Ühe- või kahekojaline?
Seadusandliku võimu kandjaks on võimude lahusust austavas demokraatlikus riigis kodanikkonna esindusorgan – parlament (pr parler – kõnelema).
Parlamendid võivad olla ühe- või kahekojalised. Umbes kolmandikul maailma riikidest on kahekojaline ja kahel kolmandikul ühekojaline seadusandlik kogu.
Ühekojaline parlament moodustatakse perioodiliste üldvalimiste kaudu. Kahekojaline parlament jaguneb nn alam- ja ülemkojaks. Alamkoja komplekteerimine toimub samamoodi kui ühekojalise parlamendi komplekteerimine. Ülemkoja moodustamiseks on kaks peamist võimalust.
- Tsensuslik printsiip. Õiguse kuuluda ülemkotta annab aadlitiitel või ametikoht. Selliselt moodustatud ülemkoja algne eesmärk oli olla konservatiivseks tasakaalustajaks demokraatlikult valitud alamkojale. Tänapäevase demokraatia tingimustes on seisuslikul ülemkojal parlamendis pigem nõuandev ja kinnitav roll (nt Suurbritannia Lordide Koda, Botswana Pealikute Koda).
- Territoriaalne printsiip. Suure territooriumiga föderatiivriikides esindab ülemkoda keskvõimu tasandil piirkondlikke (nt osariikide, liidumaade jm) huve. Ülemkoja saadikud valitakse kas vastava piirkonna elanike poolt või määratakse piirkondliku omavalitsuse otsusega (nt Ameerika Ühendriikide Senat, Saksamaa Liidunõukogu).
Ülemkoda jääb saadikute arvu poolest alamkojale alla. Paljudes riikides on ülemkoja ametiaeg pikem kui alamkojal, mõnikord suurendatakse seda poole või kolmandiku kaupa vahevalimistel.

Ühekojaline parlament | |
PARLAMENT | |
Kahekojaline parlament | |
Arutlemiseks
- Mis on kahekojalise parlamendi ülemkoja peamised ülesanded?
Eesti kahekojaline parlament
1937. aasta Eesti põhiseaduse kohaselt muudeti Riigikogu kahekojaliseks. Selle alamkoda (Riigivolikogu) pidi esindama rahva meeleolusid, ülemkoda (Riiginõukogu) aga peegeldama riigimehe tarkust. Riigivolikogu 80 saadikut valis rahvas otsestel ja ühetaolistel valimistel majoritaarse süsteemi alusel; Riiginõukogu moodustamiseks kasutati aga keerukat teed: 6 liiget kuulusid Riiginõukokku ameti poolest, 10 liiget määras president ning 24 liiget valisid kutsekojad ja omavalitsused. Parlamendi volituste kestust pikendati viie aastani. [---] Riigikogu VI koosseis alustas tööd 21. aprillil 1938 mõlema koja ühisistungiga.
Ago Pajur („Autoritaarne Eesti“). Eesti ajalugu, VI. Vabadussõjast taasiseseisvumiseni. Ilmamaa: Tartu, 2005.
Arutlemiseks
- Mis põhimõtetel muudeti Riigikogu kahekojaliseks?
- Uuri Eesti ajaloost. Kui kaua sai 1938. aastal kokku tulnud kahekojaline Riigikogu tegutseda?
Parlamendivalimised Eestis
Eestis on parlament ühekojaline Riigikogu. Riigikogu 101 saadikut valitakse vabadel valimistel proportsionaalsuse ja suletud nimekirja põhimõttel neljaks aastaks. Erakond saab kandidaadid üles seada kõigis 12 valimisringkonnas. Lisaks koostab erakond ka ühtse üleriigilise kandidaatide nimekirja, kus on reastatud kõik esitatud kandidaadid. Valimistel saab osaleda ka üksikkandidaadina.
