Tund 4

  • Muuseumis. Eno Raua ,,Naksitrallide” järgi
  • Kuidas vaidluses nõustuda, kahelda, vastu vaielda?
  • Harakas. Teatmeteose järgi
  • Kuulutus näituse kohta ,,Imelised elusad ämblikud”
  • Dialoog „Niisugust ebatavalist näitust nägin küll esimest korda”

122. Loe.

Loe sõnaraamatu abil.

Muuseumis

Eno Raua „Naksitrallide” järgi

Naksitrallid olid juba varahommikul turult tühja kartulikoti hankinud ja kõik haraka kambrist leitud kraami sinna sisse kallanud. Nüüd tõstis Sammalhabe selle koti turjale ning nad astusid muuseumi.

Ukse avas muuseumi juhataja, prillide ja pika valge kitsehabemega isand.

„Tahaksime muuseumile väikese annetuse teha,” alustas Muhv.

„Mõistan, mõistan! See kartulikott on rotitopiseid täis,” katkestas jutu muuseumi juhataja. „Millegipärast pakutakse mulle täna juba hommikust peale aina rotitopiseid,” rääkis ta edasi.

„Me tahaksime teile hoopis ühe harakasuguvõsa poolt kogutud varanduse üle anda,” ütles Sammalhabe.

Juhataja näole ilmus tohutu hämmeldus.

„Me muidugi mõistame, et haraka varandus ei kuulu just otseselt loodusteaduse valdkonda, aga teatavat huvi võiks see ju loodushuvilistele siiski pakkuda,” sai nüüd ka Muhv sõna sekka öelda. Ja Kingpool lisas: „Lapsepõlves käisin ma kunagi tervishoiumuuseumis. Ja seal oli välja pandud kõiksugu asju, mis olid operatsioonide ajal inimeste kõhust leitud. Niihästi peaksid haraka varastatud asjad loodusteaduse muuseumi sobima.”

Juhataja oli äkki nagu ümber tehtud.

„Oh, mu väiksed sõbrad!” sosistas ta. „Kui te vaid teaksite, kui väärtuslik on minu jaoks niisugune materjal!”

Nüüd palus juhataja naksitrallidel sisse astuda ja viis nad läbi pika koridori oma kabinetti.

Sammalhabe kallas koti suurele kirjutuslauale tühjaks.

„Oi, kullakesed!” hüüdis juhataja. „Muidugi panen ma kõik need asjad muuseumi välja. Kuid peale selle on neil veel eriline tähendus minu jaoks. Ma olen nimelt linnuteadlane ja kirjutan doktoritööd! Ning kas teate, mis on mu doktoritöö teema? „Mõningatest harakate iseäralikest harjumustest.” Nüüd te ehk mõistate, mida teie annetus mulle tähendab?”

Naksitrallid noogutasid aupaklikult.

E-ülesanne 1

1. Kust hankisid naksitrallid kartulikoti?

  • turult
  • poest
  • Muhvi juurest

2. Kuhu naksitrallid läksid?

  • turule
  • muuseumisse
  • teatrisse

3. Kes avas muuseumi ukse?

  • kits
  • jõuluvana
  • kitsehabemega isand

4. Mille tahtsid naksitrallid muuseumile anda?

  • rotitopised
  • harakapesa
  • harakate varanduse

5. Muuseumi juhataja jaoks oli naksitrallide annetus …

  • väärtusetu
  • väärtuslik
  • kasutu

6. Millest kirjutas juhataja doktoritööd?

  • harakate harjumustest
  • linnuteadlastest
  • naksitrallide harjumustes

123. Küsige ja vastake.

Küsige ja vastake.
  1. Kuhu panid naksitrallid puuõõnest leitud varanduse?
  2. Mis varandus see oli?
  3. Missugusele muuseumile annetasid naksitrallid leitud esemed?
  4. Kuidas nägi välja muuseumi juhataja?
  5. Miks ei olnud muuseumi juhataja alguses naksitrallide annetuse üle rõõmus?
  6. Miks osutus naksitrallide annetus muuseumi juhatajale eriti väärtuslikuks?
  7. Missugust muuseumi oli Kingpool lapsepõlves külastanud?
  8. Missugust väljapanekut oli Kingpool lapsepõlves näinud?

