Eesti muinasaja lõpul

  • Mis eristas muinasaja lõpu Eesti ühiskonda keskaegse Euroopa omast?
  • Milliste rahvastega eestlased tol ajal suhtlesid?

Ühiskond

6.–12. sajandit peetakse Eesti ajaloos muinasajaks. Põhjuseks on see, et kirja Eestis tollal veel ei tuntud. Euroopa kirjalikud allikad mainivad aga tänapäeva Eesti ala haruharva. Ristiusu ja kirjaoskuse levikuga nihkus keskaegse Euroopa kultuuri piir meile aga järjest lähemale.

Pikka aega oletasid teadlased, et Eesti muinasaegses ühiskonnas olid kõik inimesed enam-vähem võrdsed: vähemalt meestel olid ühesugused õigused ning enamik inimesi olid vabad maaomanikud. Eeldati, et eestlased hoidsid alati kokku ning sõda peeti üksnes välisvaenlase vastu.

Tänapäeval arvatakse, et ühiskond oli siiski tunduvalt keerulisem. Kuigi Eestis ei saa rääkida isegi mitte kujunevast kuningavõimust, polnud see kaugeltki võrdsete inimeste ühiskond. Tõenäoliselt oli tolleaegse inimese jaoks kõige olulisem tema suguvõsa ning osa neist olid tunduvalt tähtsamad kui teised. Selliste suguvõsade kätte koondusid ka parimad põllumaad ja muud rikkused.

Pildike eluolust ühes 12. sajandi talus Põhja-Eestis
Esiplaanil olevad naised värvivad lõnga, tööd vaatab pealt emand väikese lapsega. Veidi eemal teevad mehed kaupa uue mõõga ostuks. Levinuim relv oli siiski oda, mida võib näha kaubitsemist jälgiva sõdalase käes.

Ülikud ja kollektiivne võimukorraldus

Tähtsamate suguvõsade liikmete seast valiti ka pealikud. Usutavasti võitlesid pealikud ja nende perekonnad omavahel ning järk-järgult koondus mõne pere kätte teistest suurem võim. Samas võib oletada, et tähtsamad otsused võttis vastu mingi pealike kogu või ka rahvakoosolek; igal juhul ei maini kirjalikud allikad ülikuid, kes ainuisikuliselt oleksid oma rahva üle otsustanud. Samuti on tõenäoline, et rahuaegseile pealikele lisaks valiti ka eraldi sõjapealikud.

Vabad inimesed

Suure osa elanikkonnast moodustasid vabad maaharijad, kelle seas oli nii jõukamaid kui ka vaesemaid inimesi. Kui tõmmata paralleele muinasaegse Eesti naaberaladega, võib oletada, et ka siinses ühiskonnas pidi olema väga palju neid, kellel endal maad polnud. Nad kas rentisid seda teistelt või elatasid end sulaste-teenijate, käsitööliste või kaubitsejatena. Nagu mujal, astusid ka Eestis noored mehed meelsasti sõdalasena mõne pealiku teenistusse.

Pada kalmistul välja kaevatud matuse rekonstruktsioon ja haud. Tegemist on jõuka naisega 13. saj algusest
Muinasaja viimastel sajanditel levis põletamata matmise komme. Taoliste matuste väljakaevamine annab arheoloogidele asendamatut teavet selle kohta, milliseid rõivaid ja ehteid muinaseestlased kandsid või milliseid tarbeesemeid nad kasutasid.

MEHED, NAISED JA PEREKOND

Nii arheoloogiliste leidude kui ka varajaste kirjalike allikate põhjal tundub, et naistel oli muinasaegses Eesti ühiskonnas võrdlemisi tähtis roll. Meeste ja naiste kohustused igapäevaelus olid aga kahtlemata erinevad. Tõenäoliselt oli enamikul meestest vaid üks naine, kuid samamoodi kui Skandinaavias võis siingi kõrgemast soost meestel olla liignaisi. Mõned varased allikad viitavad sellele, et vähemalt osaliselt võis läänemeresoome aladel olla maa pärandatav emalt tütrele. Siinsetest jõukatest naisematustest on vahel leitud ka relvi, mis võib osutada konkreetsete naiste teistest kõrgemale positsioonile.

Orjad

Ühiskonna madalamal astmel olid orjad. Orjad olid oluline kaubaartikkel Eesti ala läbivatel kaubateedel ning nad mängisid kindlasti olulist rolli ka siinsetes majapidamistes. Orjade hulgas võis olla nii sõjaretkedel vangi langenuid, orjaturgudelt ostetuid kui ka kohalikke, vaesusesse ja seeläbi isiklikku sõltuvusse sattunud inimesi.

