Omavalitsus

Kohalik omavalitsus

Ühiskonna efektiivseks valitsemiseks ei piisa üksnes riigi keskvalitsusest. Demokraatliku õigusriigi tingimustes tähendab kohalik omavalitsus elanike jaoks võimalust kaasa rääkida oma kodukandi asjade otsustamisel ja on sellisena üks demokraatia alustalasid. Linnade ja maakohtade elanikud tajuvad vahetumalt kohaliku kogukonna vajadusi ning nende valitud võimuorgan suudab kohalikul tasandil keskvõimust tulemuslikumalt otsuseid langetada. Samuti võimaldab omavalitsus elanike toodetud majanduslikku tulu efektiivsemalt kohaliku elu edendamiseks kasutada. Kohalik omavalitsus on seega kohalike elanike volitusel ja nende huvides tegutsev võimuasutus, millel on riigi keskvõimu kõrval oluline otsustusõigus valitsemisküsimustes.

Vanaaja suurriikides ei üritanudki keskvalitsus sageli paljusid valitsemisküsimusi lahendada ning kohalikud inimesed pidid nendega ise toime tulema. Näiteks täitsid Antiik-Kreeka linnriigid ühtlasi kohaliku võimu aset. Keskaegset linna juhtis omavalitsuslik raad, mille valimisel osalesid eelkõige jõukamad linnakodanikud. Uusaja algul etendas kohalik võim märkimisväärset rolli Inglismaal. 19. sajandil hakati Euroopa riikides kohaliku omavalitsuse olemusele suuremat tähelepanu pöörama. Kohalikku võimu ei peetud enam keskvõimu konkurendiks ning riigi ja omavalitsuste ülesandeid jagades püüti arvestada eelkõige ühiskonna vajadusi.

1662. aasta Eesti ja Liivimaa kaart
  • Fellin
  • Ober­palen
  • Rötel
  • Pernau
  • Witen­stein
  • Viljandi
  • Põltsa­maa
  • Ridala
  • Pärnu
  • Paide

Sõnasta kohaliku omavalitsuse peamine ülesanne. 

Too näiteid kohaliku omavalitsuse tegutsemise kohta oma kodukandis. Millist kasu oled sellest saanud? 

Omavalitsustasand

Lähtuvalt riigi haldusjaotusest ja ajalooliselt kujunenud valitsemistavadest võib omavalitsuslik võimukorraldus olla ühe- või mitmetasandiline.

Arutlemiseks

  • Milline omavalitsussüsteem võiks olla omane unitaarriigile, milline föderatsioonile? Põhjenda.

Kloostririik

Mägine Athose poolsaar Põhja-Kreekas on üks eripärasemaid omavalitsusüksusi tänapäeva Euroopas. 335-ruutkilomeetrist poolsaart valitsevad 20 õigeusu kloostrit. Nn kloostririik asutati 963. aastal ja tänapäeval elab poolsaarel 2000 munka. Athosele pääsemiseks on tarvis viisat. [---] Kloostririik liitus Kreekaga alles 1912. aastal (varem Türgi võimu all). Nüüd on see riik riigis, Euroopa Liidu territooriumil muide. Side välismaailmaga toimub vaid meritsi, parvlaevadega. Parvlaevale minek annab ühtlasi esimese vihje, et oled sattunud meeste maailma, näha pole ühtki naist. Jah, poolsaar on täielikult naistevaba. [---] Tuhande aasta jooksul on teada vaid üks juhus, kus naine on meheks riietunult poolsaarele pääsenud. Ta paljastati ja heideti vangi. Tuntud filmitäht, hilisem Kreeka kultuuriminister Melina Mercouri kavatses teha lõpu sellele „keskaegsele barbaarsusele“ ning plaanis lennata poolsaarele kopteriga. Mungad polnud kadedad: nad lubasid, et tulistavad kopteri alla! Kreekas on ka tänapäeval naistel Athose poolsaarele minek seadusega karistatav.

Jüri Vendelin. Kahe tuhande munga poolsaar. Eesti Ekspress, 01.02.2008.
Kreeka

Arutlemiseks

  • Millistele eripäradele tugineb Athose poolsaare omavalitsus?
  • Kas sellistel alustel toimiv omavalitsus rikastab või mõjub pärssivalt ühiskonnale tervikuna? Põhjenda.

