Uusaegne riik

  • Kuidas kujunes demokraatia?
  • Millised olid 19. sajandil demokraatia piirid?

Riigi olemuse muutumine

19. sajandil muutusid riigi olemus ja valitsemiskord ning riigi ülesanded avardusid tunduvalt. Riigivõim sõltus üha vähem kirikust ja aadlist, kes olid veel 18. sajandil keskset rolli mänginud. Rahva tahe riigi valitsemisel kaasa rääkida kasvas. Seetõttu hakkas muutuma ka arusaam, kelle huvides riik üldse tegutseb ja mida ta endast kujutab. Varasem seisuslik ühiskond, kus igal seisusel olid oma õigused ja kohustused, asendus riigi­kodanike poliitilise kogukonnaga, kus kõik kodanikud on seaduse ees võrdsed ning neil on ühesugused õigused ja kohustused.

20. sajandi alguseks oli tüüpiline Euroopa riik oma olemuselt militaarne tööstusriik. Aadlike asemel töötasid selle võimu­aparaadis ülikooliharidusega hästi tasustatud ametnikud, kes polnud kõrget kohta saavutanud mitte tänu sünnipärastele tiitlitele või valitsejale osutatud teenetele, vaid pühendumuse ja oskuste tõttu. Nende juhtida olid suured ametkonnad, kes viisid ellu valitsuse otsuseid ja pidasid oma valdkonna üle täpset arvet. Kodanikud nägid riigis eelkõige avalike hüvede pakkujat. Oodati, et riik hoiaks korras teed, ehitaks uusi raudteeliine, tagaks posti­teenistuse toimimise, korraldaks oma kodanike arstiabi ja haridust ning hoolitseks elukeskkonna eest.

Rahvusriik

Varauusaegses riigis oli kõrgeima võimu kandja kuningas. Tema valitses riiki iseenda nimel: kehtestas seadusi, korraldas seaduste ellurakendamist ja mõistis kohut. Rahva osaks jäi vaid kuuletuda, sest valitseja oli saanud oma võimu otse Jumalalt.

Alates Ameerika Ühendriikide sünnist ja Prantsuse revolutsioonist hakati aga riiki hoopis teisiti mõistma. Tekkis arusaam rahvusriigist, kus kõrgeima võimu kandjaks on rahvas, s.o kodanikud, mitte kuningas. Rahvusriik ei kuulu mitte kellelegi teisele kui ainult selle riigi territooriumil elavale rahvale ehk rahvusele. Riiki hakati nägema rahvuslike huvide täideviijana. Rahvus kui riigikodanike peamine kogum peab valitsuse poliitikat suunama ja kontrollima. Võrreldes varasemate riigivormidega, suhtub rahvusriik teisiti ka oma territooriumisse, pidades seda peaaegu pühaks. Rahvusriigi piir on enamasti määratud rahvuse ajaloolise asuala või looduslike oludega ega ole kergesti muudetav.

19. sajandi lõpul pidas suurem osa Euroopa riike ennast rahvus­riigiks. Püsima oli jäänud vaid kolm paljurahvuselist impeeriumi: Habsburgide Austria, mis muutus pärast ungarlastega saavutatud kompromissi 1867. a Austria-Ungari kaksikmonarhiaks, Romanovite isevalitsuse all olev Venemaa ja Osmanite riik Türgi.

Rahvusriikide sünd (F. Sorrieu, 1848)
Kuni uusajani tunti lippe vaid valitsejate isikliku võimu sümbolitena. Rahvusriikide kujunedes said aga paljudest seesugustest lippudest kogu rahvast ühendavad riiklikud sümbolid. Riigiga rahvaste eeskujul võtsid ka mitmed riigita rahvused endale rahvuslipu.

John Stuart Mill, „Esindusvalitsus“, 1861

Võib öelda, et inimesed moodustavad rahvuse, kui neid ühendab vastastikune sümpaatia, mida neil pole kellegi teisega – mis paneb nad meelsamini koostööd tegema oma­vahel kui teistega ning soovima olla ühe valitsuse all. Seesugusel rahvus­tundel võib olla erinevaid põhjusi. Mõnikord tekib see rassilise kuuluvuse ja päritolu mõjul. Suur osa on keelelisel ja usulisel kokku­kuuluvusel. Geograafilised piirid on üks põhjustest. Kuid kõige tugevamaks põhjuseks on poliitiline päritolu, rahvuslik ajalugu ja sellest tulenevad mälestused: ühine uhkus ja häbi, rõõm ja kahetsus, mis on seotud mineviku sündmustega. Ükski neist asjaoludest pole siiski asendamatu või piisav iseenesest. [...] Kui rahvus­tunne mingilgi määral eksisteerib, on esmaseks ühendada kõik rahvuse liikmed sama valitsuse alla. [...] Valitsuse üle peaksid otsustama valitsetavad.