Snorre Sturlussoni jutustus Norra kuningapoeg Olaf Trygvassonist

967. aastal, 3 aasta vanusena, rändas Norra tulevane kuningas Olaf koos ema Estridiga tolle venna Sigurdi juurde Novgorodi. Kaasas olid ka Olafi kasvataja Thorolf ja sõber, samuti alles lapseeas Thorgils. Tegelikult oli see põgenemine, kuna eelmine kuningas oli surnud ja poisi elu ohus.

Edasi jutustab Snorre: „Kui nad purjetasid välja Läänemerele, vangistati nad Eestist (Eistland) pärit viikingite poolt, kes võtsid saagiks nii inimesed kui nende vara, tapsid mõned ja jagasid ülejäänud omavahel orjadeks. Olaf eraldati oma emast ja eesti mees nimega Klerkon sai nii tema kui ka Thorolfi ja Thorgilsi endale kui oma osa saagist. Klerkoni arvates oli Thorolf orjaks liiga vana ja polnud palju töid, mida ta võinuks teha, niisiis lõi ta tolle maha; aga poisid võttis ta enesega kaasa ja müüs need mehele nimega Klerk priske ja hea oina vastu. Kolmas mees, nimega Reas, ostis Olafi hea mantli eest. Reasel oli naine nimega Rekon ja temaga poeg, kelle nimi oli Rekone. Olaf oli nende juures kaua, teda koheldi hästi ja armastati väga. Eestis elas Olaf kuus aastat.

Sigurd, Eiriki poeg (Olafi ema Estridi vend), tuli Novgorodist Eestisse kuningas Valdemari (Vana-Vene vürst Vladimir Püha) nimel makse koguma. ...Turuväljakul juhtus ta märkama ebatavaliselt kena poissi ja kuna ta nägi kohe, et poiss on välismaalane, küsis ta temalt, mis on tema nimi ja kust perest ta pärit on. Poiss vastas, et ta nimi on Olaf, et ta on Trygve Olafsoni (endine Norra kuningas) poeg ja et Estrid, Eirik Bjodaskalle tütar, on tema ema. Siis teadis Sigurd, et see on tema õe poeg ja ta küsis, kuidas poiss sinna (Eesti turuplatsile) sai. Olaf jutustas üksikasjalikult oma seiklustest ja Sigurd käskis juhatada end talupoeg Rease juurde. Sinna jõudnud, ostis ta mõlemad poisid, Olafi ja Thorgilsi, ja võttis nad endaga Novgorodi kaasa.“

Kuninganna Estrid jäi veel kolmeks aastaks Eestisse orjaks. Kord sõitis Eestisse kauplema rikas norrakas Luden, kes olla sageli teinud selliseid sõite. Orjaturul nägi ta Estridit, kes oli peale üheksat ränka orja-aastat veel vaevu äratuntav, ja ostis ta vabaks tingimusel, et naine temaga abielluks.

  • Mida jutustab tekst orjade kohtlemisest muinasaegses Eestis?
  • Miks Sinu arvates Olaf ellu jäeti?
  • Mida saab tekstist teada Eesti alal toimunud kaubitsemise kohta?

Muinasusk

Tõenäoliselt arvasid eestlased enne ristiusu vastuvõtmist, et loodus on täis üleloomulikke olendeid, kes suudavad mõjutada inimeste elu üksikuid tahke. Kroonik Läti Henrik on 13. sajandi algul maininud ka eestlaste jumalat nimega Tharapitha, kuid pole teada, kas tegu oli päris jumalaga või lihtsalt ühega haldjatest või muudest olenditest.

Läänemeresoomlased austasid väga esivanemaid, keda arvati mõjutavat pereliikmete elu ka veel pärast surma. Mõningase ettekujutuse eestlaste uskumustest annavadki kalmed, mida arheoloogid on rohkesti uurinud. Eestis on need enamasti kivikalmed, kus surnute põletatud luud on segamini kivide vahel. Tuleriidale pandi surnud pidulikus rõivastuses, tihti koos ehete, relvade ja tööriistadega, mille sulanud jäänused samuti kalmesse toodi.

Neid inimesesarnaseid luufiguure kanti ripatsina kaelas. Usuti, et neil on väge

Eesti ja ristiusk

Hiljemalt 11. sajandiks olid paljud Eesti naaberalad ristiusustatud. Kuna naabritega käidi tihedalt läbi, polnud uus usk ilmselt tundmatu ka siinmail. Kristlikest maadest saadeti siia misjonäre, kel tõenäoliselt õnnestus osa inimesi uude usku pöörata. Võimalik, et siin-seal rajati ka lihtsaid puust kirikuid, kuid säilinud neid pole.

