Peatükk 3.2 (NK I järk)

Selgitab tervisliku eluviisi põhimõtteid

Katsenõue on täidetud, kui juhendaja on andnud positiivse hinnangu noorkotka tervisliku eluviisi põhimõtete järgimisele.

Tervislik eluviis

Sinu tervis on sinu enda kätes! 

Tervisliku eluviisi moodustavad harjumused, mis kaitsevad ja tugevdavad organismi selleks, et ennetada haigusi ning süvendada inimeste vaimset ja füüsilist heaolutunnet. 

Tervislik eluviis koosneb mitmest komponendist. Need on mitmekülgne toitumine, liikumine ning uni. 

Tervislik toitumine

Toitu tervislikult!

Toidust saab sinu organism vajalikke toitaineid ja energiat. Nende vajadus sõltub vanusest, soost, eluviisist, tervise seisukorrast ja paljudest teistest teguritest.

Valem on lihtne: söö nii palju, kui su organism vajab ja ära kulutab.

Söö tasakaalustatult!

Tähtis ei ole mitte ainult energia, mida toidust saadakse, vaid ka see, et energia tuleks erinevatest toitainetest ning nende suhe oleks omavahel tasakaalus. 

Igal toitainel on organismis täita oma vajalik roll ning erinevad toidugrupid sisaldavad erinevaid põhitoitaineid, vitamiine ja mineraalaineid.

Mõõdukalt võid süüa kõike.

Levinud on ütlemine, et kõik maitsev on kas tervisele kahjulik või teeb paksuks. Tegelikult ei ole asi nii hull, süüa võib kõike, kuid õigetes kogustes ja sageduses. 

Viis põhitoidugruppi on kõik võrdselt olulised, kuid toidupüramiid näitab koguselised proportsioonid erinevate toidugruppide vahel. Eriti tagasihoidlik tasub olla väga soolaste, magusate ja rasvaste toitude ning alkoholiga.

Söö mitmekesiselt!

Mitmekesine ja tasakaalustatud menüü peaks sisaldama toite erinevatest toidugruppidest, kuid varieerida tuleks toite ka ühe toidugrupi sees. 

Näiteks erinevad puu- ja köögiviljad sisaldavad erinevaid ja eri koguses vitamiine ja mineraalaineid. 

Süües mitmekesiselt, saad vajalikke toitaineid, organism on tervem ja täidab oma ülesandeid.

Mitmekülgne toitumine

Tähtis on süüa erinevaid toite. Ei tohiks liialdada magusa ega soolaste näksidega. Iga päev peaks sööma midagi kõigist toidupüramiidi gruppidest. 

Tervisearengu Instituudi toidupüramiid.

Banaan

Kartulikrõpsud

Kartul hakklihakastmega

Tomati-kurgisalat

Šokolaadisõõrikud

Vesi

Limonaad

Pea meeles!

Keskmiseks päevaseks energiavajaduseks loetakse naistel 2000 kcal ja meestel 2600 kcal.

Liikumine

Liikumine
Iga päev peaks liikuma vähemalt ühe tunni. Sel juhul tunned sa ennast hästi, see aitab sul õppida ning keskenduda. 

Füüsilise vormi parandamine aitab vähendada rasvumisest tingitud terviseriske. Alusta väikestest asjadest! Kasuta lifti asemel treppi, tule bussist mõni peatus varem maha, kõnni jala. Kõik need aitavad tervist tugevdada.

Laagrites ja matkadel saab alati palju värskes õhus liikuda. Foto: Iiris Prosa

Liikumine teeb

  • kurvaks.
  • rõõmsaks.

Liikumine hoiab sind

  • tervena.
  • haigena.

Iga päev peaks liikuma vähemalt

  • üks tund.
  • viis tundi.

Uni ja puhkus

Tervisliku eluviisi väga tähtis komponent on ööpäevaste rütmide arvestamine ja uni. Oluline on täielikus pimeduses magatud piisava kestusega uni.

Noorkotkad puhkehetkel Mini-Erna võistlusel. Foto: Markus Sein
  • 5–6 tundi
  • 6–7 tundi
  • 7–8 tundi
  • 9 tundi

Kasutatud allikad: Toitumine.ee, Lanno, G. Musting, K. Inimeseõpetus 3. klassile.

Palun oota