Kultuuri mõiste ja kujunemine

Mis on kultuur?

Sõnaga kultuur võib tähistada erinevaid asju, alates kontsertidest, näidenditest ja kirjandusteostest kuni tavade ja käitumisreegliteni. Kui näiteks vastandatakse mõnikord kultuurset inimest „metsikule“ või lihtsalt „ebakultuursele“ inimesele, siis vastandatakse ühe indiviidi käitumistavasid ja harjumusi teise omaga. Ajaloo jooksul on kultuurset käitumisnormi seostatud kõrgklassi esindajatega ja ebakultuurseks on peetud madalama sotsiaalse staatusega inimeste ja võõramaalaste käitumist.

Kuni 19. sajandi lõpuni, aga eelkõige koloniaalajastul, oli üldlevinud vastandada kultuurrahvaid ja „primitiivseid“ kultuure ehk „metslasi“. Tavaliselt peeti oma kultuuri käitumisnorme ja uskumusi väärtuslikumaks kui mõne teise kultuuri omi. Eurooplaste üleolevat suhtumist teistsuguse kultuuriga ühiskondadesse soodustas tehnoloogiline üleolek ja kristlik doktriin.

20. sajandi jooksul on sõna „kultuur“ tähendus oluliselt muutunud. Seda mõistet on hakatud kasutama enam sotsiaalsete gruppide kui üksikindiviidide kohta ja selle sisu on muutunud pluralistlikuks. Erinevate käitumis- ja mõtlemisharjumustega inimesi ja rahvaid on hakatud iseloomustama kultuuride erinevuse, mitte aga kultuuri olemasolu või puudumise kaudu. Nii näiteks räägitakse töölisklassi-, noorte- või isegi kuritegelike grupeeringute kultuurist, millest igaühte iseloomustavad teatud kombed, käitumisnormid, uskumused, harjumused ja veendumused. Kultuuri on hakatud mõistma kui sotsiaalsele grupile omast hoiakute, uskumuste ja teadmiste kogumit, mis väljendub selle grupi liikmete käitumises ja mõtlemises. Kultuurist on saanud teaduslik termin, mille abil sellised teadusharud nagu antropoloogia, sotsioloogia, kultuurisemiootika, -psühholoogia, -teooria ning eri kultuuride uurimine kirjeldavad ja põhjendavad neid inimese käitumist ning mõtlemist kujundavaid tegureid, mis tulenevad tema kollektiivsest eluviisist ja grupikuuluvusest. Sageli vastanduvad ühe kultuuri (ühiskonna) sees peavoolukultuurile mitmed all- ehk subkultuurid.

18. sajandi joonistus Uus-Meremaa pärismaalasest. Näide ajastu „primitiivsest“ kultuurist
Briti kunstnik Bansky on tuntud oma ühiskonnakriitiliste grafitite poolest

Kultuur on inimese eneseväljenduse kollektiivsete vormide (kultuurivormide) kogum.

Filosoof Tõnu Viik

Kultuur on inimese võimete ja oskuste ning tema tegevuse tulemuste kogusumma.

Antiigileksikon

Kultuuriline tervik moodustub teadmistest, uskumustest, kõlblusest, saavutustest, kommetest ja mitmesugustest võimetest ja harjumustest, mis on inimese kui ühiskonna liikme poolt omandatud.

Antropoloog Edward Burnett Tylor (1832–1917)

Arutle

  • Too näiteid eurooplaste suhtumise kohta teiste kultuuride esindajatesse enne 20. sajandit.
  • Kas on võimalik kõnelda ühtsest euroopalikust kultuurist? Põhjenda.
  • Milline siinsetest tsitaatidest seletab kõige paremini kultuuri olemust? Miks?

Subkultuurid

Teie uurimisvaldkond on subkultuurid. Mida see täpsemalt tähendab?

Ühest definitsiooni on raske anda, akadeemikud vaidlevad selle üle. Lihtsustatult tähendab subkultuur ühiste arusaamadega inimrühma. Ühe klassi õpilased ei ole veel subkultuur. Olulised on ühised arusaamad elust, kindel stiil, maitse ja tegevus. Näiteks spordis on subkultuurid (nt rulatajad), aga samas ei ole iga lumelauaga sõitja veel lumelaudurite subkultuuri liige. Oluline on seltskonda kuulumine ja teiste endasarnastega koosviibimine ning ühised arusaamad ja väärtushinnangud. Tihti areneb välja oma släng. Grafitijoonistajad ei moodusta oma subkultuuri, see on pigem osa hiphopi subkultuurist, kultuuripraktika, mida harrastatakse eri kontekstis. [---] Inimene on sotsiaalne olend ja vajab ikka kooslust, eriti noor inimene. Samas on ka kriminaalseid subkultuure.

