- Mil moel mõjutas tööstuse areng ühiskonda?
- Kuidas muutusid inimeste liikumisvõimalused?
Rahvastiku kiire juurdekasv
Alates 18. sajandi keskpaigast hoogustus tähelepanuväärselt Euroopa rahvaarvu kasv. Aastatel 1750–1900 kasvas rahvaarv ligi kolm korda: 144 miljonilt 423 miljonile. Selline plahvatuslik kasv tulenes ennekõike suremuse vähenemisest 19. sajandil. Inimeste keskmine eluiga pikenes. Samuti suudeti oluliselt vähendada väikelaste suremust (veel 18. sajandil suri kohati isegi iga teine laps enne täiskasvanuks saamist).
Eluea pikenemine 19. sajandil tulenes omakorda paljudest teguritest. Euroopas ei peetud enam laastavaid sõdu. 18. sajandiga võrreldes langes sõjaohvrite arv ligi seitse korda. Vähemalt Lääne-Euroopa (v.a Iirimaa, kus oli 1846.–1849. a suur ikaldus ja nälg) pääses 19. sajandil ka suurematest näljahädadest. Uued taimekasvatuse võtted ja maaparandus võimaldasid kasutusele võtta uusi maid, kasvatasid põllumajanduse tootlikkust ja kaitsesid põllumehi paremini ikalduste eest. Inimeste elatustase tõusis: nad sõid senisest paremini ja mitmekülgsemalt ning võisid osta mitmesuguseid tööstuskaupu. Soodsamates tingimustes elavad inimesed olid vähem vastuvõtlikud haigustele.
Kindlasti pikendasid inimeste eluiga ka arstiteaduse edusammud. Tänu viiruste ja bakterite maailma avastamisele 19. sajandi teisel poolel saadi teadlikuks sellest, kuidas haigused levivad, ja õpiti neid vältima. Inimesi hakati haiguste vastu vaktsineerima ning suurt tähelepanu pöörati hügieeniolude parandamisele. Ka haigete eest hakati 19. sajandil hoopis paremini hoolitsema.

Rahvastikuplahvatus?
Vaesuse levikust Inglismaal kohkunud Thomas Robert Malthus pidas selle põhjuseks rahvaarvu kiiret kasvu. Oma 1798. aastal ilmunud essees „Rahvastiku printsiibist“ ennustas ta, et kui midagi vahepeal ei juhtu, siis aastal 2023 elab maailmas 512 miljardit inimest, kuid elatusvahendeid jätkuks ainult 10 miljardile.
Ilma piiramiseta rahvaarv iga kahekümne viie aasta tagant kahekordistub ehk kasvab geomeetrilises progressioonis. [---] Pole võimalik oletada, et järgmise kahekümne viie aasta jooksul tootlikkus neljakordistub. See oleks vastuolus kõigi meie teadmistega maa omadustest. [---] Kui võtta maailma rahvaarvuks ükskõik milline arv, näiteks tuhat miljonit, kasvaks inimtõu arvukus tempos 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512 jne, elatusvahendid aga nõnda: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 jne. Kahe ning veerandi sajandi pärast oleks rahvaarvu suhe elatusvahenditega 512 : 10.
Linnastumine
19. sajandil hoogustus inimeste ümberasumine maalt linna. Kõige kiiremini kasvasid tööstuslinnad, sest vabrikud vajasid suurt hulka töökäsi. Kiire linnastumine sai alguse esimesena tööstusliku arengu teele asunud Suurbritanniast. 19. sajandi keskpaigaks elas seal juba üle poole elanikkonnast üle 5000 elanikuga linnades. Saksamaa, kus tööstuse kiire areng sai alguse alles 1840. aastatel, koges hüppelist linnastumist 19. sajandi teisel poolel.
Rahvastiku liikumisega maalt linna muutus majanduse üldpilt. Maal tootsid inimesed endale ise toitu, linnastumisega kasvas aga nende inimeste arv, kes pidid ostma toitu poest, turult või sööma väljas. See tõi kaasa kaubanduse, teenindussektori ja rahamajanduse osatähtsuse kasvu, põllumajandus seevastu lükkus industriaalühiskonnas tagaplaanile.
Jõukam rahvas – ettevõtjad, pankurid, kaupmehed, kõrgemad ametnikud – koondusid elama kesklinna, kuhu kerkisid kõrgete kivimajadega ärikvartalid. Veevärk, kanalisatsioon, tänavavalgustus, linnatransport ja muud moodsa elu hüved jõudsid sinna esimeses järjekorras. Maalt saabuvatele töölistele rajati aga äärelinna üürikasarmuid, kus elati väga kehvades tingimustes tihedalt koos ning inimeste tervist ohustas nakkushaiguste kiire levik.
Korterikitsikus
Mida rohkem aega edasi, seda vähem meeldis mulle mu korter, sest perenaine võttis suveks veel kaks või isegi kolm kostilist. Algul sain ma pikka aega üksi voodis magada, kuid lõpuks pidime me laia katusealust voodit jagama kolme mehega, ja vahel lisandus veel üks õpipoiss. Kui aeg oli voodisse minna, valitses seal hirmus palavus ja magada oli raske. Õhtul oldi rõõmus, kui tööpäev läbi sai, ja hommikuti rõõmustati veelgi rohkem, kui üleni higisena voodist välja pääses.
Ühe Saksa töölise meenutus 19. sajandi keskpaigast.LISA. Eluolu linnas

