Vektor ruumis

  • Vektori kirjeldamine koordinaatide kaudu
  • Teljesihilised ühikvektorid
  • Vektori esitamine ühikvektorite summana
  • Vektori pikkus

Mõisted

Märka

Vektorite esitamine ruumis toimub samade reeglite järgi nagu vektorite esitamine tasandil.

Vektor on suunatud lõik. Kui vektori a  alguspunktiks on punkt A ja lõpp-punktiks punkt B, siis kirjutatakse  a = AB .

Vektori pikkust tähistatakse absoluutväärtuse märgiga  a = AB .

Peale pikkuse iseloomustab vektoreid veel siht ja suund. Vektori sihi määrab sirge, millel vektor asub. Kaks vektorit on samasihilised ehk kollineaarsed, kui need asuvad samal sirgel või paralleelsetel sirgetel. Vektori suunaks on suund alguspunktist lõpp-punkti ning seda näitab graafiliselt nooleke.

Vektorite võrdsus

Kaks vektorit  a  ja  b  on võrdsed, kui neil on sama siht, suund ja pikkus. Sel juhul kirjutame  a = b .

Vastandvektor

Vektori  a  vastandvektoriks on vektor -a , millel on sama siht ja pikkus, kuid vastupidine suund.

Nullvektor

  • Nullvektor  0  on vektor, mille pikkus on null. Nullvektori siht ega suund pole määratud.
  • Vektori ja selle vastandvektori summa on alati nullvektor.

a + ( - a ) = 0

Korrutamine arvuga

Kui korrutada vektor  a  arvuga k, muutub selle pikkus k korda
​(pikeneb, kui k >1 ,  ja lüheneb, kui k < 1 ).

Saadud vektor  b  on sama­suunaline vektoriga a , kui k > 0, ja vastas­suunaline, kui k < 0.

Ühikvektor

Ühikvektoriks nimetatakse vektorit, mille pikkus on 1.

Koordinaattelgedesuunalisi ühikvektoreid tähistatakse

i j k .

Liitmine ja lahutamine

Vektorite liitmine ja lahutamine ruumis toimub samade reeglite järgi nagu tasandil.

Vektoreid liites võib kasutada kolmnurga- või rööpkülikureeglit.

Koordinaattelgedesuunalised ühikvektorid ehk baasvektorid
  • HG =   a
  • HI =   b
  • HB =   c
  1. IJ =  
  • a+b
  • a-b
  • b-a
  1. IG =
  • a+b
  • a-b
  • b-a
  1. FD =
  • a+b
  • a-b
  • b-a
  1. HE =   a + b + c

Vektori koordinaadid

Vektori koordinaatide seos punkti koordinaatidega.

Vaatleme vektorit  p = OP koordinaatide alguspunktist punkti P(x1 ; y1 ; z1). Koordinaat­telgedel saab võtta teljesihilised vektorid nullpunktist kuni punkti P koordinaadiga määratud kohani.

Tähistame need vektorid vastavalt  a ,   b ja c .  Vektor  r (vt joonist) on vastavalt rööpküliku­reeglile  r = a + b .

Seega
  p = r + c = a + b + c .

Vektoreid a ,   b  ja c  nimetatakse vektori p  komponentideks.

Vektor a  on samasihiline vektoriga  i ning selle pikkus on x1. Vektori  a  suund sõltub x1 märgist, siit  a = x1·i .  Analoogselt leiame  b  ja  c ,  järelikult

p = x1·i + y1·j + z1·k .

Näeme, et suvalise vektori   p  võib esitada kolme teljesuunalise ühikvektori kaudu. Seepärast nimetatakse neid ühikvektoreid baasvektoriteks, arvkordajaid x1, y1 ja z1 aga vektori koordinaatideks, ja kirjutatakse

p  = (x1; y1; z1).

Märka

Koordinaatide alguspunktist punkti P tõmmatud vektorit  p = OP nimetatakse selle punkti kohavektoriks. Kohavektoril on samad koordinaadid, mis on punktil endal.