Olete kirjeldanud uusi inimtüüpe, näiteks uusboheemlasi. Mis neid iseloomustab?

Lõin selle mõiste mõni aeg tagasi oma doktoritöös. Uusboheemlane on nädalalõpul boheemlane, igapäevaelus võib aga olla näiteks edukas ärimees. Klassikaline boheemlane vilistab ühiskonna normidele ja elab oma väärtushinnangute järgi, uusboheemlane üritab ka ühiskonna üldiste reeglite järgi olla edukas. Tänapäeval püüab suur osa noori intellektuaale ja loominguliste püüdlustega inimesi neid pooli omavahel kombineerida. Eriti Ida-Euroopas, sealhulgas Eestis. Ülemaailmselt võib uueks inimtüübiks nimetada palju reisivat globaalset eliiti. Mobiilsed inimesed, kes sõidavad ringi ning kel on interneti kaudu tekkinud rohkelt kontakte. Tänapäeval on globaalküsimustes kerge kaasa lüüa. Eesti noorel põhiliselt interneti teel, aga üha enam ka reisides.

Intervjuu sotsiaaltedlase Airi-Alina Allastega
Kristi Helme. Airi-Alina Allaste uurib subkultuure ja kirjeldab uusi inimtüüpe. Õpetajate Leht, 12.03.2010.
1960ndate lõpu ja 1970ndate alguse hipiliikumine jõudis ka Nõukogude Liitu, sh Eestisse, ehkki siinseid teisitimõtlejaid võis oodata KGB ja hullumaja. Vasakult Aare Loit, Ram Michael Tamm (sünninimi Mihkel Tamm), Julia Loit u 1977. aastal

Arutle

  • Mida tähendab olla seotud mingi subkultuuriga?
  • Too näiteid subkultuuride kohta Eestis, lähtudes vanuselistest, piirkondlikest, maailmavaatelistest, rahvuslikest ja sotsiaalsetest eripäradest.
  • Kas nõustud sotsiaalteadlase seisukohtadega uute inimtüüpide osas, kes oleksid määratletud oma subkultuuri kaudu? Põhjenda.
  • Kas oled seotud mingi subkultuuriga? Miks sa just seda subkultuuri hindad?
  • Kas oskad tuua subkultuuridest selliseid näiteid, mis ei mõju selle liikmetele hästi?

Elu jooksul ühest subkultuurist teise

Sattusin vestlema ühe 70-aastase soliidse daamiga, kes teatas, et on terve elu jumaldanud hevimuusikat. Tema hing armastab seda siiani, ent ennast ta enam musta naha, neetide ja tanksaabastega ei ehi, need on asendunud pastelsete pükskostüümide, hõbedaste lokkide ja mokassiinidega. Miks on nii, et muusika jääb, ent muusikakeskse elustiiliga raudselt kokku kuuluvatest visuaal-imagoloogilistest sümbolitest loobutakse sageli juba varases keskeas?

Näen seda kõike n-ö elustiiliprojekti valguses, milles keha on omamoodi lõuend. Noore ja rohelisena annavad visuaalsed sümbolid võimaluse ennast leida, endast teistele märku anda, end tõestada, rõhutada subjektsust. Hiljem enese tõestamise ja väljaelamise vahendid ja kanalid muutuvad. Tavaliselt kujuneb selleks karjäär ja/või perekond. Samas ei pruugi ametipostki lubada lõhkiseid põlvi ja musta nahka, teisalt ei väärtustata visuaalset ekstravagantsust mingil hetkel enam ise. Keha kui lõuend hakkab viitama teatud rahunemisele, muusikaarmastus aga jääb. Selline ühine maharahunemise kogemus, ent säilinud muusikaarmastus võib saada seltskonna oluliseks ühtekuuluvustunde aluseks. Koos väärtustatakse muusika kvaliteeti, süvenetakse üksikasjalikult lüürikasse, saundi jms, jätkatakse ka uue muusika otsimist ja avastamist.

Intervjuu tunnustatud subkultuuride uurija professor Andy Bennettiga
Hannaliisa Uusmaa. Ka keskealised defineerivad end popmuusika kaudu. Eesti Ekspress, 07.05.2012.
Kas kõrvaklappidest kostub Uno Loop või Metallica?

