Ühiskonna­liikmed

Ühiskonna­liikmed

Tänapäeva ühiskond on eripalgeline ja mitmekesine. Sellistes tingimustes saab edukalt toimida üksnes riik või kogukond, kus ühiskonnaliikmete erinevust tunnistatakse, sallitakse ja vajaduse korral ka tasakaalustatakse. Laiemas plaanis jagunevad üht inimest teisest eristavad kriteeriumid kaheks: bioloogilised ehk kaasasündinud ja sotsiaalsed ehk omandatud.

Karikatuur ühiskonnaliikmetest (1789)

BIOLOOGILINE ERINEVUS

SOTSIAALNE ERINEVUS

sugu, vanus, füüsilised ja vaimsed võimed, rassiline kuuluvus, seksuaalne orientatsioon

haridustase, majanduslik jõukus, elukoht, maailmavaade ja väärtushinnangud, kodakondsus, suhtumine religiooni, ühiskondlik aktiivsus, perekondlik staatus jm

Arutlemiseks

  • Kas rahvuslik kuuluvus on bioloogiline või sotsiaalne eripära? Põhjenda.
  • Miks on sallivus ehk tolerantsus ühiskondlik väärtus?
  • Kas tolerantsusel on piirid? Põhjenda ja too näiteid.

Inimvajaduste hierarhia

Tuntuim sotsiaalsete ja bioloogiliste inimvajaduste kontseptsioon pärineb Ameerika psühholoogilt Abraham Maslow’lt (1908–1970). Maslow’ käsitluses on inimvajadused järjestatud hierarhiliselt: kõrgema taseme vajaduste rahuldamine eeldab madalama taseme vajaduste rahuldatust. Maslow'i teooria pärineb 1945. aastast ja on siiani tunnustatud, kuid uuema aja Ameerika psühholoog Ed Diener toob välja oma uuringutes, et tegelikult toimub inimeste vajaduste rahuldamine kaootilisemas järjekorras.

Maslow’ inimvajaduste hierarhia

Arutlemiseks

  • Millistel juhtudel Maslow'i teooria ei toimi?

Riigi eneseteostus kultuuri kaudu

Kui lähtuda Maslow’ inimvajaduste püramiidist, on indiviidi kõrgem eesmärk eneseteostus. Käsitledes riiki ülekantud tähenduses indiviidina, väljendub riigi eneseteostus kultuuri kaudu. Kui riigi kõht on täis (majanduskasv positiivne, makse laekub piisavalt), turvalisus on tagatud, kuuluvusevajadus rahuldatud (ühinetud on ELi, WTO, NATO, OECD jt organisatsioonidega) ning ka tunnustus on olemas (näiteks ELi paipoisina), siis võiks sellega kaasneda ka pühendumine eneseteostusele. See peaks väljenduma riigi sihipärases tegevuses eneseväljendusega seotu, ennekõike kultuuri edendamiseks, seda nii professionaalse kui ka rahvakultuuri tasandil.

Ülo Mattheus. Kultuur marginaliseerub, vaatamata põhiseaduse pateetikale. Sirp, 18.11.2010.
Rakveres toimuv rahvusvaheline etenduskunstide festival Baltoscandal

Arutlemiseks

  • Miks võrdleb Ülo Mattheus inimese ja riigi vajadusi? Kas oled temaga nõus?
  • Kuidas võiks sinu arvates väljenduda riigi eneseteostus? Põhjenda.

