- Omadussõna ühildumine nimisõnaga
- Konkreetset käänet nõudvad tegusõnad
- Käänamise kordamine. Harjutused sobivate käändelõppude kasutamiseks
405. Loe ja kääna.
Loe. Kääna tabelis toodud sõnu koos käändenimetuste ja küsimustega peast.
nimetav | mis? | uus õpik | kes? | tark laps |
omastav | mille? | uue õpiku | kelle? | targa lapse |
osastav | mida? | uut õpikut | keda? | tarka last |
sisseütlev | millesse? | uuesse/uude õpikusse | kellesse? | targasse/tarka lapsesse |
seesütlev | milles? | uues õpikus | kelles? | targas lapses |
seestütlev | millest? | uuest õpikust | kellest? | targast lapsest |
alaleütlev | millele? | uuele õpikule | kellele? | targale lapsele |
alalütlev | millel? | uuel õpikul | kellel? | targal lapsel |
alaltütlev | millelt? | uuelt õpikult | kellelt? | targalt lapselt |
saav | milleks? | uueks õpikuks | kelleks? | targaks lapseks |
rajav | milleni? | uue õpikuni | kelleni? | targa lapseni |
olev | millena? | uue õpikuna | kellena? | targa lapsena |
ilmaütlev | milleta? | uue õpikuta | kelleta? | targa lapseta |
kaasaütlev | millega? | uue õpikuga | kellega? | targa lapsega |
406. Loe.
Loe sõnad sulgudes sobivas vormis.
- Algab (viimane) õppeveerand; (viimane) õppeveerandi jooksul, oleme (viimane) õppeveerandiks väsinud, (viimane) õppeveerandini on jäänud üks päev, õppeekskursioon on (viimane) õppeveerandil.
- See on (vajalik) õppeaine, mitu (vajalik) õppeainet, osutus (vajalik) õppeaineks, hakkan õppima (vajalik) õppeainet, olen huvitatud sellest (vajalik) õppeainest, tegelen (vajalik) õppeainega.
- Ta on (enesekindel) pinginaaber, (enesekindel) pinginaabri juures, räägi minu (enesekindel) pinginaabriga, armastan väga oma (enesekindel) pinginaabrit, küsi seda minu (enesekindel) pinginaabrilt.
- Kasuta (ruuduline) vihikut, kirjuta (ruuduline) vihikusse, (ruuduline) vihiku hind, neli (ruuduline) vihikut, matemaatikatunnis ei saa läbi (ruuduline) vihikuta, mida sa teed selle (ruuduline) vihikuga.
407. Ütle.
Ütle,
- missuguses käändes on sõnaühend;
- kuidas on sõnaühendi ainsuse nimetav ja kuidas seda tõlkida emakeelde.
kasulikku käsiraamatut, helesinisel raamatukaanel, soojas ahjus, uuest asjast, rumalale veale, kuuma leegiga, põleva elektrijuhtmeni, kavala varga, uue võtmeta, suures liiklusummikus, tugevaks turvavööks, ohtlikku tuld, haige südamega, tõelisest heategevusest, tõelist heategevust, vajalikul prügiveol, suure võlana, roosal põsel, huvitavasse kombesse, logiseva hamba, võhivõõraks inimeseks, hea enesetundeta, suurepärase nõudepesuvahendi
408. Kasuta sobivat käänet.
Kasuta sõnaühendeid sobivas käändes.
sobiv valem
Leia ülesande lahendamiseks ... ! Ma ei leidnud ülesande lahendamiseks ... . Õpetaja pakkus meile ülesande lahendamiseks ... . Otsisin õpikust ülesande lahendamiseks ... hulk aega. Vajan selle ülesande lahendamiseks ... . Keemiaülesannet pole ilma ... võimalik lahendada.
keeruline skeem
Ära joonista nii ...! Kas sa saad sellest ... aru? Jutustasin ... järgi. Kes on selle ... autor? Tutvusime matkaraja ... ja siis asusime teele. Sellele ... tuleb leida pealkiri. Me ei vaja nii ... ! Kas seda ... on võimalik lihtsamaks teha? See ... oli vist õpiku lõpus. See tekst oleks mõistetav ka ilma selle ... . Niisuguse ... kohtusin ma küll esimest korda.
uus ravim
Arst kirjutas haigele välja … . Kas olete proovinud …? … on tugev ja ebameeldiv lõhn. Mida te olete kuulnud …? Tervekssaamine sõltub paljuski … . Tulin apteegist ilma … tagasi, seda lihtsalt ei olnud. … ei saa ilma arsti retseptita. Seda … võib anda ka lastele. … on odavam kui vana.
409. Loe ja kasuta sõnu sobivas käändes.
Loe, kasuta sulgudes olevaid sõnu sobivas käändes. Räägi, kuidas said oma eesnime ja kas oled sellega rahul.