Linnaelu tähendas uustulnukale elu põhjalikku ümberkorraldamist. Maal oldi harjutud omavahel tihedalt läbikäiva ja üksteist toetava külakogukonnaga, linnas ootas aga ees võõras rahvamass. Maal jätkus suurtele peredele piisavalt ruumi ning mitu põlvkonda elas tavaliselt ühes kohas koos, linnas valitses aga tohutu ruumikitsikus. Seetõttu sündis linnaperedes hoopis vähem lapsi. Seevastu väljaspool abielu sündinud laste arv oli linnas üldiselt kaks korda suurem kui maal ning ka abielulahutusi tuli ette 3–4 korda sagedamini. Linnas esines rohkem enesetappe, vaimuhaigusi ja kuritegevust.
Linnaelanikkond oli suhteliselt noor. Seda tingis fakt, et maalt tulid linna peamiselt 20–30‑aastased inimesed. Linnas rajati perekond ja sündisid lapsed, see aitas omakorda kaasa rahvastiku ja tööstussektori kiirele kasvule. Üha suurenev nõudlus elamispinna järele kasvatas sama kiiresti rendihindasid, need tõusid 2–3 korda. Liiga suur asustustihedus tekitas hulganisti probleeme: vesi oli sageli reostatud, prügimajandus oli korraldamata, kitsaste niiskete eluruumide elanikke hävitasid tuberkuloos, koolera ja tüüfus. Kui hügieeni‑ ja meditsiiniolud paranesid, tööstuslik toodang odavnes ning kehtestati riiklikud sotsiaal‑ ja töötajate kaitse seadused, hakkas 1880.–1890. aastatest linnaelanike eluolu siiski paranema.
Transpordi areng
Tööstuslik pööre kujundas ümber kogu ühiskonna. Üheks oluliseks tulemiks oli transpordi kiire areng 19. sajandil: ehitati välja raudteed, rajati uusi kanaleid, veeteedele ilmusid aurikud, sajandi lõpul sai alguse autode tootmine. Seda kõike on nimetatud ka transpordirevolutsiooniks, millel oli omakorda tohutu mõju inimeste elukorraldusele ja majandusele. Näiteks andis suuremahuline raudteede, vedurite, vagunite ja aurikute ehitus olulise tõuke raua‑ ja terasetööstuse arengule.
Inglismaal asuti raudteid ehitama alates 1830. aastatest. Mandri-Euroopas saabus tõeline raudtee-ehituse kõrgaeg 1880. aastatel.
Raudteede väljaehitamine ja aurujõul liikumine mitte ainult ei tõstnud liikumiskiirust, vaid tegi võimalikuks inimeste ja kaubaveo hüppelise kasvu. Näiteks veel 1830. aastate algul tehti tollase peamise transpordivahendi postitõllaga kogu Saksamaal ligikaudu 1 mln reisi aastas, 1912. aastal aga sõideti seal rongiga juba ligi 1,75 mld reisi aastas. Sama võib öelda kaubavedude kohta. Kauba transpordikulud alanesid tunduvalt ning see elavdas omakorda kauplemist ka kaugemate piirkondadega. Esimesed külmunud liha saadetised (nii et see ennast ka majanduslikult ära tasus) jõudsid Euroopasse Argentinast ja Austraaliast 1870. aastate lõpul.
Raudtee arengul oli ka suur sõjaline tähtsus. Nüüd sai suuri väeüksusi kiiremini ühest kohast teise liigutada ning vähendada seejuures sõdurite haigestumist ja hukkumist, mida pikad jalgsirännakud oleksid põhjustanud. Peale selle sobis raudtee hästi sõjaväe varustuse ja moona transpordiks.

