Sotsiaalne võrdsus
18. sajandi lõpul ja 19. sajandil ilmus Prantsuse, Inglise ja Saksa autorite sulest kirjutisi, kuidas ühiskonnas valitsevat ebaõiglust vähendada ja inimeste vahel suuremat võrdsust luua. Eelkõige otsiti lahendusi tööliste ja alamklassi olukorra parandamiseks. Arutleti selle üle, kuidas ebavõrdsust tootvat kapitalistlikku majanduskorraldust ümber kujundada: kas järkjärguliste reformide teel või hoopis suurema rahvaülestõusuga? Igal autoril oli neis küsimustes oma nägemus, mis oli sageli täiesti ebarealistlik ehk utoopiline, kuid kõiki ühendas soov rajada selline ühiskond, kus oleks kaitstud rahva enamuse huvid, mitte ainult omakasupüüdlike kapitalistide omad. Arvati, et selle eelduseks on rikkuse ümberjagamine, mis tagaks heaolu ka lihtsatele töötegijatele, vaestele ja nõrkadele. Sellist suuremat sotsiaalset võrdsust nõudvat poliitilist õpetust hakati nimetama sotsialismiks.

Marksism
Uus etapp sotsialistlikus liikumises sai alguse 1848. aastast, mil Saksa ühiskonnateadlase Karl Marxi kirjutised saavutasid nii suure mõju, et sotsialismi hakati 19. sajandi teisel poolel samastama tema välja töötatud õpetuse ehk marksismiga. Marksismi alusprogrammiks sai Marxi ja tema mõttekaaslase Friedrich Engelsi koostatud „Kommunistliku partei manifest“ (1848).
Marxi õpetuse kohaselt on ajaloo edasiviivaks jõuks klassivõitlus tootmisvahendite omanike ja neile rikkust tootva tööjõu vahel. Uusajal esile tõusnud kodanlus suutis teha lõpu keskaegsele ühiskonnakorrale (feodalismile), haarata enda kätte poliitilise ainuvõimu, kapitali ja tootmisvahendid (masinad ja vabrikud) ning päästa valla armutu turumajanduse. Seejuures kutsusid nad ellu uue sotsiaalse klassi – töölised ehk proletariaadi, keda hakati kasuahnelt kurnama. Lõpuks viib see paratamatult kriisini, millest kodanlus valitseva korra raamides enam ise üle ei saa. Töölised peavad siis koonduma, kapitalistliku korra vägivaldselt kukutama, võimu enda kätte haarama ja kehtestama proletariaadi diktatuuri.

Kommunism
Tööliste võimu all rajatavat uut ideaalset ühiskonnakorda nimetas Marx kommunismiks. Kommunismis elavad inimesed koos võrdsetel tingimustel: pole kurnajaid ega rõhutuid, eraomandit ega sotsiaalseid klasse, riiki ega perekonda. Kõik varad ja tootmisvahendid on ühiskondlikus omandis. Igaüks panustab ühiskonda vastavalt oma võimetele ja saab vastu vastavalt oma vajadustele. Kommunismi ei jõuta aga ilma vägivaldse revolutsioonita, nagu see oli toimunud üleminekul feodalismist kodanlikku kapitalismi (Prantsuse revolutsioon 18. sajandi lõpul). Marx oli veendunud, et kui kodanlased suutsid sellise pöörde teoks teha, suudavad seda ka töölised. Seega jäid Marxi pakutud lahendused tööliste olukorra parandamiseks ikkagi teoreetiliseks ja utoopiliseks.