Kultuuriomavalitsus

Vähemusrahvuse kultuuriautonoomia seadus on Eesti Vabariigis vastu võetud 1925. aastal ja teine 1993. aastal. Enne Teist maailmasõda oli Eesti vähemusrahvuse kultuuriautonoomia seadus ainulaadne maailmas. Kultuuriomavalitsuse said Eesti tollastest vähemustest 1925. aastal saksa ja 1926. aastal juudi kogukond. Rootslaste ja venelaste puhul oli küllalt oluline tõik, et kompaktne asustus võimaldas rahvuskultuurilisi probleeme lahendada kohalike omavalitsuste abil. Kultuuriomavalitsused likvideeriti Nõukogude okupatsiooni perioodil.

Eesti ingerisoomlaste XXIV laulu- ja tantsupidu Paide vallimäel

VÄHEMUSRAHVUSE KULTUURIAUTONOOMIA SEADUS

§ 1. Vähemusrahvusena käesoleva seaduse mõttes käsitletakse Eesti kodanikke, kes

  • elavad Eesti territooriumil;
  • omavad kauaaegseid, kindlaid ja kestvaid sidemeid Eestiga;
  • erinevad eestlastest oma etnilise kuuluvuse, kultuurilise omapära, religiooni või keele poolest;
  • on ajendatud soovist üheskoos alal hoida oma kultuuritavasid, religiooni või keelt, mis on aluseks nende ühisele identiteedile.

§ 2.

(1) Vähemusrahvuse kultuuriautonoomia käesoleva seaduse mõttes on vähemusrahvusse kuuluvate isikute õigus moodustada kultuuriomavalitsusi neile põhiseadusega antud kultuurialaste õiguste teostamiseks.

(2) Vähemusrahvuse kultuuriomavalitsusi võivad moodustada saksa, vene, rootsi ja juudi vähemusrahvusest isikud ja nendest vähemusrahvustest isikud, kelle arv on üle 3000.

Arutlemiseks

  • Mida tähendab kultuuriomavalitsus?

Setumaa kultuuriautonoomia või uus omavalitsus?

Setumaa pole jagatud mitte ainult Eesti ja Venemaa vahel, vaid omakorda tükeldatud ka Võru- ja Põlvamaa vahel. [---] „Setu kultuuripärand on pärl ja seda tuleb kindlasti hoida,“ ütles regionaalminister Siim Kiisler. „Kas ühe maavalitsuse loomine on selle pärli hoidmiseks kõige parem moodus, ma muidugi kahtlen sügavalt.“

Regionaalminister Siim Kiisleri kommentaar
Millised on Setumaa peamised probleemid? Need on üsna sarnased nagu teistel äärealadel: pole piisavalt töökohti ning seetõttu lahkuvad piirkonnast noored inimesed. See paneb veerema omamoodi lumepalli: kui pole piisavalt ostjaid, paneb poodnik varsti poe kinni, kooli ei jagu õpilasi jne. Selle lumepalli pidurdamiseks on vaja eelkõige tugevaid omavalitsusi. Maavalitsuse loomine neid probleeme ei lahenda ega omavalitsusi tugevamaks ei tee. Eesti haldusjaotuse ümberkorraldamisel tuleb lähtuda toimepiirkonna mudelist. See tähendab, et üks omavalitsus peaks olema selline piirkond, kus on piisavalt tugev tõmbekeskus ning mille piires inimesed oma igapäevased toimetused – elukoht, töökoht, vaba aeg – aetud saavad. Siis saavad elanikud ka seal tehtavaid otsuseid mõjutada, see on kohaliku demokraatia alus. Misso ja Mikitamäe elanike toimepiirkond omavahel aga eriti ei kattu. Setumaa on eelkõige ikkagi kultuuriline nähtus ja identiteediküsimus, mille hoidmiseks ei ole esmatähtis uue maavalitsuse loomine.

Arved Breidaks. Kas Setomaast võiks saada Eesti 16. maakond? Lõunaleht, 01.12.2011.
Setu naised rahvariietes Mikitamäe külas 1930. aastatel

Kas setud võiksid vähemusrahvuse kultuuriautonoomia seaduse alusel moodustada kultuuriomavalitsuse? Miks? 

Kas Setumaa võiks olla eraldi maakond? Põhjenda. 

