Eesti transpordi­võrgustik

Transpordiliigid Eestis

Eestis on kasutusel kõik transpordi­liigid. Tähtsaim rahvus­vahe­line transpordi­sõlm on Tallinn ja selle ümbrus­kond. Siin asuvad lisaks sadamatele ka raudtee- ja maantee­transpordi reisi- ja kauba­terminalid ning Tallinna lennujaam.

Eesti maanteedevõrgustik, mis ühendab suuremaid linnu, on aja jooksul muutunud üha sirgjoonelisemaks. Linnadevahelised kaugused lühenevad koos õgvenduste ja otseteede rajamisega. Siiski on meie maanteedel ka lõike, mis püsinud samas kohas mitusada aastat. Mitmed linnad (Tartu, Pärnu, Narva) on kujunenud kohtades, kus muinasaja teed leidsid jõest ülepääsukoha.

Et Eesti on väike ja maanteede­võrk suhteliselt tihe, on siin eelis­ta­tud auto­transport. Kõige tähtsamaks on auto­transport kujunenud linna­liikluses. Autode arv kasvab kiiresti ja see tingib ka teede­võrgu pideva laiendamise. Suurimaid tee-ehitusi on viimastel aastatel teostatud Eesti pikimal, Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteel, mis on ehitatud nelja­rajaliseks Kesk-Eesti tähtsaima liiklus­sõlme Mäoni. Suuremad viimasel ajal valminud teelõigud on veel Kernu ja Sillamäe ümber­sõit, Tartu ringtee ja Ihaste sild jt. Laiendus­tööd ja uue tee ehitamine jätkuvad kohtades, kus liiklus­sagedus on suurim. TEN-T üldise võrgustiku osadeks on Eestis ka Tallinna–Pärnu–Ikla maantee (osa Via Balticast, mis kulgeb Soomest Prahasse), Tallinna–Narva maantee, Jõhvi–Tartu–Valga maantee ja Tallinna ümbersõit.

Tallinna bussijaama ilme muutus täielikult pärast 2012. aastal toimunud ümberehitust.

Suuremahulise siseriikliku maantee­transpordi edasisel arenda­mi­sel on meile ees­kujuks Põhjamaad, kus see transpordi­liik on hästi organiseeritud. Lisaks tähendab see ka kõrval­maan­teede viimist tolmuvaba katte alla, et parandada liiklus- ja elamis­tingimusi.

Raudteetransport on Eestis kasutusel 1870. aastast, kui avati Peterburi–Tallinna–Paldiski liin. Raudtee­transpordi osa­tähtsus kauba­veos on kiiresti kasvanud kauba­vedude (eriti nafta­transiidi) tõusu aegadel, viimastel aastatel on see languses. Väiksem osa raud­teest on spetsiali­see­ru­nud kindla toote vedamiseks (näiteks Eesti Energia kasutuses olev raudtee, mis teenindab elektri­jaamu).

Eesti peamised raudteed. Ehitatav Rail Baltic on tähistatud punasega.

Reisijatevedu raudteel on viimastel aastatel taas hoogustunud. Sinna on suunatud mitmeid investeeringuid reisi­liikluse mugava­maks muutmiseks. Eesti­siseseid reisi­ronge opereerib Elron. Kasutatakse mugavaid ja uusi elektri- ning diisel­ronge. Rahvus­vahelisi rongiliine Eestis 2022. aastal ei ole, pikemalt on peetud läbi­rääkimisi Tartu–Riia rongiliini avamise üle. Traditsioonilised ühendused Venemaaga (eelkõige Peterburi, ka Moskva) katkesid Ukraina sõja tõttu. TEN-T võrgustikku kuuluvad Talllinna–Tapa–Tartu, Tallinna–Tapa–Narva, Tartu–Valga, Tallinna–Paldiski jt raudteeliinid.

2014. aasta alguses saabusid Eestisse uued mugavad elektri- ja diiselrongid ning Eesti raudteetranspordile algas uus ajastu.

