Kokkuvõte

Romantismiajastu kirjandus

Ülevaade ajastust

Autorid

  1. Märgi üles kõik romantismi­ajastu kirjanikud, keda on nimetatud peatükkides 1.1–1.10.
  2. Koonda iga kirjaniku kohta kaardile või faili kõik andmed, mis tema kohta neist peatükkidest said.

Ajastu

  1. Joonista ajajoon aastateks 1750–1900.
  2. Märgi ajajoone kõrvale eri värvi joontega romantiliste kirjanike eluajad.
  3. Kanna iga kirjaniku elujoonele teosed, mida tead.
  4. Märgi noolega, milline kirjanik või teos teada­olevalt mõnda teist mõjutas.

Romantism eri maades

  1. Tee võrdlev tabel Eesti, Saksamaa, Inglismaa, Prantsusmaa, Venemaa ja USA romantilise kirjanduse kohta. Märgi tabelisse, millised olid iga maa romantismi­ajastu erijooned ning kirjanikud, kes seal tegutsesid.
  2. Kirjuta tabeli juurde, millised tunnused iseloomustasid romantismi kõikjal.

A. Vaata Davidi, Delacroix’ ja Courbet’ maale ning pane tähele, mida uut tõi maalikunsti romantism, mida aga realism. Klassitsistlik „Marat’ surm“ ja romantiline „Vabadus viib rahva barrikaadidele“ lähtuvad mõlemad kaasaegsetest revolutsioonidest Prantsusmaal. 

B. Kirjelda sarnasusi ainevalikus ning erinevusi värvikasutuses, tegelastes ja olukorras.

C. Mille poolest erineb realistlik maal, näiteks Courbet’ „Õhtusöögijärgne aeg Ornansis“, klassitsistlikust ja romantilisest?

D. Arutle, milles seisnesid toonased muutused kirjanduses. 

E. Milliseid varasemaid traditsioone romantism kõigutas, millised neist purustas?

F. Kuidas ja miks romantism end ammendas?

Klassitsistliku kunstniku Jacques-Louis Davidi „Marat' surm“ (1793)
Romantilise kunstniku Eugène Delacroix' „Vabadus viib rahva barrikaadidele“ (1831)
Realistliku kunstniku Gustave Courbet' „Õhtusöögijärgne aeg Ornansis“ (1849)

Romantismi pärand tänapäeval

A. Kirjuta kirjand või loo üksi või koos kaaslastega ettekanne, slaidi­kava või muus vormis teos teemal „Romantilised kangelased tänapäeval”.

B. Tutvu mõne romantismi­ajastu kirjandus­teose tele-, kino- või teatri­adaptatsiooniga.

  • Mõtle, kuidas selles väljenduvad tänapäeva kultuurile omased, romantismi­ajastust erinevad jooned.
  • Mida on adaptatsiooni autorid rõhutanud, mida teoses muutnud?
  • Kuidas see näitab, mis teoses nende jaoks oluline on?
  • Kuidas langeb see kokku sinu tõlgendusega?

C. Koosta ettekanne, veebileht või plakat, kus tutvustad uuritud teost ja oma seisukohti.

Kas suur kunst võib olla populaarne ja põnev?

A. Loe üle peatükk 1.2 ja tuleta meelde, miks sündis meelelahutus­kirjandus, mida võib pidada massi­kultuuri alguseks, just 19. sajandi algupoolel.

B. Arutle, miks on mitmest 19. sajandi menukirjanikust (näiteks Byronist, Hugost, Balzacist), kes tekitasid oma kaasajal lugemis­elevust ning vahel isegi skandaali, nüüdseks saanud väärikad klassikud, kelle teoseid käsitletakse koolis. Kuidas mõjutab see suhtumist nende loomingusse? Kuidas võib suhtumine mõjutada lugemis­elamust?

C. Nimeta mõni tänapäeva menu­teos, mida oled lugenud. Võrdle oma lugemis­elamust ootustega, mille oli tekitanud teose menu. Kas lugemis­elamus oli eredam, nõrgem või just selline, nagu lootsid või kartsid? Põhjenda.

D. Milliseid hoiakuid menu­teoste suhtes oled kohanud? Kas mõnes neist väljendub romantismi­ajastust pärit suhtumine kunstisse? Kui jah, siis kuidas?

