Varem ei huvitanud see meid üldse; võib-olla me isegi ei söandanud mõelda, et inimene, kes kannab igasuguse ilmaga kalosse ja magab eesriide taga, võiks armastada.
TšehhovAnton Tšehhovi looming
Anton Tšehhov (1860–1904) on üks lavastatumaid näitekirjanikke maailmas. Üleilmse tuntuse on talle toonud eelkõige draamateosed, mis pärinevad tema elu- ja loometee viimastest aastatest.
Nooruses sai Tšehhov tuntuks kõigepealt hoopis lühikeste naljajuttudega. Lühiproosa jäi üheks tema peamiseks vormiks ka edaspidi. Tšehhovi loomingusse kuulub üle kuuesaja jutustuse ja novelli. Ka nendes on tugev dramaatiline alge. Tšehhovi proosa sisaldab ilmekaid dialooge, tegelaste kirjeldused äratavad selgejoonelisi kujutluspilte, sündmustik areneb sageli teatraalsete stseenide kaupa.
Ehkki Tšehhovi varased humoristlikud jutud olid meelelahutuslikku laadi, kujunes neist kaalukas ettevalmistus hilisemaks loominguks, kus koomika põimub tõsiste ja traagiliste teemadega. Humoristina arendas Tšehhov oma loomupärast võimet märgata inimeste käitumises, kõnes ja suhetes seda, mis on neile iseloomulik ja iseäralik. Lühivormi viljeldes õppis ta lühidalt ja tabavalt kirjeldama, olukordades ja tegelaskujudes olulisimat esile tooma. See muudab detailid ning kõige lihtsamad argiseigad, mida Tšehhov kujutab, meeldejäävaks ja üldistusjõuliseks. 1880. aastate keskel muutusid Tšehhovi tegelased psühholoogiliselt keerukamaks ning eetilised ja sotsiaalsed probleemid teravamaks.
Nii proosas kui ka draamas kujutab Tšehhov niinimetatud väikeste inimeste elu. Tema tegelaste ühiskondlik positsioon on tagasihoidlik, neil pole auahneid plaane ega jõulist iseloomu. Nendega ka ei juhtu eriti midagi, vähemalt väliselt. Tšehhovi teoste põhisündmustik on tunnetuslik ja psühholoogiline. Ta kujutab tegelasi, kes elavad mingisuguses lihtsustatud ja ekslikus ettekujutuses maailmast ning kelle maailmapildi miski purustab. See võib olla pealtnäha täiesti tähtsusetu ja süütu pisiasi, mis tegelase mõtetes ja kujutlustes võimendub, kuni tegelase hävitab (tegelane võib näiteks hulluda või surra).
Tšehhovi tegelastel puudub kontakt tegelikkuse ja teiste inimestega. Üksildane ja enesekeskne elu, mida nad elavad, ei ole enamasti õnnelik. Seda võivad põhjustada välised asjaolud (vaesus, kurnav või nüri töö, bürokraatia, haigus, vägivaldne keskkond vms) või nende endi mõtteviis. Nad ei suuda ennast ega ümbritsevat maailma muuta, vaid lepivad ja kohanevad, mida jälgida on ühtaegu kurb ja naljakas. Tšehhov ei jaga seejuures hinnanguid. Ta ei püüa oma tegelasi ega lugejat õpetada või kasvatada, vaid lihtsalt näitab, kui mitmekesine, kummaline ja seletamatu on elu ning kui üksi on inimene.
Tšehhovi teoseid
NOVELLID
- „Ametniku surm” (1883)
- „Palat nr. 6” (1892)
- „Maja ärklitoaga” (1896)
- „Inimene vutlaris” (1898)
- „Daam koerakesega” (1899)
- „Magada tahaks” (1888)
NÄIDENDID
- „Kajakas” (1896)
- „Onu Vanja” (1897)
- „Kolm õde” (1900)
- „Kirsiaed” (1903)
Tšehhovi proosa esimese mahukama valimiku eesti keeles koostas Friedebert Tuglas, kes on ise eesti kirjanduse suuremaid novellimeistreid. Tuglase tõlgitud on ka „Inimene vutlaris”.

Teekond läbi teose
Loe novelli „Inimene vutlaris” ja arutle küsimuste põhjal.
- Mida tähendab pealkirjas kasutatud kujund? Mida tähendab sõna vutlar? Mis mõttes elab inimene, keda novellis kujutatakse, vutlaris?
- Kas on võimalik mitte elada vutlaris? Mida peab inimene selleks tegema? Mis võib teda takistada? Miks võib inimene vutlarit vajada? Too oma arvamuste põhjendamiseks näiteid elust ja kunstiteostest.
Teosest kaugemale
Arutle pildi põhjal, kuidas võib kirjaniku looming mõjutada ettekujutust temast kui inimesest.