Transport sisevetel

Tänapäeval sõidutatakse siseveekogudel peamiselt turiste. Jõelaev Ahja jõel Taevaskojas

Üks vanemaid transpordiliike on ajaloos olnud sisevete (jõed ja järved) kasutamine liikumiseks, hiljem kaupade ja reisijate vedamiseks. Mitmed Eesti jõed olid varem (kuni 1950. aastateni) kasutusel palgi­parvetuse „kanalina“. Veel sada aastat tagasi oli sisevete (eriti Narva jõe ja Emajõe ning nende vahele jääva Peipsi järve) kasutamine veoste transpordil märkimis­väärne, kuid täna­päevaks on see veonduse liik praktiliselt välja surnud. Jäänud on vaid turistide sõiduta­mine ja aja­loo­liste traditsioonide elusta­mine. Sisemaa tähtsaim sadam on ikka olnud Tartu, linn, mis kujuneski veetee ja maatee ristumis­kohale. Sisevete suuremat kasutamist kavandati 19. sajandil mitme mastaapse projektiga, mis siiski osutusid liiga kalliks ja seetõttu ei teostunud (Võrtsjärve–Navesti veetee, Väikese Emajõe–Koiva veetee). Suur ette­võtmine oli 1930. aastate lõpus toimunud Narva jõe ülem­jooksu süvendamine ees­märgiga vähendada Peipsi üle­ujutusi ja soodustada laeva­liiklust Narva jõel. Sisevete kasutamine transpordis hakkas vähenema koos raud­teede ja maan­teede osakaalu kasvuga.

Ka rannikulähedast merd kasutati kuni Teise maailmasõjani aktiivselt reisijate ja kaupade veol. Täna­päeval tundub see ehk uskumatu, ent veel 1940. aastal võis osta Tallinnast laeva­pileti sõiduks kahe­kümnesse Eesti sadamasse, sh Narva, Sillamäele, Pärnusse, Oris­saarde jne. Kärdlast sai osta pileti 7 kodu­maise sadamani.

  • Emajõgi
  • Keila jõgi
  • Narva jõgi

Sisemaa tähtsaim sadam on olnud

Sisevete osatähtsus Eestiskoos raud- ja maanteede osakaalu suurenemisega.

Millised on sisevee­transpordi puudused võrreldes teiste transpordi­liikidega.

  • Sisevetevõrk on hõre ja ebakorra­pärane.
  • Kaubavedu on aeglasem kui raudteel.
  • Sadamate ja ühenduskanalite ehitamine on odav.
  • Veetavad kaubakogused on suured ja seega vedu odav.
  • Vajalikud on ümberlaadimistööd, kokku- ja laialivedu.

Transiitvedude areng

Eesti majandusgeograafiline asend on soodustanud transiit­vedude arengut. Läbi Eesti kulgeb transiidi­koridor Lääne-Euroopa ja Venemaa vahel. Transiidiga on eriti seotud raudtee- ja mere­trans­port, mis seovad ühte Narva–Tallinna raud­tee­liini ning Paldiski, Muuga ja Sillamäe sadamad.

Muuga sadam on Eesti suurim ja ühtlasi ka sügavaim kauba­sadam ja üks moodsamaid Euroopas, mille kauba­käive moodustab umbes 80% kogu Eesti sadamaid läbivast kauba­mahust. Suuremad ja arendatavad on ka Sillamäe sadam, Paldiski sadamad, Kunda sadam, Pärnu sadam. Suur­saartega peetakse ühendust Heltermaa–Rohuküla ja Virtsu–Kuivastu sadamate kaudu.

Heltermaa sadam Hiiumaal. Hiiumaa peamiseks ühenduseks mandriga jääb lähitulevikuski meretransport.

Tallinna ja Helsingi vaheline laevaliiklus on Läänemerel üks inten­siiv­se­maid. Harju maakonna sadamatesse (Tallinn ja Paldiski) koonduvad veel regulaarsed laeva­liinid Rootsiga, Peterburiga, suve­kuudel ühendus Rostockiga.

