kohtades.
Lapsed ropendavad netis mõnuga
Sotsiaalvõrgustik Twitter näitab, et noored ropendavad internetis nii põhjusega kui ka lihtsalt lustist. Ropendamisega paistavad silma 13–16-aastased. Tüdrukud ropendavad sama palju kui poisid. Vägisõnad lendavad kuni 140 tähemärgi pikkuste sõnumitega Twitteris näiliselt anonüümselt, kuid enamasti ei vaevu lapsed oma indentiteeti varjama – nagu ka Facebookis. Otsinguga saab iga postituse koos autori ning postitamise kellaajaga üles leida. See on tekitanud roppuste arhiivi.
Internet on vaid igapäevaelu peegeldus. Ekspressi konsulteerinud kooliõpetajate arvates on ropendamine muutunud massiliseks.
Kirjanik Aapo Ilves arvab, et vähene lugemus, inimsuhete kolimine virtuaalmaailma tõmbavad sõnavara kokku. Noored ei oska enam ropendamata emotsioone või nende puudumist väljendada. „Ega need vaesed ropendajad erilise loovusega ei hiilga: paar ingliskeelset, üks venekeelne, mõni maakeelne klassikaline suguosa vahele ja ongi kõik.“
Askur Alas, Eesti Ekspress, 19.01.2012 (lühendatult)- Mida arvad sina sellest probleemist?
- Miks ropendatakse?
- Kas seda probleemi on võimalik lahendada? Kuidas?
98.
Millest võiksid kõnelda need eidekesed aastal 2060? Tõlgi nende bla-bla ning kirjuta dialoog punktiirjoonele vähemalt seitsme lausega. Loe kokku, mitu liitlauset koostasid.

Tekstis on liitlauset.