Uue ajastu koidikul

  • Kuidas muutus Euroopa rahvasterändamise keerises?

Germaanlaste riigid

5. sajandil tungisid Suure rahvasterändamise käigus Rooma riigi lääneprovintsidesse mitmesugused germaani hõimud. Kui Lääne-Rooma keisririik hävis, rajasid uusasunikud selle territooriumile terve hulga väikesi riigikesi. Riikide loojateks olid küll germaanlaste sõjalised rühmitused, kuid uusi valitsejaid toetasid ka paljud roomlased. Järgnenud kahe sajandi jooksul olid need riigid omavahel pidevalt sõjajalal ja nende piirid muutusid pidevalt.

Germaanlasi ei olnud roomlastega võrreldes kuigi palju (keskmiselt 5% kogu rahvastikust). Algul elasid nad roomlastest eraldi, kõnelesid oma keeles ning järgisid oma tavasid ja seadusi. Kuid ajapikku hakkasid kaks kogukonda omavahel sulanduma. Germaanlased suhtusid Rooma tsivilisatsiooni ja elukorraldusse omalaadse imetlusega. Paikseks muutudes võtsid nad järk-järgult omaks roomlaste tavasid ja seadusi. Ent ka roomlaste eluviis muutus majanduslike olude halvenedes järjest lihtsamaks ning rahutute aegade mõjul hakkasid nad üha enam hindama germaanlaste vaprust ja sõjalist tublidust. Ladina ja germaani keelte segunemisel kujunesid sajandite jooksul välja itaalia, prantsuse ja hispaania keel.

Germaani ratsanik
  • Millised tänapäeva rahvad kõnelevad germaani keeli?
  • Millised tänapäeva Euroopa rahvad kõnelevad ladina keelest välja kasvanud romaani keeli?

4. sajandil elanud Rooma ajaloolane Ammianus Marcellinus germaanlastest

Naudingut, mida leebed ja rahulikud hinged leiavad õpingutega täidetud jõudeelust, leiavad nemad ohtudest ja sõjast. Nende silmis on suurim õnn kaotada elu lahinguväljal. Surra vanaduse või õnnetuse tagajärjel on häbi ja argus, mida nad külvavad üle kohutavate solvangutega. Tappa inimene on neile kangelastegu, mida nad ei jõua ära ülistada. Kõige kuulsusrikkam trofee on skalpeeritud vaenlase juuksed, mis täidab sõjaratsu kaunistuse aset. Nende juures ei kohta ei templeid ega pühakodasid, isegi mitte õlgedega kaetud palvelat. Barbarite riituse kohaselt maasse torgatud mõõk saab Marsi sümboliks, mida nad austavad pühalikult nagu valitsejat, kelle maalt nad läbi lähevad.

  • Mida hindasid selle teksti põhjal germaanlased?
  • Mida väärtustasid roomlased?
Euroopa 5. sajandil
Germaanlaste riigid 6. sajandi algul
  • Nimeta suuremaid germaanlaste riike Lääne-Rooma territooriumil.
  • Milline oli olnud nende germaani hõimude teekond enne, kui nad riigi lõid?
  • Milline suure rahvasterändamise käigus tähtsat rolli etendanud rahvas kadus 5. saj jooksul Euroopast?

IDAGOODID ITAALIAS

5. sajandi lõpul vallutas idagootide hõim oma kuninga Theoderichi juhtimisel Itaalia ja rajas seal riigi. Rooma kirjamehed meenutavad Theoderichi 30-aastast valitsusaega (493–526) valdavalt hea sõnaga, sest germaanlaste juht püüdis kohaliku rahvaga häid suhteid hoida. Ta soovis, et goodid ja roomlased omavahel koostööd teeksid ja oma oskustega teineteist täiendaksid. Roomlastele usaldas ta riigiasjade korraldamise, germaanlastele aga riigi kaitse. Theoderich püüdis peatada linnakultuuri allakäiku, tema ajal parandati teid, veejuhtmeid ja tähtsamaid avalikke ehitisi. Rahvaste segunemise vältimiseks keelas Theoderich aga abielud roomlaste ja gootide vahel.

Kuningas Theoderich oma väejuhile

Meile meeldib elada roomlaste seaduste järgi, keda soovime oma relvadega kaitsta. Sama tähtis on meile moraali eest hoolitsemine, kui oleksime sõjas. Sest mis kasu oleks barbarite korratuste tõrjumisest, kui me ei elaks seaduse järgi? ... Las teised kuningad ihkavad suurust võidetud lahingutest, vallutatud linnadest või varemetest; meie eesmärk on, aidaku meid Jumal, valitseda nii, et meie alamad kahetseksid, et nad ei taotlenud varem meie võimu hüvesid.