Valimistulemused tehakse esmalt kindlaks valimisringkonna tasandil, kasutades selleks lihtkvoodi meetodit: valimisringkonnas hääletanute arv jagatakse mandaatide arvuga. Nt 10 000 (hääletanud valijad) / 5 (mandaadid) = 2000 (lihtkvoot). Iga kandidaat, kes sai hääli rohkem või võrdselt lihtkvoodiga, saab isikumandaadi alusel Riigikokku. Hääled, mis kandidaat kogub üle kvoodi, lähevad tema erakonnakaaslastest kandideerijatele. Lihtkvoodiga jagamata mandaadid jaotatakse valimisringkonna tasandil ringkonnamandaatidena ja üleriiklikult kompensatsioonimandaatidena erakondade vahel, kes ületasid valimiskünnise, st kogusid vähemalt 5% kõigist kehtivatest häältest. Seejuures saab mandaadi see kandidaat, kes on erakonna üleriigilises nimekirjas eespool: ringkonnamandaadi omandamiseks peab kandidaadi häälte arv olema vähemalt 10% vastava ringkonna lihtkvoodist, kompensatsioonimandaadi jaoks aga 5% ringkonna lihtkvoodist.
RIIGIKOGU VALIMISE SEADUS
§ 4. hääletamis- ja kandideerimisõigus
(1) Hääletamisõigus on Eesti kodanikul, kes on valimispäevaks saanud 18-aastaseks.
(2) Hääleõiguslik ei ole isik, kes on valimisõiguse osas teovõimetuks tunnistatud.
(3) Hääletamisest ei võta osa isik, kes on kohtu poolt süüdi mõistetud kuriteos ja kannab vanglakaristust.
(4) Kandideerimisõigus on Eesti kodanikul, kes kandidaatide registreerimise viimaseks päevaks on saanud 21-aastaseks.
(5) Kandideerimisõigust ei ole isikul, kes on valimisõiguse osas teovõimetuks tunnistatud.
(6) Riigikogu liikmeks ei või kandideerida tegevväelane ega isik, kes on kohtu poolt süüdi mõistetud kuriteos ja kannab vanglakaristust.
Arutlemiseks
- Miks ei või Riigikokku kandideerida tegevväelane?
- Uuri lisaks, mida tähendab teovõimetus.
- Kuivõrd sõltub kandidaadi pääsemine Riigikokku a) hääletajatest, b) erakonna otsustest?
Riigikogu valimised
2019. aasta Riigikogu valimiste ajal oli Eestis 887 420 hääleõiguslikku kodanikku. Kehtivaid sedeleid oli 561 141, kehtetuid sedeleid 3 904. Valimiskandidaatidest 746 oli mehi ja 353 oli naisi. Valituks osutunute keskmine vanus oli 49,7 aastat. Riigikokku valitute seas oli 73% mehi ja 28% naisi.
Vabariigi ValimiskomisjonRIIGIKOGU HÄÄLETUS 2019 |
|
Valijate koguarv |
887 420 |
Hääletajate koguarv |
565 045 |
Hääletamisest osavõtt |
63,7% |
E-hääletajate arv |
247 232 |
Arutlemiseks
- Kui palju Eesti kodanikke hääletas 2019. aasta Riigikogu valimistel?
- Kui suure osa moodustab see Eesti elanikkonna koguarvust?
- Mida saab statistika põhjal veel järeldada?
Riigikogu liige
PÕHISEADUS
§ 62. Riigikogu liige ei ole seotud mandaadiga ega kanna õiguslikku vastutust hääletamise ja poliitiliste avalduste eest Riigikogus või selle organites.
§ 76. Riigikogu liige on puutumatu. Teda saab kriminaalvastutusele võtta ainult õiguskantsleri ettepanekul Riigikogu koosseisu enamuse nõusolekul.
RIIGIKOGU LIIKME STAATUSE SEADUS
§ 17. Vaba mandaat
(1) Riigikogu liige on sõltumatu. Ta täidab rahvaesindaja ülesandeid kooskõlas põhiseaduse, seaduste, avalike huvide ja oma südametunnistusega.
(2) Riigikogu liiget ei või kohustada Riigikogust tagasi astuma.

Arutlemiseks
- Kuidas mõistad antud seadussätete alusel Riigikogu liikme tegevusvabadust?
- Mille või kelle ees vastutab Riigikogu liige?
- Mida tähendab ja kuidas väljendub sinu arvates „avalik huvi“?