Kohalik omavalitsus Eestis

Eestis võib kohaliku omavalitsuse eelkäijateks pidada muinaskihelkondi. Kihelkonna keskuseks oli linnus ja/ või suurem küla ning seda juhtis vanem. 13. sajandil oli Eestis umbes 40 kihelkonda. Ristiusustamise järel rajati siia Saksa eeskujudel põhinevad linnad. Mõistega „vald“ tähistati esialgu mingit maarahva jaoks välist võimu, näiteks mõisniku meelevalda. 1866. aasta vallaseadusega vabanes nii vallavalitsus kui ka vallakohus mõisniku kontrolli ja eestkoste alt. Valla täiskogu, mille moodustasid kõik taluperemehed ja kümnendik maatameestest ning sulastest, valis vallavolikogu. Valla eesotsas seisis vallavanem, kes pidi jälgima, et seadusi täidetaks ja vallas kord valitseks. Omavalitsuse arengule Venemaa Balti kubermangudes aitas kaasa ka 1877. aasta linnareform, mis tegi lõpu raehärrade eluaegsele võimule. Aegamööda tõusis eestlaste osa ka linnavalitsemises. 1901. aastal said eestlased (liidus lätlastega) võimule Valgas ning 1904. aastal Tallinnas.

Iseseisvusajal on Eesti territoorium jagunenud maakondadeks, valdadeks ja linnadeks. Maakond on riigihaldusüksus ja maavanem riigiametnik. Vallad ja linnad on omavalitsuslikud kogukondlikkuse printsiibil põhinevad haldusüksused. Iga omavalitsusüksus kuulub maakonna koosseisu.

2017. aasta haldusreformiga ühendati senised 213 kohaliku omavalitsuse üksust 79‑ks. 30 linna ja 183 valla asemel on nüüd 15 linna ja 64 valda.

Vigala vallavalitsus 1925. aastal. Keskel vallavanem hr Ilmandu, paremal vallasekretär Mets
Tallinn on 438 930 elanikuga suurim Eesti omavalitsus. Väikseim omavalitsus on Ruhnu vald 159 elanikuga. Pindala poolest on suurim Saaremaa vald (271 783 ha) ja väikseim Loksa linn Harju maakonnas (382 ha)

MAAKONDADE PINDALA JA RAHVAARV 01.01.2021 SEISUGA

Maakond

Pindala (km2)

Rahvaarv

Lin­nad

Val­lad

Harju

4328

617 048

4

12

Hiiumaa

1032

9 514

0

1

Ida-Viru

2972

133 888

4

4

Jõgeva

2545

28 218

0

3

Järva

2674

29 844

1

2

Lääne

1816

20 561

1

2

Lääne-Viru

3696

58 700

1

7

Põlva

1823

24 733

0

3

Pärnu

5419

86 756

1

6

Rapla

2764

33 383

0

4

Saare

2938

33 574

0

3

Tartu

3349

153 859

1

7

Valga

1917

27 983

0

3

Viljandi

3420

45 915

1

3

Võru

2773

35 317

1

4

KOKKU

43 466

1 339 293

15

64

Allikad: Kohalike omavalitsuste portaal, Maa-ameti geoportaal

KOHALIKE OMAVALITSUSÜKSUSTE JAGUNEMINE RAHVAARVU JÄRGI (2021)

Elanike arv

Linnad

Vallad

Kokku

0–1 000

0

3

3

1001–1500

0

0

0

1501–2000

0

1

1

2001–3000

1

0

1

3001–4000

0

1

1

4001–5000

1

8

9

5001–7500

0

24

24

7501–10 000

0

6

6

10 001–20 000

8

17

25

20 001–50 000

1

4

5

50 001-100 000

3

0

3

100 001–

1

0

1

KOKKU

15

64

79

Allikad: Eesti linnade ja valdade liit, Maa-ameti geoportaal

KOHALIKE OMAVALITSUSÜKSUSTE JAGUNEMINE RAHVAARVU JÄRGI (2013)

Elanike arv

Linnad

Vallad

Kokku

0–1 000

2

40

42

1001–1500

2

47

49

1501–2000

1

30

31

2001–3000

3

28

31

3001–4000

2

13

15

4001–5000

3

13

16

5001–7500

5

13

18

7501–10 000

2

4

6

10 001–20 000

8

5

13

20 001–50 000

2

0

2

50 001-100 000

2

0

2

100 001–

1

0

1

KOKKU

33

193

226

Allikad: Kohalike omavalitsuste portaal, Maa-ameti geoportaal

KOHALIKU OMAVALITSUSE KORRALDUSE SEADUS

§ 2. Kohaliku omavalitsuse mõiste

(1) Kohalik omavalitsus on põhiseaduses sätestatud omavalitsusüksuse – valla või linna – demokraatlikult moodustatud võimuorganite õigus, võime ja kohustus seaduste alusel iseseisvalt korraldada ja juhtida kohalikku elu, lähtudes valla- või linnaelanike õigustatud vajadustest ja huvidest ning arvestades valla või linna arengu iseärasusi.

