Euroopa Liidu tegevus­valdkonnad

Euroopa Liidu ühtne turg

Euroopa Liit loodi majandusorganisatsioonina ning liikmesriikide majandushuvide edendamine on ka tänapäeval liidu tegevuses olulisimal kohal. Iga liikmesriik eraldi on ülemaailmsetest konkurentidest väiksem, seetõttu tagab liikmesriikide ühtne turg suurema konkurentsivõime. Ühtset turgu toetavad paljud EL-is aastate jooksul välja töötatud õigusaktid. Nendega tagatakse, et turu liberaliseerimisest saavad kasu võimalikult paljud ettevõtted ja tarbijad. Ilma selleta oleks märksa keerulisem ja kallim müüa kaupu teistesse liikmesriikidesse.

Ühtne turg, kus toimub tööjõu, kaupade, teenuste ja kapitali takistuseta liikumine, on loodud poole sajandi jooksul. Sellele pani aluse EL-is 1968. aastast toimiv tolliliit, mille sees tollid puuduvad, kuid need kehtivad mitteliikmesriikidele. Vältimaks liikmesriikide poolt tolliväliste tõkete (nt erinevad hügieeni- ja säilituseeskirjad) kehtestamist, on EL ühtlustanud kaupadele ja nende käitlemisele esitatavaid nõudeid (normid, standardid). Ühtse turu põhimõtetega (v.a põllumajandus, kalandus, väliskaubandus) on ühinenud ka Euroopa Vabakaubanduse Assotsiatsiooni (EFTA) riigid Šveits, Norra, Liechtenstein ja Island ning nad järgivad vastavaid EL-i õigusakte.

Eesti tutvustas oma mööblit ja disaini 2012. aastal ühel suurimal mööblimessil Kölnis. Messil osalemist toetas Euroopa Liit

Arutle

  • Kas ja miks on oluline, et Euroopa Liidul on ühtne turg?

Vaba liikumine

Liikmesriikidevahelise vaba liikumise põhimõttega seonduvad paljud EL-i algatused, mis suurendavad inimeste õigusi kodanike ja tarbijatena. Näiteks saavad teiste liikmesriikide kodanikud osaleda kohalikel ja Euroopa Parlamendi valimistel võrdsetel alustel kohalike elanikega. Töötamine ja õppimine toimub igas liikmesriigis samuti võrdsetel tingimustel. Oma kodumaal tervisekindlustust omav isik saab reisil tasuta vältimatut esmaabi kõikides liikmesriikides. Vahetusõpilased ja -üliõpilased saavad arstiabi samadel tingimustel vastuvõtva riigi kodanikega. Samuti kehtib ühes liikmesriigis ostetud liikluskindlustus automaatselt ka teistes. Isikute vaba liikumise soodustamiseks tunnustatakse vastastikku haridust ja ametioskusi tõendavaid diplomeid ja dokumente.

Arutle

  • Mida tähendab vaba liikumise põhimõte?

Millist arstiabi on Euroopa Liidu riigis viibides võimalik saada?

Eesti Haigekassas kindlustatud inimesed, kes viibivad teises liikmesriigis ajutiselt, saavad arstiabi võrdsetel tingimustel selles riigis elavate kindlustatud inimestega. Vajadus saada arstiabi peab olema tekkinud teises riigis viibimise ajal. Tervishoiuteenus peab olema meditsiiniliselt põhjendatud. Arstiabi saamiseks peate raviasutuses esitama Euroopa ravikindlustuskaardi või selle asendussertifikaadi ning isikut tõendava dokumendi. Arstiabi ei ole tasuta: maksta tuleb patsiendi omavastutustasud (visiidi-, voodipäevatasu jm) asukohamaa tariifide järgi. Patsiendi omavastutustasusid patsiendile ei korvata. Samuti ei kata kaart riikidevahelise transpordi kulusid. Võrdsetel tingimustel saadav arstiabi ei tähenda seda, et saab minna teise liikmesriiki end ravima. Teises riigis ravi saamiseks tuleb taotleda eelnevalt haigekassa luba. Vaid loa saanud inimeste ravikulud katab haigekassa. Kui inimene esitab hüvitamise taotluse või raviarve hiljem, ilma eelneva kokkuleppeta, siis haigekassa ravikulusid ei korva.