Ira Lemberi järgi
Õpetaja tuli klassi koos (uus tütarlaps). Too tütarlaps oli (keskmine kasv) ja üldse (keskmine väljanägemine) – vähemalt mina andsin talle (selline hinnang).
„Saage tuttavaks oma (uus klassikaaslane)! Tema nimi on Gane ja ma loodan, et võtate ta sõbralikult (oma pere) vastu!” Meie klassijuhataja armastas veidi pateetilisi väljendeid.
„Jälle üks võõrapärane nimi,” mõtlesin mina. „Gane. Oskavad need lapsevanemad ikka nimesid välja mõelda, selle asemel, et üks korralik ja ilus eesti nimi (laps) panna. Nagu näiteks on minul: Mari.” Oma nime olin ma saanud tänu (isa), kes pani mulle kõigi sugulaste kiuste (lihtne nimi). Ja nüüd juhtus, et olen oma klassis kõige (originaalne nimi) nende Carolite, Birgitite, Doriste ja Sörlide keskel. Mina olen oma nimega väga rahul.
410. Koostage lühidialooge.
Koostage näidise järgi lühidialooge. Küsige, mida tuttavad ja sõbrad eelistavad.
- – Leena, kas sa jood teed sidruniga või ilma?
– Sidrunita tee maitseb mulle rohkem. - – Inna, kas sa sööd suppi hapukooreta?
– Hapukooreta mulle ei maitse. Söön borši tavaliselt hapukoorega.
tee – suhkur; tee – mesi; pannkoogid – maasikamoos; sült – sinep; puder – või; kohv – koor; praad – kurgisalat; praad – kõrvitsasalat.
411. Loe.
Loe.
mitu?
7, teatmeteos
11, päkapikk
18, ajaleht
110, noormees
5, tund
3, hinne
6, sõnaraamat
19, laulja
6, ajakiri
111, neiu
29, tunnistus
9, õppeaine
9, täht
12, tantsija
8, auhind
112, elanik
38, päevik
98, küsimus
mille?
ülesanne, number
luuletus, autor
tekst, pealkiri
lehekülg, number
jutustus, autor
muinasjutt, pealkiri
kabinet, number
kokaraamat, autor
romaan, pealkiri
mille järgi, kõrval, juures, ...?
sisukord, järgi (põhjal)
tahvel, juures
piibel, vahel
mõistekaart, järgi
laud, ümber
aabits, kõrval
reegel, järgi
aken, all
arvuti, taga
412. Loe.
Loe lauseid oleviku ja lihtmineviku
a) ainsuse 3. pöördes, jaatavas kõnes;
b) mitmuse 1. pöördes, jaatavas kõnes;
c) mitmuse 3. pöördes, eitavas kõnes.
Eesti keele tunnis:
kuulama õpetajat, lugema tekste, kirjutama tahvlilt sõnu, täitma töövihiku harjutusi, jutustama pildi järgi, kirjeldama pilte, uurima tabeleid ja skeeme, moodustama lauseid, kirjutama tunnikontrolle ja kontrolltöid, jätma reegleid meelde, õppima sõnu pähe, kordama koduülesandeid, laulma, mängima mänge
413. Tõlgi.
Tõlgi. Mõtle nende verbidega sõnaühendeid. Kui vaja, kasuta sõnaraamatut.
liialdama (millega?), soolama (mida?), pähe tuupima (mille?), sekkuma (millesse?), solvama (keda?), solvuma (kelle peale?), süüdistama (keda?), varjama (mida?), hoiatama (keda?), paitama (keda?), süvenema (millesse?), ette kujutama (mida?), kätte toimetama (kellele?), on tehtud (millest?), pidama (kelleks?), töötama (milleta?), sõitma (millega?)
414. Jaota sõnad kahte rühma.
Jaota sõnad kahte rühma. Koosta kirjalikult lauseid.

kann, taldrik, kivi, laud, purk, tall, laut, puur, kuut, garaaž, apteek, pank, trepp, põld, maantee, külmkapp, pidu, sahtel, paat, karp, sild, eksam, liiv, parkla, kraav, puiestee, aed, film, kaart, töö, kelk, kauplus, kuusk, kott, teatrietendus, korv, köök, mägi, vesi, lasteaed, loomaaed, ämber, pudel, pann, pliit, riiul, tabel, stend, skeem, kaas, põrand, lagi, sein, ristmik, mõistekaart, seljakott, turg, kiosk, redel, prügikast, tänav, väljak, jaam, matk, kontsert, kviitung, nimekiri
415. Leia küsimusi ja koosta lauseid.
Leia iga tegusõna juurde kolm küsimust. Koosta sõnaühendeid ja nendest lauseid.

narrima, kiusama, kallale minema, pahane olema, selgitama, ostma, tasuma, võlgu olema, kulutama, säästma, koristama, tapeetima