Ekspressio­nism. Arnold Schönberg. Uus Viini koolkond

Kui meil on tegemist kunstiga, siis pole see mõeldud kõigile. Kui miski on mõeldud kõigile, siis pole see kunst.
Arnold Schönberg

Ekspressionism

Eneseväljendus

20. sajandi esimestel aasta­kümnenditel ilmus Euroopa kunstiellu uus vool – ekspressionism. Selle esimesi ilminguid võib leida juba 19. sajandi lõpul Vincent van Goghi ja Edvard Munchi maalides. Erinevalt impressio­nismist, kus jäädvustatakse muljeid, on ekspressio­nismis oluline huvi inimese siseelus toimuvate protsesside vastu ning kunstniku enda mõtete ja tunnete väljendamine (ld expressio – väljendus).

Saksamaal koondusid sajandialguse ekspressionistlike kunstnike rühmitused mitme kunstiväljaande ümber, kõige mõjukamaks kujunes rühmitus Der Blaue Reiter. Tuntumad ekspressio­nistlikud kunstnikud olid Emil Nolde, Ernst Ludwig Kirchner, kirjanik ja kunstnik Oskar Kokoschka.

Inimese konflikt ümbritseva maailmaga, mäss ja jõuetus, äärmuslikud emotsioonid ja deemonlikud jõud – need on teemad, mida ekspressionistlik kunst kajastab. Näiteks on Edvard Munchi maalil „Karje“ kujutatud naist, kelle nägu moonutab surmahirm. Ahastus, lootusetus ja hukkumisele määratus vaatavad lõuendilt vaatajale vastu. Kõige selle taga oli suuresti ebakindel poliitiline olukord Euroopas, majanduskriisid ja inimeste turvatunde kadumine.

Esimese maailmasõja eelne katastroofiaimdus kandus üle ka kirjandusse ja teatrikunsti. Ekspressionistlikus teatris pole väline sündmustik nii tähtis kui tegelaste läbielamised. Maailma üks nimekamaid lavastajaid-ekspressioniste oli Max Reinhardt (1873–1943).

Edvard Munch. „Karje“ (1893)
Vincent van Gogh. „Viljapõld küpressidega“ (1889)

Vastuolukõlad

Muusikas avaldusid ekspressionistlikud tendentsid juba Gustav Mahleri süm­foonia­tes ja Richard Straussi ooperites, kuid täielikult pääses ekspressionism mõjule alles Arnold Schönbergi loomingus.

Schönberg on Stravinski kõrval teine helilooja, kes muutis märgatavalt terve 20. sajandi esimese poole muusika arengulugu. Schönberg kasutas oma loomingus üha enam kromatisme ja dissonantse, mistõttu helistikutunnetus nõrgenes ning lõpuks kadus. Sündis atonaalne muusika, mille korrastamise vajadus viis omakorda seeriatehnika kasutuselevõtuni.

  • Läbielamine
  • Leebe varju­mäng
  • Petlik mulje
  • Saatuslik jõud
  • Väljendus­vajadus
  • Unelev kõla
  • Kromatism ja ebakõla
  • Püsiv helistik
Arnold Schönberg. „Hier hinein?“ muusika­lisest monodraamast „Erwartung“, op. 17
Anja Silja (sopran), Viini filharmoonikud, juhatab Christoph von Dohnányi

Arnold Schönberg

Juudi päritolu Austria helilooja Arnold Schönberg (1874–1951) oli mitmekülgne isiksus: ta tegeles ka maalimisega, oli autori­teetne muusika­teoreetik ja pedagoog.

Arnold Schönberg oli muusikas peamiselt iseõppija, lapsena hakkas ta omal käel mängima viiulit ning hiljem tšellot. Mõnda aega töötas Schönberg Viinis panga­ametnikuna, hiljem teenis muusikuna elatist ühes Berliini kabarees. Sel perioodil valmisid ka tema esimesed kompositsioonid. Schönberg sai Saksa Muusika­ühingu Liszti-stipendiumi ning hakkas juba ise õpetama kompositsiooni Sterni konservatooriumis Berliinis.

Aastal 1903 pöördus Schönberg tagasi Viini, kus hakkas era­õpetajana juhendama oma kuulsamaid õpilasi Alban Bergi ja Anton Weberni. Alates 1925. aastast elas Schönberg Saksamaal, kuid kui 1933. aastal tulid võimule natsid, oli ta kui juut sunnitud emigreeruma USA-sse, kus elas surmani.