Eesti Haigekassa
Euroopa ravikindlustuskaart

Arutle

  • Mis põhimõttel toimib arstiabi Euroopa Liidu liikmesriikides?
  • Kas oled vajanud reisil arstiabi?

Schengeni leping

Schengeni lepinguga loodi Euroopas piirkond, kus on kaotatud riikidevaheline piirikontroll. Schengeni piirkonda kuulub 27 riiki, mille hulgas on suurem osa Euroopa Liidu riike ja neli Euroopa Liitu mittekuuluvat riiki (Island, Liechtenstein, Norra ja Šveits). EL-i liikmetest ei kuulu viisaruumi Rumeenia, Bulgaaria, Küpros ja Iirimaa, ehkki esimesed kaks on liitumist juba aastaid taotlenud. Kuigi Euroopa Parlament kiitis juba 2011. aastal heaks Rumeenia ja Bulgaaria ühinemise Schengeni piirkonnaga, ei ole EL-i Nõukogu sellega veel nõustunud.

Euroopa Liidu liikmeriikide kodanikel on ette nähtud hüvitised, kui jääb ära kas lennu-, rongi- või bussireis või kui see väga palju hilineb. Reisijate õiguste suurendamine seondub rohkem tarbijakaitse kui isikute vaba liikumisega. Reiside rahvusvahelisuse tõttu ei õnnestuks aga seda valdkonda reguleerida vaid mõne liikmesriigi seadusega. Sellepärast reguleerivad EL-i kodanike õigusi mitmed õigusaktid.

Schengeni õigusruumiga liitumise tähistamine Tallinna sadamas, 21.12.2007. Piirivalveorkestri bigbänd
  • reguleerida lepinguga liitunud riikide vahelist kaubavahetust
  • lepinguga liitunud riikide kodanikud saavad välisriigis tasuta arstiabi
  • lepinguga liitunud riikide kodanikud saavad viisaruumi kuuluvate maade omavahelisi piire ületada passikontrollita

Arutle

  • Kuidas lihtsustab Schengeni viisaruum reisimist?

Ühtsed Schengeni lepingu alale sisenemise reeglid

EL-i liikmesriikide (sh Eesti) kodanikud peavad Schengeni ruumi sisenedes esitama kehtiva passi või isikutunnistuse.

Schengeni lepinguga mitteliitunud riikide kodanikud peavad peale reisidokumendi piiriametniku palvel esitama ka dokumendid, mis tõendavad reisi eesmärki; samuti on piiriametnikul õigus paluda reisiks vajaliku raha olemasolu tõendamist. Paljude Schengeni lepingu piirkonda mittekuuluvate riikide kodanikud vajavad aga viisat.

Schengeni lepingule pühendatud monument Schengeni linnas Luksemburgis

Schengeni proovikivid

Austria, Saksamaa, Taani, Rootsi ja EL-i mittekuuluv Norra said loa jätkata piirikontrolli kuni 11. maini, kirjutab ERR uudised. „Alates 11. veebruarist, kui praegune otsus aegub, võivad Austria, Saksamaa, Taani, Rootsi ja Norra pikendada piirikontrolli maksimaalselt kolmeks kuuks,“ teatasid liikmesmaad avalduses. Need viis riiki kehtestasid piirikontrolli 2015. aastal Süüria põgenikekriisi haripunktis. Brüssel oli varasemalt öelnud, et tahab taastada Schengeni ruumi täie toimimise 2016. aasta lõpuks, kuid Euroopa Komisjon teatas jaanuaris, et „tingimused Schengeni ruumi normaalse toimimise taastamiseks ei ole täielikult saavutatud“.

Hanneli Rudi. Rändekriis sunnib pikendama Schengeni piirikontrolli kolme kuu võrra. Postimees, 08.02.2017.

Intervjuu Euroopa Liidu agentuuri eu-LISA ehk IT-ameti juhi Krum Garkoviga

Viimase pooleteise aasta sündmuste valguses on olnud palju juttu võimalusest, et Schengen kaob.