Theoderichi kujutisega münt
Gootide kotkasõlg
Theoderichi hauakamber pealinnas Ravennas. See oli ehitatud Rooma eeskujude järgi ja kaunistatud kristlike sümbolitega, mis on praeguseks hävinud

Linnakultuuri hääbumine

Rooma riigi nõrgenemine ja germaanlaste sissetung mõjutasid tugevasti Euroopa asustust. Rahvaste rändamine ja uute riikide sõjalised kokkupõrked olid muutnud elu väga ebaturvaliseks. See mõjutas eelkõige kaubandust, mis varustas linnu kõige eluks vajalikuga. Pealegi olid just jõukad linnad barbarite rüüsteretkede peamiseks sihtmärgiks. Seepärast asusid paljud inimesed maale elama ja hakkasid tegelema põlluharimisega, et ennast ise ära toita. Rooma raha kaotas väärtuse ja kadus käibelt. Senine vilgas kauplemine linnades asendus üha enam vahetuskaubandusega kohalikel laatadel. Keegi ei hoolitsenud enam Rooma maanteede korrasoleku eest ning need hakkasid lagunema ja rohtuma. Lõuna-Euroopas (tänapäeva Itaalias ja Lõuna-Prantsusmaal) ei surnud linnaelu siiski päriselt välja, kuigi linnaelanike arv kahanes. Põhjapoolsetel aladel jäeti aga paljud linnad sootuks maha. Ning need, mis jäid, kuivasid kokku ja kaotasid oma tähtsuse võimukeskustena. Uued valitsejad ja ülemkiht eelistasid ehitada oma paleed maale.

Varem linnades tegutsenud koolid lõpetasid tegevuse. Kirjatarkust ja haritust ei peetud enam oluliseks. Isegi ülemkihi esindajad ei püüdnud enam alati oma lapsi lugema ja kirjutama õpetada. Rooma kirjakultuuri kandsid edasi üksnes kirikud ja kloostrid.

Fréjus' (loe: frežüü) linna muutumine
  • Kirjelda muutusi Fréjus' linnas pärast Rooma riigi lõppu. Vaata ka linna asukohta kaardil „Germaanlaste riigid 6. sajandi algul“

Roomakatoliku kirik

Pärast Rooma impeeriumi hävimist elas Rooma riikliku ühtekuuluvuse idee edasi kirikus. Kristlikke kogudusi juhtisid piiskopid, keda abistasid jumalateenistuste pidamisel preestrid. Koguduste piirid ühtisid enamasti Rooma riigi tähtsaimate haldusüksuste, s.o linnade piiridega. Suuremate ja tähtsamate linnade piiskoppe nimetati peapiiskoppideks ning nende sõnadel ja otsustel oli teistega võrreldes suurem kaal.

Kui keisrivõim kadus, võtsid impeeriumi lääneosa piiskopid enda kanda paljud riigi ülesanded ja muutusid nõnda oma linnade tegelikeks juhtideks. Nad pidasid läbirääkimisi germaanlastega, juhtides vajaduse korral koguni sõjalist vastupanu, jagasid abivajajatele toitu, tegutsesid kohtunikena, püüdsid nõrgemaid vägevamate omavoli eest kaitsta. See suurendas märgatavalt kiriku mõjuvõimu ühiskonnas.

Teiste piiskoppide seast tõusis eriliselt esile Rooma piiskop. Seda tingis eelkõige Rooma linna poliitiline tähtsus, ent ka pärimus, mille järgi Rooma kristlik kogudus olevat kõige tähtsamate apostlite, Peetruse ja Pauluse rajatud. Rooma piiskopid väitsid, et nemad on apostel Peetruse ametijärglased, kellele pärandub edasi Kristuselt Peetrusele antud kõrgeim kohtu-, valitsemis- ja õpetamisõigus. 5. sajandist alates nimetati Rooma piiskoppi paavstiks (kreeka sõnast papa – isa). Esialgu piirdus paavsti võim siiski vaid Itaaliaga. Alles siis, kui paavstidel õnnestus sõlmida liit Frangi kuningatega, sai paavstist kogu lääne kristlaskonna juht. Endise Lääne-Rooma riigi aladel kujunes ühtne roomakatoliku kirik, mis allus paavstile ja kus jumalateenistusi peeti ladina keeles. Endise Ida-Rooma riigi aladel, mida nüüd nimetati Bütsantsiks, tegutses aga kreekakatoliku ehk õigeusu kirik, mis ei tunnistanud paavsti ülemvõimu ja kus kasutati peamiselt kreeka keelt.