Et tegu on vabade institutsioonidega, peaksid riigi piirid ühtima rahvuse piiridega. Kuid tegelikkuses on paljud asjaolud selle vastu. Esiteks, geograafilised tõkked. Isegi Euroopas on piirkondi, kus rahvused elavad nii tihedalt koos, et erinevate valitsuste all elamine poleks mõeldav. Ungari elanikkond koosneb ungarlastest, slovakkidest, horvaatidest, serblastest, rumeenlastest ja osas piirkondades sakslastest, kes on nii segunenud, et neid on võimatu lahutada. [...] Teine märkimisväärne piirkond, kus elanikkonna valdava osa moodustavad sakslased, on Kuramaa, Eestimaa ja Liivimaa provints, mis kuuluvad oma asukoha tõttu slaavi riigi koosseisu.

  • Mille alusel moodustuvad Milli järgi rahvused?
  • Mis on Milli järgi rahvusriik?
  • Kas mitmerahvuselised riigid saavad olla rahvusriigid?
  • Miks nimetab Mill Balti provintside elanikena sakslasi, mitte eestlasi ja lätlasi?
  • Suurbritannia
  • Austria
  • Saksamaa
  • Venemaa
  • Türgi
  • Hispaania

LISA. Rahvushümnid

Rahvusriigi tekkega on seotud rahvushümnide sünd. Kui rahvas varem üldse midagi koos laulis, siis peamiselt kiriku­laule. Prantsusmaa oli esimene riik, kes kehtestas 1795. a üld­rahvalikeks üritusteks ametliku hümni. Selleks oli Rouget de Lisle’i võitluslaul „Marseljees“, mis oli kirjutatud küll ühele revolutsioonilise armee väeosale, ent sai ka rahva hulgas väga populaarseks. Kuna laul rääkis vajadusest türannia vastu võidelda, oli see restauratsiooniajal keelatud. Pärast III Vabariigi kehtestamist võeti „Marseljees“ 1871. a uuesti rahvushümnina kasutusele.

Saksamaal sai rahvushümniks Hoffmann von Fallerslebeni „Sakslaste laul“ (Lied der Deutschen, 1841), mis oli kirjutatud Haydni viisile. Kõige enam tuntakse selle algussõnu „Deutschland, Deutschland über alles“ („Saksamaa on üle kõigest“). Laul väljendab sakslaste isamaa-armastust ning rahvusliku ühtsuse, õigluse ja vabaduse ideaali. Ametlikult kinnitati sellele rahvushümni staatus alles 1922. a.

Inglismaa hümn sündis 1745. a, mil James II pojapoeg prints Charles maabus Šotimaal, et kukutada Suurbritannia kuningas George II. Londonis tekkis paanika, sest Briti armee sõdis samal ajal mandril ning Londonit kaitses vaid väikese­arvuline garnison. Just sellises õhustikus sündiski rahva seas uus laul „Jumal, hoia kuningat“ (ingl God Save the King), mida tuli mõista sõna-sõnalt. Ei laulu viisi ega sõnade autor ole teada. Aja jooksul saavutas laul Inglise rahvushümni staatuse, kuigi ametlikult pole seda tänapäevani kinnitatud. Laulu meloodia oli nii köitev, et sellele lõid oma hümni ka Preisimaa, Venemaa ja Šveits.

„Marseljees“

Konstitutsiooniline riigikord

Uusaegse riigi keskseks dokumendiks sai konstitutsioon ehk põhiseadus, milles olid täpselt kirjas riigi ülesanded, riigiasutuste võimupiirid ja kodanike õigused. Valitsejad, kellel võisid küll olla dünastilised õigused võimule, ei saanud enam omatahtsi riigielu korraldada, vaid pidid alluma ülimuslikele õigusnormidele. Konstitutsioonilise riigikorra kehtestas maailmas esimesena USA oma 1787. aasta põhiseadusega. Euroopas võeti esimesed põhi­seadused vastu Poolas ja Prantsusmaal 1791. aastal. Vähem kui sada aastat hiljem, 1880. aastateks, tuginesid konstitutsioonile juba kõik Euroopa riigid, välja arvatud Venemaa. USA-s kehtestas konstitutsioon presidendivõimu, Euroopas aga tõi selle kehtestamine kaasa konstitutsioonilise monarhia.

LISA. Kuninganna Victoria

Suurbritanniat valitses aastatel 1837–1901 kuninganna Victoria. Tema pikka valitsemisaega on hakatud nimetama viktoriaanlikuks ajastuks. Kuninganna ei sekkunud parlamendi kõrgeimasse võimu ja jälgis isegi kriisiaegadel kuningale kehtestatud konstitutsioonilisi piiranguid (paljud neist pärinesid juba 17. sajandist). Ja mitte seetõttu, et ta poleks riigiasjade vastu huvi tundnud, vastupidi, teda on peetud üheks hoolsaimaks valitsejaks Inglismaa ajaloos. Victoria luges kuhjade viisi dokumente ja seaduseelnõusid ning püüdis ennast kurssi viia kõigega, mis riigis toimus, ning kujundas iga poliitilise teema kohta välja ka oma arvamuse. Kuid ta ei väljunud kunagi monarhile kehtestatud raamidest.