Kas loomevabadus on piiramatu?

2008. aastal keelas Harju maakohus seitsmeks aastaks Kadri Kõusaare filmi „Magnus” (2007) levitamise. Film põhines tõsielu­sündmustel ning esitas ühe pere­konna traagilise loo nii ära­tuntavalt, et üks pere­liige pöördus kohtusse, kuna tundis, et film kahjustab tema mainet ja privaatsust. Filmi autori seisukoht oli, et tegu on tõsi­elust inspireeritud kunstilise teosega, mille tegelasi ei saa päris inimestega samastada. Kohtuotsus tekitas kultuuri­avalikkuses elava arutelu selle üle, mil määral ja mille nimel tohib kunstniku loome- ja sõna­vabadust piirata ning mil määral ja miks peab kunstnik loome­töös arvestama tavade ja seadustega, mis ühiskonnas kehtivad.

A. Arutle kirjeldatud juhtumi põhjal, kuidas romantismi­ajastust pärit suhtumine kunstisse väljendub nüüdis­ühiskonnas.

B. Mis olukordades võib see kaasa tuua keerukaid eetilisi probleeme?

  • Miks on loomevabadus oluline?
  • Kuidas võib see riivata teisi sama olulisi õigusi ja vabadusi?
  • Mida sellistel puhkudel sinu arvates teha tuleks? Põhjenda.

C. Loe lisaks Tartu Ülikooli eetika­veebi foorumist Aire Vaheri arutlust selle juhtumi üle.

Minevik ja tänapäev

A. Loe katkendeid ja otsusta, milline neist on pärit missugusest teosest.

  • Aleksandr Puškin „Jevgeni Onegin“ (1833, ee 1964, tõlkinud Betti Alver)
  • Charles Baudelaire „1859. aasta salong“ (1859, ee 2010, tõlkinud Katre Talviste)
  • Victor Hugo, „Jumalaema kirik Pariisis“ (1831, ee 1924, tõlkinud Johannes Semper)
  • (1)
  • (2)
  • (3)

B. Seleta, mille põhjal otsustasid.

C. Arutle katkendite põhjal.

  • Mis on kirjanduse ja üldse kunstilise väljamõeldise ehk fiktsiooni ülesanded?
  • Kuidas mõjutab tehnika areng vaimukultuuri ja kunsti?
  • Kuidas võivad ajalooteadmised aidata käsitleda nüüdisaja probleeme ja olusid?

(1)

XI

Kord kirjanduses komme kehtis,
​et sulemees-entusiast
​romaanis voorustega ehtis
​eeskujulikku kangelast.
​See sangar oli, nagu vaja,
​siis ikka süütult kannataja,
​tark, tundehell ja peale muu
​ka välimuselt laitmatu.
​Ning ikka-ilusas ekstaasis
​ta ohverdas end alati
​ning ikka pahet nuheldi
​romaanilõpu viimses faasis
​ning ikka õpetas finaal,
​et võidupärja saab moraal.

XII

Nüüd udu voogab kõigi mõttes,
​moraal on tüüdand surmani
​ja pahe, võidupoosi võttes,
​ju laiutab romaaniski.
​Me lugejannadele kallid
​on briti muusa kukerpallid:
​neil unes kummitab Korsaar,
​neid võikalt vaimustab Sbogar,
​neid võlub Melmoth marutuules,
Vampiir ja Igavene juut.
​Ning juba esindabki uut
​etappi romantismi luules
​lord Byronil ka egoism
​ja peruksläinud pessimism.

(2)