Ma ei usu seda. Schengen on üks EL-i suurimatest saavutustest. Mitte kusagilt mujalt ei leia sellist riikide gruppi, kus pole piire ning inimeste ja kaupade vaba liikumine on nii hästi arenenud. See on EL-i väga oluline konkurentsieelis. Ma ei usu, et Euroopa on valmis sellest loobuma.

Euroopa Komisjon tuli hiljuti välja uuringuga, kus pakuti, et Schengeni kaotamise kulu võib aastas olla vähemalt 5 miljardit eurot. Igal aastal. Ja need olid ainult otsesed kulud. Keegi ei suuda ennustada, kui suured võiksid olla kaudsed kulud. Schengeni kadumine oleks Euroopale suur majanduslik kaotus. Seega ma tõesti usun, et Schengen ei kao kuhugi. [---] Võib tõesti juhtuda, et EL-i välispiiridele tuleb rohkem passikontrolle ka EL-i kodanikele, mis on samuti üks viise, kuidas Schengen areneb, et pakkuda suuremat turvalisust inimestele, kes elavad Schengeni alal. Praegu ei pea Schengeni ala riikide kodanikud süstemaatilist piirikontrolli läbima. Ilmselt oli see üks võimalik viis, kuidas need, kes korraldasid Pariisi või Brüsseli rünnakuid, sisenesid Euroopasse − nad ületasid piiri Euroopa passiga. Peame leidma võimalusi, kuidas selliseid olukordi vältida. Teine variant oleks sulgeda piirid, ehitada tarad. See oleks suur viga. Ma ei usu, et piiride sulgemine aitaks leida lahendused raskustele, mis praegu meie ees seisavad. [---] Mõte on viia inimesteni teadmine, et legaalsel viisil Euroopasse tulijad on teretulnud ja saame nende eest hoolitseda, aga me ei saa hoolitseda nende eest, kes kasutavad ebaseaduslikke teid ja smugeldajate abi.

Kas teile ei tundu, et inimesed kipuvad unustama, et Schengen ei tähenda ainult seda, et piiril ei tule passi näidata?

Jah, ma olen nõus, et inimesed näikse sageli arvavat, et Schengen on tarbekaup. Keegi ei küsi piiril passi, keegi ei taha su passi praegu näha ka siis, kui sõidad EL-ist välja. Meie asutusele on Schengen osa igapäevaelust. Oleme üks Schengeni tugisammastest, mis iga päev tegeleb sellega, et Schengen töötaks nii, nagu ta peaks töötama. [---]

Liis Kängsepp. Krum Garkov: jutud Schengeni surmast on ennatlikud. Euroopa Komisjoni Eesti Esinduse ajakiri Eurokratt, 04.05.2016.

Arutle

  • Milliste probleemidega seisab Schengeni viisaruum silmitsi?
  • Kas vaba liikumist Schengenisse kuuluvate riikide vahel tuleks piirata? Põhjenda oma arvamust.

Lennureis

Kui teid jäetakse lennureisist maha, teie lend hilineb üle 5 tunni, on tühistatud või ülemüüdud, saate valida kas teekonna jätkamise teist marsruuti pidi või piletiraha tagasi nõuda. Samuti võib teil olla õigus joogile, söögile, sidevõimalustele (nt tasuta telefonikõne) ning ööbimisele sõltuvalt teie lennu pikkusest ning sellest, kui palju lend hilineb. Kui teid jäetakse lennureisist maha, kui teie lend on tühistatud või saabub sihtpunkti rohkem kui 3-tunnise hilinemisega, võib teil olla ka õigus 125–600 euro suurusele hüvitisele, sõltuvalt teie lennu pikkusest.