LISA. Karl Marx

Karl Marx (1818–1883) pärines küllaltki jõukast keskklassi perest. Tema isa oli jurist ja temastki oleks see saanud, kui ta poleks Berliinis sattunud haritlaste ringkonda, mis ärgitas noormeest hoopis filosoofia ja poliitika üle mõtisklema. 1841. aastal kaitses Marx doktorikraadi filosoofias ja kavatses Bonni ülikoolis professoriks saada. Valitsevad poliitilised olud ei võimaldanud aga akadeemilisele karjäärile pühenduda. 1843. aastal kolis Marx Pariisi, kus ta hakkas avaldama kirjutisi senise ühiskondliku korra kukutamiseks. Pariisis kohtas Marx ka Friedrich Engelsit, mehed leidsid kiiresti ühise keele ja said suurteks sõpradeks. Koos liituti salajase rahvusvahelise kommunistide organisatsiooniga ning 1847. aasta lõpul koostatud „Kommunistliku partei manifest“ oligi mõeldud selle ühenduse programmiks.
1848. aasta revolutsiooni ajal pöördusid Marx ja Engels tagasi Saksamaale ja hakkasid Kölnis ajalehte välja andma. Pärast revolutsiooni ebaõnnestumist pagendati Marx Saksamaalt ning kuna tal keelati ka Pariisis viibimine, asus ta elama Londonisse. Marx oli kaotanud kogu oma vara ja elas ülejäänud elu koos perega väga kitsastes oludes. Tema ainukeseks kindlamaks sissetulekuks olid toetussummad sõber Engelsilt, kes teenis tulu oma isa Manchesteris asuvast tekstiilivabrikust. Nii sai Marx oma õpetuse kallal pühendunult edasi töötada. Marxi hauaplaadile Londoni surnuaias raiuti loosung „Kõigi maade proletaarlased, ühinege!“.
Internatsionaal
Karl Marx ise oma eluajal aktiivselt poliitikas ei osalenud. Küll aga aitas ta asutada Rahvusvahelise Tööliste Ühingu, mida hakati kutsuma lühendatult Internatsionaaliks. See oli esimene katse erinevate riikide sotsialistlikke liikumisi ja rühmitusi koondada. Taotles ju marksistlik sotsialism töörahva üleilmset solidaarsust ja kõikjal ühesuguseid tööliste õigusi. See eeldas aga keskset korraldust, mida Internatsionaaliga püütigi saavutada.
Esimene Internatsionaal asutati 1864. aastal Londonis, kus Marx sel ajal elas. Asutamiskongressist võttis osa 60 saadikut üle Euroopa. Paljud neist olid vaid teoreetikud, kes esindasid üsna äärmuslikke vaateid, tööliste esindajaid oli nende hulgas vähe. Seetõttu jäi organisatsiooni eluiga lühikeseks: koosmeelt ei õnnestunud leida ja ühises tegevuskavas ei suudetud kokku leppida. 1876. aastal läks Esimene Internatsionaal ilma midagi saavutamata laiali.
1889. aastal tehti uus katse rahvusvaheliseks koostööks ning Pariisis kogunesid sotsialistlike rühmituste delegaadid Teise Internatsionaali asutamiskongressile. Esimese sammuna kuulutati 1. mai töölisliikumise võitluspäevaks ehk rahvusvaheliseks töörahvapühaks. 1910. aastal võeti vastu otsus hakata 8. märtsil tähistama rahvusvahelist naistepäeva, et juhtida tähelepanu naistööliste olukorrale, laiemalt naiste õigustele ja nõuda naistele valimisõigust. Teine Internatsionaal läks laiali Esimese maailmasõja ajal 1916. aastal.

Sotsialismist saab poliitiline jõud
Pikka aega oli sotsialism pigem teoreetiline mõttesuund. Kõige kiiremini õnnestus poliitiliselt ühineda Saksa sotsialistidel. 1875. aastal asutati Saksa Sotsiaaldemokraatlik Partei, mille põhikiri nõudis küll kapitalistliku korra asendamist sotsialismiga, kuid samal ajal taotles üldisi demokraatlikke õigusi ning tööliste olukorra parandamist riigi seaduste ja reformidega. Kuna Saksa Sotsiaaldemokraatlik partei kujunes tugevaimaks sotsialistlikuks parteiks Euroopas, oli sel kaudne mõju teistelegi sotsialistlikele ühingutele. Siit sai alguse poliitiline vool, mida tuntakse sotsiaaldemokraatiana. Euroopa sotsialistlikud parteid kuulutasid end tööliste eestkõnelejaks ning osalesid aktiivselt parlamendi töös, ilmutamata mingit soovi vägivaldset revolutsiooni korraldada. See positsioon tekitas ka ägedaid erimeelsusi. Näiteks tekkis küsimus, kas sotsialistidel sobib astuda koalitsiooni liberaalsete parteidega või millisest hetkest peaksid nad eelistama kõigi maade töölisklassi huve oma riigi rahvuslikele huvidele.