Riigikogu struktuur
Riigikogu juhatus on Riigikogu liikmete hulgast valitud parlamendi tööd korraldav organ. Juhatuse volitused kestavad ühe aasta ning selle moodustavad esimees, I aseesimees ja II aseesimees.
Fraktsioonid on erakondade saadikurühmad parlamendis. Fraktsiooni võivad moodustada ja sinna peavad kuuluma vähemalt viis Riigikogu liiget, kes on valitud sama nimekirja järgi. Riigikogus võib olla ka fraktsioonidesse mittekuuluvaid saadikuid. Koalitsiooniks ehk võimuliiduks nimetatakse erakondade fraktsioone, mille esindajad on moodustanud valitsuse. Opositsioon ehk poliitiline vastasrind on moodustunud nende erakondade saadikutest, mille esindajad valitsusse ei kuulu.
Komisjonid. Alatised komisjonid valmistavad ette seaduseelnõusid Riigikogu täiskogus arutlemiseks, teostavad oma valdkonna piires kontrolli täidesaatva riigivõimu teostamise üle. Erikomisjonid moodustatakse avalikku huvi pakkuva sündmuse asjaolude uurimiseks (uurimiskomisjon) või olulise tähtsusega probleemi läbitöötamiseks (probleemkomisjon).
Parlamendirühmi luuakse, et tõhustada kahepoolset suhtlemist teiste riikide parlamentidega. Parlamendirühmade tegevuse eesmärk on aidata kaasa Eesti Vabariigi välispoliitika elluviimisele.
Delegatsioonid on parlamendiliikmete lähetatud esindused mitmesuguste rahvusvaheliste organisatsioonide töös osalemiseks.
Ühendustesse kuulumine väljendab parlamendiliikme seisukohta mõnes sotsiaalselt, kultuuriliselt, majanduslikult või rahvusvaheliselt olulises küsimuses.
Riigikogu Kantselei koosneb ametnikest, kelle peamine ülesanne on Riigikogule tema põhiseaduslike funktsioonide täitmiseks vajalike tingimuste loomine asjaajamise ja dokumendihalduse korraldamise kaudu.
www.riigikogu.ee
Arutlemiseks
- Kuidas jaguneb parlament koalitsiooniks ja opositsiooniks?
- Mille poolest erineb kantselei teistest Riigikogu struktuuriosadest?
- Kas Riigikogu liiget saab tagasi kutsuda?
- Kas ja kuidas on Riigikogu liige seotud valimiste eel antud lubadustega?
Näide Riigikogu liikme parlamentaarse kuuluvuse kohta
HELMEN KÜTT (Riigikogu XIV koosseis, 2019) |
|
Fraktsioon |
Sotsiaaldemokraatlik Erakond (opositsioon) |
Alatine komisjon |
Sotsiaalkomisjon |
Erikomisjon |
Eesti keele õppe arengu probleemkomisjon |
Parlamendirühm |
Eesti-pisiriikide parlamendirühm, Eesti-Malta parlamendirühm, Eesti-Ungari parlamendirühm, Eesti-Soome parlamendirühm, Eesti-Hiina parlamendirühm |
Ühendused |
Erivajadustega inimeste spordi ja liikumisharrastuse toetusrühm, Soome-Ugri toetusrühm, Välis-Eesti toetusrühm, Eesti mesinike toetusrühm, omastehooldajate ja hooldajate toetusrühm, lähisuhtevägivalla ennetamise ja ohvrite toetusrühm, Järva- ja Viljandimaa toetusrühm, Riigikogu naiste ühendus, Riigikogu innovatsiooni toetusrühm, Mulgimaa toetusrühm, Tallinna-Helsingi püsiühenduse rajamise toetusrühm |
Arutlemiseks
- Vali Riigikogu koduleheküljelt parlamendiliikmete nimekirjast välja üks saadik ning uuri, milliseid andmeid tema tegevuse kohta teada võib saada. Kuidas seostub selle teabe avalikkus ja kergesti ligipääsetavus demokraatia põhimõtetega?