Teie Euroopa, teie õigused. Praktiline teave kodanikele ja ettevõtjatele nende õiguste ning võimaluste kohta EL-i ühtsel turul.
Tallinna lennujaam

Reisijate õigused

Euroopa Parlamendi hinnangul ei ole reisijad oma õigustega piisavalt kursis. Rahvapartei fraktsiooni kuuluv Georges Bach soovitab nii lahkuvate kui saabuvate reisijate jaoks üles seada infopunktid, mis annavad nõu reiside hilinemise ja ärajäämise, aga ka muude probleemide puhul. [---]

Reisijate õigusi reguleerivad paljud Euroopa Liidu määrused. Need erinevad omakorda sõltuvalt reisimise viisist nii hätta jäänud reisijate abistamise, hüvitise, hilinemiste defineerimise ja võimalike erandite osas.

Adele Pao. Euroopa Parlament: reisijad vajavad infopunkte. Postimees, 19.07.2012.
Ole kursis oma õigustega!

Arutle

  • Millised on Euroopa Liidu liikmesriikide kodanike õigused reisides?

Euroopa Liidu ühtne kaubanduspoliitika

EL-i ühtne kaubanduspoliitika võimaldab liikmesriikide huve paremini kaitsta ning aitab kaubandusläbirääkimistel mitteliikmesriikidega. Hea näide EL-i mõjust kaubandusvaldkonnas on juhtum, kui Venemaa kehtestas 1995. aastal Eestile nn topelttollid ehk tavapärasest kaks korda kõrgemad tollimaksud. Eesti eksport Venemaale vähenes seetõttu peaaegu poole võrra. Kui Eesti ühines Euroopa Liiduga, kadusid topelttollid kohe ning see võimaldas meie ettevõtetel idanaabriga märksa edukamalt kaubelda.

Arutle

  • Miks on ühtne kaubanduspoliitika oluline?

Euroopa Liidu põhiõiguste harta

2009. aastal jõustunud Lissaboni leping muutis EL-i õigussüsteemi osaks põhiõiguste harta, mille tõttu inimõiguste kaitse on nüüd EL-i pädevus, kus inimõigusi tõlgendatakse laiemalt kui enamiku riikide põhiseadustes ja seadustes. Euroopa põhiõiguste harta on Euroopa Liidu esimene ametlik dokument, milles kirjeldatakse kõiki väärtusi ja põhiõigusi, mis kehtivad Euroopa kodanikele. Nende õiguste hulka kuuluvad nii majanduslikud, sotsiaalsed, ühiskondlikud kui ka poliitilised õigused.

Lissaboni lepingu allkirjastamine 13. detsembril 2007. aastal. Eesti poolt kirjutasid lepingule alla toonane peaminister Andrus Ansip ja välisminister Urmas Paet

Euroopa Liidu põhiõiguste harta

Artikkel 24

Lapse õigused

  1. Lastel on õigus heaoluks vajalikule kaitsele ja hoolitsusele. Lapsed võivad vabalt väljendada oma seisukohti. Neid seisukohti võetakse arvesse lapsega seotud küsimustes vastavalt tema vanusele ja küpsusele.
  2. Kõikides lastega seotud toimingutes, mida teevad avalik-õiguslikud asutused või eraõiguslikud institutsioonid, tuleb esikohale seada lapse huvid.
  3. Igal lapsel on õigus säilitada regulaarsed isiklikud suhted ja otsene kontakt oma mõlema vanemaga, kui see ei ole lapse huvidega vastuolus.

Arutle

  • Loe Euroopa Liidu põhiõiguste harta 24. artiklit. Millised õigused on selle järgi lastel?

Euroopa Liidu arenguabi

EL on maailma suurim arenguabi andja, näiteks andis EL 2019. aastal 75,2 miljardit eurot abivajajatele. See oli enam kui pool kogu maailma arenguabist. Euroopa Liit ja tema liikmesriigid osalevad võlgade vähendamise algatuses, mis on suunatud suurtes võlgades vaevlevatele riikidele.

Euroopa Liidu arenguabi raames püütakse näiteks tagada Ida-Timori maapiirkondade peredele juurdepääs puhtale joogiveele

Arutle

  • Kas oled nõus, et Eesti peaks abistama arengumaid? Põhjenda.