Kuna fotograafiatööstus sai kõigi nurjunud, liiga andetute või õpingute lõpetamiseks liiga laiskade maali­kunstnike pelgu­paigaks, ei olnud sel üleüldisel pöörasusel mitte ainult pimestatuse ja lolluse iseloom, vaid ka kättemaksu värv. Ma ei usu, et nii tobe vandenõu, milles võib leida nagu kõigis muudeski vandenõudes paha­tahtlikke ja lolliks tehtud osalisi, võiks täielikult õnnestuda, või vähemalt ei taha ma seda uskuda; kuid ma olen veendunud, et fotograafia vääriti rakendatud areng on palju kaasa aidanud, nagu muide kõik puhtmateriaalsed arengud, juba isegi haruldase prantsuse kunsti­geeniuse vaesestumisele. Möiraku modernne Enesega Rahulolu, palju tahab, päästku valla kõik oma tüseda kere röhitsused, öökigu välja kõik seedimatud sofismid, mida üks hiljutine filosoofia ta kurguni täis on toppinud, ikkagi on ilmselge, et kunsti alale tunginud tööstus saab kunsti kõige suuremaks vaenlaseks ning et funktsioonide segunemine takistab neist ühtegi korralikult täitmast. Poeesia ja progress on kaks auahnet, kes teineteist vaistliku vihkamisega vihkavad, ning kui nad ühel ja samal teel kohtuvad, peab üks teist teenima. Kui fotograafial lubatakse kunsti mõnes tolle funktsioonis asendada, vahetab ta kunsti peagi täiesti välja või rikub ära selle loomuliku liidu toel, mille ta rahva­summa lollusest leiab. Järelikult peab ta asuma täitma oma tegelikke kohuseid, mis seisnevad teaduse ja kunstide teenimises, kuid väga alandlikus teenimises, nagu teenivad trükikunst ja stenograafia, mis ei ole ei loonud ega asendanud kirjandust. Rikastagu fotograafia kiiresti ränduri albumit ning andku tolle silmadele täpsus, mis mälul puudub, kaunistagu ta loodus­teadlase raamatu­kogu, suurendagu mikroskoopilisi loomi, toetagu isegi mõningate andmetega astronoomi hüpoteese, olgu ta viimaks sekretäriks ja märkme­raamatuks igaühele, kel on oma ametis tarvis täielikku materiaalset täpsust – sinnamaani on kõik kõige paremas korras. Päästku ta unustusest varisemis­ohus varemeid, raamatuid, gravüüre ja käsikirju, mida aeg õgib, väärtuslikke asju, mille kuju kaob ning mis nõuavad kohta meie mälu arhiivides, ning talle avaldatakse tänu ja aplodeeritakse. Aga kui tal lubatakse tungida kompamatu ja kujuteldava alale, kõigesse sellesse, mis on väärtuslik üksnes seepärast, et inimene paneb sinna osa oma hingest, siis häda meile kõigile!

(3)

[---] aimus, et käsikäes inimliku mõtte vormi muutumisega käib ka selle väljendus­viisi muutumine; et iga sugupõlve valitsevat ideed ei saa endise materjali varal ega ühtemoodi kirja panna; et nii püsiv ja vastu­pidav kui kivist raamat ka on, peab ta ikkagi aset andma paberist raamatule, mis on veelgi püsivam ja vastupidavam.

[---] Raamat surmab ehituse.

Trükikunsti leiutamine on ajaloo suurim sündmus. Selles on eos kõik revolutsioonid. Trüki­kunst on inimsoo täiesti uus väljendusviis; inimese mõte, mis ühe vormi kõrvale heidab, tõmbab teise selga, sümboolne madu, mis Aadamast saadik vaimu tähistab, ajab täielikult ja tagasipöördumatult kesta.

Trükituna on mõte põlisem kui kunagi enne; tal on tiivad, ta on tabamatu, hävitamatu. Ta nagu seguneks õhuga. Arhitektuuri­päevil muutus ta kõrgustikuks, mis valitses võimsalt oma sajandi ja ümbrus­konna üle. Nüüd aga muutub ta linnu­parveks, mis lendab kõigi nelja tuule poole ja talle kuulub kogu õhuruum.

Küsime veel kord, kas pole mõte selles vormis kõige vastu­pidavam? Paigalpüsivast muutub ta liikuvaks, kestvast surematuks. Üht ainemassi võib hävitada, aga kuidas saab kõikjal­olevat kirja­tähte välja juurida? Kui tuleb uputus, võib mägi ammugi voogude all kadunud olla, linnud aga lendavad edasi; ja kui ainuski laev veel uputusvetele on ujuma jäänud, laskuvad linnud sinna, jäävad terveks, näevad temaga koos vete alanemist, ja uus maailm, mis kaosest tekib, näeb üles ärgates, kuidas tema kohal lendab uppunud maailma tiivuline ja elav mõte.