Arnold Schönberg

Loomingust üldiselt

Tonaalne periood kuni aastani 1905

Sellesse ajajärku kuuluvad kuni 1905. aastani loodud teosed, mis lähtuvad veel Saksa hilis­romantismi tradit­sioonidest.

Paralleelid on üsna ilmsed: Schönbergi esimene tähendus­rikas teos „Kirgastunud öö“ (1899) keelpillide sekstetile on oma helikeele rohked kromatismid üsna selgelt laenanud Richard Wagneri „Tristanist ja Isoldest“; tema ainus sümfooniline poeem Pelléas ja Mélisande (1903) seostub aga rohkem Gustav Mahleri ja Richard Straussi sümfoonilise loominguga.

Sellesse perioodi paigutub helilooja tollaste suundumuste kokkuvõttena ka sümfooniline kantaat „Gurre laulud“ viiele solistile, jutustajale, neljale koorile ja suurele sümfoonia­orkestrile. Selles monumentaalses oopuses ühendab Schönberg piltlikult öeldes Wagneri ooperite emotsio­naalse pinge ja Mahleri ning Straussi sümfoonilise orkestratsiooni.

Üleminekuaeg aastatel 1905–1908

Sel perioodil (1905–1908) loobus Schönberg senisest hilisromantismi gigantomaaniast ning kirjutas hulga märkimisväärseid kammerteoseid.

Orkestrisuurvorme ei kirjutanud Schönberg ei sellel ega ka järgneval atonaalsel perioodil, küll aga vokaalseid lavalisi suurvorme. Vaadeldaval ajajärgul ilmnevad Schönbergi loomingus juba ekspressio­nistlikud tendentsid, mis sobivad hästi atonaalse kirjaviisiga, kuna kooskõlade dissoneeriv teravakõlalisus võimendab pingestatud ja neurootilisi meeleolusid veelgi.

Arnold Schönberg. Lõpukoor „Seht die Sonne“ kantaadist „Gurre laulud“
Tanglewood Festivali koor, Bostoni sümfoonia­orkester, juhatab Seiji Ozawa
Arnold Schönberg. 1. pala tsüklist „ Kolm klaveri­pala“, op. 11
Roland Pöntinen (klaver)

Atonaalne periood aastast 1909

Schönbergi esimene täielikult atonaalne teos on „Kolm klaveripala“ op. 11, mis on loodud aastal 1909.

Samal aastal kirjutas Schönberg pooletunnise lühiooperi „Ootus“, mida helilooja ise nimetas „hirmu­unenäoks“. Selles ühe tegelasega monodraamas süžeed pole, laval on kuuvalguses mets, kus lakkamatult midagi otsitakse ja oodatakse. Naistegelase sisemonoloogist ei selgu isegi, kas tegemist on mälestusega tapmisest või hoopis kujutelmaga, kavatsusega tappa armukadedusest oma kallim. Öine mets, kuuvalgus, veri ja hullus – sellisena kuulub „Ootus“ ekspressio­nistlikusse teatrisse ning Schönberg oli oma lavateosega esimene, kes selle ukse avas.

Muusikaliselt on „Ootuse“ peatähelepanu sopranist peategelasel, kelle vokaalpartii koosneb paljudest üksteisega põimuvatest motiividest, pikki meloodiakaari ja suuri hüppeid partiis pole. Orkester on küll suur, kuid Schönberg kasutab siin siiski valdavalt kammerlikke ansambleid ning üsna hõredat orkestratsiooni.

      • Lühi­ooper „Ootus“
      • „Kirgas­tunud öö“ keelpillide sekstetile
      • Sümfooni­line kantaat „Gurre laulud“
      • Melo­draama „Kuu-Pierrot“
      • „Kolm klaveripala“ op. 11
      • Sümfooni­line poeem „Pelléas ja Mélisande“

      „Kuu-Pierrot“

      Sprechgesang – Schönbergi leiutatud vokaaltehnika

      Melodraama „Kuu-Pierrot (1912) naishäälele ja kaheksale instrumendile on Schönbergi atonaalse perioodi tippteos.

      Peategelaseks on Itaalia commedia dell’arte valgenäoline kloun Pierrot, kes oma haiglasi hirme, süütunnet ja täitumatuid igatsusi usaldab vaid Kuule, keda ta samuti kardab. Schönberg tahtis selle melodraamaga luua nn traagilise kabaree olustiku, kus põimuvad haiglane igatsus, võigas kuritöö ja absurdini minev grotesk.