Arutle

  • Kui paljude eri subkultuuridega võib inimene elu jooksul seotud olla? Too näiteid.
  • Kas subkultuur võib väljenduda ka inimese välimuses? Põhjenda.

Kultuuri kujunemine

Kultuuri tekkimine muutis osal primaatidel, täpsemalt hominiididel, sh Homo sapiensʼil, elu oluliselt teistsuguseks kui kõigil ülejäänud elusolenditel. Uue eluviisi eripära seisnes eelkõige selles, et tekkis keel, mis võimaldas luua sümbolite kaudu vahendatavaid maailmu, nagu näiteks ettekujutused hauatagusest elust (religiooni sümboolne maailm), ühise elukorralduse põhimõtetest (moraali sümboolne maailm) või päris abstraktsetest sümbolitest enestest (matemaatika, filosoofia).

Kultuuri tekkimise aega ei osata täpselt määratleda. Kindlasti oli see olemas neandertallasteks nimetatud hominiidide grupil: nende matmiskommetest saab järeldada, et 100 00035 000 aastat tagasi olid neil juba hauajärgse eluga seotud uskumused, seega midagi religioonitaolist. Keel pidi tekkima palju varem, osa teadlaste arvates umbes 2 miljonit aastat tagasi. Kõige vanemad kollektiivsed ettekujutused (tavad, uskumused) võisid olla seotud järgmiste valdkondadega:

  • TULI, selle hoidmise, saamise ja vahetusega seotud rituaalid ja tõekspidamised, rollijaotused, kohustused, tule kustumise või kaotamise eest karistamise põhimõtted jms;
  • SURM, suremise ja matmisega, aga ka surmamisega seotud rituaalid ja tõekspidamised;
  • TOIT, jahilkäimise, toidu jagamise, selle valmistamise ja hoidmisega seotud tavad, kohustused, tehnikad ja rituaalid; samuti jahi- ja toiduvalmistamisriistade hoidmise, omamise ja pärandamisega soetud arusaamad.
30 00032 000 aastat vanad Chauvet’e kaljujoonised Prantsusmaal. Toonastele inimestele võisid need joonised olla sümboliteks, mille abil väljendati oma arusaama maailmast
Tuli mängib olulist rolli ühe maailma vanima usundi zoroastrismi juures. Tuld peetakse ainujumala Ahura Mazda võrdkujuks. Aastast 470 põlemas hoitud püha tuli Yazdi tuletemplis Iraanis

Arutle

  • Milline tähtsus on kultuuri seisukohalt keelel?
  • Arutle, kuidas võis tekkida keel ja miks on nii palju palju erinevaid keeli.
  • Kuidas on omavahel seotud abstraktse mõtlemise kujunemine ja religioon?
  • Tuleta meelde õpitut. Kuidas on kõige vanemad uskumused ja tavad seotud inimese vajadustega?

Kas religioon või mäng?

Mõned kultuuriteoreetikud peavad kultuuri lähtekohaks religiooni või mängu. Paljud kultuurinähtused (nt kunst, teater, kirjandus) on otseselt religioonist pärit või sellega väga lähedalt seotud. Religioon on teispoolsuse kujutamise ja hingestatud maailmakäsitluse kaudu aidanud ületada inimese hirmu surma ja kannatuste ees. Selle teooria pooldajad, nt egüptoloog Siegfried Morenz (1914–1970), arvavad, et kultuur on religiooni vaimne ja materiaalne väljendus.

Kultuuriajaloolane Johan Huizinga (1872–1945) pidas kultuuri tekkepõhjuseks mängu. Arhailist kultuuri iseloomustavad pea kõik mängule iseloomulikud jooned: illusioon, eemaldumine reaalsusest, dramaatiline esituslaad, sümbolite kasutamine, põnevus ja võistlusmomendid. Arhailine ühiskond mängib nagu lapsed: kultuuri esmalt mängitakse, alles seejärel mõtestatakse. Mängus segunevad müüt ja usk, õigus ja kord, käsitöö ja kunst ning teadmiste omandamine, mängulisus on vaba loominguline tegevus.

Aare Laanemäe. Kultuurilugu. Ilo: Tallinn, 2003.
Egiptuse kultuurinähtused on otseselt religioonist pärit
Keskaegne rüütliturniir. Kas mäng ja meelelahutus või võitlus?

Arutle

  • Kumba kultuuri tekketeooriat pooldad? Põhjenda.

Kas ka loomadel on kultuur?

Loomade kultuurist võib rääkida kahes tähenduses.