Vektori  a koordinaatideks nimetatakse arvkordajaid a1, a2 ja a3 vektori esituses baasvektorite kaudu.

a = a1i + a2j + a3k = ( a1;a2;a3 )

Arvuga korrutamine

Vektorit  a  arvuga k korrutades tuleb selle iga koordinaat korrutada arvuga k.

Liitmine ja lahutamine

Vektoreid liites või lahutades tuleb liita või lahutada vektorite vastavad koordinaadid.

  • a = (2;-1;-5 ) , ,
  • b = (0;3;-2 ) .
  1. 2a - b = (;; )
  2. a + 3b = ( ;; )

Punkt ja vektor 

Vaatleme nüüd vektorit, mille alguspunkt on A(x1; y1; z1) ja lõpp-punkt B(x2; y2; z2). Punktide A ja B kohavektorid on
OA =  (x1; y1; z1) ja  OB =  (x2; y2; z2).

Jooniselt näeme, et kolmnurga­reegli kohaselt

OA + a = OB
​ehk
a = OB - OA ,

järelikult
a = ( x2 - x1 ; y2 - y1 ; z2 - z1 ) .

Vektori koordinaadid võrduvad selle lõpp-punkti B(x2; y2; z2) ja alguspunkti A(x1; y1; z1) vastavate koordinaatide vahega.

Järelikult  AB  = (x2x1; y2y1; z2z1). 

Vektori pikkus on võrdne ruutjuurega selle vektori koordinaatide ruutude summast.

AB = x2 - x12 + y2 - y12 + z2 - z12

Näide

Vektor

Leiame vektori  u ,  kui  u = MN  ja M(2; –5; 1) ja N(–1; –3; 1).

u = MN =  (–1 – 2; –3 + 5; 1 – 1)

u = MN =  = (–3; 2; 0)

u = ( - 3)2 + 22 + 02 = 13

u = (-5)2 + -22 + 32 =

u = AB ,

A(; –1; 4) ja B(3; –3; )

  1.   m = 2i - j + 3k ,
    m = AB ,
    A(1; –5; 3),
    B()
  2.   n = 7i + 4j - 5k
    m + n =  

Harjuta ja treeni

  • s = - a - 3b  
  • t = a - 2,5b  
  • a = AB ,   b = BC
  • A(3; –2; 1), B(5; 2; 4), C(4; 3; 2)

seega

  1. s = i + j + k
  2. t = i + j + k

A(–2; 3; –1), B(4; 0; 0), C(3; 3 –3)

  1. xy-tasand:
    • A′()
    • B′()
    • C′()
    • PA′B′C′ ≈ 
  1. yz-tasand:
    • PA″B″C″ ≈ 
  2. xz-tasand:
    • PA‴B‴C‴  ≈ 

Projektsioonide ümbermõõdud on 

  • võrdkülgne
  • võrdhaarne
  • isekülgne
  • ei ole kolmnurk

1)

A(2; 5; 1)
B(4; 5; 2)
C(–1; –1; 9,5)

2)

A(–5; 3; 4)
B(–1; –7; 5)
C(6; –5; –3)

3)

A(2; 5; 1)
B(4; 5; 2)
C(6; 5; 3)

4)

A(2; 3; –2)
B(0; 5; –2)
C(2; 5; –4)

5)

A(4; 5; 2)
B(6; 5; 3)
C(7; 5; 1)

Jäta meelde

  1. Kui vektoritel on sama siht, suund ja pikkus, siis nad on  
  2. a  ja  -a on vektorid.
  3. a  ja  -a  on 
  4. a + ( - a )  on  
  5. Teljesihilised ühikvektorid märgitakse tähtedega 
  6. p = a + b + c ,  kus  a ,   b ,   c on  p  
  7. Vektorid  a ja  k a on 
  8. k a  on vektorist  a   kui k > 1.
  9. k a  on vektorist  a   kui 0 < k < 1.
  10. Vektoreid liites või lahutades tuleb liita või lahutada vektorite vastavad 
  11. Vektorite pikkus on võrdne  vektorite koordinaatide ruutude summast.
  12. Punktist (0; 0) punkti P tõmmatud vektor on selle punkti