      Uuenduslik on laulja vokaaltehnika: Schönberg kasutab siin esimest korda kõnelaulu (Sprechgesang). Kõnelaul on selline vokaaltehnika, kus solist jälgib küll täpselt rütmi, kuid helikõrgusi intoneerib ligilähedaselt, pooleldi nagu meloodiliselt rääkides.

      Kuu-Pierrot

      Hoovõtt uuele stiilile

      Pärast „Kuu-Pierrot’d“ hakkas atonaalne kirjaviis senisel kujul ammenduma. Tuli leida meetod vaba atonaalsuse süsteem­seks korrastamiseks, leida mingi helikõrgusi ja muusikat organiseeriv printsiip, mis kaootiliseks kippuva atonaalsuse kindlatesse raamidesse paigutaks.

      Arnold Schönberg. „Madonna“ melo­draamast „Kuu-Pierrot“, op. 21
      Mary Thomas (sopran), London Sinfonietta, juhatab David Atherton
      • Vokaaltehnika, kus solist jälgib täpselt nii teksti rütmi kui ka helikõrgusi, kuid lisab palale improvisat­sioonilisi lõike
      • Vokaaltehnika, kus solist jälgib küll täpselt helikõrgusi, kuid teksti rütmi aimab ligilähedaselt, alludes isiklikule sisetundele
      • Vokaaltehnika, kus solist jälgib küll täpselt rütmi, kuid helikõrgusi intoneerib ligilähedaselt, pooleldi nagu meloodiliselt rääkides

      Seeriatehnika

      Uus meetod aastast 1923

      Pärast peaaegu kümme aastat kestnud loomingulist pausi jõudis Schönberg sellise meetodi, dodekafooniani, mis sai tema seeriatehnika perioodi sisuks.

      Dodekafoonilise heliteose aluseks on 12-heliline seeria ehk rida, mis sisaldab valikulises järjestuses kromaatilise helirea kõik 12 nooti. Tingimuseks on aga, et ükski neist ei tohi korduda enne, kui ülejäänud 11 on kõlanud. Seeria ei asenda kunagi teemat, see on vaid algmaterjal, millest meloodiline joonis ja kooskõlad tuletatakse. Esimest korda rakendas Schönberg seda meetodit 1923. aastal „Viies klaveri­palas“ op. 23.

      Seeriatehnika neli kuju

      Kaheteisthelilist seeriat võib kasutada põhimõtteliselt neljal kujul:

      1. algkuju,
      2. vähikäik (st tagantpoolt ettepoole),
      3. peegelkuju, mis tähendab, et kui algkujus liigub meloodia näiteks mingi intervalli võrra üles, siis peegelkujus toimub liikumine täpselt sama intervall alla ning vastupidi.
      4. peegelkuju vähikäigus – peegelkuju tagantpoolt ettepoole mängituna.

      Neid seeria nelja kuju on võimalik transponeerida veel 11 erinevasse helikõrgusse, nii et tegelikult on seeria ja tema kõikide võimalike tuletiste koguarv 4 × 12 ehk 48.

      Põhikuju
      Seeria tagant ettepoole (vähikäik)
      Seeria peeglis (inversioonis)
      Seeria peegelkuju vähikäik

      „Mooses ja Aaron“

      Vastandid lõputa loos

      Aastatel 1930–1932 komponeeris Schönberg suurt seeriatehnikas ooperit „Mooses ja Aaron“.

      Vana testamendi põhjal helilooja enda kirjutatud libreto aluseks on mõistuspärase ja korrastatud (Mooses) ning loomingulise ja dionüüsosliku alge (Aaron) kokkupõrge. Muusikaliselt väljendub see vastandus kahe peategelase vokaaltehnikas: Moosese partii põhineb erinevalt Aaroni rollist kõnelaulul.

      Ooperist oli valmis kaks vaatust, kui saabus aasta 1933 ning Schönberg oli sunnitud emigreeruma. Töö ooperiga katkes, ning kuigi helilooja kavatses kirjutada ka kolmanda vaatuse, ei jõudnud ta ajapuudusel plaanidest kaugemale. Seetõttu esietendus „Mooses ja Aaron“, tõsi, alles pärast Schönbergi surma, kahevaatuselisena.

      Arnold Schönberg. „Moses and Aaron bring God’s message to the People“ ooperist „Mooses ja Aaron“, 1. vaatus
      Werner Haseleu (jutustaja), Reiner Goldberg (tenor), Leipzigi Raadio koor ja sümfooniaorkester, Dresdeni poistekoor, juhatab Herbert Kegel

      Uus Viini koolkond

      Õpetaja ja tema usinad õpilased

      Schönbergi silmapaistvaimad õpilased olid Alban Berg (1885–1935) ja Anton Webern (1883–1945). Ehkki Schönberg ei julgustanud õpilasi oma loomemeetodeid järgima, kandusid tema helikeele uuendused ka nende teostesse.