Sotsiaalne kihistumine

Jätkusuutliku inimarengu all peetakse silmas sellist arengut, mis mitte ainult ei loo majanduse kasvu, vaid jaotab ka selle tagajärjel tekkinud hüved ühiskonnaliikmete vahel võrdselt. Milline peaks olema hüvede õiglane jaotus ja kuidas peaks välja nägema ühiskonna sotsiaalne kihistumine? Mõõdetavaid näitajaid (palk, sissetulek, varanduslik seis jms), aga ka teisi tunnuseid (nt prestiiž) kasutades on ühiskonna sotsiaalset kihistumist palju uuritud ja jagatud inimesi rühmadesse: rikkad-vaesed, eliit-mass, kõrgklass-keskklass-alamklass jne. Märksa vähem tähelepanu on pööratud küsimusele, kuidas tavakodanikud ise ühiskonna kihistumist tajuvad. 2004. aastal Tallinna Ülikooli sotsiaalteadlaste korraldatud uurimuse raames paluti erineva rahvusliku ja sotsiaalse taustaga 15–74-aastatel Eesti inimestel viieastmeliste diagramm-mudelite abil hinnata sotsiaalset kihistumist Eesti ühiskonnas.

Ligikaudu kaks kolmandikku vastanutest pidas kaasaegset Eesti ühiskonda sarnaseks A- või B-tüüpi ühiskonnamudeliga. Mõlema ühiskonnamudeli iseloomulikuks jooneks on enamiku inimeste asumine sotsiaalse hierarhia alumistel astmetel, samas kui tipus on väiksearvuline eliit. [---] Ülejäänud kolme ühiskonnamudelit pidas tegelikkusele vastavaks vaid kolmandik vastajatest. Küsitletute hinnangul on Eestis tegemist ühiskonnaga, kus mitte eriti arvukale jõukale grupile vastandub suhteliselt vaene mass. Neid ühendav keskklass on aga arvukuselt üsna tagasihoidlik. [---] Samas pidasid nooremad, haritumad ja kõrgemal ametipositsioonil olevad inimesed Eesti ühiskonda sotsiaalselt võrdsemaks kui vanemad, madalama haridusega ja lihttööd tegevad inimesed. [---] Ideaalse sotsiaalse kihistumisega õiglases Eesti ühiskonnas peaks vastanute ettekujutuse järgi valdav osa inimesi asuma ühiskonna keskmistel positsioonidel või olema koondunud tipu ümber. Teisisõnu, Eesti ühiskonna sotsiaalne hierarhia peaks väljenduma selliselt nagu seda kujutavad D- ja E-tüüpi mudel.

Võrdle 2000. ja 2011. aasta rahvastikupüramiidi. Mis on üheteistkümne aasta jooksul muutunud? Millistes vanusegruppides on mõlema püramiidi meeste ja naiste arvukuse erinevus suurim, millistes väikseim?
Võrdle meeste ja naiste sotsiaalmajanduslikku seisundit. Kummad on majanduslikult aktiivsemad? Mis sa arvad, mis on selle põhjus? Milliseid probleeme selline rahvastiku olukord esitab?

A-tüüp

Väga elitaarne ühiskond väikesearvulise eliidiga tipus ning vähese keskklassiga. Inimeste põhimass on koondunud ühiskonna sotsiaalse hierarhia madalametele astmetele. Ebavõrdsus sellises ühiskonnas on suur. Selline sotsiaalse kihistumise tüüp oli iseloomulik eelkõige keskaegsetele agraarühiskondadele, niisugune oli ka traditsiooniline marksistlik lähenemine kapitalistlikule ühiskonnale.

A-tüüp

B-tüüp

Püramiidisarnane ühiskond, kus sotsiaalse hierarhia igal järgmisel astmel on vähem inimesi. Sellest hoolimata on keskmise inimese postisoon siin märksa parem, kui esimesena kirjeldatud ühiskonnas. See mudel iseloomustab mõne uurija arvates varakapitalistlikku ühiskonda.

B-tüüp

C-tüüp

Samuti püramiidisarnane ühiskond, kuid erinevuseks võrreldes tüübiga B on väga vaeste inimeste tagasihoidlik osatähtsus ühiskonnas tervikuna. Keskmine inimene tunneb end sellises ühiskonnas üsna hästi. See mõõdukalt elitaarse ühiskonna mudel iseloomustab eelkõige kaasaegset kapitalistlikku heaoluühiskonda.