  • Varakeskajal võtsid piiskopid üle varasemaid riigi- ja linnavõimu ülesandeid. Milliseid?
  • Miks kujunesid just Rooma piiskopid aja jooksul kogu lääne kristlaskonna juhtideks?

Kristus seab Peetruse apostlite peaks

Jeesus küsis oma jüngritelt: „Kelle teie ütlete minu olevat?“
Siimon Peetrus kostis: „Sina oled Messias, elava Jumala Poeg.“
Jeesus vastas talle: „Sa oled õnnis, Siimon, Joona poeg, sest seda ei ole sulle ilmutanud liha ja veri, vaid minu Isa, kes on taevas. Ja mina ütlen sulle: Sina oled Peetrus ja sellele kaljule ma ehitan oma koguduse, ja põrgu väravad ei saa sellest võitu. Ma annan sulle taevariigi võtmed, ja mis sa iganes kinni seod maa peal, see on seotud ka taevas, ja mis sa iganes lahti päästad maa peal, see on lahti päästetud ka taevas.“

Matteuse evangeelium 16:15–19
  • Meenuta varem õpitust, kes olid apostlid.
  • Kuidas on see piibli tekst seotud paavstidega?
  • Miks kujutati keskaja kunstis Peetrust ja paavste enamasti võtmetega? Leia allikast põhjendus.
  • Mida võiksid need võtmed sümboliseerida?
Püha Peetrus
Peetrus võtmetega

PAAVST GREGORIUS SUUR (540–604)

Gregorius sündis Roomas jõukas senaatori perekonnas. Ta sai hea hariduse, valiti peagi kõrgesse riigiametisse, ent ühel hetkel näis talle kogu senine elu mõttetuna. Ta müüs maha oma hiigelsuured maavaldused ja hakkas mungaks. Peagi võttis paavst võimeka noormehe oma teenistusse ning 590. aastal valiti ta uueks paavstiks. Selles ametis tõusis Gregorius kiiresti Rooma tegelikuks juhiks. Ta korraldas oskuslikult ümber kiriku varade majandamise, nii et suurenenud tulud võimaldasid jagada linnas toiduabi ja parandada kaitsemüüre. Gregorius juhatas ka linna kaitset germaani hõimu langobardide vastu. See kõik tugevdas märgatavalt paavsti autoriteeti ning võimu kogu Itaalias ja kaugemalgi.

Gregorius pidas väga oluliseks germaanlaste ristiusustamist. Ta saatis Roomast misjonäre Britanniasse paganlike anglosakside juurde, jagades neile üksikasjalikke juhtnööre, kuidas vastristitutega käituda. Ning teda saatis edu: anglosaksi valitsejatest said kristlased ja Rooma paavsti alamad.

Paavst Gregorius tõstis läänekirikus au sisse munkluse. Enne tema valitsemisaega oli munklus pigem lihtsate kristlaste eraalgatus, millesse kõrgemad vaimulikud suhtusid üsna suure umbusuga. Gregorius oli aga esimene mungast paavst. Oma kirjutistes selgitas ta munkade elupõhimõtteid, võttis munki oma teenistusse ja andis kloostritele suuri eesõigusi.

Gregorius Suure ettevõtmised ja õpetused said keskaja kirikus paljudele eeskujuks. Teda peeti üheks silmapaistvamaks paavstiks ja austati pühakuna.

Paavst Gregorius Suur (10. sajandi raamatuillustratsioon)

Gregoriuse laul

Gregorius uuendas ja korrastas ka katoliku jumalateenistuse muusikat. Legendi järgi istunud paavst Gregoriuse õlal linnuks kehastunud Jumala vaim, kes laulnud talle kõrva sisse kauneid viise. Nii sündinud katoliku kirikutes tänapäevani kasutusel olev muusikastiil – Gregoriuse laul.
Kuula Gregoriuse koraali „Kyrie“ Vaikse laupäeva liturgiast:

Kuula ka Vox Clamantise lugu „Gaudeamus“:

Kloostrid ja misjon

Harjumuspärase elukorralduse hävimine, sõjad, nälg ja haigused tekitasid paljudes kristlastes veendumuse, et peatselt saabub maailma lõpp. Seega tuleks oma pattusid kahetseda, pöörduda ära siinsest maailmast ja valmistuda eesseisvaks. Nad loobusid oma varast ja argielu kohustustest ning valisid munga- või nunnaelu. Algas tõeline munkluse võidukäik.