  1. Osa loomaliikide juures võib tuvastada õpitud käitumise juhtumeid, st nooremad isendid omandavad mingi tegevuse mitte instinktiivselt, vaid teisi loomi jäljendades. Järelikult suudavad ka loomad mõningaid asju tegema õppida ja oma järglasi õpetada.
  2. Paljud loomad ja putukad kasutavad grupikaaslastele informatsiooni edastamiseks märgisüsteeme. Paljud loomaliigid kasutavad edukalt isegi kehaväliseid infokandjaid, näiteks märgistavad uriiniga territooriumi. Järelikult oskavad loomad märke tõlgendada ja märkide kaudu teistele informatsiooni edastada.

Sellele vaatamata on enamik teadlasi seisukohal, et inimkeel erineb põhimõtteliselt loomade kasutatud märgisüsteemidest. Ainult inimene võib mõelda vaenlasest kui niisugusest, s.o vaenlase ideest ja selle olemuslikest tunnustest, vaenlaste ja sõprade põhimõttelisest erinevusest jms. Ning ainult inimene on võimeline oma grupikaaslasi motiveerima vastanduma sama liigi esindajatega, sellepärast et neil on teistsugused ideed ja kollektiivsed veendumused kui tema grupil.

Mesilased suudavad tantsu kaudu üksteisele teada anda, kas hea korjemaa asub lähedal või kaugel ning millises suunas see mesilastarust välja lennates päikese suhtes asetseb

Arutle

  • Mille poolest erineb inimeste kultuur loomade kultuurist?
  • Tuleta meelde bioloogiast õpitut. Millal, kuidas ja kus kujunes Homo sapiens?

Gorilla Koko

Veel hiljuti ei teadnud primatoloogid, et gorillad – erinevalt sellest, mida on teada šimpansite ja orangutanide kohta – on võimelised tööriistu valmistama ja kasutama. Leipzigi instituudi töörühm vaatles ja pildistas 2005. aastal Kongo vabariigis Nouabalé-Ndoki rahvuspargis esimest korda, kuidas gorilla kasutas pulka mõõtelatina: loom kontrollis turvaliselt lombi serval seistes lombi veesügavust. Teine gorilla toetus kepile, et ulatuda soos vaba käega noppima eemal kasvavaid taimi. Tõsi, mitmesuguste standardiseeritud testide puhul on gorillade tulemused šimpansite ja bonobode omast kehvemad. Ometi on inimese hoole all elavate nutikate primaatide hulgas staariks just nimelt gorilla Koko San Francisco loomaaiast. 39-aastase Koko aktiivne sõnavara sisaldab 1000 Ameerika viipekeele märki. Koko moodustab kolme- kuni kuuesõnalisi lauseid, leiutab metafoore. Näiteks nimetab ta sebrat „valgeks tiigriks“ ja defineerib, mille poolest ta ise erineb inimesest: „Koko gorilla.“ [---]

Juba 30 aastat on Kokot õpetatud ja kogutud palju näiteid, mis annavad teavet looma meelelaadi kohta. Näiteks, mida ütlevad gorillad, kui nad rõõmustavad? – „Gorilla kallistama.“ Mida ütlevad gorillad, kui nad vihastavad? – „Sitamaja kurat.“ Ja mida nad arvavad surmast? – „Mugav, koobas. Nägemiseni.“

Richard David Precht. Must ahv nimega Hirm. – GEO, oktoober 2009.
Koko ja tema kasvatajad viipekeelt kõnelemas

Arutle

  • Mida võib Koko näite varal primaatide kohta järeldada?

Zoosemiootika

Zoosemiootika on semiootika haru, mis tegeleb loomade seas kasutatavate märgisüsteemide uurimisega, loomade keskkonnasuhte ja kommunikatsiooni märgiliste aspektidega, inimkeele ja -kultuuri bioloogiliste eeldustega. Zoosemiootika on perspektiivne teadusharu just inimese ja loomade vaheliste suhete uurimisel, samuti selliste hübriidsete nähtuste ja keskkondade kirjeldamisel, kus pole võimalik eristada kultuurilist ja bioloogilist alget.

Tartu Ülikool

Arutle

  • Kas inimene vastutab teiste liikide käekäigu ja saatuse eest? Miks?

Küsimused

  1. Arutlege klassiga, miks on kultuur olemuselt kollektiivne, ühiskondlik nähtus.
  2. Miks on kultuur oluline?
  3. Kas kuulumine teatud subkultuuri tähendab seda, et see inimene mõtleb nii nagu teised? Miks?