C-tüüp

D-tüüp

Vägagi sotsiaalset võrdsust soodustav ühiskond, milles enamik inimesi on keskmistel positsioonidel ehk teisisõnu: väga rikkaid ja väga vaeseid on vähe. Ebavõrdsus sellises ühiskonnas on väike, keskmine inimene tunneb end seal hästi. Tegemist on ühiskonnatüübiga, mille poole paljude arvates peaksid liikuma eeskätt postsotsialistlikud riigid.

D-tüüp

E-tüüp

Samuti sotsiaalsel võrdsusel rajanev ühiskond, kus enamik inimesi on koondunud tipu lähedale, samal ajal kui sotsiaalse hierarhia madalamatele astmetele jäänuid on suhteliselt vähe. See tüüp vastab kõige enam traditsioonilise sotsialistliku ühiskonna ideaalile, aga samuti postindustriaalse ühiskonna mudelile.

E-tüüp

Arutlemiseks

  • Millise mudeliga Eesti kõige enam sarnaneb ja miks on see nii kujunenud?
  • Kas riik saaks seda olukorda muuta?
  • Millised ohud kaasnevad Eestis valitseva mudeliga?
  • Kes moodustavad Eestis eliidi? Mis meie eliiti iseloomustab?

Sotsiaalne liikuvus

Sotsiaalne liikuvus ehk sotsiaalne mobiilsus tähendab indiviidide liikumist ühelt sotsiaalselt positsioonilt teisele.

Arutlemiseks

  • Kuidas tuleb sotsiaalne mobiilsus ühiskonnale kasuks?

HORISONTAALNE SOTSIAALNE LIIKUVUS

VERTIKAALNE SOTSIAALNE LIIKUVUS

Liikumine sarnase positsiooniga (staatusega) sotsiaalsete gruppide vahel (nt siirdumine maalt linna või vastupidi, ühest tehasest teise samal ametialal)

Liikumine erineva positsiooniga sotsiaalsete gruppide vahel (nt müügispetsialisti tõusmine firmajuhiks, oskustöölisest saab lihttööline)

Vertikaalse sotsiaalse liikuvuse kui elatustaseme parandamise eelduseks avatud (demokraatlikus) ja arenenud ühiskonnas on hariduse omandamine. Samas takistavad vertikaalset sotsiaalset liikuvust korruptsioon (nt onupojapoliitika, ametite ostetavus ja müüdavus) ning ühiskonnas tugevalt kinnistunud traditsioonid (nt naise tagasihoidlik roll islamimaades).

Eesti ühiskond on tardumas

[---] 1990-ndate algul oli otsekui sotsiaalse mobiilsuse plahvatus. Aga nüüd inimesed sulguvad järjest enam oma sotsiaalsetesse kastidesse: vaesus toodab vaesust, madal haridus madalat haridust, elulaadijärgne ilmajäetus kordub põlvest põlve.

Ajalehepoisist miljonäriks enam ei saa?

See oli kerge 1990-ndate algul, aga nüüd enam mitte. Huvitav on see, et ühiskond – killustunud kastiühiskond – on tekkinud kild-killult, keegi pole seda otsustanud ega seadnud sellist eesmärki. Kui majandusteadlased ütlevad, et Eesti peab oma majandusarengu suunama innovaatilisemaks, et kogu ühiskond peab muutuma innovaatilisemaks, loovamaks, siis siin on teatav faasinihe ühiskonnaga. Eesti ühiskond on stagneerunud, ta ei ole mobiilne ning see ei ole kooskõlas innovaatiliste ega loovuspüüdlustega. See mõjutab ka noori, keda võib see tardunud ühiskond häirida. Üks osa neist võib leida endale kutsuvamad rajad mujal, juba praegu õpib 5000 noort välismaal. Teine võimalus on, et noored leiavad, et nende jaoks on ikkagi oma kodu kallis, ja nad püüavad seda avardama hakata. See on ka ühiskonna jaoks tervislikum. Me ei tohiks viivitada vajalike reformidega – haldus-, haridusreformiga, infrastruktuuri arendamisega. Inimarengu aruande kaanefoto kujutab mesitarusid. Ühest küljest võib siin lihtsalt näha ilusat värvilist mesilat, aga võib välja lugeda ka pilti tänapäeva ühiskonnast, kus igaüks istub oma kastis, oma peres. See sulgumine on teatud enesekaitse. Mulle tundub, et eestlastele on omane fatalism: tunne, et ollakse kogu aeg suurema jõu, paratamatuse mängukanniks. Aga oleks oluline suurendada inimeste usku, et nad on võimelised ise muutma ühiskonda endale sobivamaks.

