Kogume ja korrastame arvandmeid

Liiklusvahendite arvu kiire kasv Kärevere linnas nõudis hommi­kusel tipptunnil liikluse ümberkorraldamist Toru tänaval. Selleks oli vaja saada andmeid sellel tänaval sõitvate sõidukite liikide ning arvu kohta. Andmete kogu­miseks korraldas linnavalitsus hommi­kuti kesklinna suunas liikuvate sõidukite loenduse. Loendaja Terje Terane sai enda kätte loendustabeli vormi, mis ühel päeval pärast loendust nägi välja järgmisena:

Tabeli loenduse veerg on täidetud nn kriip­sutamisvõtte abil: mingi sõiduriista möödu­misel tõmbas loendaja vastava nimetuse järele kriipsu – neli kriipsu pikkupidi ja viies kriips neist põiki üle. Nõnda rühmitatud kriipse on kerge loendada. Loendamise tulemused on kantud kolmandasse, sageduse veergu. Iga arv selles veerus näitab vastavalt, mitu sõidukit möödus loendusaja vältel loendajast. Kõigi sageduste summa annab kõigi loendatud sõidukite üldarvu 294.

Koostatud tabelit nimetatakse sagedus­tabeliks. Olenevalt vajadusest võib loendus­veerg sagedustabelis ka puududa. Tabeli võib koostada ka nii, et sagedused ei ole mitte tabeli veerus, vaid nad on tabeli reas (vt ülesanne 301).

Ülesanded A

Vasta selle tabeli järgi küsimustele.

  1. Mitut õpilast hinnati?
    Vastus. Hinnati  õpilast.
  2. Mitu hindepunkti sai suurim arv õpilasi?
    Vastus. Suurim arv õpilasi sai  hindepunkti.
  3. Kordustöö tuli teha nendel õpilastel, kes said alla 6 punkti. Kui palju oli selliseid õpilasi?
    Vastus. Kordustöö tuli teha  õpilasel.
  4. Klassipäevikusse kirjutati hinne „5” neile, kes said vähemalt 9 punkti. Kui palju oli selliseid õpilasi?
    Vastus. Hinde „5” said  õpilast.
  1. Mitut õpilast on hinnatud?
    Vastus. Hinnatud on  õpilast.
  2. Milline hinne esineb kõige suurema sagedusega?
    Vastus. Kõige suurema sagedusega esineb hinne .
  3. Mitu õpilast sai hinde 4 või 5?
    Vastus. Hinde 4 või 5 said  õpilast.

Esita saadud tabeli järgi veel ise küsimusi ja vasta nendele.

Väljend kulli ja kirja viskama on pärit ajast, kui müntide tagaküljel kujutati kulli.
​​Vene rublal oli kahe peaga kotkas (kull).

Silmade arv

1

2

3

4

5

6

Sagedus

Silmade arv

1

2

3

4

5

6

Sagedus

5

  1. Mitu erinevat tähte selles lauses on?
    Vastus. Selles lauses on  erinevat tähte.
  2. Missugust tähte esineb selles lauses kõige rohkem?
    Vastus. Selles lauses esineb kõige rohkem tähte .
  3. Mida väljendab kõigi sageduste summa?
    Vastus. Kõigi sageduste summa väljendab .

Ülesanded B

Tiit: 3, 3, 0, 2, 0, 1, 1, 3, 0, 3, 3, 3, 1, 0, 2, 3, 0, 0, 3, 3, 2, 0

Koit: 0, 2, 1, 1, 0, 0, 0, 2, 2, 1, 0, 2, 0, 2

Indrek: 0, 0, 1, 1, 0, 2, 1, 1, 0, 2, 1, 1

Jaan: 2, 2, 0, 0, 0, 1, 1, 0, 3, 2, 1, 2, 0, 2, 2

Margus: 3, 0, 2, 2, 1, 0, 3, 0, 2, 2, 1, 0, 1, 1, 1

Korrasta iga võistleja punktid sagedustabelisse ja vasta küsimustele.

Tiit

Punktid

0

1

2

3

Sagedus

Koit

Punktid

0

1

2

3

Sagedus

Indrek

Punktid

0

1

2

3

Sagedus

Jaan

Punktid

0

1

2

3

Sagedus

Margus

Punktid

0

1

2

3

Sagedus

  1. Mis liiki viskeid tabas iga mängija kõige rohkem?
    Vastus. Tiit tabas kõige rohkem -punktiviskeid, Koit -punktiviskeid, Indrek -punktiviskeid, Jaan -punktiviskeid ja Margus -punktiviskeid.
  2. Kes tegi kõige rohkem tabavaid vabaviskeid?
    Vastus. Kõige rohkem tabas vabaviskeid .
  3. Kes tabas rohkem kolmepunktiviskeid kui kahepunktiviskeid?
    Vastus. Rohkem kolmepunktiviskeid kui kahepunktiviskeid tabas .
  4. Mitu punkti tõi iga mängija oma võistkonnale?
    Vastus. Tiit tõi oma võistkonnale  punkti, Koit  punkti, Indrek  punkti, Jaan  punkti ja Margus  punkti.

Esita veel küsimusi ja vasta nendele.

160, 157, 150, 166, 157, 153, 151,

162, 161, 170, 167, 165, 155, 151,

154, 156, 156, 158, 160, 162, 158,

164, 165, 157, 156, 155, 158, 160,

161, 162, 158, 154, 158, 164, 166.

Korrasta need andmed sagedustabelisse ja vasta küsimustele.

  1. Mitut õpilast küsitleti?
    Vastus. Küsitleti  õpilast.
  2. Kui pikk on klassi lühim ja kui pikk pikim õpilane?
    Vastus. Klassi lühim õpilane on  cm pikk ja pikim  cm.
  3. Missugune pikkus esineb tabelis kõige sagedamini?
    Vastus. Kõige sagedamini esineb tabelis pikkus  cm.
  4. Mitu õpilast on sellest lühemad ja mitu pikemad?
    Vastus. Sellest lühemad on  õpilast ja pikemad  õpilast.
  5. Mitu õpilast on vähemalt 165 cm pikad?
    Vastus. Vähemalt 165 cm pikad on  õpilast.
  6. Mitu õpilast on ülimalt 155 cm pikad?
    Vastus. Ülimalt 155 cm pikad on  õpilast.
  7. Mitme õpilase pikkus ei ületa 156 cm?
    Vastus.  õpilase pikkus ei ületa 156 cm.
  1. Missugused on võimalikud silmade summad?
    Vastus. Võimalikud silmade summad on .
  2. Mitu korda said summa 2, 5, 6, 12?
    Vastus. Summa 2 sain  korda, summa 5  korda, summa 6  korda ja summa 12  korda.
  3. Kui suure sagedusega said summa, mis on väiksem kui 6?
    Vastus. Summa, mis on väiksem kui 6 sageduseks sain .
  4. Kui suure sagedusega said summa, mis on suurem kui 7?
    Vastus. Summa, mis on suurem kui 7 sageduseks sain .
  5. Missuguse summa said kõige suurema sagedusega?

    Vastus. Kõige suurema sagedusega sain summa .

  1. Mitu korda ilmub kiri ja mitu korda kull, kui visata münti 100 korda, 200 korda, 1000 korda?
  2. Mitu korda ilmub „üks” ja mitu korda „kuus”, kui visata täringut 300 korda, 600 korda, 1200 korda?