Muidugi ei kadunud kuhugi ka veendunud Marxi õpetuse järgijad, kes rõhutasid revolutsiooni paratamatust üleminekul kapitalismist kommunismi. Radikaalse revolutsiooni ideed toetasid kõige energilisemalt tsaarivõimu vastu protesteerivad Vene haritlased. 20. sajandi algul tõusis selle suuna juhiks Vladimir Iljitš Lenin.

Saksa sotsiaaldemokraat Eduard Bernstein Marxi teooriast (u 1900. a)
Ma pole nõus vaatega, et peagi seisab meil ees kodanliku ühiskonna kokkukukkumine. [---] Selle katastroofiteooria pooldajad tuginevad peamiselt „Kommunistliku partei manifesti“ järeldustele. [---] Ühiskondlikud suhted pole teravnenud sel viisil, nagu manifest kirjeldab. [---] Poliitiliselt näeme, et kõigis arenenud maades annavad kapitalistliku kodanluse privileegid demokraatlike institutsioonide suunas järele. [---]
Üksikisiku õiguste pidev laiendamine ühiskonna arvel ja ühiskonna kohustused üksikisiku suhtes, rahvuse või riigiks organiseerunud ühiskonna järelevalve laienemine majanduselu üle, kogukondade, piirkondade või provintside demokraatliku omavalitsuse laienemine – see kõik tähendab minu jaoks liikumist sotsialismi poole. [---] Heas vabrikuseaduses võib peituda rohkem sotsialismi kui terve vabrikutegrupi riigistamises. Ausalt öeldes on mul selle suhtes, mida tavaliselt mõistetakse „sotsialismi lõppeesmärgina“ erakordselt vähe huvi. See eesmärk, olgu ta mis tahes, pole midagi, kõige tähtsam on liikumine. [---] Ja liikumise all mõistan ma ühiskonna arengut ning poliitilist ja majanduslikku tegevust selle arengu mõjutamiseks.
- Millistes küsimustes vastandub Eduard Bernstein Marxi õpetusele?
- Kuidas mõistad väidet „Heas vabrikuseaduses võib peituda rohkem sotsialismi kui terve vabrikutegrupi riigistamises“?
- Mida tuleks sotsiaaldemokraatide arvates tööinimeste heaolu suurendamiseks teha?
LISA. Anarhism
19. sajandil saavutas teatava populaarsuse veel üks poliitiline õpetus, mida nimetatakse anarhismiks. Anarhistide utoopiliseks unistuseks oli kaotada inimese valitsemine inimese üle, selle asemele peaks tulema isereguleeruv vabade indiviidide ühiskond. Anarhistid eristusid teistest poliitilistest õpetustest järgmiste seisukohtade alusel.
- Oldi vastu igasugustele inimesi piiravatele institutsioonidele (sh riik, parteid, kirik, raha, bürokraatia, seadused).
- Oldi vastu sellele, et ühiskonda võiks ümber kujundada lähtuvalt mingist poliitikast, teooriast, ideoloogiast. Üksikisiku vabadus pidi olema üle igasugustest ideoloogilistest nõudmistest, olgu need religioossed, rahvuslikud, liberaalsed, sotsialistlikud vms. Taotleti ilma teooriateta elamist, kuigi anarhistlik mõtlemine oli ka ise ideoloogiline.