Tervikuna jäi muinasaegne Eesti siiski oma senise usu juurde. Ristiusu vastuvõtmine käis tol ajal enamasti käsikäes riigi kujunemise ja kuningavõimu tugevnemisega. Eestis puudusid aga kuningad või vürstid, kes oleks suutnud uut usku lihtrahva seas läbi suruda. Kui mõned ülikud ka ristiusu vastu võtsid, jäid nad kuni 13. sajandini siiski erandlikeks nähtusteks ega mõjutanud kuigivõrd ühiskonna üldilmet.

Eestist leitud ristikujuline ripats

Maakondlik jaotus ja linnused

Muinasaja lõpuks oli kujunenud välja nii Eesti ala maakondlik kui ka kihelkondlik jaotus (vt kaarti). Enamikus kihelkondades oli vähemalt üks linnus. Osa linnuseid olid muinasaja lõpus poliitilised keskused ning vähemalt mingi aja elasid neis ilmselt valitsevad ülikud oma pere- ja kaaskonnaga. Sõjalise ohu korral põgenesid linnusesse ka ümbruskonna elanikud koos kariloomade ja muu varaga. Osa linnuseid paiknes kaubateede ääres ning neisse kogunes suurem elanikkond vaid kaubitsemisperioodideks. Leidus ka nn pelgupaiklinnuseid, kuhu põgeneti üksnes ohu korral.

Eesti maakonnad ja tähtsamad linnused 13. sajandi algul
Lõhavere linnuse rekonstruktsioon
Muinasaja päris lõpust on teada ka selliseid linnuseid, mis olid ainult ühe pealiku residentsiks. Üks niisuguseid oli Lõhavere linnus, mis kuulus sõjapealik Lembitule.
Lõhavere linnus tänapäeval

Meresõit ja kaubandus

Kirjalikest allikatest on teada, et eestlaste laevad sarnanesid skandinaavlaste omadega ning võimaldasid ette võtta üsna pikki merereise. Eesti rannikul on praeguseks avastatud hulk muinasaegseid sadamakohti, mis samuti osutavad aktiivsele meresõidule. Olulisemad sadamakohad paiknesid ilmselt Põhja-Eesti rannikul, muu hulgas ka tänapäeva Tallinna lähedal. Ka mitu sisemaa linnust oli kasutusel kaubitsemiskohana, tuntumad neist on Tartu, Otepää ja Viljandi.

Kohtla-Kävalt leitud hõbeaare 10. sajandist. See koosnes põhiliselt Lääne-Euroopa müntidest. Eestist on leitud üle 16 000 mündi, mis on pärit 9.–12. sajandist

Eestlased ja nende naabrid II aastatuhande algul

Eestit kui ühtset maad polnud muinasaja lõpul veel olemas. Tänapäeva Eesti alal elanud inimesed rääkisid küll ilmselt enam-vähem ühesugust keelt, kuid nende rõivastus ja kombed olid paikkonniti väga erinevad. Eesti ümbruskonnas elas ka muid läänemeresoome keeli rääkivaid rahvaid, kes ajaloo veidi teistsuguse kulgemise puhul oleksid kergesti võinud sulanduda eestlaste hulka. Nii olid tänapäeva Läti aladel elanud liivlased ja kuralased muinasaja lõpul kultuuriliselt sarnased saarlaste ja teiste rannikueestlastega, kes omakorda aga erinesid märgatavalt sisemaa eestlastest. Kirde-Eestis elasid vadjalased, kelle asualast suurem osa jäi järgnevate sajandite jooksul Venemaa koosseisu.

Eestlased ja lähimad naabrid

Eesti koht Läänemere maade hulgas

Eestit läbisid olulised ida ja lääne vahelised kaubateed ning võib arvata, et ka siinsed inimesed suhtlesid aktiivselt ümberkaudsete rahvastega. Ranniku-eestlased olid eriti viikingiajal väga tihedates sidemetes skandinaavlastega: vähemalt meeste rõivad, ehted ja relvad olid peaaegu samasugused kui rootslastel. Muinasaja viimastel sajanditel sarnanesid aga ennekõike naiste ehted osa Novgorodimaa ehtetüüpidega. See koos muude leidudega viitab idapoolse Eesti elanike tihedale läbikäimisele Vana-Vene riigi läänemeresoome rahvastega.

Viikingiaegne Soontagana linnus (Pärnu Muuseum)
  • kirjalikel allikatel
  • fotodel
  • arheoloogilistel allikatel (muistised)
  • helisalvestistel

Mõisted

  • kihelkond – Eesti ala tähtsaim haldusüksus, mille piires otsustati kõiki kohaliku elu küsimusi
  • maakond – kihelkondade ühendus

Küsimused

  1. Kirjelda muinasaegse Eesti ühiskonda.
  2. Milliseid Eesti linnuseid sa tead? Kirjelda mõnda, mida oled ise näinud.
  3. Millised sidemed olid muinaseestlastel naaberalade elanikega?
  4. Miks sinu arvates eestlased ristiusku vastu ei võtnud?