Realismiajastu kirjandus
- Koosta peatükkide 2.1–2.6 põhjal loend realistliku kirjanduse põhitunnustest.
- Too iga tunnuse juurde näide selle kohta, kuidas see teoses avaldub. (Vali näiteid õpikus käsitletud teoste ja katkendite hulgast või mujalt 19. sajandi realistlikust kirjandusest.)
Autorid
- Tee nimekiri realistlikest kirjanikest, keda on peatükkides 2.1–2.6 käsitletud, ja koosta igaühe kohta õpiku põhjal konspekt.
- Vali kirjanik, kelle looming sinus kõige enam huvi äratas, ning täienda konspekti muude allikate (näiteks teatmeteoste ja raamatute saatesõnade) põhjal.
Ajastu
- Joonista ajajoon perioodiks 1750–1900 või täienda ajajoont, mille oled varem joonistanud romantilise kirjanduse kohta.
- Märgi ajajoone kõrvale eri värvi joonega realistlike kirjanike eluaeg.
- Kanna iga kirjaniku eluajajoonele teosed, mida tead.
- Tähista taustavärvi või lisajoonega aeg, mil viljeldi nii romantilist kui ka realistlikku kirjandust.
A. Kirjelda lühidalt jutustamisvõtteid, mida peatükkide 2.1–2.6 tekstide põhjal tundma õppisid.
B. Nimeta teos või katkend, mis sind kõige enam köitis või liigutas. Arutle, mil määral teksti mõju tuli katkendi sisust (näiteks teemadest, sündmustikust), mil määral jutustamisvõtetest ja stiilist. Põhjenda.
Tänapäevane tõlgendus
A. Vali koos ühe või mitme kaaslasega õpikust või mujalt üks 19. sajandi realistliku kirjanduse katkend, mille sisu on teie arvates nüüdisajal aktuaalne.
B. Kavandage katkendi põhjal koomiks, lavastus, animatsioon või lühifilm. Mõelge eriti hoolikalt läbi järgmised küsimused.
- Kuidas rõhutada katkendi aktuaalsust nüüdisajal?
- Kuidas tegevuspaik ja tegelased välja näevad?
- Kas ja mida tegelased omavahel räägivad?
- Milline on vaatepunkt? (Mida mingis kaadris näha on, kui suures plaanis jne.)
C. Looge katkendi ja oma kavandi põhjal (audio)visuaalne teos.
Ühiskond ja inimene kirjanduse peeglis
- Mida said peatükkides 2.1–2.6 käsitletud teostest teada 19. sajandi ühiskonna kohta?
- Milliseid probleeme kirjanikud seal nägid?
- Mis osas ja mil määral on ühiskond nüüdseks muutunud?
- Millised probleemid on alles jäänud?
A. Loe üle peatükkide 2.1–2.6 tekstikatkendid ja tee kokkuvõte sellest, kuidas on kirjanikud kujutanud lapsepõlve, noorust ning õppimist.
B. Too välja ühisjooned, mis on omased enamikule tekstidele, kus neid teemasid käsitletakse, ning iga teksti silmatorkavamad eripärad.
C. Arutle, mis on nüüdisajaks muutunud. Milliseid olukordi ja probleeme, mida tekstides on kujutatud, tuleb ette ka tänapäeval?
Realism nüüdiskultuuris
A. Millistes neist kultuurinähtustest avaldub realistlik kunstitaotlus? Milles see seisneb?
B. Millised neist rahuldavad lugeja või vaataja soovi piiluda teiste inimeste ellu?
C. Mis mõttes on see soov realistliku kirjanduse ja kunstiga seotud? Mis mõttes on see realismi ja üldse kunsti olemusega vastuolus?