Eesti sadamate eelised

Eesti meretranspordil ja sadamatel on rida konkurentsi­eeliseid:

  • Muuga sadam on Läänemere sügavamaid (18 m) ja saab vastu võtta ka suuri ookeanilaevu.
  • Osa sadamaid (Paldiski, Lehtma, Saaremaa süvasadam, Tallinn) on aasta­ringselt laevatatavad, teiste puhul võib vaja minna jäälõhkuja teenust.
  • Eesti vetes on üsna lihtne navigeerida, juurdepääs sadamatesse on lihtne ja turvaline.
  • Eesti sadamates asuvad moodsad terminalid, kaupade ümber­laadimine toimub kiiremini kui teistes Euroopa sadamates.
  • Eesti sadamates on kaasaegne infra­struktuur ja tehno­loogilised lahendused.
  • Eestis on tollivabad tsoonid otse sadamates.

Euroopa üheksast prioriteetsest transpordi­koridorist läbib Harju maakonda põhja-lõuna­suunaline Helsingit, Tallinna, Riiat, Kaunast ja Varssavit ühendav transpordi­koridor. Samuti läbib maa­konda ida-lääne suunal haru­koridor, mis kulgeb Tallinnast läbi Narva Peterburini ning millega on seotud ka Paldiski sadama mais­maa­ühendused, Tallinna–Keila–Paldiski raudtee ja maantee.

TEN-T võrgustikku kuuluvad kaheksa Eesti mere­sadamat ning viis lennu­jaama. Lisaks kulgeb läbi Eesti ka TEN-T põhi­koridor Põhja­meri–Balti meri kogu­pikkusega 3200 km, mis saab alguse Põhja­mere suurtest sadamatest (Bremer­haven, Amster­dam, Rotter­dam ja Antwerpen) ning kulgeb Brüsseli, Berliini ja Varssavi kaudu Balti riikidesse ning päädib Soome lahe sadamates Tallinnas (Muuga) ja Helsingis (Vuosaari). Nimetatud transpordi­koridori üheks osaks saab ka sajandi suur­projekt, rajatav Rail Baltic – kiire raud­tee­ühendus Tallinnast Leedu–Poola piirile ja edasi Berliinini. Raudtee põhitrassi ehitust alustatakse 2023. aastal Kohila vallas, varasemalt on valminud mitu eritasandilist ristumist ja ökodukti. Kogu raudtee-ehitus võib kesta kümmekond aastat. Rail Baltica vajalikkus, eriti selle mastaap ja hilisem majandamine on olnud Eestis suure avalikkuse tähelepanu all. Paljuski on see ka geograafia küsimus!

Eesti tähtsamad lennujaamad ja sadamad

Eesmärgid keskkonnakaitseks

Kõigi transpordiliikide edasisel arendamisel on vaja tähele panna ka nende mõju kesk­konnale. Transporti loetakse üheks suurema­test õhu­saastaja­test, energia­kulutaja­test ja jäätmete­tootjatest. Transporti arendades on oluline loodus­varade ja maastiku säästlik kasutamine. Transpordi­sektor peaks vähendama sõltuvust naftast, sest selle kätte­saadavus järgmistel kümnenditel väheneb. Euroopa Liidu direktiividega on ette nähtud hakata üha enam kasutama CO2 heitmete vaba kütust. Linnades tuleks lõpetada tava­kütusega autode kasutamine.

Ebaotstarbekas autoliiklus ja ummikud maan­teedel mõjutavad ka teisi transpordi­liike. Kiir­raud­teede arendamine võib vähendada lennu­liiklust, sellega säästetakse kütust, energiat ja vähendatakse kasvu­hoone­gaaside heit­kogu­seid. Kuigi mere­transport on kesk­konna­sõbralikum, tuleks ka siin rõhku panna õhku paisatavate heitmete vähen­da­mi­sele ja ohutus­abi­nõudele nafta- ja kütuse­lekete ennetamisel jms.

Küsimused

  1. Millised on Eestis võimalused reisijate­veoks riigi sees ja riigist väljas? Milliseid transpordi­võimalusi pole tekstis välja toodud?
  2. Leia kaardil ja nimeta Eesti suuremad transpordi­sõlmed (sadamad, lennu­jaamad, tähtsamad maanteed ja raudtee­liinid).