- Kõikide anarhistide eesmärgiks oli valitsemisest vaba ühiskond. Valitsemist peeti mitte ainult ebavajalikuks, vaid lausa kahjulikuks. Ühiskond pidi koosnema hoopis piirideta ja vabalt ühinenud indiviidide liitudest (kommuunidest). Seesugused kommuunid peaksid olema ilma kindla juhatuseta, majanduslikult iseseisvad ja poliitiliselt vabad.
Kommunistidele sobisid anarhistide ideed vabadusest ja võrdsusest ning seegi, et anarhistid pidasid vajalikuks senise korra revolutsioonilist kukutamist. Siiski soovisid anarhistid jõuda marksistidest veel suurema vabaduse poole. Näiteks Karl Marx pidas õigeks, et kõigi riikide töölisparteisid tuleks juhtida keskselt Internatsionaali raames, anarhistid (nt Mihhail Bakunin) olid aga täiesti vastu igasugusele kesksele juhtimisele.


Mihhail Bakunini arutlus proletariaadi diktatuuri võimalikkusest
Mida tähendab, et proletariaat tõstetakse valitseva klassi seisusse? Kas on võimalik, et valitsust juhib kogu töölisklass? Sakslasi on peaaegu nelikümmend miljonit. Kas kõik nelikümmend miljonit saavad olla valitsuse liikmed? Sellisel juhul ei ole ei valitsust, ega riiki, kui on aga riik, siis on seal neid, keda valitsetakse ja kes on orjad.
Marksistlik teooria lahendab selle dilemma väga lihtsalt. Rahva võimu all peavad nad silmas väikese hulga valitud rahvaesindajate võimu. Üldine ja iga inimese õigus valida rahvaesindajaid ja riigivalitsejaid on marksistide hiljutine loosung, samamoodi ka demokraatidel. See on aga pettus, mille taga hiilib valitseva vähemuse despootia; pettus, mis on seda ohtlikum, et see näib väljendavat niinimetatud rahva tahet.
Lõppude lõpuks, ükskõik mis nurga alt me seda küsimust ka ei vaata, me jõuame alati ühele kurvale järeldusele – privilegeeritud vähemuse võim suurte rahvamasside üle. Marksistid ütlevad, et see vähemus hakkab koosnema töölistest. Jah, tõenäoliselt endistest töölistest, kes aga kohe, kui nad saavad rahvaesindajatena valitsejateks, ei ole enam töölised ja vaatavad lihtsatele tööliste massidele riigi valitsuse kõrguselt ülevalt alla; nad ei esinda enam rahvast, vaid ainult iseennast ja oma nõudmisi inimeste üle valitsemiseks. Need, kes selles kahtlevad, teavad väga vähe inimloomusest.
Teosest „Riiklus ja anarhia”, 1873.Mõisted
- utoopia – ebarealistlik ettekujutus, kuidas korraldada ühiskond nii, et inimesed hakkaksid paremini elama
- sotsialism – suuremat sotsiaalset võrdsust taotlev poliitiline õpetus; ühiskonnakord pärast kapitalismi, mil tootmisvahendid on ühiskondlikus omandis ja lõpeb tööliste rõhumine
- proletariaat – töölisklass
- kommunism – (ld communis, ühine) Marxi õpetuse järgi tööliste rajatav uus ühisomandil põhinev ühiskonnakord
- sotsiaaldemokraatia – poliitiline vool, mis taotleb ühiskonna õiglasemaks muutmist demokraatlike vahenditega ja ühiskondlike kokkulepete kaudu
Küsimused
- Mis ajendas 19. sajandi haritlasi õiglasemat ühiskonnakorda otsima?
- Mida tulnuks esimeste sotsialistide arvates teha selleks, et ühiskonda muuta?
- Nimeta Karl Marxi õpetuse põhiseisukohad.
- Miks oli sotsialistidele nii tähtis rahvusvahelist koostööd teha?
- Kirjelda sotsialismi arengusuundi 19. sajandi lõpus.