Euroopa Liidu kodanike suhtumine arenguabisse

2016. aasta eurobaromeetri uuring näitab, et Euroopa Liidu kodanike toetus arenguriikide abistamisele on tõusnud viimase kuue aasta kõrgeimale tasemele. Arenguabi pooldab 89% Euroopa Liidu kodanikest. Eestis peab arenguabi oluliseks 71% inimestest, mis on kõige madalam näitaja 28 liikmesriigi hulgas. Siiski on Eestis 13 protsendi võrra (61%-ni) suurenenud nende vastajate osakaal, kes arvavad, et arengumaadele antavat abi tuleks suurendada. Samas arvas 21% Eesti vastanutest, et abi tuleks vähendada: see on suuruselt kolmas näitaja Bulgaaria (27%) ja Leedu (23%) järel. [---] Nagu kogu Euroopa Liidus, nii kalduvad ka Eestis nooremad vastajad (vanuses 15–24) suhtuma arenguküsimustesse positiivsemalt kui vanemad vanuserühmad (25 või vanemad). [---]

Euroopa Komisjon
Euroopa Komisjoni Esindus Eestis

Arutle

  • Kas Eesti kodanike pessimism arenguabi suhtes on põhjendatud? Miks sa nii arvad?

Euroopa Liit ja keskkonnakaitse

Üleeuroopalist seadusloomet on vaja ka keskkonnakaitses. Kui näiteks Valgas kehtiksid teised saastenormid kui Valkas, siis ei saaks rääkida Eesti ja Läti ettevõtete ausast konkurentsist, sest ettevõtted eelistavad riiki, kus leebemate nõuete tõttu tehakse loodushoiule vähem kulutusi. EL on rahvusvaheliselt aktiivne keskkonnapoliitikas, ta juhib üleilmseid läbirääkimisi heitgaaside vähendamiseks, et ära hoida kliima soojenemist. Näidates ise eeskuju, lubasid EL-i liikmesriigid 2007. aastal vähendada 2020. aastaks süsihappegaase 20% (võrreldes 1990. a), suurendada taastuvenergia osa 20%-ni ja kasutada energiat 20% tõhusamalt.

EL on koostanud strateegia ohustatud liikide ja elupaikade kadumise peatamiseks. Strateegia keskmes on Natura 2000, mis kujutab endast 26 000 looduspiirkonnast koosnevat võrgustikku, mis katab peaaegu 20% EL-i pindalast

Natura 2000

Eestis leidub 60 Euroopa Liidu loodusdirektiivis loetletud elupaigatüüpi, 51 looma- ja taimeliiki ning 136 EL-i linnudirektiivis loetletud linnuliiki, mille kaitseks on moodustatud linnu- ja loodusalad, mis kokku moodustavad Eesti Natura 2000 võrgustiku. Natura 2000 ei tähenda, et tuleks kaitsta absoluutselt kõiki alasid, kus direktiivides mainitud elupaigatüüpe ning looma-, linnu- või taimeliike esineb. Aladest valitakse esinduslikum osa, mis on vajalik vastava liigi säilitamiseks.

Keskkonnaministeerium

Arutle

  • Miks on aktiivne keskkonnapoliitika oluline?

Euroopa Liidu panus põllumajandusse

EL-i enim reguleeritud valdkond, mis hõlmab suure osa eelarvest, on põllumajandus. Põllumajanduspoliitika eesmärk on säilitada tootmine Euroopas hoolimata sellest, et tootmistingimused võivad mõnes muus maailmajaos olla soodsamad. Euroopa põllumajanduse kaitsmist peetakse oluliseks nii julgeoleku seisukohalt, et mitte sõltuda toiduainete impordist, kui ka traditsioonilise maaelu säilitamiseks.

Eesti maaelu arengukava logo

Arutle

  • Miks on Euroopa Liit huvitatud põllumajanduse arenemisest ja toetamisest?

Euroopa Liidu eelarve

Euroopa Liit vajab oma ülesannete täitmiseks igal aastal piisavalt raha. EL-i eelarve otsene tulu tuleb EL-i imporditavate kaupade suhtes rakendatud tollimaksudest, kuid suurem osa tulust saadakse liikmesriikide sissemaksetest ja teatavast osast igas liikmesriigis kogutud käibemaksust.

