- Mis iseloomustas Eesti kultuurielu 20. sajandi algul?
- Milliste reformidega püüti Eestit venestada või saksastada?
Riik ja kultuur
Iseseisva riigi loomine oli ülimalt oluline ühiskonnaelu kõigi tahkude jaoks, kuid kõige positiivsemalt mõjutas see rahvuskultuuri. Esimest korda kadus seni eestlasi ähvardanud oht kaotada oma rahvuslik kultuur ja identiteet järjekordse saksastamise või venestamise laine tõttu. Riik, milles seni oli nähtud võõra võimu ja vaimu teenijat, aitas nüüd teadlikult kaasa eesti kultuuri püsimisele ja edendamisele. Järjepidevalt hakati rahastama rahvuskultuuri, seni oli sellest vaid unistatud. Esialgu oli riik vaene, kuid kui majandus kosus, kasvasid ka kultuurile eraldatud summad. Aastal 1925 asutatud Kultuurkapital hakkas jagama stipendiume ja preemiaid loovisikutele ning toetas olulisi kultuuriasutusi ja -ettevõtmisi.
Rahvas osales nii kultuuritarbimises (üha rohkem käidi teatris, kinos, kontserdil) kui ka kultuuriloomes. Kujunes tihe rahvamajade võrk, kõikjal tegutsesid kultuuri- ja haridusseltsid, isetegevuslikud laulukoorid ja orkestrid, ülipopulaarseks muutus näitemänguharrastus. Jätkus kohalike ja maakondlike muusikapäevade traditsioon.
Üldlaulupeod toimusid iga viie aasta tagant, suurimaks (üle 17 000 esineja) kujunes 1938. aastal peetu, millega tähistati Eesti Vabariigi 20. aastapäeva.
Kultuurisidemed laienesid märgatavalt. Varem oli eesti kultuur saanud mõjutusi peamiselt saksa ja vene kultuurist, nüüd aga õpiti süvitsi tundma ka prantsuse, inglise, Skandinaavia jt kultuure. Tegevust alustasid mitmesugused kultuurikontakte vahendanud seltsid (Eesti-Prantsuse ühing, Eesti-Poola ühing) ja eesti kultuuri tutvustati välisriikides.

Muuseum loodi 1909. a Tartus eesti esemelise ja vaimse kultuuripärandi säilitamiseks, väljapanemiseks ja uurimiseks. 1923. a avati endise Raadi mõisa peahoones Eesti Rahva Muuseumi esimene püsinäitus.

Üldlaulupeod muutusid omariiklusaastail regulaarseks: need toimusid iga viie aasta järel. Kasvas nii osalevate kooride ja orkestrite kui ka pealtvaatajate arv. Eriti suurejooneliseks kujunesid X (juubeli-) ning XI üldlaulupidu. Viimane seostati Eesti Vabariigi 20. aastapäeva pidustustega ning sellel osales 569 koori ja orkestrit; esinejate koguarv ületas aga 17 000 piiri. Esimene sõjajärgne laulupidu toimus veel Kadrioru staadionil, 1928. a üldlaulupeoks valmis aga Eesti Lauljate Liidu eestvõttel Lasnamäe veerule suure lava ja avara vaateplatsiga lauluväljak.
Eesti kultuur iseseisvas riigis | ||
LISA. Vähemusrahvuste kultuuriautonoomia
Kahe maailmasõja vahel moodustasid eestlased väga suure osa (88%) Eesti elanikkonnast, siiski leidus siingi vähemusrahvusi.
Venemaa impeeriumis vähemusrahvuseks olnud eestlased mõistsid kaaskodanike hirme ja muresid. Juba vabadussõja ajal kuulusid valitsuse koosseisu saksa, vene ja rootsi rahvusministrid (hiljem rahvussekretärid siseministeeriumi juures). Riik toetas vähemusrahvuste kultuurilisi ettevõtmisi ja rahastas nende koole. Vähemusrahvuste kultuuriautonoomia kindlustas 1925. aastal vastu võetud seadus, mis tagas vähemusrahvuste kultuuri püsimise ja edenemise.