124. Rühmatöö.

Töötage rühmades.

Tehke teksti „Muuseumis” järgi lühinäidend. Muutke Sammalhabe, Muhv, Kingpool ja linnu­teadlane huvitavateks tegelasteks. Mõelge läbi, kes kuidas räägib, liigub, žestikuleerib. Lisage autoritekstile ka omapoolseid repliike: tervitamine, vabandamine, üleküsimine, hüvastijätt jm. Nõustuge, vaielge vastu, kahelge!

Jäta meelde!

Õpi ära, kuidas vaidluses
kellegagi nõustuda

Nõustun sinuga.
​Muidugi on see nii!
​Täiesti õige!
​Sul on õigus.
​See on tõsi.
​Sa võtsid mul sõnad suust.

milleski kahelda

Kahtlen väga.
​Sul võib õigus olla.
​Sul on vaid osaliselt õigus.
​Kahtlen selles.
​Nii see vist ei ole.
​Ma pole selles nii kindel.

kellelegi vastu vaielda

Vaidlen vastu.
​Ära räägi rumalusi!
​Sa eksid.
​Sul ei ole õigus.
​Nii see kindlasti ei ole.
​Sa oled valesti aru saanud.

E-ülesanne 2

        • Kahtlen selles.
        • See on tõsi.
        • Ära räägi rumalusi!
        • Sa oled valesti aru saanud.
        • Nii see kindlasti ei ole.
        • Sa võtsid mul sõnad suust.
        • Täiesti õige!
        • Nõustun sinuga.
        • Muidugi on see nii!
        • Sul on vaid osaliselt õigus.
        • Sul ei ole õigus.
        • Sul võib õigus olla.
        • Nii see vist ei ole.
        • Vaidlen vastu.
        • Ma pole selles nii kindel.
        • Kahtlen väga.
        • Sul on õigus.
        • Sa eksid.

        125. Vestelge.

        Vestelge. Kasutage eeltoodud tabeli väljendeid ja küsige klassikaaslastelt, kas nad usuvad või ei, et
        • haraka varakambrist leitud varandus mahtus kartulikotti ära;
        • loodusmuuseumis võib mõnikord näha näitust teemal „Haraka pesast leitud esemed”;
        • inimeste kõhust on leitud igasuguseid kummalisi asju, näiteks käärid;
        • loodusmuuseumis võib sügiseti vaadata seenenäitust;
        • loodusmuuseumis on ainult loomade ja lindude topised;
        • loodusmuuseumis on elus loomad ja linnud;
        • tervishoiumuuseumis on olnud näitus teemal „Operatsioonide ajal inimeste kõhust leitud esemed”.

        126. Loe ja jäta meelde.

        Loe ja jäta meelde nii täpselt kui saad. Pane õpik kinni ja kirjuta peast. Kontrolli oma töö õigsust õpiku järgi.

        Harakas

        Teatmeteose järgi

        Harakas on vareslaste hulka kuuluv pika sabaga lind. Harakas elutseb laialdasel alal põhjapoolkeral, peamiselt võsas ja metsaservas. Ta ehitab puu otsa suure raagudest pesa, millel on katus ja mille savist siseosa on kausi­kujuline. Harakas on kõigesööja. Talle meeldivad läikivad esemed, neid viib ta pessagi.

        127. Loe, soovita ja argumenteeri.

        Loe kuulutust. Soovita klassikaaslastel seda näitust külastada. Argumenteeri oma soovitust.

        128. Loe.

        Lugege ja õppige kahekõnet esitama õpikut kasutamata.

        – Niisugust ebatavalist näitust nägin küll esimest korda. Miks sa, Tiina, ei julgenud ämblikku käe peale võtta, kui muuseumitöötaja seda sulle pakkus?

        – Sa ju tead, et ma kardan ämblikke. See ämblik oli nii suur ja karvane! Ja mis tunne oli sul, Mati, teda käe peal hoida?

        – Muuseumitöötaja ju rahustas ja rääkis, et see on üks kõige rahulikumaid ämblikke. Ega muidu poleks lubatud teda käe peal hoida. Ämblik oli küll suur, aga kerge, armas ja pehme. Ma võiks ta vabalt võtta lemmikloomaks.