EL-i viimase laienemise järel langes põllumajandustoetuste osa eelarves teisele kohale ning suurimaks kuluartikliks on kujunenud rikkamate riikide ja piirkondade toetused vaesematele riikidele ja piirkondadele Ida- ja Lõuna-Euroopas (ühtekuuluvuspoliitika). Enamik ühtekuuluvustoetusi on mõeldud toetama taristut, kuid raha saavad ka ettevõtlus, haridus, koolitus ja tervishoid.

Kõige kiiremini kasvavad välismaal õppimis-, koolitus- ja innovatsioonitoetused, viimane on praegu küll veel suhteliselt väike.

Eesti kui suhteliselt vaene liikmesriik on saanud EL-i eelarvepoliitikast suurt kasu. 2007–2013 ulatusid meie sissemaksed 1,11 miljardi euroni ja laekumised 4,90 miljardi euroni. Eesti eelarvest moodustasid EL-i toetused aastatel 2010–2013 keskmiselt 15% ning enamik infrastruktuuriinvesteeringuid tehti EL-i eelarveraha toel. Viimastel aastatel on välistoetused moodustanud riigieelarvest 9-12% ning oodata on toetuste mahu suhteliselt samal tasemel püsimist. Pikemas perspektiivis on Eesti eesmärk jõuda Euroopa Liidu keskmise tasemeni, kus eurotoetusi enam ei tule.

Arutle

  • Milliseid valdkondi toetab Euroopa Liit kõige rohkem?

Tööturuteenuste toetused

Sotsiaalvaldkonnas kulutab Eesti suurima osa EL-i toetustest tööturuteenustele, sh töötute koolitusele, kus osalejate arv vahemikus 2010–2011 kahekordistus, teine levinum teenus oli karjäärinõustamine. Võrreldes 2010. aastaga suurenes koolituse kõrval kõige enam psühholoogilisel nõustamisel, tööklubides ja võlanõustamisel osalejate arv. Kokku kulutati 2011. a aktiivsetele tööturumeetmetele ca 53,85 miljonit eurot, mis on üle 6 miljoni rohkem kui eelnenud aastal.

Strateegia „Euroopa 2020“

Strateegia „Euroopa 2020“ on Euroopa Liidu kümne aasta majanduskasvu strateegia.

Muutuste elluviimiseks on EL-ile seatud viis peamist eesmärki, mis tuleb saavutada kümnendi lõpuks. Need hõlmavad tööhõivet, haridust, teadusuuringuid ja innovatsiooni, sotsiaalset kaasatust ja vaesuse vähendamist ning kliimamuutusi ja energeetikat.

Viie eesmärgi täitmiseks on palju üleeuroopalisi algatusi, liikmesriigid esitavad oma asjakohase tegevuskava igal aastal.

Riigikantselei

Vaata ka

  • Eesti strateegia „Eesti 2020“ „Euroopa 2020“ eesmärkide saavutamiseks asub Riigikantselei koduleheküljel.

EL-i viis peamist eesmärki 2020. aastaks

  1. 75% elanikkonnast vanuses 20–64 aastat peab olema tööga hõivatud.
  2. Investeerida teadus- ja arendustegevusse 3% SKP-st.
  3. Kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamine 20% võrra võrreldes 1990. aastaga; taastuvenergia osatähtsus tõstmine 20%-ni energia lõpptarbimisest, energiatarbimise efektiivsuse suurendamine 20% võrra.
  4. Madala haridustasemega ja õpinguid mittejätkavate noorte osa viimine alla 10% ning vähemalt 40% uuest põlvkonnast peab omandama kõrghariduse.
  5. Vaesuse ohus inimeste arvu vähendamine 20 miljoni võrra.

Arutle

  • Millised eesmärgid viiest peamisest tunduvad sulle kõige olulisemad? Miks?
  • Euroopa Liit soovib suurendada aastaks 2020 tööhõive määra 75 protsendini. Kuidas see seondub EL-i teiste eesmärkide ja poliitikaga? Mida annab Eestile kõrgem tööhõive?

Küsimused

  1. Mida tähendab olla Euroopa Liidu kodanik?