- Kas nõustud seisukohaga, et Eesti Vabariigis suhtuti lugupidavalt vähemusrahvustesse? Põhjenda oma vastust kahe argumendiga.
- Miks on oluline, et vähemusrahvustel oleks kultuuriautonoomia?
- lätlased
- baltisakslased
- juudid
- venelased
- rootslased
- eestlased
Haridus
Riigi hariduspoliitika peamine siht oli tõsta üldist haridustaset. Kõikides kooliastmetes mindi üle emakeelsele õppele, kehtestati 6-klassiline koolikohustus, kaasajastati õppekavad ja õpikud, rajati uusi koole ja parandati õpitingimusi vanades. Vabariigi algusaastail pürgis uskumatult suur hulk õpilasi gümnaasiumidesse, kuid 1930. aastate teisel poolel paranes ka kutsekoolide maine ja tase ning üha enam noori otsustas kutsehariduse kasuks. Kõrgharidust oli võimalik omandada kas väärika ajalooga Tartu ülikoolis või noores Tallinna tehnikaülikoolis, samuti kõrgemates kunsti- ja muusikakoolides. Kõrgkoolid, eriti Tartu ülikool, kujunesid ka teadustöö keskusteks, kus erilise tähelepanu all olid rahvusteadused (eesti keel, kirjandus, rahvaluule, ajalugu jms).
Õppeasutus |
1922 |
1938 |
Üldhariduskoolid |
1521 |
1382 |
Kutsekoolid |
31 |
177 |
Kõrgkoolid |
2 |
6 |
Kõrgkultuur
Moodsat euroopalikku kõrgkultuuri viljelesid elukutselised loojad: kirjanikud, muusikud, näitlejad, heliloojad. Nende arv suurenes omariiklusaastail kiiresti. Kunstiinimeste omavahelist lävimist ja vaimset rikastamist hoogustasid kutseliidud (Eesti Kirjanikkude Liit, Eesti Näitlejate Liit jt).
Asutati uusi kutselisi orkestreid, koore ja teatreid. Teatrielu keskuseks kujunes Tallinn, kus tegutses korraga kolm teatrit. Kutselised teatrid töötasid ka Tartus, Pärnus, Viljandis ja Narvas. Eesti muusikat rikastasid uued sümfoonilised suurvormid (ooperid, oratooriumid) ning koori- ja soololaulud. 1930. aastatel levis kerge ajaviitemuusika, mida viljelesid menukad tantsuorkestrid.
Kunstielu mõjukaimad edendajad olid Tartus tegutsenud kunstiühing Pallas ning Tallinnas asutatud Kunstihoone. Ilukirjanduses valitses 1920. aastate algul luule, mida kujundas jõuliselt kirjanike ühendus Siuru (Marie Under jt). Kümnendi teisel poolel algas realistliku romaani kõrgaeg ja nimekaimaks kirjanikuks tõusis Anton Hansen Tammsaare. Tõlgete kaudu jõudis eesti lugejateni ka maailmakirjanduse paremik.
Elulaad
Eestlasi iseloomustas endiselt haridusjanu, sest sooviti leida tasuvamat tööd ja nii parandada elujärge. Lugemishuvi suurenes, sellele aitas kaasa ka väga paljude uute raamatute ning ajakirjandusväljaannete ilmumine. Meelsasti käidi kinos, kus peamiselt näidati Hollywoodi ja Saksa filmikompaniide toodangut, kuid tutvustati ka Eesti filme. Nii kodu- kui ka välismaiste kroonikafilmide kuldajaks olid 1930. aastad.
Üha rohkem hakati harrastama sporti. Endiselt oli moes raskejõustik, ennekõike maadlemine ja tõstmine, kuid nende kõrval kogusid populaarsust ka kergejõustiku alad ning pallimängud, eeskätt jalgpall. Spordiharrastuse levikul oli oluline osa Eesti sportlaste saavutustel. Ainuüksi olümpiamängudelt toodi koju 21 medalit, neist kuus kuldset. Rahvuskangelasena võeti vastu 1936. aastal Berliini olümpiamängudelt kahe kullaga naasnud maadleja Kristjan Palusalu. Maailma tippu tõusid laskurid (Eesti meeskond krooniti kahel korral maailmameistriks) ja maletaja Paul Keres.
Reisimisest ja suvitamisest oli saamas oluline osa inimese elus. Välisreisid polnud küll enamikule taskukohased, kuid suviti liikusid raudteel odavad huvirongid, mis võimaldasid soovijatel tutvuda kodumaa vaatamisväärsustega. Väljasõite sai teha ka laevade ja bussidega. Suvitajaid võõrustasid nii tuntud merekuurordid (Pärnu, Haapsalu, Narva-Jõesuu) kui ka kõigile taskukohased sisemaa puhkelinnad (Viljandi, Elva).
Moodne linnakodu 1930. aastatel
[‑‑‑] arhitektide propaganda üritas välja süüa raskeid nikerdustega garnituure ja tolmukoguvate nipsasjade kogumeid. Nii nagu küllusliku lillebuketi asemel kuulutati ilusaks üksik õis või oks vaasis, samamoodi januneti tühjalt napi ja lihtsa toa järele, kus seina katab tagasihoidliku mustriga hele tapeet ja ilmestab üksik pilt. Köögi ratsionaliseerimisega tegeldi vähem, kuid usinasti propageeriti elektrifitseerimist. Elektriliste pesu-, kuivatus- ja triikimismasinatega pesuköök jäi luksusmajade harulduseks, kuid rohkem levis elektripliit. Külmkappi asendas aastakümne lõpuni köögi nurgas välisõhuga kontaktis olev sahverkapp. Oluliselt paranesid sanitaarolud, mis Eestis võrreldes muu maailmaga polnud kiita. 1930. aastal ehitati pooled korterid omaette klosetiga, kolmekümnendate lõpus juba peaaegu kõik. Omaette vannituba jõudis aastakümne lõpul pooltesse uutesse korteritesse.
Mart Kalm. Eesti 20. sajandi arhitektuur. Tallinn, 2001.- Nimeta 1930. aastate moodsale Eesti linnakodule iseloomulikke jooni.
- Too näiteid sanitaarolude paranemise kohta Eesti linnades 1930. aastatel.
- Võrdle Tartu 1930. aastate kauplusi tänapäevaste Eesti kauplustega.

Nimi:
Saavutus:

Nimi:
Saavutus:
Küsimused
- Too välja muutusi Eesti kultuurielus pärast omariikluse saavutamist.
- Miks oli Kultuurkapitali rajamine tähtis?
- Selgita kolme näite abil kultuurisidemete laienemise väärtust Eesti kultuurielus aastatel 1918–1940.
- Missugused muutused toimusid eestlaste kultuuritarbimises aastatel 1918–1940 võrreldes varasema ajaga?
- Nimeta eesti kultuuriloomele iseloomulikke jooni kõnealusel perioodil.
- Miks on Eesti kultuuriloos olulised järgmised isikud: Marie Under, Anton Hansen Tammsaare, Kristjan Palusalu, Paul Keres?