- Murdvõrrandi mõiste
- Murdvõrrandi määramispiirkond
- Murdvõrrandi lahendamine
- Murdvõrrandi lahendamine muutuja vahetusega
- Murdvõrrandi lahendite leidmine jooniselt
Murdvõrrand
Märka
Murru nulliga võrdumise tingimuse kohaselt
.
Nulliga jagamine
Tuletame meelde, et lõpliku suuruse jagamine nulliga on võimatu, sest tulemuseks on absoluutväärtuselt lõpmatu suur väärtus. Näiteks kui jagada positiivne suurus a > 0 järjest väiksemate positiivsete arvudega x, saame pöördvõrdelise seose
tõkestamatult kasvavad väärtused.
Hüperbool

Vaata joonist. Graafiliselt kujutab seda seost hüperbooli haru esimeses koordinaatveerandis.
- Kui muutuja x läheneb nullile, läheneb jagamise tulemus y lõpmatusele.
- x = 0 korral puudub avaldisel lõplik väärtus.
Murdvõrrandi määramispiirkond
Määramispiirkond
Võrrandi määramispiirkonnaks ehk lubatavate väärtuste piirkonnaks nimetatakse tundmatu kõikide selliste väärtuste hulka, mille puhul võrrandisse kuuluvatel avaldistel on väärtus.
Märka
Murdvõrrandi määramispiirkonnast tuleb välja arvata kõik sellised muutuja väärtused, mille korral murru nimetaja on null, sest nulliga ei saa jagada.
Lahendamine
Lahendamisretsept
- Vii kõik võrrandi liikmed ühele poole võrdusmärki.
- Leia muutuja väärtused, mis ei kuulu määramispiirkonda.
- Vii võrrandi liikmed ühisele murrujoonele: leia ühine nimetaja, korruta või jaga, lihtsusta.
- Võrdsusta lugeja nulliga ning lahenda saadud võrrand.
- Kontrolli, kas kõik lahendid kuuluvad võrrandi määramispiirkonda.
- Kontrolli algvõrrandiga neid lahendeid, mis kuuluvad määramispiirkonda.
Märka
Lihtsamaid murdvõrrandeid võib lahendada võrde põhiomadust kasutades, kui määramispiirkond on fikseeritud.
⇔
⇔
B(x) ≠ 0, D(x) ≠ 0
Muutuja vahetus
Millal kasutada?
Teatud võrrandeid saab teisendada lihtsamale kujule, kui asendada tundmatut sisaldav avaldis uue muutujaga.
See eeldab, et esialgne avaldis sisaldab tundmatut vaid asendatava avaldise kujul konstantse liidetava täpsusega.
Märka
Kui xn + k = a, siis
xn + k + m = a + m.
Võrrandi lahendamine muutuja vahetusega
Lahendame võrrandi
Lahendus
Avaldised (x2 + 1) ja (x2 – 3) erinevad vaid konstandi poolest.
- Asendame
x2 + 1 = y, siis
x2 – 3 = x2 + 1 – 4 = y – 4.
- Saame uue võrrandi
- Viime kõik liikmed ühisele nimetajale 2y(y – 4), saame
- Võrdsustame lugeja 0-ga ja samas seame tingimuse, et nimetaja ei tohi olla 0.
y2 – 10y + 16 = 0 ja y(y – 4) ≠ 0
- Leiame lahendid.
y1 = 2 ja y2 = 8.
- Mõlemad väärtused sobivad, sest tingimus y(y – 4) ≠ 0 on täidetud.
- Saame esialgse tundmatu jaoks 2 võrrandit.
x2 + 1 = 2
x1 = –1
x2 = 1
x2 = 7
x3 =
x4 =
Vastus
Võrrandil on neli lahendit: x1 = –1, x2 = 1, x3 = , x4 = .
- Kui x2 + 10 = a, siis
x2 – 10 = . - Kui y2 – 5y + 3 = p, siis
y2 – 5y + 8 = . - Kui x + 2 = m, siis
3x + 6 = . - Kui a3 – 5 = x. siis
a3 + 1 = .
Graafiline lahendus
Märka
- Võrrandi f(x) = 0 lahenditeks on funktsiooni y = f(x) nullkohad.
- Võrrandi f(x) = g(x) lahenditeks on funktsioonide f(x) ja g(x)graafikute lõikepunktide abstsissid.
Harjuta ja treeni
x =
x =
- 2
- –2
- 7
- –7
- Lahendid puuduvad.
- 2
- –2
- 7
- –7
- Lahendid puuduvad.
Nõuanne
- Määramispiirkonda ei kuulu arvud
- 3
- –3
- 0
- –8
- Võrrandi lahendite summa on .
- Määramispiirkonda ei kuulu arvud
- 1
- –1
- 0
- –2
- Võrrandil on kaks lahendit, millest suurem on .
- Võrrandi ainuke lahend on
x = .
- Kui x2 + 3 = a, siis
x2 + 7 = a + .
- Pärast muutuja vahetust, murdude laiendamist ja lihtsustamist tuleb lahendada ruutvõrrand
- Lahenda ruutvõrrand ja asenda a1 ja a2 punkt 1 avaldisse. Saad kaks ruutvõrrandit:
- Saadud ruutvõrranditest lahendub vaid üks.
Vastus
Murdvõrrandi lahendid kuuluvad hulka
1)
- Lõpmata palju lahendeid.
- Lahendid puuduvad.
- Üks lahend.
- Kaks lahendit.
2)
- Lõpmata palju lahendeid.
- Lahendid puuduvad.
- Üks lahend.
- Kaks lahendit.
3)
- Lõpmata palju lahendeid.
- Lahendid puuduvad.
- Üks lahend.
- Kaks lahendit.
- võrrandi vasakut poolt täiendada teguriga (x – 3)?
- Lahendihulk jääb samaks.
- Lahendihulka lisandub 3.
- Lahendihulka ei saa kuuluda 3.
- võrrandi vasakut poolt täiendada teguriga (x – 3)–1?
- Lahendihulk jääb samaks.
- Lahendihulka lisandub 3.
- Lahendihulka ei saa kuuluda 3.