      Nii Berg kui ka Webern pidas Schönbergi oma suureks eeskujuks. Nad mõlemad läbisid oma loomingus tonaalse perioodi, seejärel suundusid oma õpetaja eeskujul atonaal­susesse ja kirjutasid ka dodekafoonilist muusikat.

      Neid kolme – Schönbergi, Bergi ja Weberni – nimetatakse 20. sajandi muusikas Uueks Viini koolkonnaks.

      Alban Berg. „Guten tag, Franz“ ooperist „Wozzeck“, 2. vaatus
      Anja Silja (sopran), Eberhard Wächter (bariton), Vienna Philharmonic Orchestra, juhatab Christoph von Dohnányi
      Alban Berg. „Ringel, Ringel, Rosenkranz“ ooperist „Wozzeck“, 3. vaatus
      Viini Riigiooperi koor, Viini filharmoonikud, juhatab Christoph von Dohnányi
      Alban Berg. I osa Andante. Allegretto viiuli­kontserdist („To the Memory of an Angel“
      Anne-Sophie Mutter (viiul), Chicago sümfoonia­orkester, juhatab James Levine
      Anton Webern. Neli pala, op. 7
      Gidon Kremer (viiul), Oleg Maisenberg (klaver)
      Anton Webern. „Der Tag ist vergangen“ tsüklist „4 laulu“, op. 12
      Tony Arnold (sopran), Jacob Greenberg (klaver)

      Mõisted

      dissonants – ebakõla, teravakõlaline helide ühend

      dodekafoonia – kaksteisthelimuusika; kompositsiooni­meetod, mis põhineb oktavi 12 heli osatähtsuse täielikul võrdsustamisel (kr dodeka – kaksteist, phone – heli, hääl)

      ekspressionism – 20. saj algul tekkinud kunsti-, kirjandus- ja muusikavool, mis vastustas realismi ning tähtsustas individualistlikku, pessimistlikku ja traagilist elutaju

      kromatism – helide pooltooniline järgnevus

      kõnelaul – vokaaltehnika, kus helikõrgusi intoneeritakse ligilähedaselt, pooleldi meloodiliselt rääkides (sks Sprechgesang)

      seeriatehnika – kompositsiooni­meetod, mis rajaneb 12 heli osatähtsuse täielikul võrdsustamisel

      transponeerima – heliteost ühest helistikust teise üle kandma

      Mõttekoht

      1. Millised olid ekspressionistliku kunsti tekkimise eeldused?
      2. Too välja ekspressionismi iseloomulikud jooned.
      3. Ekspressionism avaldub selgelt ka 20. saj alguse Saksa tummfilmides. Vaata Youtube’ist mõnd tummfilmi katkendit ning leia, mis on selle ekspressio­nistlikud jooned.
      4. Millistesse perioodidesse jaguneb kompositsiooni­tehnikast lähtuvalt Arnold Schönbergi looming?
      5. Miks sobib atonaalsus hästi edasi andma ekspressionistliku muusika sisu?
      6. Mis on kõnelaul? Millises teoses kasutas Schönberg seda esimest korda?
      7. Iseloomusta kuulamisnäite põhjal „Kuu-Pierrot’“muusikat. Milliseid pille on teoses kasutatud? Mis sa arvad, milliseid instrumente oleks helilooja tänapäeval selles teoses kasutanud? Põhjenda oma arvamust.
      8. Seleta, milles seisneb dodekafooniline kompositsioonimeetod.
      9. Moodustage 4-liikmelised grupid ning koostage dodekafooniline helirida (algkuju, vähikäik, peegel ning peegli vähikäik) ning esitage see olemasolevaid instrumente kasutades. Mõelge loodud helireale juurde saade ning esitage teos oma klassikaaslastele. Pealkirjastage loodud teos ning põhjendage pealkirja valikut.
      10. Kuula Youtube’ist Schönbergi teost „Ellujäänu Varssavist“ („A Survivor from Warsaw“). Kirjelda, millised olid sinu tunded seda kuulates.
      11. Nimeta kirjanikke ja kunstnikke, kes oma loomingus on kujutanud teise maailmasõja koonduslaagrite õudusi.
      12. Arutle suuliselt või kirjalikult, mil määral saab muusikaga mõjutada ühiskonnas toimuvaid protsesse. Too näiteid.