Kuula raadiosaadet
Aja jälg kivis (Saate autor Helgi Erilaid) maailma vanima allmaaraudtee – Londoni raudtee – ajaloost.

LISA. Rongi leiutamine
Auruveduri konstrueeris esimesena Inglise insener George Stephenson 1814. aastal. Stephenson oli küll nii palju koolis käinud, et oskas kirjutada ja arvutada, kuid leiutaja ja insenerina töötas ta suuresti katse-eksitusmeetodil. Stephenson kasvas üles kivisöekaevanduse läheduses. Ta nägi iga päev, kuidas vaevatud hobused tirisid puust rööbastel kivisöevaguneid. Tõsi, 18. sajandi lõpuks oli ehitatud ka juba aurujõul töötavaid veomehhanisme, mis tõmbasid vaguneid mäest üles, kuid peamiseks tööjõuks olid ikkagi hobused. Teiste leiutajate konstrueeritud vedurid olid nii suured ja rasked, et nende kasutamine osutus võimatuks. Stephenson oli esimene, kelle välja pakutud auruveduri lahendusel paistis olevat tulevikku.
Stephensoni esimene vedur Blücher (Napoleoni purustanud Preisi väejuhi nimi) suutis vedada 30 tonni kivisütt mäest üles maksimaalselt 6,4 km tunnikiirusega, kuid see mudel ei jäänud kasutusse. Kuulsaks sai hoopis Stephensoni vedur Rocket (1829), mis suutis arendada kiirust kuni 47 km/h ning mille konstruktsioon sai aluseks kõikidele järgmistele veduritele.
Lühemaid raudteelõike katsetati Inglismaal juba 1820. aastatel, kuid esimene üldkasutatav raudteeliin avati kahe tähtsama tööstuslinna Liverpooli ja Manchesteri vahel 1830. aastal ning selle pikkus oli 56 km. Nüüd kulus näiteks sõjaväel Manchesterist Liverpooli jõudmiseks varasema 3 päeva asemel 2 tundi. Kohe selle järel andis Briti parlament korralduse ehitada 600 km raudteid, 1840. aastaks oli Suurbritannias raudteid juba 2400 km ning 1870. aastaks 21 440 km.

Massimigratsioon
Transpordirevolutsioon soodustas suurte inimhulkade ümberasumist uutesse elukohtadesse ehk massimigratsiooni. Ajavahemikus 1815–1914 rändas vähemalt 82 miljonit inimest vabatahtlikult oma kodumaalt välja. Neile lisandusid need miljonid inimesed, kes kolisid maalt linna.
Väljarändajate peamine sihtpunkt oli Põhja-Ameerika (eriti USA). Kiirelt areneva tööstuse ja hõreda asustusega „kõigi võimaluste maa“ näis pakkuvat tööd ja leiba kõigile, kel jätkus julgust ja ettevõtlikkust senine elu maha jätta ning ookeanireisiks kallis laevapilet lunastada. 19. sajandi teisel poolel rändas Euroopast Ameerikasse kümneid miljoneid inimesi, kellest enamik olid 15–35‑aastased noored: tööd ja paremat elujärge otsivad töölised, maanäljas talupojad, aga ka käsitöölised ja väikeettevõtjad. Paljudel õnnestus uues maailmas uut elu alustada. Peamiselt just arvuka sisserännanud tööjõu tõttu muutusid Ühendriigid 1890. aastatel üheks maailma tähtsaimaks tööstusriigiks.
Töö skeemiga

- Millisel perioodil oli sisseränd kõige suurem?
- Uuri eri riikide elanike osatähtsust sisserändajate hulgas. Milliseid seaduspärasusi sa siin märkad?
Mõisted
- industriaalühiskond – (ingl k industry, tööstus) ühiskond, mille aineline ja kultuuriline heaolu tugineb peaasjalikult tööstuse saavutustel; tööstuslik ühiskond
Küsimused
- Miks hakkas Euroopa rahvaarv 18. sajandi lõpul tõusma?
- Mis põhjustas 19. sajandil linnade kasvu?
- Iseloomusta linnaelu 19. sajandil.
- Milliseid probleeme kiire linnastumine kaasa tõi?
- Millised olulised muutused toimusid 19. sajandil transpordis?
- Too näiteid, kuidas mõjutas transpordi areng inimeste igapäevaelu.