Arutlemiseks

  • Analüüsi tabelites 2021. aasta kohta esitatud statistikat ning iseloomusta selle põhjal üldistavalt n-ö keskmist Eesti omavalitsust.
  • Võrdle 2021. aasta andmeid 2013. aasta omadega. Mis on muutunud? Miks?

Kohaliku omavalitsuse ülesehitus ja ülesanded

Valla või linna tegevust korraldab ja juhib elanike poolt valitav esinduskogu – volikogu, kes nimetab ametisse täitevorgani ehk valla- või linnavalitsuse ja valib neljaks aastaks vallavanema või linnapea. Sellest tulenevalt on valitsus täidesaatva organina volikogu ees aruandekohustuslik ning vallavanem või linnapea ei kanna otseselt vastutust mitte kohaliku omavalitsuse elanike, vaid volikogu ees. Küll aga põhineb nii volikogu kui ka valitsuse usalduskrediit siiski valijatel, kes annavad oma hinnangu nende tegevusele kohaliku omavalitsuse volikogude valimistel.

Mida saad järeldada? 

PÕHISEADUS

§ 156. Kohaliku omavalitsuse esinduskogu on volikogu, kes valitakse vabadel valimistel neljaks aastaks. Seadusega võib volikogu volituste perioodi lühendada seoses kohaliku omavalitsuse üksuste ühinemise või jagunemisega või volikogu tegutsemisvõimetusega. Valimised on üldised, ühetaolised ja otsesed. Hääletamine on salajane. Kohaliku omavalitsuse volikogu valimistel on seaduses ettenähtud tingimustel hääleõiguslikud selle omavalitsuse maa-alal püsivalt elavad isikud, kes on vähemalt kuusteist aastat vanad.

KOHALIKU OMAVALITSUSE KORRALDUSE SEADUS

§ 6. Omavalitsusüksuse ülesanded ja pädevus

(1) Omavalitsusüksuse ülesandeks on korraldada vallas või linnas sotsiaalteenuste osutamist, sotsiaaltoetuste ja muu sotsiaalabi andmist, eakate hoolekannet, kultuuri-, spordi- ja noorsootööd, elamu- ja kommunaalmajandust, veevarustust ja kanalisatsiooni, heakorda, jäätmehooldust, ruumilist planeerimist, valla- või linnasisest ühistransporti ning valla või linna teede ehitamist ja korrashoidu, kui need ülesanded ei ole seadusega antud kellegi teise täita.

(2) Omavalitsusüksuse ülesanne on korraldada antud vallas või linnas koolieelsete lasteasutuste, põhikoolide, gümnaasiumide ja huvikoolide, raamatukogude, rahvamajade, muuseumide, spordibaaside, turva- ja hooldekodude, tervishoiuasutuste ning teiste kohalike asutuste ülalpidamist, juhul kui need on omavalitsusüksuse omanduses. Nimetatud asutuste osas võidakse seadusega ette näha teatud kulude katmist kas riigieelarvest või muudest allikatest.

Kas eelistada väiksemaid või suuremaid omavalitsusüksusi?

Arutlemiseks

  • Otsi internetist infot haldusreformi kohta. Miks otsustati omavalitsusüksusi ühendada?
  • Kas omavalitsuste arvu vähendamine oli Eestile kasulik otsus? Esitage poolt- ja vastuargumente.

Omavalitsuse tuluallikad

  • Osa üksikisiku tulumaksust
  • Maamaks
  • Riigi toetus
  • Kohalikud maksud
  • Laenud
  • Laekumised teistelt omavalitsustelt
  • Trahvid ja riigilõivud
  • Kaupade ja teenuste müük jms

Arutlemiseks

  • Uuri, millised kohalikud maksud kehtivad teie kodukohas.

Küsimused

  1. Mil moel kehtib võimude lahususe printsiip kohaliku omavalitsuse tasandil?
  2. Kellele huve esindab kohalik omavalitsus?
  3. Milliseid avalikke teenuseid kohalik omavalitsus pakub?