Riigikogu töö
Parlamendi peamine ülesanne on seaduste väljatöötamine ja vastuvõtmine. Seaduste (eelnõude) algatamise õigus on Riigikogu fraktsioonidel, komisjonidel, liikmetel ja Vabariigi Valitsusel. Presidendil on õigus algatada seaduseelnõusid põhiseaduse muutmiseks. Esitatud eelnõule määrab Riigikogu juhatus juhtivkomisjoni, mille valdkonda seaduseelnõu kuulub ja mis korraldab eelnõu arutamist.
Riigikogu täiskogus võib eelnõu enne lõpphääletamist läbida kuni kolm lugemist ehk esitlust Riigikogu saalis (nt riigieelarve peab enne Riigikogult kinnituse saamist kohustuslikult läbima kolm lugemist). Lugemistel toimub arutelu eelnõu sätete ja laekunud muudatusettepanekute üle. Pärast arutelusid ja läbirääkimisi pannakse eelnõu lõpphääletusele. Lihtseaduse vastuvõtmiseks peab poolt hääletama istungist osavõtvate saadikute enamus, teatud seaduste (valimisseadus, kodakondsusseadus jt) puhul on nõutav Riigikogu koosseisu häälteenamus (st vähemalt 51 poolhäält).
Riigikogus vastuvõetud seadused saadetakse väljakuulutamiseks presidendile. Presidendil on õigus kasutada vetoõigust ja jätta seadus poliitilistel või juriidilistel põhjustel (nt vastuolu põhiseadusega) välja kuulutamata. Kui Riigikogu sama seaduse aga uuesti vastu võtab, siis peab president selle kas välja kuulutama või pöörduma Riigikohtusse, kellel on õigus tühistada põhiseadusega vastuolus olevad seadused. Kui vaidlusalune seadus vastab Riigikohtu arvates põhiseadusele, peab president seaduse ikkagi välja kuulutama. Väljakuulutatud seadused avaldatakse Riigi Teatajas. Mõnevõrra teistsugune on olukord välislepingutega. Kui Riigikogu on ratifitseerinud ehk kinnitanud Eesti seadusega vastuolus oleva lepingu teise riigi või rahvusvahelise organisatsiooniga, siis kehtivad välislepingu sätted.
Seaduste elluviimiseks ja täpsustamiseks antakse välja täiendavaid määrusi. Eestis teevad seda üleriigilistes küsimustes valitsus ja ministrid, kohalikes küsimustes omavalitsusorganid. Peale määruste on olemas veel korraldused, otsused, käskkirjad ja ettekirjutused. Neid annavad välja riigi ja omavalitsuse asutused ning ametiisikud seaduste ja määruste alusel.
Teatud hädaolukordades võidakse seadusandlikke volitusi anda ka täidesaatvale võimule. Juhul kui Riigikogu ei saa mingil põhjusel koguneda, siis võib president koos Riigikogu esimehe ja peaministriga anda välja seaduse jõuga seadlusi. Seadlusega ei saa kehtestada, muuta või tühistada põhiseadust ega ka riigimakse ja riigieelarvet puudutavaid seadusi ning nn 51 poolthääle seadusi.

Millised eelised on seadusloomeprotsessis koalitsioonil?
Milline roll on seadusloomes valitsusel, milline presidendil?
Järelevalve valitsuse üle
Piltlikult öeldes palkab Riigikogu valitsuse riiki juhtima. Peaministrikandidaadiks määrab president tavaliselt parlamendivalimistel enim hääli saanud erakonna juhi. Valitsus ei saa töötada, kui kodanike esindusorgan peaministrit ega valitsust ei usalda.
Riigikogu annab igal aastal valitsusele volituse riigi raha kasutamiseks, kinnitab riigieelarve ning kontrollib valitsuse tegevust, st esitab valitsusliikmetele järelepärimisi ja kuulab nende aruandeid parlamendi täiskogus.
Arutlemiseks
- Milline riigivalitsemise vorm on Eestis?
Küsimused
- Kuidas esindab parlament kodanikkonna huve ja tahet?
- Uuri, kas riigikogu liige saab palgata puhkust võtta.
- Kas Riigikogu liikmete arvu peaks vähendama ning kui suur see võiks olla?
- Millal toimuvad Riigikogu järgmised valimised?