Kõikjal Lääne-Rooma riigi aladel tekkis kloostreid, mis kujunesid peagi oma piirkonna vaimulikeks keskusteks. Segaduste ja kultuuri allakäigu ajajärgul talletati kloostrites järeltulevatele põlvedele see osa antiikkirjandusest, mida peeti säilitamisväärseks. Hiljem sai raamatute kopeerimisest munkade põhitöö. Kloostrites olid kool ja haigla, seal hoolitseti vaeste eest ning anti rändureile öömaja.

Väga suur osa oli munkadel ristiusu levitamisel. Rooma impeeriumi aladel oli kristlus levinud peamiselt linnades, maarahvas järgis aga mitmesuguseid loodususundeid, st nad olid paganad (ld sõnast paganus – talupoeg). Misjon ehk ristiusu levitamine paganate hulgas jäigi peamiselt munkade ülesandeks. Nende kloostrid olid misjonikeskused, kust nad jalgsi või ratsa suundusid mittekristlaste või vastristitute sekka, püstitasid puuristi ja kivialtari, jutlustasid ja õpetasid.

Paavst Gregorius suure juhtnööre misjonäridele

Ärge hävitage paganlikke templeid, vaid ainult ebajumalakujusid, mida neis hoitakse. Puhastage templid pühitsetud veega ja püstitage neisse altarid pühakute säilmetega. Sest kui templid on hästi ehitatud, võib need pöörata deemonite teenistusest tõelise Jumala teenistusse. Nähes, et nende ohvripaiku ei hävitata, ütlevad nad kergemini lahti oma eksitusest ning tulevad avatud südamega neile juba tuttavatesse kohtadesse, et tunnistada ja teenida tõelist Jumalat.

Kuna neil on juba komme oma jumalatele härgi ohverdada, peaksid nad saama selle asemele mõne teise pidustuse. Seepärast lubage neil kohaliku kiriku pühitsemise aastapäeval või mõne märtri mälestuspäeval koguneda oma endise templi juurde ja korraldada religioosseid pidusöömaaegu. Kui neile ei keelata kõiki väliseid rõõme, on nad ehk meelsamini valmis maitsema ka seesmisi vaimulikke ande. Kui keegi soovib tõusta kõrgele mäele, ei pürgi ta sinna kiirel jooksusammul, vaid järk-järgult ja pikkamisi.

  • Kuidas suhtus paavst Gregorius paganate usku?
  • Mida Gregorius selles tekstis misjonäridele soovitas?
Kaks stseeni püha Bonifatiuse elust
Üks kuulsamaid misjonäre oli püha Bonifatius, kes kuulutas kristlikku usku germaanlastele. Esimesel pildil ristib ta veeanumasse kastetud noormeest, teisel pildil kujutatakse Bonifatiuse surma germaani hõimu friiside käe läbi. Selline õnnetu saatus on tabanud paljusid misjonäre kuni tänapäevani, sest tihti nähakse uue usu kuulutajas mitte õnnistuse toojat, vaid esivanemate kommete hävitajat või vaenlase käsilast.

Mõisted

  • paavst – Rooma piiskop, katoliku kiriku pea
  • provints – valitsuse vm võimu alluvuses maaüksus
  • roomakatoliku kirik – Rooma riigi lääneosas kujunenud kirik, mis allub paavstile
  • misjon – kristliku usu levitamine paganate hulgas
  • trofee – sõjasaak

Küsimused

  1. Millised olid Suure rahvasterändamise ja Rooma riigi hävingu tagajärjel Lääne-Euroopas toimunud tähtsaimad muutused?
  2. Nimeta suuremaid germaani riike Lääne-Rooma territooriumil.
  3. Arutle, miks jäeti keskaja algul osa linnu maha.
  4. Miks suurendas Rooma riigi häving kiriku tähtsust?
  5. Miks andsid järeltulevad põlved paavst Gregoriusele lisanime Suur?
  6. Millised teened on munklusel antiikkultuuri säilimisel?
  7. Kuidas mõjutasid kloostrid ümbruskonda?