        – Ära aja hirmu peale! See veel puuduks, et ostad terraariumi ja hakkad seal ämblikke pidama. Tead isegi, et enamik ämblikke on agressiivsed, ettearvamatu käitumisega ning ohtlikud!

        – Kahju, et olime nii lühikest aega ja ei jõudnud terraariumide juures olevaid tekste korralikult läbi lugeda. Siis teaks, missugused neist on rohkem mürgised ja missugused vähem ning mida nad söövad. Muide, arvatakse, et ristiga ämblik toob õnne ja teda ei tohi hävitada.

        – Sa oled muutunud ebausklikuks! Kardad musta kassi, kannad spordivõistlustel kaelas auguga õnnekivikest – talismani, ja nüüd usud veel, et ristiga ämblik toob õnne.

        129. Missugustes muuseumides oled käinud? 

        Missugustes muuseumides oled sina käinud? Kus need asuvad ja mis sulle sealt meelde on jäänud?





        ​​​​muuseum, -i, -i

        ajaloomuuseum
        ​koduloomuuseum
        ​kirjandusmuuseum
        ​loodusmuuseum
        ​meremuuseum
        ​linnamuuseum
        ​tervishoiumuuseum
        ​kunstimuuseum
        ​vabaõhumuuseum
        ​majamuuseum

        130. Täida lüngad.

        Täida lüngad eelmise ülesande sõnadega.

        Eestis on mitu ... ; laupäeval käisin ma ...; ma ei ole kunagi käinud ...; külastasime klassiga ...; leidsime kergesti ... üles; me ei leidnudki ... üles; need on ... eksponaadid; neid esemeid võib näha ...; mind huvitab ... väljapanek; talle meeldis ... väljapanek; seenenäitus on ..., ämblikkude näitus aga ...; kõndisime kaks tundi mööda ... saale; selles ... on kitsad trepid ja raske liigelda; varas viis ära mitu ... eksponaati; tuletõrjujad päästsid ... varad; saame kokku ... ees.

        131. Rühmatöö.

        Koostage rühmatööna muinasjutt.
        1. Mõelge teemat sissejuhatavate piltide põhjal muinasjutu pealkirju.
        2. Arutage oma muinasjutu varianti õpetajaga.
        3. Kirjutage teksti mustand vihikusse.
        4. Paluge õpetajat, et ta teie muinasjutu mustandi läbi loeks ja vigadele osutaks.
        5. Parandage vead ja kirjutage või trükkige lõplik variant raamatuna. Ärge unustage nimetamast, kes olid autorid, toimetaja, illustreerija. Märkige ka, kus kirjastuses raamat trükiti.
        6. Korraldage valminud raamatute näitus.

        Uued sõnad

        anneta/ma, -da, -n – приносить в дар

        hankima, hankida, hangin – доставать, запасать

        hävita/ma, -da, -n – уничтожать, рaзрушать

        katkesta/ma, -da, -n – прерывать

        mahtuma, mahtuda, mahun – помещаться, вмещать

        rahusta/ma, -da, -n – успокаивать

        annetus, -e, -t – дар, пожертвование

        habe, habeme, habet – борода

        näitus, -e, -t – выставка

        teadla/ne, -se, -st – учёный

        ämb/lik, -liku, -likku – паук

        ebausk/lik, -liku, -likku – суеверный

        ettearvamatu, -, -t – неожиданный, непредвиденный

        mürgi/ne, -se, -st – ядовитый

        E-ülesanne 3

        • выставка
        • прерывать
        • помещаться, вмещать
        • суеверный
        • паук
        • приносить в дар
        • борода
        • успокаивать
        • ядовитый
        • учёный
        • доставать, запасать
        • неожиданный, непредвиденный
        • уничтожать, рaзрушать
        • дар, пожертвование

        anneta/ma, -da, -n – 

        hankima, hankida, hangin – 

        hävita/ma, -da, -n – 

        katkesta/ma, -da, -n – 

        mahtuma, mahtuda, mahun – 

        rahusta/ma, -da, -n – 

        annetus, -e, -t – 

        habe, habeme, habet – 

        näitus, -e, -t – 

        teadla/ne, -se, -st – 

        ämb/lik, -liku, -likku – 

        ebausk/lik, -liku, -likku – 

        ettearvamatu, -, -t – 

        mürgi/ne, -se, -st –