Kuidas inimesed toituvad?

Arutle

  • Kui tervislikult Eesti inimesed sinu arvates toituvad?
  • Mille põhjal on sul tekkinud selline arvamus?
  • Mida võiksid inimesed rohkem süüa?
  • Mida võiksid inimesed vähem süüa?

1. Eestlaste söömisharjumused

„Vaata, kuidas erineb keskmise eestlase toidupüramiid soovituslikust“

  • Eestlased toituvad soovitusliku toidupüramiidi järgi.
  • Enamik inimesi peaks suurendama köögiviljade, pähklite-seemnete ja kala söömist.
  • Enamik inimesi sööb magusaid ja soolaseid näkse parajas koguses.
  • Enamik inimesi valib toitu tervislikkuse, mitte maitse järgi.
  • Suuremat tähelepanu peaks pöörama liha söömisele.
  • Tervislik toit varustab organismi õigete toitainetega õiges koguses ja vahekorras.
Inimeste toitmisharjumused on erinevad

2. Toiduained ja portsjonid

Toitumis-soovitusi jagatakse sageli portsjonites. Portsjonite kaupa saavad inimesed paremini oma toidu koguseid  planeerida. Soovituslik päevane portsjonite arv näitab, kui palju inimene igas toidugrupis olevaid toite võiks ühes päevas süüa. 

Allolevas tabelis on ühe päeva soovituslikud portsjonid  oranžil taustal. Tabeli halliga märgitud osas on näha, millises vanuses lastele portsjonite soovitused kehtivad.

Tervislik toit on mitmekesine. Põhitoidukordi peaks olema kolm ja nende vahel kerged vahepalad.

Uuri tabelit.

  • Leia tabelist tulp, kus on kirjas soovitused sinu vanuses inimestele
  • Arutle kaaslasega, kuidas toidu kogused vanuse kasvades muutuvad?
  • Mis toiduained peaksid iga päev kõige enam tarbima? Mitu portsjonit päevas peaks neid sööma?
  • Mis sa arvad, kas erinevate toidugruppide portsjonid on sama suured?
  • Mis sa arvad,  mitu kommi on üks portsjon maiustusi?
  • Teraviljatooted ja kartul
  • Puuviljad ja marjad
  • Piimasaadused
  • Köögiviljad, sh kaunviljad ja seened
  • Suhkur, maiustused ja karastusjoogid

 2 tl mett, suhkrut või moosi; 10–15 g küpsist; kaks väikest ruudukest šokolaadi; üks kompvek; pool klaasi mahlajooki, morssi või limonaadi

 taldrikutäis putru või keedetud pastatooteid või riisi; 1 viil rukkileiba; 2 viilu sepikut, täisterasaia või näkileiba; 1–2 viilu peenleiba või saia; kuni kolm kartulit

 üks peotäis köögivilju kas värskelt, keedetult või aurutatult; pool klaasi keedetud kaunvilju; üks klaas köögiviljamahla

 üks peotäis värskeid puuvilju ja marju; pool klaasi mahla, pool klaasi kompotti

 üks klaas piima, keefiri, maitsestamata jogurtit; pool klaasi jogurtit või kohupiima; 2-3 viilu juustu

Taldrikutäis putru on üks portsjon teraviljatooteid
Klaas piima on üks portsjon piimatooteid
Üks kompvek on üks portsjon maiustusi

Kokkuvõtteks

Arvan, et ...

  • ma toitun tervislikult.
  • ma võiksin toituda tervislikumalt.
  • ma pean kindlasti oma toitumisharjumusi muutma.
  • peaksin sööma rohkem (milliseid toiduaineid?)
  • peaksin sööma vähem (milliseid toiduaineid?)

Võrdle oma vastust eelmises tunnis antud vastusega.

Õige toitumine tõstab organismi vastupanuvõimet haigustele, üldist töövõimet, keskendumisvõimet, tagab parema une, annab aktiivsust ja elurõõmu.

Palun oota