Riigiasjades aitas ja toetas Victoriat tema abikaasa prints Albert. Neil oli kokku üheksa last, mistõttu Victoria oli rahvale eeskujuks kui perele pühendunud hoolitsev ema. 1861. aastal suri prints Albert ootamatult tüüfusesse, nähtavasti reostunud veest (veepuhastusele neil aegadel veel erilist tähelepanu ei pööratud). Abikaasa surm mõjus Victoriale nii rängalt, et ta loobus pikaks ajaks esindus­kohustustest ja viibis kõigest eemal oma Šoti valdustes. Briti avalikkus elas tema leinale hingega kaasa. Victoria naasis täielikult riigiasjade juurde alles 11 aastat hiljem. 1897. aastal peeti Victoria 60. troonijuubelit, mis tõstis kogu Briti ühiskonnas Victoria austamise seninägematutesse kõrgustesse. Kui kuninganna 1901. aastal suri, polnud Suurbritannias enam palju neid, kes oleksid elanud mõne muu monarhi all peale Victoria.

Kuninganna Victoria 1883. a. Taustal ripub prints Alberti portree

Parlamendi roll

Põhiseaduse kehtestamine ei pruukinud tähendada autoritaarse riigikorra kaotamist. Paljud põhiseadused olid pelgalt valitseja välja antud armuaktid, mitte rahvaesinduse väljatöötatud seadused. Valitseja võimu tasakaalustamisel oli võtmeroll parlamendil, mille võim jäi aga enamikus riikides piiratuks.

19. sajandi esimesel poolel oli Euroopas ainukeseks tõeliselt parlamentaarseks kuningriigiks Suurbritannia. 1848. aasta revolutsioonidega püüti parlamentaarset riigikorda kehtestada ka Saksamaal, kuid see kukkus läbi. Esimese maailmasõja alguseks (1914) oli Euroopas vaid mõni üksik riik, kus valitsuse moodustas parlamendivalimistel enamuse saavutanud jõud ja valitsus oli kohustatud oma tegevusest parlamendile aru andma. Need olid peale Suurbritannia veel Šveits, Prantsusmaa, Rootsi ja Rootsile kuuluv Norra.

Saksa Riigipäeva istung

Töö skeemiga

Saksa keisririigi ülesehitus
  1. Otsusta skeemi põhjal, kas Saksamaa oli parlamentaarne riik. Põhjenda oma arvamust.
  • Suurbritannia
  • Saksamaa
  • Rootsi

Demokraatia ja valimisõigus

Demokraatlik riigikord kujunes Euroopas väga aeglaselt. Rahva osalemist poliitikas takistas juba valimisõiguse piiratus. 19. sajandi keskel valitses isegi liberaalide hulgas üldine veendumus, et valimistel peaksid osalema vaid meessoost kodanikud, kellel on vastav haridustase ja piisavalt vara, et olla majanduslikult ise­seisev. 19. sajandi lõpuks kaotas enamik Euroopa riike valimis­õigusele seatud varanduslikud, mitte aga soolised piirangud. Soome oli esimene riik, kes andis 1906. aastal ka naistele õiguse parlamenti valida.

Valimisjaoskond Prantsusmaal (A. Bramtot, 1891)
20. sajandi algul hakkasid valimisõigust nõudma ka naised
Valimisõiguse laienemine Inglismaal

Poliitiliste parteide sünd

Demokraatia laienemisega kaasnes kodanike poliitiliste ühenduste teke. Ühesuguste poliitiliste vaadetega inimesed koondusid parteideks, et oma seisukohti ühiskonnale tutvustada, valimistel ühtse programmiga esineda ja selle eest võidelda. USA-s tekkisid esimesed poliitilised parteid juba 1790. aastatel. Euroopas loodi esimesed parteid 1832. aasta parlamendireformi järel Inglismaal: maa-aadlit esindanud tooride poliitilistest klubidest moodustus konservatiivide partei, kodanlasi ühendanud viigide klubidest aga liberaalide partei.

Mõisted

  • rahvusriik – poliitiline süsteem, milles riiklikud huvid rajanevad rahva ühistel huvidel
  • konstitutsioon – põhiseadus
  • konstitutsiooniline monarhia – riigivalitsemisvorm, kus monarhi võimu ulatus on määratud põhiseadusega
  • autoritaarne – võimule pimesi alistumist nõudev
  • parlamentaarne riik – riik, kus seadusandlik võim (parlament) ja täidesaatev võim (valitsus) on teineteisest eraldatud ning valitsus on parlamendi kontrolli all

Küsimused

  1. Mille poolest erineb 19. sajandi riik varauusaegsest riigist?
  2. Seleta mõistet „rahvusriik“.
  3. Mille poolest erinesid 19. sajandi riigid tänapäeva riikidest?
  4. Arutle, kas riik vajab rahvast, et tagada sissetulekud ja tugev sõjavägi, või vajab hoopis rahvas (üks rahvus) riiki, et püsima jääda.