Marju Lauristin. Eesti ühiskond on tardumas. Eesti Päevaleht, 22.03.2010.
Ameerika ajalehepoiss 1910. aasta paiku

Arutlemiseks

  • Kas Marju Lauristini sõnad kehtivad ka tänapäeval? Põhjenda.
  • Milliseid muutusi sooviksid sina Eesti ühiskonnas näha?

Sotsiaalne ebavõrdsus

Kõige üldisemalt tähendab sotsiaalne ebavõrdsus ühiskonnaliikmete erinevust: kellelgi on midagi rohkem kui teistel. See miski võib olla töö, vaba aeg, raha, teadmised, head sõbrad või ükskõik mis muu ressurss. Kuigi materiaalne rikkus on tänapäeval kõige otsesemalt toimetulekuga seotud, mängivad väga tähtsat rolli ka need ressursid, mida ei saa käega katsuda, nt tervis, tutvuskond, haridus. Ühiskonnas on eri rahvusest, erinevat sotsiaalset päritolu, sugu ja erineva sotsiaalse positsiooniga inimestel erinevas koguses ressursse.

Kas oled selle seisukohaga nõus? Põhjenda.  

VÕRDSE KOHTLEMISE SEADUS

§ 1. Seaduse eesmärk
Seaduse eesmärk on tagada isikute kaitse diskrimineerimise eest rahvuse (etnilise kuuluvuse), rassi, nahavärvuse, usutunnistuse või veendumuste, vanuse, puude või seksuaalse sättumuse alusel.

SOOLISE VÕRDÕIGUSLIKKUSE SEADUS

§ 1. Seaduse eesmärk
Seaduse eesmärk on tagada Eesti Vabariigi põhiseadusest tulenev sooline võrdne kohtlemine ning edendada naiste ja meeste võrdõiguslikkust kui üht põhilist inimõigust ja üldist hüve kõigis ühiskonnaelu valdkondades.

Naiste ja meeste ebavõrdsus

OECD soovitab võtta ette samme naiste ja meeste palgalõhe vähendamiseks, edendada naisettevõtlust ning soodustada isade vanemapuhkusele jäämist. Võrdõigusvolinik Mari-Liis Sepperi sõnul on sooline ebavõrdsus muutunud oluliseks takistuseks meie majanduse edasisele arengule ning OECD soovitusi tasub kuulda võtta, teatas voliniku kantselei. [---] OECD märgib Eesti majandusülevaates, et Euroopa teiste majandustega võrreldes erakordselt suur palgalõhe annab tunnistust naiste potentsiaali kasutamata jätmisest. Seda tingivad ühest küljest stereotüüpsed haridusvalikud ja takistused karjääri edenemisele, teisest küljest mõjutab seda lasteaiakohtade nappus ning asjaolu, et vanemahüvitist kasutavad eelkõige naised.

Sepper: naiste ja meeste ebavõrdsus on oluliseks takistuseks meie majandusarengule. Delfi, 31.01.2015.
Palgalõhe-vastane meeleavaldus 2013. aastal

Arutlemiseks

  • Kas heaoluriigis on kohta meeste ja naiste vahelisele ebavõrdsusele? Põhjenda.

Küsimused

  1. Too näiteid, kuidas inimeste bioloogiline ja sotsiaalne erinevus mõjutab nende vajadusi.
  2. Too näiteid, millisel juhul on ebavõrdsus sotsiaalne probleem, millisel juhul mitte.
  3. Mida peaks riik tegema, et kihistumist leevendada?
  4. Kuivõrd oluline on sallivus tänapäeva maailmas?