Tervist toetav toitumine

Arutle

  • Milleks inimene toitu vajab?
  • Mille järgi inimene toitu valib?
  • Mida tähendab tasakaalustatud toitumine?

1. Toit, tervise varaait

Toit on elu alus. Tänu toidule toimub kasvamine ja arenemine. Toit annab meile energiat keha toimimiseks (näiteks ainevahetus, kehatemperatuuri hoidmine jt) ja liikumiseks. Õige toitumine hoiab keha tervena ning aitab inimesel pärast haigusi ja traumasid kiiremini paraneda.

Tervist toetab kõige paremini tasakaalus toitumine.

Tasakaal toitumises tähendab peamiselt kahte asjaolu:

  1. Toidust saadav energia peab olema tasakaalus selle kulutamisega. See tähendab, et sööma peaks nii palju, kui inimene ära kulutab. Sobiva toidukoguse ja läbimõeldud toiduvalikutega väldime üle- või alakaalu. Inimese energiavajadus sõltub lisaks kehalisele liikumisele ka vanusest, soost ja teistest kehalistest eripäradest.
  2. Tasakaalustatud toitumine tähendab seda, et süüakse korrapäraselt ja mitmekesiselt. Korrapärane toitumine tähendab kolme põhi-toidukorda (hommiku-, lõuna- ja õhtusöök) ja kahte kerget vahepala (näiteks mõni puuvili). Mitmekesine toit tähendab seda, et toidus on erinevaid toitaineid. Noore inimese toit peab sisaldama köögi-ja puuvilju, piima-, liha-, täisteratooteid.
Toidust saadud energia peaks olema tasakaalus päeva jooksul kulutatud energiaga

Toidust saadud energia kulub keha toimimiseks, keha temperatuuri hoidmiseks ja igapäevaseks vaimseks ja kehaliseks tegevuseks. Sinu toitumisharjumus mõjutab sinu tervist.

Toit mõjutab otseselt ka meie enesetunnet. Kui kõht on tühi, siis läheb hea tuju ära, sest kehal pole enam energiat. Kui tekib vedelikupuudus, siis võib hakata valutama pea ja väheneb õppimisvõime. Pere ja sõpradega söögi valmistamine ja söömine annab võimaluse lähedastega koos aega veeta. Maitsev ja maitsekalt pakutud toit tekitab positiivseid tundeid.

Mitmekesise toidu söömine aitab hoida toitumise tasakaalu

Ma söön piisavalt. 

Ma söön vähemalt kolm korda päevas (hommiku-, lõuna- ja õhtusöök). 

Ma liigun piisavalt, et söödud toidu energia ära kulutada.  

Minu toidus on puu- ja köögivilju; piima-, liha-, teraviljatooteid. 

Ma joon päevas mitu klaasi vett. 

Vaata üle teemad, millele sa ei vastasid. Nendele teemadele peaksid ise rohkem tähelepanu pöörama. ​​​​

2. Toidupüramiid

Ükski toit ei ole tervislik ega ebatervislik, kasulik või kahjulik. Kõik sõltub kogustest ja söömise sagedusest. Süüa võid kõike, kuid õiges koguses!

Toitumis-soovitustes lähtutakse sellest, mida inimese keha toidust vajab ja sellest, mida erinevad toidud sisaldavad. Toidusoovitustes on selle järgi jagatud toidud gruppidesse ja esitatud toidu-püramiidina. Toidupüramiidis on erinevad toiduained jagatud kuude põhigrupp. Toidupüramiid näitab, milliseid toiduaineid süüa vähem ja milliseid rohkem.  Püramiidi järgi tuleks koguseliselt kõige rohkem süüa köögivilju, täisteratooteid, marju ja puuvilju.

Toidusoovitustes on toiduained jagatud gruppidesse ja esitatud toidupüramiidina. Toidupüramiid näitab, mida süüa vähem ja mida rohkem. Mida allpool toiduained paiknevad, seda olulisemad nad toitude valiku puhul on.

Väiksemates kogustes peaks sööma piimatooteid, kala-muna-liha ning lisatavaid toidurasvu, pähkleid ja seemneid. Toidupüramiidis on eraldi välja toodud maiustused, mida soovitatakse tarbida väga vähe.

Mida allpool toiduained püramiidis paiknevad, seda olulisemad nad toitude valiku puhul on.

Erinevates riikides toituvad inimesed erinevalt ning organism vajab ka erinevat toitu. Näiteks põhjamaades peab talvel sööma rasvasemat toitu ja sooja (keedetud/ hautatud) köögivilja.

Toidupüramiid on tervisliku toitumise alus
  1. Toidupüramiidis on erinevad toiduained jagatud  põhigruppi.
  2. Mida allpool toiduained püramiidis paiknevad, seda  nad toitude valiku puhul on.
  3. Inimene peaks päevas kõige rohkem sööma .
  4. Inimene peaks päevas kõige vähem sööma .
  5. Piima ja piimatooteid peaks sööma  kui teraviljatooteid.
  6. Kõiki toiduaineid .

Kokkuvõtteks

köögi- ja puuviljad, marjad

teraviljatooted ja kartul

piimatooted

kala- ja lihatooted

toidurasvad

maiustused

köögi- ja puuviljad, marjad; teraviljatooted ja kartul; piimatooted; kala- ja lihatooted; toidurasvad

Kõige rohkem on minu toidus .

Kõige vähem on minu toidus .

  • Ma toitun tervislikult.
  • Ma võiksin toituda tervislikumalt.
  • Ma pean oma toitumisharjumusi kindlasti muutma.
Palun oota